Pohdinnan siemen, mikä oikeasti ohjaa ihmisten moraalia?
Onko se pelkästään rangaistuksen pelko? kiinnijäämisen pelko?
Jos näitä 2 ei tarvitsisi miettiä ollenkaan, minkälainen ihminen oikeasti olisi? Miten moraali näyttäytyisi meidän maailmassa?
Kommentit (33)
Myötätunto. Ja joillakin se toimii, toisilla ei. Lapsuus/kasvatus myös muokkaa tuota piirrettä.
Jokaisen ajattelevan ihmisen pitäisi olla ainakin oman itsensä moraalinvartija.
Minua ohjaa naisen peräaukko ja jähmeä penis.
M40
Kyky empatiaan. En ryöstä sekavalta vanhukselta omaisuutta vaikka se olisi kuinka helppoa ja riskitöntä.
Moraali on ihmisyhteisön myötä syntynyt psykologinen esto, ettei nyt ihan raakalaisiksi muututa. Ihmisliha on ihan yhtä ravitsevaa kuin kanan, sian tai lampaanlihakin. Minua hallitsee ainoastaan rikoslaki tässä maailmassa. Ei mikään muu.
Moraalikäsityksen muovautumiseen vaikuttavat lukuisat asiat, kuten vanhemmat, opettajat, ystävät, media tai omat kokemukset. Moraalikäsitykset opitaan yhteisössä, aivan kuten kieli ja tapakulttuuri. Uskonto tai katsomus voi olla merkittävä moraalikäsityksen muovaaja.
- peruskoulun opettaja
Entäs sitten kun itse joutuu rikoksen kohteeksi. Sinä joka rikoslakiin vetoat. Mikä silloin hallitsee sinua?
"Onko se pelkästään rangaistuksen pelko? kiinnijäämisen pelko?"
Nuo eivät ole moraalia. Moraali alkaa siitä mihin rangaistuksen pelko loppuu. Eli siitä mitä tekee vaikka ei olisi pakko mutta jonka kokee silti oikeaksi tavaksi toimia.
Juuri siitä syystä uskontojen opettama "moraali" ei usein ole moraalia lainkaan koska ne perustuvat niin paljolti tottelemiseen ja ylhäältä annettuihin sääntöihin.
God Mind. Korkein itse. Etiikka, sydän. Koti, koulun ope, ne hyvät aikuisesimerkit, kiltit. Usein alkoholi kääntää joillakin asiat päälaelleen, liika stressi tai arvomaailmaa ei ole tutkittu tarpeeksi. Valintoja. Usein kiltti vaan jää virkailijoiden (AI ohjelmistot koneissa) ja tavisten kiusattavaksi koska ei toimi samoin tai ajattele samoin kaikesta.
Ainoa oikea moraali perustuu ihmisen omaan ajatteluun ja empatian tunteeseen.
Tavallisesti johtoajatus on: mitä minä hyödyn tästä.
" Moraalikäsitykset opitaan yhteisössä"
Opitut asiat ovat nimenomaan moraalikäsityksiä, eivät varsinaista moraalia. Ne ovat valmiiksi pureskeltuja sääntöjä ja toimintatapoja joita ei useimmiten ole itse mitenkään pohdittu tai punnittu.
Vierailija kirjoitti:
Näin on helppo perustella sitä että on oikesti vain kusipää. Kusipäät kertovat yleensä auliisti että kaikki muutkin ovat pohjimmiltaan kusipäitä joten hekin voivat hyvin olla.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun itse joutuu rikoksen kohteeksi. Sinä joka rikoslakiin vetoat. Mikä silloin hallitsee sinua?
Arvot.
Holokaustin vaikutus länsimaiseen ajatteluun oli valtaisa. Siksi on hämmentävää, kuinka vajavaiselta ymmärryksemme yhä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on helppo perustella sitä että on oikesti vain kusipää. Kusipäät kertovat yleensä auliisti että kaikki muutkin ovat pohjimmiltaan kusipäitä joten hekin voivat hyvin olla.
Ihmisen tavoitteena on hyöty, oli kusipää tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Holokaustin vaikutus länsimaiseen ajatteluun oli valtaisa. Siksi on hämmentävää, kuinka vajavaiselta ymmärryksemme yhä vaikuttaa.
Tiedämme, että eettinen järjestelmämme on ollut pitkä juoksu antiikista kristinuskon ihanteisiin ja keskiajan kautta uuden ajan alkuun, valistuksen ihanteisiin, romantiikkaan ja hyvinvointiyhteiskuntaan. Jotain on tarttunut matkalla, jotain on jäänyt pois, uutta syntynyt ja vanhaa on muutettu.
Aivan varmaa kuitenkin on kaksi asiaa. Eettisen järjestelmämme synnyn kannalta kristinuskon vaikutus on ollut keskeinen. Tämän tosiasian tunnustaminen on aiheellista ja järkevää onpa ihminen sitten sekulaari tai uskonnollismielinen.
Karu niinkuin ennenvanhaan