Tiedättekö mistä helpoiten erottaa varhaiskasvatettavana olevan lapsen ja kotihoidossa olevan lapsen?
Varhaiskasvatettavana oleva lapsi käyttää vieraista aikuisista nimitystä "aikuinen", kun taas kotihoidossa oleva lapsi kutsuu heitä "tädeiksi" tai "sediksi".
Tämän huomaa hyvin esim. kaupoissa käydessä.
Kommentit (126)
En ole ikinä kuullut yhdenkään lapsen viittaavan keneenkään aikuiseen sanalla "aikuinen". Mitä siis, "tuo 'aikuinen' tuolla juuri liukastui"?
Vierailija kirjoitti:
No ei yhtään mistään. Vähän järkeä näihin juttuihin, lapset ovat syntymästä asti temperamentiltaan todella erilaisia ja luonteen kehitykseen vaikuttaa moni muukin asia kuin se vahtiiko/hoitaako mamma vai tarhatäti lasta. Kun ne mammatkin on kaikki erilaisia tai suurimmaksi osaksi ainakin... ja onko lapsella sisaruksia, onko isää, asuuko maalla vai kaupungissa. Hitto en minä ainakaan puistossa osaa arvailla kenen lapsi on mennyt tarhaan 1 v ja kenen 3 v... ja meilläkin on kolme lasta ja kaikki hyvin erilaisia luonteiltaan vaikka jokainen on laitettu tarhaan päälle 1-vuotiaina.
Eli väitätkö, ettei sillä oo merkitystä lapseen minkä ikäsenä hänet laittaa hoitoon ja minkälaiseen hoitopaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen? Ei hyvää päivää sentään... Miksi ette opeta sanomaan vaikka mies ja nainen? Aika tökeröä puhutella ihmisiä sanalla aikuinen. Ps. Minun lasten päiväkodissa sallittiin hoitajien nimittäminen sanoilla setä ja täti.
EI SAA SANOA MIES TAI NAINEN! Se on loukkaava, koska et voi tietää, kokeeko ko. ihminen itsensä sinun määritelmäsi mukaiseksi. Aikuinen on sopiva sukupuolineutraali ilmaus, joka ei loukkaa muuta kuin lapsia.
Entä jos he eivät koe itseään sinun määritelmäsi mukaiseksi aikuiseksi?
Eikö nainen tai mies tai poika tai tyttö ole ihan riittävän selkeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen? Ei hyvää päivää sentään... Miksi ette opeta sanomaan vaikka mies ja nainen? Aika tökeröä puhutella ihmisiä sanalla aikuinen. Ps. Minun lasten päiväkodissa sallittiin hoitajien nimittäminen sanoilla setä ja täti.
EI SAA SANOA MIES TAI NAINEN! Se on loukkaava, koska et voi tietää, kokeeko ko. ihminen itsensä sinun määritelmäsi mukaiseksi. Aikuinen on sopiva sukupuolineutraali ilmaus, joka ei loukkaa muuta kuin lapsia.
Entä jos he eivät koe itseään sinun määritelmäsi mukaiseksi aikuiseksi?
Tietenkin saa sanoa mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi korostaa sukupuolta, kun sen useimmiten näkee sanomattakin. Aikuinen on hyvä yleisilmaisu, jolla katetaan koko henkilökunta. Tädittely ja sedättely on alentavaa. Lapsen on hyvä oppia, että ihmisillä on etunimi ja sitä käytetään puhuteltaessa toista ihmistä. Eli ei "sano tädille heippa", vaan "sano Tuulikille heippa" jne. Hoitajien nimet pitää olla tiedossa, jos lapsi heidän kanssaan on sen 6-10h/päivä.
Miksi setä tai täti on alentava, mutta aikuinen ei ole alentava?
Koska setä ja täti ovat lapsikieltä. Sellaista lässytystä, kuten "poppa", "pipi" jne. Sen sijaan aikuinen on yleisnimike ihmisistä, jotka ovat yli 18-vuotiaita. Ihan lakitekstissäkin käytetään sanoja aikuinen ja lapsi, mutta ei koskaan sanoja setä tai täti yleisnimikkeenä naiselle tai miehelle.
Varhaiskasvatuksessa olevat lapset ovat väkivaltaisempia kuin kotihoidetut ja heillä on runsaasti mielenterveysongelmia.
Harva kotihoidettu lapsi hokee vitt uvitt uvitt u kuten varhaiskasvatetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei yhtään mistään. Vähän järkeä näihin juttuihin, lapset ovat syntymästä asti temperamentiltaan todella erilaisia ja luonteen kehitykseen vaikuttaa moni muukin asia kuin se vahtiiko/hoitaako mamma vai tarhatäti lasta. Kun ne mammatkin on kaikki erilaisia tai suurimmaksi osaksi ainakin... ja onko lapsella sisaruksia, onko isää, asuuko maalla vai kaupungissa. Hitto en minä ainakaan puistossa osaa arvailla kenen lapsi on mennyt tarhaan 1 v ja kenen 3 v... ja meilläkin on kolme lasta ja kaikki hyvin erilaisia luonteiltaan vaikka jokainen on laitettu tarhaan päälle 1-vuotiaina.
