Hoitakaa jalkanne tai käyttäkää umpinaisia kenkiä!
Ällöttää sarveistuneet, keltaiset, halkeilleet kantapäät. Miten sellaiset edes muodostuu??
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on totta, että liukuportaissa sen huomaa. :) Mulla on tapana joka ilta ennen nukkumaanmenoa rasvata jalat, erityisesti kantapäät, ja iho pysyy hyvänä.
Nukutko aina sukat jalassa? Mun pitäisi rasvata, mutta pakko sitten on laittaa sukat, koska muuten lakanat sotkeutuu. Ja aamulla pitäisi pestä jalat, kun rasva tuntuu niissä vielä aamullakin. Viimeistään päivän mittaan kun jalat hikoaa tulee rasvatuista jaloista niljakkaat. Tämä on mulle ikuisuusongelma, haluaisin olla aina ilman sukkia, mutta kuivat jalat hävettävät.
Joo, laitan aina sukat rasvauksen jälkeen (hetken kuivattelun jälkeen). Varrettomat sukat, mutta ei liian kireät eli niiden on oltava mukavat. Talvisin käytän ihan tavallista vartalovoidetta ja kantapäihin hieman paksumpaa rasvaa, mutta kesällä vaihdan sellaiseen Bio Richin virkistävään jalkavoiteeseen. Ai että se tuntuu jaloissa ihanalta, erityisesti jos on ollut kuuma päivä.
Evvk. Amputoidaan ne kuitenkin joskus pois multa.
Joissain kunnissa saa lähetteen terveys keskuksesta jalkahoitajalle. Joissain ei.... Näin amputaatiota ootellessa....
Ihmisten rutina on mennyt sellaiselle tasolle, että ehkä tällaiset vähäpätöiset asiat saavat oikeat mittasuhteet vasta sitten, jos ihmiset joutuvat miettimään, onko varaa enää ostaa uusia kenkiä. Se aika saattaa olla hyvinkin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kyselisi tyhmiä jos olisi tehnyt päivääkään oikeita töitä
Miten työnteko liittyy aiheeseen mitenkään?
Ap
Ne jotka harrastavat liikuntaa. Varsinkin jos jotain sisä lajia missä liikutaan paljain jaloin hoitavat jalkansa. Eivät pelkästään ulkonäön vuoksi. Vaan koska ei ole kivaa vaikka tanssia paljain jaloin parketilla jos kantapäissä on kovettumia. Eikä tarvitse kuin harrastaa lenkkeilyä niin jaloista oppii poistamaan kovettumaa ja rasvaamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa asiasta. Hoitamattomat jalat on karmaisevat. Jos ei itse kykene hoitamaan niin sitten ammattilaisen luokse.
Ei ole vaikeaa tehdä jalkahoito kotonakaan: Liota jalkoja lämpimässä vedessä n.5-10 minuuttia, kuivaa, leikkaa sitten varpaankynnet ja viilaa reunat esim. hiekkapaperiviilalla, käsittele kantapäät ja muut kovettuma-alueet jalkaraspilla (älä ota liikaa, kun iho tuntuu nahkealta niin lopeta) , lopuksi halutessasi kynsilakat kynsiin ja hierotaan jalkavoide kantapäihin ja jalkateriin.
Niin näinhän se teoriassa menee. Käytännössä huomaan kuitenkin, että mulla on aina jotain muuta tähdellisempää tai kiireellisempää tekemistä ja loppuajan olen vain liian väsynyt aloittaakseni kotipedikyyrin. Niinpä jalat ovat suurimman osan ajasta rappioilla. Ja noille karmeille aikoinaan traumatisoituneille varpaankynsille ei itse oikein saa enää mitään tehtyä. Kipuja ei onneksi ole ja se on jo jotain se.
Vierailija kirjoitti:
Jalkojenhoidon ammattilainen tässä terve.
