Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
En mitenkään pysty käsittämään tätä ongelmaa. Vaikka viimeisin haudattu olisi ap:n isä tai äiti, ilmeisesti kyseessä sukuhauta. Ei ap omista sitä hautaa, vaikka haluaakin itse hoitaa. Kävikö ap aiemmin ko. haudalla edes? Voihan olla että tämä joku, vaikka jonkun hautaan haudatun ystävä, on vienyt jo 50-luvulta noita kukkia sinne. Ihmeellistä suuttua tuosta.
etäinen sukulainen tai tuttu, jos kokee ettei muut hoida.
Ihan innostuin selvittämään tätä, miten hautaoikeuden haltija määräytyy. Täällä löytyi hyvä selostus :https://www.saaksmaenseurakunta.fi/hautausmaat/hautaoikeuden-haltijan-n…
Tosin vanhojen hautojen osalta miten lienee, voi olla villi tilanne. Eikä tuossa kerrota miten haltija valitaan riitaisassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö nyt kirjoittaa hautajaistestamentti johon laitan, että kuka vaan saa laittaa kukkia haudalleni eikä lähisukulaisilla ole tähän mitään sanomista. Ketään ei ole kuitenkaan velvoitettu huolehtimaan haudasta.
Varmin tapa on tuhkaus ja tuhkat mereen tms. Säästyy sukulaiset riidoilta ja pahalta mieleltä.
Toisekseen, viekää niitä kukkia eläville, niitä ne enemmän ilahduttaa. Ei vainaja kukkia arvosta. Eläessään olisi varmasti niistä ilahtunutkin.
Syöpään kuollut ystäväni kirjoitti hautajaistestamentin, jossa toivoi ettei mitään hautajaisia vietetä ja tuhkat pitää heittää kotmetsään.
Miksi pitää olla noin itsekäs hautapaikasta ettei sinne kukaan muu saa edes kukkia istuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni raja menee siinä istuttamisessa! Haudallemme tarkoittaa sukuhaudalle, jonka omistamme. Hauta, jonka haltija olen, ja johon minutkin tulevaisuudessa haudataan. Hautaa, jonka kyllä hoidan. Näin kesäisin käyn vähintään kerran viikossa.
Haudalla on kukkia ja se on siisti. Mutta nyt oli joku kaivellut ja istuttanut lisää kukkia, ei niin kauniisti.
T. ApEli sinne on haudattu jo ties miten monta sukulaistasi? Eikö olisi ennemminkin outoa ja surullista jos yhdelläkään heistä ei olisi ollut ketään niin läheistä ihmistä että haluaisi käydä tuomassa kesäkukat haudalle.
Usein se on sovittu ja tiedossa, kuka istutukset hoitaa millekin haudalle. Ei sinne yleensä mennä periaatteella: "kuka ensin ehtii."
Meillä kyllä mennään. Sukuhauta on täysi sillisalaatti. Mut ei kukaan kyseenalaista toisen oikeutta muistaa läheisiä sellaisilla istutuksilla kuin haluaa. Enkä edes tiedä miten päätetään, kuka sitä hautaa hallitsee, kun hautapaikka on ostettu 70 vuotta sitten eikä mitään tietoa kuka sen on suvusta ostanut.
Kirkkoherranvirastossa on aina tiedossa hautaoikeuden haltija.
Varsinkin kun haudan hallinta-aika on yleensä 25 vuotta, minkä jälkeen pitää tehdä uusi sopimus ja maksaa uudesta hallinta-ajasta. Joskus harvoin on tehty 50 vuoden sopimuksia, yleensä tosiaan 25 vuotta.
Paljon on vielä vanhoja aukuhautoja, jotka ovat ns. ainaishautoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. Kiitos , että jotkut ovat ymmärtäneet!
Sukuhaudan edelliset haudatut ovat 1930- luvulta, nyt tämä viimeinen läheiseni muutama vuosi sitten.
Hauta on ns.ainaishauta, eli hautaoikeus on niin kauan kuin hautaa hoidetaan.
Paikkakunnalla ei asu sukulaisia, siispä olen hautaa hoitanut jo monta vuotta. En saa kaukaisilta sukulaisilta asiasta minkäänlaista korvausta.
Viimeksi siihen haudattu läheiseni piti haudan arvokkaasta ja tyylikkäästä tunnelmasta, ja sitä olen jatkanut.