Eli väitätkö, ettei sillä oo merkitystä lapseen minkä ikäsenä hänet laittaa hoitoon ja minkälaiseen hoitopaikkaan?
Riippuu hirveän pitkälle lapsen persoonasta, jotkut viihtyy hoitopaikassa, jotkut paremmin kotona. Usein pienet lapset on hoidossa vain pari tuntia ensialkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleenkään opettaa käyttämään sanaa aikuinen.
Setä ja täti tuntuu ehkä vähän tyhmältä, mutta en ole parempaakaan keksinyt ja sittenhän se taas unohtuu.
Aikuinen.
Jotenkin en näe itseäni käyttämässä sanaa aikuinen. Enpä keksi yhtään lausetta, johon sopii. Meillä yleensä on tiedossa, onko kysymyksessä setä vai täti, niin tuntuisi vähän epämääräiseltä käyttää vielä geneerisempää sanaa.No ihan samoihin lauseisiin se aikuinen sopii kuin setä tai tätikin. "Kerro aikuiselle, jos sinulle tulee pissahätä". "Pyydä aikuiselta apua, jos et osaa itse pukea kurarukkasia". "Älä men ulos ilman aikuisen lupaa" Mielestäni esimerkiksi nuo ovat lauseita, joihin täti tai setä ei varsinkaan päiväkotiyhteydessä sovi, koska päiväkodissa voi olla molempia.
Niin. Kun mulle ei koskaan ole epäselvää kuka siellä lapsen kanssa on, niin ei ole noin avoimia ohjeita tarvinnut antaa. Siitähän tässä juuri olikin kyse, kun lapsi ei ole siellä päikyssä.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksessa olevat lapset ovat väkivaltaisempia kuin kotihoidetut ja heillä on runsaasti mielenterveysongelmia.
Et voi olla tosissasi voi hyvä luoja nyt taas
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatettu osaa lukea ja kirjoittaa ja laskea
Aivan erityisen tärkeitä taitoja varhaiskasvatusikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen-sana poistaa monesta tilanteesta hahmottamisen kannalta tarpeellisen erittelyn, mikä setä/täti -nimityksistä välittyy, eli sukupuolen. Niin paljon kun postmodernistit yrittävät sitä(kin) erittelyä häivyttää, se on silti varsin tärkeä ja olennainen osa eri tilanteita. Sopii vaikka miettiä mikä ero on lauseilla: "tuolla naisten vessassa on joku tuntematon aikuinen" ja "tuolla naisten vessassa on joku tuntematon setä", ja miten tämä vaikuttaa reaktioosi.
Ja mikä on päiväkotimaailmassa se tilanne, jolloin lapselle on ihan välttämätöntä eritellä, onko aikuinen mies vai nainen. Yleensähän se kuitenkin näkee ihmisestä onko hän mies vai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen-sana poistaa monesta tilanteesta hahmottamisen kannalta tarpeellisen erittelyn, mikä setä/täti -nimityksistä välittyy, eli sukupuolen. Niin paljon kun postmodernistit yrittävät sitä(kin) erittelyä häivyttää, se on silti varsin tärkeä ja olennainen osa eri tilanteita. Sopii vaikka miettiä mikä ero on lauseilla: "tuolla naisten vessassa on joku tuntematon aikuinen" ja "tuolla naisten vessassa on joku tuntematon setä", ja miten tämä vaikuttaa reaktioosi.
Lapsen sanomana nykymaailmassa ei mitään. Se setä voi identifioitua naiseksi, tai se onkin ihan biologinen täti joka näyttää mieheltä. Tai biologinen täti joka ei näytä mieheltä, mutta lapsi syystä tai toisesta tulkitsi mieheksi. Oikeastiko otatte vakavasti kaikki teidän lasten höpötykset? Minä nimittäin en, koska lapset tulkitsee maailmaa melkoisen yksinkertaisesti.
Toki jos lapsi sanoo että joku setä makaa vessan lattialla tai pissaa lavuaariin, on pakko mennä katsomaan mitä tapahtuu. Koska kyseessä on varmaan joku vähintään jonkinlaista apua tarvitseva henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setä ja täti tuntuu ehkä vähän tyhmältä, mutta en ole parempaakaan keksinyt ja sittenhän se taas unohtuu.
Aikuinen.
