Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku istuttaa kukkia haudallemme

Vierailija
15.06.2022 |

Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...

Kommentit (333)

Vierailija
161/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nainen kaivaa hautaani - pelottaa enkä oikein uskalla avata silmiäni saati sitten raottaa arkkuni kannen reunaa - jospa siinä ei enää olekaan multaa päällä...

Minä aina raotan - lähtee kaivajat vauhdilla ja kiljuen.

Vähän vaihtelua tähän makaamiseen.

Vierailija
162/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kamala ongelma. Voi taivas!

No on se nyt vähän surullista, jos vaikkapa leski käy ostamassa kukat ja menee hautausmaalle niitä puolisonsa haudalle istuttamaan tai vanhempi oman pienen lapsensa haudalle. Joku onkin ehtinyt ensin. Kyllä se voi tunteita aika tavalla nostattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salatytär käy ohi ajaessaan.

Vierailija
164/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. Kiitos , että jotkut ovat ymmärtäneet!

Sukuhaudan edelliset haudatut ovat 1930- luvulta, nyt tämä viimeinen läheiseni muutama vuosi sitten.

Hauta on ns.ainaishauta, eli hautaoikeus on niin kauan kuin hautaa hoidetaan.

Paikkakunnalla ei asu sukulaisia, siispä olen hautaa hoitanut jo monta vuotta. En saa kaukaisilta sukulaisilta asiasta minkäänlaista korvausta.

Viimeksi siihen haudattu läheiseni piti haudan arvokkaasta ja tyylikkäästä tunnelmasta, ja sitä olen jatkanut.

En ole kovin montaa kirjavakukkaista hautaa nähnyt, minne kaikki jotain kaivelisivat. Mielestäni nämä kerran kesässä poikkeavat voisivat tuoda leikkokukkia tai kynttilän, eivätkä istuttaa kukkia ( jotka sitten jäävät minun hoidettavikseni). Siksi pahoitin mieleni.

Vierailija
165/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hyvä kiertämään. Istuta tuomasi kukat jonkun unohdetulle haudalle.

Itse vien jouluna kynttilöitä sellaisille haudoille, joilla ei ole kynttilöitä.

Jostain syystä juuri siitä tulee jonkinlainen joulumieli.

Kokeile. Ehkä saat samanlaisen hyvän tunteen, kun istutat kukkasi unohdetulle haudalle ja hetken mietit heitä ja millaista mahtoi heidän elämänsä olla. Mukavampi lähteä hautausmaalta jatkamaan omaa elämää hyvillä mielin kuin kiukkuisena ja loukkaantuneena.

Vierailija
166/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn pari krt vuodesss paikkakunnalla, jossa vietin lapsuudesta aikuisuuteen.

Meillä oli paljon perhetuttuja ja olen jopa ollut ko hautausmaalla töissä aikoinaan.

Olen voinut ostaa ehkä 10 kesäkukkaa ja käyn tuttujen hautoja läpi. Haravoin, perkaan, putsaan jne.

Ja jos jää kukkanen yli, laitan viereiseen hautaan

Et ole tosissasi.

Kyllä minullakin on paljon tuttujen hautoja paikallisella hautausmaalla, mutta en minä katso oikeudekseni kupsutella siellä sun täällä tai varsinkaan istuttaa kukkia.

Epäilen että närää sinunkin touhusi ovat aiheuttaneet, tietämättäsi.

Yleensä nämä haudat ovat sen näköisiä, ettei pieni ylläpito ole pahasta

Vierailija
167/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo aika iäkäs, ennen kuin aloin selvitellä taustaani eli kuka oli isäni. No sain selville enemmänkin. Isoisäni on haudattu Kannakselle sankarihautaan 40-luvulla, isoäitini syntymäkotikuntani hautausmaalle ja isäni asuinpaikkansa hautausmaalle eli koko kolmihenkinen perhe kaikki eri paikoihin. Kun isäni oli kuollut, oli hänen silloinen vaimonsa laittanut myös anoppinsa haudan kuntoon ja tehnyt hoitosopimuksen. Löysin haudan ja kun siellä oli rehevä kukka kesäisin, niin vein vain jouluna kynttilän ja isälle muualle haudattujen muistelupaikalle. Kun hoitosopimus loppui eikä sitä uusittu, aloin oma-aloitteisesti hoidella hautaa. Juuri eilen kävimme serkkuni kanssa laittamassa viimeiset sukulaisten haudat kuntoon, siis myös tämän minun isoäitini haudan, vaikka en tullut koskaan tuntemaan häntä, tavannut olin hänet jonkun kerran, mutta en silloin tiennyt, että se vanhempi täti oli toinen isoäitini.

