Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö mistä helpoiten erottaa varhaiskasvatettavana olevan lapsen ja kotihoidossa olevan lapsen?

Vierailija
16.06.2022 |

Varhaiskasvatettavana oleva lapsi käyttää vieraista aikuisista nimitystä "aikuinen", kun taas kotihoidossa oleva lapsi kutsuu heitä "tädeiksi" tai "sediksi".

Tämän huomaa hyvin esim. kaupoissa käydessä.

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen? Ei hyvää päivää sentään... Miksi ette opeta sanomaan vaikka mies ja nainen? Aika tökeröä puhutella ihmisiä sanalla aikuinen. Ps. Minun lasten päiväkodissa sallittiin hoitajien nimittäminen sanoilla setä ja täti.

EI SAA SANOA MIES TAI NAINEN! Se on loukkaava, koska et voi tietää, kokeeko ko. ihminen itsensä sinun määritelmäsi mukaiseksi. Aikuinen on sopiva sukupuolineutraali ilmaus, joka ei loukkaa muuta kuin lapsia. 

Vierailija
22/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ap:n huomio herätti tunteita. Kauhea vertailu alkoi osaamisesta, vaikka ap:n huomio on ihan neutraali.

Huomaan kyllä että meidän ihan kunnallisessa päiväkodissa kasvatetut lapset tosiaan yleensä sanoo aikuinen ihan erittelemättä. Itse olin kotihoidossa ja sanoin täti ja setä. Ja huomaan itse myös sanovani lapsille täti tai setä. Lapsiin se ei kuitenkaan ole tarttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen? Ei hyvää päivää sentään... Miksi ette opeta sanomaan vaikka mies ja nainen? Aika tökeröä puhutella ihmisiä sanalla aikuinen. Ps. Minun lasten päiväkodissa sallittiin hoitajien nimittäminen sanoilla setä ja täti.

Minusta aikuinen on helpompi kuin mies tai nainen. Jos vaikka kerrotaan, että ei saa mennä paikkaan x ilman aikuisen lupaa, se kattaa näppärästi molemmat sukupuolet. Olisi hankalampi sanoa, että ei saa mennä sinne ilman tädin tai sedän lupaa. 

Vierailija
24/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa olevat on ujoja ja epävarmoja. Taidot ovat ikäisiään jäljessä.

Vierailija
25/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ällöttää, kun ystäväni mies käyttää minusta nimikettä Mari-täti puhuessaan lapsilleen. En ole niille lapsille sukua ja vaikka olisikin, olen ihan vain Mari. Niin lapsille kuin aikuisillekin. Mari-täti on jotenkin sellainen lässyn lää ilmaisu. Ihan kuin 4-vuotias ei ymmärtäisi kenestä puhutaan, jos puhuu vain etunimellä. 

Vierailija
26/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Luonne ei muutu sillä, että viedään laitos hoitoon. Ujo on ujo sielläkin. 

Vierailija
27/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidot ovat järjestään edellä. Erityisesti sosiaaliset taidot. Kotihoidetuilla ei ole esim. koulun aloituksessa yleensä mitään ongelmaa, vaikka varhaiskasvatusta perustellaan nimenomaan sillä, että koulun aloitus olisi sitten jotenkin kivutonta. Jos mitataan sitten sitä, miten hyvin osaa kävellä jonossa, pitäen narusta kiinni, niin sitten kotihoidetut ovat jäljessä.

Vierailija
28/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Luonne ei muutu sillä, että viedään laitos hoitoon. Ujo on ujo sielläkin. 

Sen perusteella mitä olen lähipiirin lapsissa nähnyt, ujoista tulee entistäkin ujompia ja epävarmempia päiväkodissa.

Vierailija
29/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa oleva ainakin huutaa enemmän.

Vierailija
30/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi korostaa sukupuolta, kun sen useimmiten näkee sanomattakin. Aikuinen on hyvä yleisilmaisu, jolla katetaan koko henkilökunta. Tädittely ja sedättely on alentavaa. Lapsen on hyvä oppia, että ihmisillä on etunimi ja sitä käytetään puhuteltaessa toista ihmistä. Eli ei "sano tädille heippa", vaan "sano Tuulikille heippa" jne. Hoitajien nimet pitää olla tiedossa, jos lapsi heidän kanssaan on sen 6-10h/päivä.  

Vierailija
31/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vee käyttää muista aikuisista nimitystä aikuinen..eikä ole siis varjaiskasvatuksessa ollut..osaa pukea kurahousutkin itse.