Jotkut sairaudet, kuten ihosairaudet, vaikuttavat voimakkaasti kynsien tai ihon ulkonäköön vaikka perussairautta hoidettaisiinkin. Psoriasis on yksi loistava esimerkki, eikä sekään ole kaikilla samannäköinen. Kynnet ovat voineet vaurioitua trauman, sairauden tai lääkityksen seurauksena. Tällaisissa tapauksissa jalkojenhoidot ovat säännöllisiä, ja vaikka kaikkesi teet, tilanne ei välttämättä muutu kohtalaista lopputulosta paremmaksi Toisekseen pitää miettiä, miten paljon on edes kannattavaa kajota kantapäiden/jalkaterien ihoon tai varpaankynsiin - ettei tehdä enempää haittaa. Hoitoon sitoutuneisuus vaikuttaa luonnollisesti valtavasti.
Joten; ennen kuin tuomitsette, joskus kyse on puhtaasta laiskuudesta, joskus sairaudesta. Joskus silkasta piittaamattomuudesta. Ja ensisijaisesti käyttäkää jalkojenhoidon ammattilaisten palveluja.
Kommentti viimeiseen lauseeseesi; Käyttäisin oikein mielelläni, jos olisin varakkaampi. Nykyisellään ei ole varaa käydä kuukausittain jalkahoidossa tai kynsiä hiomassa. Taksanne ovat niin korkeat. Ostan mielummin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Rasvatkaa niitä jalkojanne! Tai edes kantapäät.
Kenellä on aikaa tuollaiseen? Joku voi liukastua jos tallustan ympäri lattioita kantapäät rasvassa. Jos rasvoitan jalat ennen nukkumaanmenoa, lakanaan jää jälkiä.
No sitä suuremmalla syyllä kakkavarpaat tarvitsevat ilmaa ja avonaisia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvatkaa niitä jalkojanne! Tai edes kantapäät.
Kenellä on aikaa tuollaiseen? Joku voi liukastua jos tallustan ympäri lattioita kantapäät rasvassa. Jos rasvoitan jalat ennen nukkumaanmenoa, lakanaan jää jälkiä.
Vähemmän aikaa siihen menee kuin täällä palstalla kitisemiseen. Sukat jalkaan, niin ei jää jälkiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Anna AP vaikka vinkkejä kuinka pitää jalat hyvässä kunnossa.. Kerro joku hyvä hoitorutiini, hyvä öljy/rasva jne. Siis oikeasti hyvä eikä vain sellainen surkea, joka ei imeydy tai kosteuta edes kunnolla. Äläkä siinä vain arvostele ja kauhistele muiden jalkoja.
En itse pidä jaloista enkä varsinkaan varpaista, joten enpä muiden jalkoja katsele.
Pesu iltaisin, yöksi CCS jalkavoidetta ja sukat päälle. Tarvittaessa jalkakuorintavoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Kovettumat muodostuvat kun epidermis paksuuntuu. Kovettuma halkeaa kun ihon normaali elastisuus katoaa. Kovettuman muodostumiseen on monia syitä.
Näin lomalla yksijalkaisen miehen, jonka kantapää oli suuri valkoinen pallo. Piti katsoa oikein kaksi kertaa. Epidermis todella paksuuntuu.
Jotkut sanoo raspaamisesta että se vain kasvattaa lisää epidermistä.
Jokainen voi leikata kynnet ja laittaa rasvaa joskus ja sukat, ettei lakanat sotkeennu. Pesukoneeseen mahtuu paljon sukkia, joten ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on totta, että liukuportaissa sen huomaa. :) Mulla on tapana joka ilta ennen nukkumaanmenoa rasvata jalat, erityisesti kantapäät, ja iho pysyy hyvänä.
Nukutko aina sukat jalassa? Mun pitäisi rasvata, mutta pakko sitten on laittaa sukat, koska muuten lakanat sotkeutuu. Ja aamulla pitäisi pestä jalat, kun rasva tuntuu niissä vielä aamullakin. Viimeistään päivän mittaan kun jalat hikoaa tulee rasvatuista jaloista niljakkaat. Tämä on mulle ikuisuusongelma, haluaisin olla aina ilman sukkia, mutta kuivat jalat hävettävät.
Joo, laitan aina sukat rasvauksen jälkeen (hetken kuivattelun jälkeen). Varrettomat sukat, mutta ei liian kireät eli niiden on oltava mukavat. Talvisin käytän ihan tavallista vartalovoidetta ja kantapäihin hieman paksumpaa rasvaa, mutta kesällä vaihdan sellaiseen Bio Richin virkistävään jalkavoiteeseen. Ai että se tuntuu jaloissa ihanalta, erityisesti jos on ollut kuuma päivä.