Vierailija
168/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän paikallislehden yleisönosastossa on aina silloin tällöin noita hautakirjoituksia. Yleensä niissä väitetään, että haudalta on viety joku koristepatsas tai lyhty, joskus myös kukkia. Eli huonoissa väleissä olevat sukulaiset näköjään riitelee.

Kyllä se on hautausmailla ihan oikea ongelma,että tyyliin kaikki mikä ei ole pultattu maahan kiinni,varastetaan.

Tuntuu, että varkaat käyvät aina samoilla haudoilla.

Voihan olla, että hautausmaan työntekijät poistavat huonoksi menneitä koristeita, niitä voi mennä rikki lumenaurauksen yhteydessä, nurmikonleikkuussa, harakat vievät jne. Omaisten pitäisi itsekin ymmärtää poistaa jokin mustunut enkelipatsas. Mikään hauta ei ole kaunis, jos kiven edessä on kymmenen erilaista lyhtyä sinne tänne kallellaan.

Nythän haudoille viedään jo mauttomia värivalojakin ja värillisiä hautalyhtyjä. 

Ai värilliset hautalyhdyt on mauttomia?

No, se on sinun mielipiteesi, mutta vien niitä silti lapseni haudalle esim. jouluna.

Joulunpunaista ja vihreää.

Mieluummin olisin hänet pitänyt, ikävä juttu että tällainen muistaminen sinua häiritsee.

Ensiksi, otan osaa, ei voi suurempaa surua olla

Sitten ohiksena, värillinen hautalyhty on vielä pientä. Kävin Oxfordissa Tolkienin haudalla ja kiertelin sitä hautausmaata muutenkin. Miten suuri kulttuurinen ero. Lasten haudat olivat täynnä runoja ja leluja, osa oli kuin olisi leikki jäänyt kesken. Aikuistenkin haudoilla oli ilmapalloja ja juhlakoristeltuja nimikylttejä, urheilufaneilla pelitavaraa yms. Kamaa oli enemmän kuin meillä vappuna. Tähän verrattuna eripari-kukat ovat aika kevyttä.

Toisaalta herkkiä aiheita, koska jokainen suree eri tavalla. Niin kauan ok, kun roskat kerätään pois.

Vierailija
169/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita riistakamera

Vierailija
170/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laita riistakamera

Hautausmaalle?

Vierailija
171/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kans seurakunnan työntekijä. Ne vissiin istuttaa kans haudoille joitain kukkia keväisin/kesäisin.

Niin, jos on sovittu haudan hoitamisesta. Ja laskuttavat sitten, kuten aivan oikein onkin.

Aloittaja ottakoon yhteyttä seurakuntaan.  Ei pitäisi olla liian vaikeata tätäkään ymmärtää. 

Jos sitä ei ole seurakunta tehnyt, niin sitten todellakin joku vaan haluaa, että hauta ei ole ruma. Ehkä jollain on ollut salarakas tai lapsia, joista muut ei tiedä tai jotain ihmisiä, joille hän on ollut rakas tai jota muistavat lämmöllä.

Vierailija
172/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tekee mieli alkaa istuttaa kukkia tuntemattomien haudoille. Sitten perhe miettii, että onko kyseessä entinen salarakas vai kuka ihmeessä. Luulisi, että suurinosa on vain tyytyväinen, että kukkia on laitettu eikä mieti asiaa sen enempää. 

Vierailija
173/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Dreadful kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää,kuinka voit kirjoitella täällä jos olet haudassa?

Vanhemmissa Nokian luureissa akun kesto on ihan omaa luokkaansa

Vierailija
174/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita hyvä kiertämään. Istuta tuomasi kukat jonkun unohdetulle haudalle.

Itse vien jouluna kynttilöitä sellaisille haudoille, joilla ei ole kynttilöitä.

Jostain syystä juuri siitä tulee jonkinlainen joulumieli.