Vierailija
32/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun kotihoidossa oleva lapsi kutsuu vain oikeita setiään ja tätiään sediksi ja tädiksi. Muuten puhuu yleensä naisista ja miehistä.

Osaa myös pukea itse kurahousut, osasi ennen kuin täytti 2v.

Vierailija
33/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa oleva on yleensä kiltimpi eikä osaa niin hyvin kyynärpäätaktiikkaa eikä aikuisille esittämistä kuin ns. varhaiskasvatuksessa olevat.

Vierailija
34/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mieleenkään opettaa käyttämään sanaa aikuinen.

Setä ja täti tuntuu ehkä vähän tyhmältä, mutta en ole parempaakaan keksinyt ja sittenhän se taas unohtuu.

Aikuinen.

Jotenkin en näe itseäni käyttämässä sanaa aikuinen. Enpä keksi yhtään lausetta, johon sopii. Meillä yleensä on tiedossa, onko kysymyksessä setä vai täti, niin tuntuisi vähän epämääräiseltä käyttää vielä geneerisempää sanaa.

Vierailija
35/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää tätäkään. Meidän kotihoidossa olevasta tyttärestä (1v7kk) sanottiin neuvolassa että on todella reipas ja ulospäin suuntautunut jopa enemmän kuin monet päiväkodissa olevat. Yksilöllistä.

Vierailija
36/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa oleva on yleensä kiltimpi eikä osaa niin hyvin kyynärpäätaktiikkaa eikä aikuisille esittämistä kuin ns. varhaiskasvatuksessa olevat.

Se on vaan harmi että noita "taitoja" tarvii jos haluaa pärjätä elämässä.

Vierailija
37/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setä ja täti tuntuu ehkä vähän tyhmältä, mutta en ole parempaakaan keksinyt ja sittenhän se taas unohtuu.

Aikuinen.

Jotenkin en näe itseäni käyttämässä sanaa aikuinen. Enpä keksi yhtään lausetta, johon sopii. Meillä yleensä on tiedossa, onko kysymyksessä setä vai täti, niin tuntuisi vähän epämääräiseltä käyttää vielä geneerisempää sanaa.

No ihan samoihin lauseisiin se aikuinen sopii kuin setä tai tätikin. "Kerro aikuiselle, jos sinulle tulee pissahätä". "Pyydä aikuiselta apua, jos et osaa itse pukea kurarukkasia". "Älä men ulos ilman aikuisen lupaa" Mielestäni esimerkiksi nuo ovat lauseita, joihin täti tai setä ei varsinkaan päiväkotiyhteydessä sovi, koska päiväkodissa voi olla molempia. 

Vierailija
38/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen perusteella mitä olen lähipiirin lapsissa nähnyt, ujoista tulee entistäkin ujompia ja epävarmempia päiväkodissa.

Ikävä kyllä näin.

Röyhkeimmät jyräävät rauhallisemmat.

Röyhkeät huomaavat että kyynärpäätaktiikalla ja kovalla äänellä saa huomiota, rauhallisemmat huomaavat että parempi pysyä sivussa, niin välttää konfliktit jyräävien kanssa.

Koulussa muuten arvostetaan oikeasti rauhallisia oppilaita. Rauhallisuus ei myöskään tarkoita epäsosiaalisuutta. Moni mieltää suunapäänä olevat ihmiset sosiaalisiksi, mutta tosiasiassa heillä on suurempia sosiaalisia ongelmia.

Vierailija
39/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi korostaa sukupuolta, kun sen useimmiten näkee sanomattakin. Aikuinen on hyvä yleisilmaisu, jolla katetaan koko henkilökunta. Tädittely ja sedättely on alentavaa. Lapsen on hyvä oppia, että ihmisillä on etunimi ja sitä käytetään puhuteltaessa toista ihmistä. Eli ei "sano tädille heippa", vaan "sano Tuulikille heippa" jne. Hoitajien nimet pitää olla tiedossa, jos lapsi heidän kanssaan on sen 6-10h/päivä.  

Miksi setä tai täti on alentava, mutta aikuinen ei ole alentava?

Vierailija
40/126 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen.

No mieti vähän, miltä kuulostaa, jos lapselle sanotaan kaljasta, että "tämä on tätien ja setien limpparia ja sitä saa juoda vasta kun on täti tai setä". Minulle siis pienenä opetettiin, että kalja on aikuisten limpparia, jota saa juoda vasta aikuisena.