En ole kovin montaa kirjavakukkaista hautaa nähnyt, minne kaikki jotain kaivelisivat. Mielestäni nämä kerran kesässä poikkeavat voisivat tuoda leikkokukkia tai kynttilän, eivätkä istuttaa kukkia ( jotka sitten jäävät minun hoidettavikseni). Siksi pahoitin mieleni.
Jos se on sukuhauta ja sinua ei ole kaikkien ensin hautaan haudatun vainajan jälkeläisten jsuostumuksella nimetty sen haltijaksi, et ole sen haltija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kamala ongelma. Voi taivas!
No on se nyt vähän surullista, jos vaikkapa leski käy ostamassa kukat ja menee hautausmaalle niitä puolisonsa haudalle istuttamaan tai vanhempi oman pienen lapsensa haudalle. Joku onkin ehtinyt ensin. Kyllä se voi tunteita aika tavalla nostattaa.
Voihan sitä menehtynyttä surra joku muukin. Ei kukat pahaa tarkoita ... luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kamala ongelma. Voi taivas!
No on se nyt vähän surullista, jos vaikkapa leski käy ostamassa kukat ja menee hautausmaalle niitä puolisonsa haudalle istuttamaan tai vanhempi oman pienen lapsensa haudalle. Joku onkin ehtinyt ensin. Kyllä se voi tunteita aika tavalla nostattaa.
Voihan sitä menehtynyttä surra joku muukin. Ei kukat pahaa tarkoita ... luulisin.
Ja mitä väliä kuka ne kukat sinne ensimmäiseksi tuo. Kyllä siihen saa useamman kukan mahtumaan.
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautauslaki on tarkka siitä mitä rojua saa viedä hautuumaalle. Säännöt on tiukat, ettei muodostu kaatopaikkaa hautuumaalle. Työ se on pitää siistinä sekin. Toisen hautaoikeuden omistamaan hautaan EI SAA MUUT KAJOTA!! TEE RIKOSILMOTUS. Voi olla hyvinkin herkkä aihe. Voi olla virhe, kysy kirkkoherranvirastolta, pyydä siivoomaan ne pois, jos on rumia. Meillä yks hörhön kaveri alkoi hoitaa sukuhautaamme omin luvin, teki mitä tahtoi ilman lupaa! Oltiin järkyttyneitä. Kynttilän/ irtokukan voi viedä, ei PYSYVIÄ MUUTOKSIA IKINÄ TOISTEN haudoille, elle lupaa KAIKILTA OMAISILTA!!
Hauta ei todellakaan ole kaikkien omaisten, vaan haudalla on HALTIJA, jolla on päätäntävalta.
Jotta tulee nimetyksi haudan haltijaksi, siihen tulee olla kaikkien ensin hautaan haudatun vainajan elossa olevien jälkeläisten suostumus.
Voi ap, ymmärrän hyvin, että asia on sinulle tärkeä. Jos se teille muille ei ole tärkeä, älkää istutelko kukkia vieraiden haudoille. Antakaa niiden tehdä se, joille sillä on merkitystä.
Vähän empatiaa voisi osoittaa aloittajalle läheisen menetyksestä.
Hautausmaiden ohjeiden mukaan sen kukan hoito muuten kuuluu istuttajalle. Eli hauta ja istutus tulee pitää siistinä.
Kyllä minun isäni haudalle muutkin sukulaiset saisivat viedä kukkia tai kynttilöitä. Ilahtuisin siitä, että muistavat. Vaikka kaivaisivat maahankin.
Vierailija kirjoitti:
Voi ap, ymmärrän hyvin, että asia on sinulle tärkeä. Jos se teille muille ei ole tärkeä, älkää istutelko kukkia vieraiden haudoille. Antakaa niiden tehdä se, joille sillä on merkitystä.
Hautausmaiden ohjeiden mukaan sen kukan hoito muuten kuuluu istuttajalle. Eli hauta ja istutus tulee pitää siistinä.
Ap:n myöhemmästä kommentista selvisi, ettei häntä ole ilmeisesti missään vaiheessa nimetty vanhan sukuhaudan haltijaksi, on vain alkanut siitä jossain vaiheessa huolehtia ja sen vuoksi pitää itseään haltijana.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap voi tietää kuinka merkityksellinen hauta on sille tuntemattomalle..?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vieraan hauta vaan rakkaan ystävän hauta, joka on tärkeää myös minulle.