Kokeile. Ehkä saat samanlaisen hyvän tunteen, kun istutat kukkasi unohdetulle haudalle ja hetken mietit heitä ja millaista mahtoi heidän elämänsä olla. Mukavampi lähteä hautausmaalta jatkamaan omaa elämää hyvillä mielin kuin kiukkuisena ja loukkaantuneena.

Surullisena lähdin.

Ja kyllä; olen usein vienyt kukkia unohdetuille haudoille. Kitkenyt rikkaruohoja, kastellut kuihtuvia kukkia. Laittanut kynttilän talvella. Sytyttänyt sammuneita hautakunttilöitä.

Mutta en tee istutuksia hoidetuille haudoille.

Vierailija
175/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kans seurakunnan työntekijä. Ne vissiin istuttaa kans haudoille joitain kukkia keväisin/kesäisin.

Niin, jos on sovittu haudan hoitamisesta. Ja laskuttavat sitten, kuten aivan oikein onkin.

Aloittaja ottakoon yhteyttä seurakuntaan.  Ei pitäisi olla liian vaikeata tätäkään ymmärtää. 

Jos sitä ei ole seurakunta tehnyt, niin sitten todellakin joku vaan haluaa, että hauta ei ole ruma. Ehkä jollain on ollut salarakas tai lapsia, joista muut ei tiedä tai jotain ihmisiä, joille hän on ollut rakas tai jota muistavat lämmöllä.

Eikö voi muistaa lämmöllä niillä leikkokukilla? Jos hauta on hoidettu ja kukat istutettu pitääkö istuttaa lisää?? Eiköhän tullut selväksi että ko.hauta EI OLLUT srkn hoidossa, vaan apn.

Vierailija
176/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vain, jos ei teillä ole yksityishautausmaa. 

Anteeksi? Hautapaikka on aina jonkun omaisuutta (tai ok, pikemmin vuokralla) eikä siihen ole ulkopuolisten lupa tulla kupsuttamaan.

Onko teillä myös yksinoikeus suruun?

Vierailija
177/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vain, jos ei teillä ole yksityishautausmaa. 

Anteeksi? Hautapaikka on aina jonkun omaisuutta (tai ok, pikemmin vuokralla) eikä siihen ole ulkopuolisten lupa tulla kupsuttamaan.

Onko teillä myös yksinoikeus suruun?

Pitääkö suru osoittaa kaivamalla multaa haudalla??

Vierailija
178/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö nyt kirjoittaa hautajaistestamentti johon laitan, että kuka vaan saa laittaa kukkia haudalleni eikä lähisukulaisilla ole tähän mitään sanomista. Ketään ei ole kuitenkaan velvoitettu huolehtimaan haudasta. 

Vierailija
179/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nyt kirjoittaa hautajaistestamentti johon laitan, että kuka vaan saa laittaa kukkia haudalleni eikä lähisukulaisilla ole tähän mitään sanomista. Ketään ei ole kuitenkaan velvoitettu huolehtimaan haudasta. 

Varmin tapa on tuhkaus ja tuhkat mereen tms. Säästyy sukulaiset riidoilta ja pahalta mieleltä.

Toisekseen, viekää niitä kukkia eläville, niitä ne enemmän ilahduttaa. Ei vainaja kukkia arvosta. Eläessään olisi varmasti niistä ilahtunutkin.

Vierailija
180/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautauslaki on tarkka siitä mitä rojua saa viedä hautuumaalle. Säännöt on tiukat, ettei muodostu kaatopaikkaa hautuumaalle. Työ se on pitää siistinä sekin. Toisen hautaoikeuden omistamaan hautaan EI SAA MUUT KAJOTA!! TEE RIKOSILMOTUS. Voi olla hyvinkin herkkä aihe. Voi olla virhe, kysy kirkkoherranvirastolta, pyydä siivoomaan ne pois, jos on rumia. Meillä yks hörhön kaveri alkoi hoitaa sukuhautaamme omin luvin, teki mitä tahtoi ilman lupaa! Oltiin järkyttyneitä. Kynttilän/ irtokukan voi viedä, ei PYSYVIÄ MUUTOKSIA IKINÄ TOISTEN haudoille, elle lupaa KAIKILTA OMAISILTA!!

Hauta ei todellakaan ole kaikkien omaisten, vaan haudalla on HALTIJA, jolla on päätäntävalta.