Laitan Norwegian Formulaa. Ei tarvitse sukkia, koska ei sotke.
Ja on erittäin tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa oikein ylpeillään rumilla ja hoitamattomilla varpailla. Niin kuin se, että näyttää joltain metsänpeikolta, olisi todiste hienosta ja syvällisestä luonteesta. No en ole tästä havainnut merkkejä.
Ja niille, jotka ihmettelevät "kyyläämistä", voi kertoa, että ei siihen useinkaan sitä tarvita. Ihmiset aliarvioivat toisten huomiokykyä. Joo, ei kukaan huomaa karvoja korvissa ja reikää paidassa, repaleisia varpaankynsiä jne. Valitettavasti kyllä huomataan. Minusta tällaiselta tyypiltä puuttuu itsekunnioitus.
Tämä!! Näen päivittäin erilaisia jalkoja ja osalla todella karmeassa kunnossa. Pikkasen ällöttää, kun osa sovittelee sandaaleja ilman
sukkia, vaikka meillä on niitä tarjolla. Ihan itsekin niitä jalkoja voi hoitaa, kylvettää ja rasvata ym. Olen siis kenkämyyjä.Hoi myyjä, ootko kuullut sovitussukasta? Suu vaan auki ja sitä tarjoamaan!
Osa sovittaa ilman sukkia, ennenkuin ehdin palvelemaan. Joillakin ei ole edes kiinnostusta asiaan. Ei tulis mieleenkään sovitella ilman sukkia...
T. Kenkämyyjä
Vierailija kirjoitti:
Ap ei kyselisi tyhmiä jos olisi tehnyt päivääkään oikeita töitä
Heippa! Täällä on täti joka on tehnyt oikeita töitä 40v, kasvattanut aikuiseksi kaksi lasta ja siltikin ihmettelee, kuinka vaikeaa voi olla sipaista jalkoihin rasvaa nukkumaan mennessä.
Kerro heti, millainen Oikea Työ sen estää?
Vierailija kirjoitti:
Kammottavan näköistä, kun naiset esiintyvät juhlapuvussa jalat paljaina, eivätkä juhlakengän pohjan muoto ja jalkaterän muoto vastaa toisiaan, vaan kengänpohja on usein kapeampi, joten varvas tai pari on ulkopuolella.
Tästä voisi syyttää myös kenkävalmistajia, jotka tekevät kenkiä jalkoihin, jollaisia yhdelläkään ihmisellä ei ole. Toki naiset (ja miehet) voisivat jättää kaikki luonnottoman muotoiset kengät ostamatta.
Muut eivät elä sinua varten. Siksi heidän ei tarvitse muuttaa itseään miellyttääkseen sinua.
Raspaaminen muuten todella kiihdyttää sen kovettuman kasvua. Ostin 5 vuotta sitten sellaisen moottorikäyttöisen jalkaraspin jolla sai näppärästi hiottua kantapäät pehmoisiksi... hetkeksi aikaa. Sitten saikin hinkata useammin ja useammin. Nyt totuttelen hiljakseen pois, mutta iho ei ole vieläkään yhtä ohut mitä se oli ennen tuon aloittamista. Mulla oli kuitenkin aika ok kantapäät silloin, ei esimerkiksi sellaisia sukkiin tarttuvia nahkapiikkejä mitä nyt. Halkeamia ei onneksi sentään.
Aikuisen ihmisen jalat on aina vähän rumat. Henkilökohtaisesti inhoan yli kaiken värillistä lakkaa varpaankynsissä koska minusta se oikein korostaa varpaiden rumuutta... Tiedostan silti ettei kaikki ajattele näin. Onneksi ihmisten jalkoja joutuu vain harvoin katselemaan läheltä. Ja sandaalit on ihan ok kesäkuumalla jalkojen rumuudesta huolimatta.
Kammottavan näköistä, kun naiset esiintyvät juhlapuvussa jalat paljaina, eivätkä juhlakengän pohjan muoto ja jalkaterän muoto vastaa toisiaan, vaan kengänpohja on usein kapeampi, joten varvas tai pari on ulkopuolella.