Minä vähän ymmärrän tätä aloittajaa. Mieheni on vanhempiensa haudan hoitaja, ja laittaa kukat itse, ei ole mitään maksettua seurakunnan hoitoa. Hauta ei sijaitse asuinkaupungissamme, vaan sinne on matkaa. Käymme kuitenkin kyseisessä kaupungissa parin kuukauden välein. Sanomattakin on selvää, että kukat eivät ole haudalla juuri sinä päivänä, kun maa on sulanut ja nurmikko vihertää, ja olisi ensimmäinen mahdollinen päivä niiden laittamiseen, mutta kuitenkin lähiaikoina. Käymme haudalla kuitenkin säännöllisesti niin, että se on aina siisti ja vuodenajan mukainen.
Tieto haudasta tuntuu kulkevan eri sukulaisten välein kaupungista toiseen. Ja kun menemme keväällä kukkinemme, saattaa olla, että sinne on istutettu joku riemun kirjava pusikko, koska sana on kiirinyt, että haudalla ei ole mitään. Ei siis niin, että joku soittaisi vaikka meille ja kysyisi, laittaisiko sinne jonkun kukkasen, tai olemmeko itse tulossa laittamaan, vaan otetaan ohjat omiin käsiinsä ja tehdään mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Sukuhaudan edelliset haudatut ovat 1930- luvulta, nyt tämä viimeinen läheiseni muutama vuosi sitten.
Paikkakunnalla ei asu sukulaisia, siispä olen hautaa hoitanut jo monta vuotta. En saa kaukaisilta sukulaisilta asiasta minkäänlaista korvausta.
Viimeksi siihen haudattu läheiseni piti haudan arvokkaasta ja tyylikkäästä tunnelmasta, ja sitä olen jatkanut.
En ole kovin montaa kirjavakukkaista hautaa nähnyt, minne kaikki jotain kaivelisivat. Mielestäni nämä kerran kesässä poikkeavat voisivat tuoda leikkokukkia tai kynttilän, eivätkä istuttaa kukkia ( jotka sitten jäävät minun hoidettavikseni). Siksi pahoitin mieleni.
"Hautaoikeuden haltijaa nimettäessä on kuultava hautaoikeuden omaavia henkilöitä. Hautaoikeus hautaan määräytyy sukulaisuussuhteesta hautaan ensimmäiseksi haudattuun vainajaan hautaamisjärjestyksen mukaan (Kirkkolaki 17 luku 4 Hautaamisjärjestys). Hautaoikeus on ensimmäiseksi hautaan haudatun vainajan suoraan etenevässä ja takenevassa polvessa olevilla henkilöillä ja heidän aviopuolisoilla. Hautaoikeuden omaavista esitetään tarvittaessa sukuselvitys ja allekirjoitukset erillisillä liitteillä, joissa on oltava hautapaikan tiedot."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kovin montaa kirjavakukkaista hautaa nähnyt, minne kaikki jotain kaivelisivat. Mielestäni nämä kerran kesässä poikkeavat voisivat tuoda leikkokukkia tai kynttilän, eivätkä istuttaa kukkia ( jotka sitten jäävät minun hoidettavikseni). Siksi pahoitin mieleni.Jos se on sukuhauta ja sinua ei ole kaikkien ensin hautaan haudatun vainajan jälkeläisten jsuostumuksella nimetty sen haltijaksi, et ole sen haltija.
Olen jo kirjoittanut tänne, että olen haltija. Paperi on tuolla lipastonlaatikossa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tekee mieli alkaa istuttaa kukkia tuntemattomien haudoille. Sitten perhe miettii, että onko kyseessä entinen salarakas vai kuka ihmeessä. Luulisi, että suurinosa on vain tyytyväinen, että kukkia on laitettu eikä mieti asiaa sen enempää.
Siis tästä ketjusta innostuit sen verran että tekee mieli ihan tarkoituksella alkaa hämmentämään surevia omaisia?
Joo, mainitsinkin aiemmin että joillekin tuollainen ei ole välittämistä vaan kiusantekoa.
Voihan siihen kustakin, mutta kukat on se yleisempi tapa.