Mitä peruskoulun ainetta ilman olisit selvinnyt tähänastisesta elämästäsi mainiosti?
Minä en ole tarvinnut ainakaan historiaa enkä uskontoa.
Kommentit (253)
matematiikka en oo koskaan tarvinnu mihinkää
Luultavasti ilman liikuntaa, koska liikuin peruskouluaikana ja edelleen muutenkin niin paljon ja monipuolisesti. - Välillä tuntuikin, että koululiikunnan tehtävä on sammuuttaa ja tukahduttaa liikunnan ilo.
Kuvista. Olen tykännyt piirtää pienestä saakka, mutta en muista ikinä oppineeni mitään tekniikkaa kuvistunneilla. Joka vuosi tehtiin se sama väriympyrä. Samoin musiikin tuntien opetus oli nollaluokkaa, opiskelin harrastuksena paljon pitemmälle. Meillä tosin oli 90-luvulla näissä molemmissa aineissa aivan luokattoman huono ja mielikuvitukseton opettaja. Jälkikäteen tajusin, että opettaja oli saanut työpaikkansa suhteilla.
Liikuntatunnit aiheuttivat eniten aggressioita, mutta sieltä tuli sentään auttava uimataito.
Liikuntatunnilla tapahtuivat pahimmat kiusaamiskokemukseni. Ilman niitä olisin voinut elää. Myös uskonto oli yhtä tyhjän kanssa, ainakin nyt kun tiedän, ettei jumalaa ole.
Ruotsia. En ole koskaan tarvinnut sitä missään.
Ilman ruotsia on kyllä tullut pärjättyä.. ei vaan koulussa jäänyt mitään päähän kun ei kiinnostusta ollut mutta en ole sitä mihinkään tarvinnut. Englanti menee sitten senkin edestä.
liikuntaa. liikuntatuntien muistojen takia en uskaltanut ajatellakaan mitään liikuntaharrastusta ennen kuin olin yli 40. eikä se ollut helppoa sillonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatunnilla tapahtuivat pahimmat kiusaamiskokemukseni. Ilman niitä olisin voinut elää. Myös uskonto oli yhtä tyhjän kanssa, ainakin nyt kun tiedän, ettei jumalaa ole.
Mitä tekemistä uskonnon opetuksella muka oli jumalasuhteesi kanssa? Esimerkiksi kasiluokalla on kirkkohistoria, jossa opitaan vaikkapa se, mitä meinaa lestadiolaisuus. Ysillä on etiikan kurssi, jolla voi oppia esimerkiksi, mitä tarkoittaa seurausetiikka tai Kantin kategorinen imperatiivi. Seiskalla opiskellaan vieraat uskonnot. Vain täysurpå pitää noita asioita turhana tietona.
En mitään. Kaikesta on ollut hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti ilman liikuntaa, koska liikuin peruskouluaikana ja edelleen muutenkin niin paljon ja monipuolisesti. - Välillä tuntuikin, että koululiikunnan tehtävä on sammuuttaa ja tukahduttaa liikunnan ilo.
Tämä.Itse pelasin korista ja yleisurheilin,mutta koulussa pelattiin pesistä melkein koko kesä ja sitten talvella jotain jumppaa melkein aina..Kun tuosta valitti niin sain 8 numeroksi kun niin huono asenne...
Uskontoa. Ehdotttomasti.
Historia oli yksi lempiaineeni, samoin kuvis.
Kielet oli helppoja ja pärjäsin niissä hyvin joten ne oli ihan ok.
Liikunta - no, ainakin minä olisin pärjännyt ilman koululiikiuntaa koska olen liikunnallinen ja monipuolista urheilua harrastava ihan vapaa-ajallanikin.
Matematiikasta opin pitämään vasta yläasteella kiitos todella hyvä opettajan. Nuorehko naisopettaja joka osasi todella opettaa, teki aiheesta mielenkiintoisen.
Mainiota!
Lopetetaan kaiken opetus.
Ihmiset itse voivat opetella, mitä katsovat tarpeelliseksi.
Suomi npusuun, kun ei kuluteta resursseja joutavanpäiväisyyksiin!
Matematiikka ja Ruotsi. En ole tarvinnut yhtään mihinkään.
Mikään ei varsinaisesti turhaa,mutta esim matikka ja äidinkieli voisi olla käytännönläheisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatunnilla tapahtuivat pahimmat kiusaamiskokemukseni. Ilman niitä olisin voinut elää. Myös uskonto oli yhtä tyhjän kanssa, ainakin nyt kun tiedän, ettei jumalaa ole.
Mitä tekemistä uskonnon opetuksella muka oli jumalasuhteesi kanssa? Esimerkiksi kasiluokalla on kirkkohistoria, jossa opitaan vaikkapa se, mitä meinaa lestadiolaisuus. Ysillä on etiikan kurssi, jolla voi oppia esimerkiksi, mitä tarkoittaa seurausetiikka tai Kantin kategorinen imperatiivi. Seiskalla opiskellaan vieraat uskonnot. Vain täysurpå pitää noita asioita turhana tietona.
Ei edelleenkään kiinnosta opetella turhaa tietoa.
Matematiikkaa, peruslaskutoimituksia lukuunottamatta. En ole tarvinnut yhtälöitä sun muita monimutkaisia laskutoimituksia elämässäni yhtään mihinkään. Enkä kyllä tule loppuelämäni aikana tarvitsemaankaan.
Pakko sanoa, että ruotsi, vaikka se helppo kieli onkin. Käytännössä ruotsinkielisten kanssa puhutaan englantia, tai vanhojen ihmisten kanssa elehditään käsillä ja solkataan sekaisin sanoja eri kielistä.
Liikuntatunteja ilman muuta.
Muusta on kyllä ollut hyötyä ja iloa.
En muista koulun historiasta yhtään mitään, vaan olen saanut nykyiset tietoni kirjoista. Uskontokaan ei tosiaan ollut tarpeellista. Ruotsiakaan en ole oikeastaan tarvinnut yhtään. Liikunta oli minulle peruskoulussa ihan se ja sama, samoin joku terveystieto. Vasta aikuisena sain kipinän liikuntaan ja terveystieto menee siinä ohessa.