Jotenkin en näe itseäni käyttämässä sanaa aikuinen. Enpä keksi yhtään lausetta, johon sopii. Meillä yleensä on tiedossa, onko kysymyksessä setä vai täti, niin tuntuisi vähän epämääräiseltä käyttää vielä geneerisempää sanaa.No ihan samoihin lauseisiin se aikuinen sopii kuin setä tai tätikin. "Kerro aikuiselle, jos sinulle tulee pissahätä". "Pyydä aikuiselta apua, jos et osaa itse pukea kurarukkasia". "Älä men ulos ilman aikuisen lupaa" Mielestäni esimerkiksi nuo ovat lauseita, joihin täti tai setä ei varsinkaan päiväkotiyhteydessä sovi, koska päiväkodissa voi olla molempia.
Niin. Kun mulle ei koskaan ole epäselvää kuka siellä lapsen kanssa on, niin ei ole noin avoimia ohjeita tarvinnut antaa. Siitähän tässä juuri olikin kyse, kun lapsi ei ole siellä päikyssä.
Aika pieni päiväkoti, jos siellä on vain yksi aikuinen töissä. Vai luetteletko lapselle ohjeissa aina kaikkien nimet? Tyyliin: "Kerro Liisalle, Marjalle, Tuulalle, Sampalle tai Juusolle jos sinulla on pissahätä". Kyllä minäkin lapseni hoitajat nimeltä tiedän, mutta en todellakaan osaa heidän työvuorojaan ulkoa, jotta tietäisin ketkä kaikki missäkin vaiheessa päivää ovat paikalla. Ja menisi aika hankalaksi antaa erikseen ohjeet iltapäivää ja aamupäivää varten, kun eri aikuisethan silloin ovat paikalla. Siksi ihan vain yleisluontoinen ohje "aikuinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen.
Jotenkin en näe itseäni käyttämässä sanaa aikuinen. Enpä keksi yhtään lausetta, johon sopii. Meillä yleensä on tiedossa, onko kysymyksessä setä vai täti, niin tuntuisi vähän epämääräiseltä käyttää vielä geneerisempää sanaa.No mieti vähän, miltä kuulostaa, jos lapselle sanotaan kaljasta, että "tämä on tätien ja setien limpparia ja sitä saa juoda vasta kun on täti tai setä". Minulle siis pienenä opetettiin, että kalja on aikuisten limpparia, jota saa juoda vasta aikuisena.
Ihan hyvä esimerkki varmasti. Itse olen aina sanonut noissa tilanteissa, että ei ole lapsille sopivaa, tai tämä ei ole lapsille hyväksi/tarkoitettua tms.
En ole tarkoituksellisesti välttänyt tietenkään sanaa aikuinen, mutta huomasin vaan, että hyvin harvoin sitä on tullut käytettyäkään. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen.
Ei, vaan kyse oli siitä, ettet keksinyt yhtään lausetta, jossa sanaa aikuinen olisi luontevaa käyttää. Ja sitten sinua autettiin ymmärtämään, mutta et siltikään ymmärtänyt. Katsos kun kaikkien lapset eivät ole kotihoidossa ja vaikka olisivatkin saattavat käydä paikoissa, joissa on useampia aikuisia, joilta voi tarvittaessa pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ällöttää, kun ystäväni mies käyttää minusta nimikettä Mari-täti puhuessaan lapsilleen. En ole niille lapsille sukua ja vaikka olisikin, olen ihan vain Mari. Niin lapsille kuin aikuisillekin. Mari-täti on jotenkin sellainen lässyn lää ilmaisu. Ihan kuin 4-vuotias ei ymmärtäisi kenestä puhutaan, jos puhuu vain etunimellä.
Puhutkohan mun miehestä? 😄 Olen kyllä yrittänyt sille sanoa, että ihan pelkät etunimet riittää ilman tädittelyjä ja sedittelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi voi hyvä luoja nyt taas
Olen ihan tosissani. Kouluterveydenhoitajat sen huomaavat, että varhaiskasvatuksesta tulee ahdistuneita ja masentuneita lapsia, harva kotihoidettu on joutunut kokemaan yhtä paljon väkivaltaa kuin mitä varhaiskasvatuksessa pidetään jopa normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi korostaa sukupuolta, kun sen useimmiten näkee sanomattakin. Aikuinen on hyvä yleisilmaisu, jolla katetaan koko henkilökunta. Tädittely ja sedättely on alentavaa. Lapsen on hyvä oppia, että ihmisillä on etunimi ja sitä käytetään puhuteltaessa toista ihmistä. Eli ei "sano tädille heippa", vaan "sano Tuulikille heippa" jne. Hoitajien nimet pitää olla tiedossa, jos lapsi heidän kanssaan on sen 6-10h/päivä.
Miksi setä tai täti on alentava, mutta aikuinen ei ole alentava?
Vastakysymys: Miksi et puhuttele työpaikallasi (jos se on muu kuin päiväkoti) aikuisia tädeiksi ja sediksi? Saattaa auttaa hahmottamaan, mikä niissä termeissä mättää.