Hei sinä joka ajat alinopeutta motarilla
Älä mene ohitusleikaistalle jos ajat siellä 20km/h alle nopeusrajoituksen.
Voit pysyä oikealla kaistalla kiitos !
Kommentit (226)
Ajan 80 km/h kunhan rahaa säästyy näillä bensan ja dieselin hinnoilla. Se 100 tai 120 on vain maksimi rajoitus. Ei ole väärin ajaa taloudellisemmin.
Nii, ja maapallo on pannukakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.
Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.Todella rasittava on ajaa semmoisen perässä jonka nopeus seilaa, alamäessä kovempaa ja ylämäessä ja mutkissa hitaampaa. Ei kovin sujuvaa, sulavaa eikä mukavaa liikennettä. Jarruttelua en minäkään ymmärrä, jotkut hidastelijaurpot harrastaa esim kameratolpan kohdalla jarruttamista vaikka ajaisi jo valmiiksi hitaasti. Ja toki semmoinen aggressiivinen takapuskurissa roikkumis-ajotyyli on myös ihan idioottimainen. Ohittaminen taas on ihan normaalia liikennettä sujuvoittavaa toimintaa kun sen tekee fiksusti.
Minä olen sellainen kuski jos edessä olevan nopeus seilaa niin otan siihen autoon entistä pidemmän turvavälin sen takia ettei minun tarvitse alkaa muuttamaan nopeuttani seilaavaksi vaan voin pitää ajonopeuteni tasaisena. Tykkään pitää suurta turvaväliä juuri sen takia ettei minun tarvitsisi jarrutella turhaan.
M31Ei toimi, takanasi tuleva ap törttää sinun ohitsesi aikomattakaan ohittaa edelläsi olevaa.
Ja mitä se haittaa? Vauhti pysyy kuitenkin samana. Tämä on yksi suomalaisen liikenteen ongelma, ollaan mustasukkaisia omasta paikasta jonossa.
Olen eri kenelle vastasit mutta se ohittelija saa aikaan sen että autoletka ei aja tasaista vauhtia.
Eli jos on neljä autoa 1.2.3.4 ja tuo 3 auto ajaa 1.2 autojen väliin niin 2 auto joutuu hiljentämään vauhtia että syntyy uusi turvaväli ja näin myös 4 joutuu hiljentämään vauhtia.
Ohittaminen aiheuttaa sen että liikenteessä autoletka ei liiku tasaista vauhtia.
Joku on joskus sanonut tuota helminauhaefektiksi (olikohan autokoulunopettaja). Pahinta tuossa on, että tuo jarrutuksen voimakkuus voimistuu auto autolta, koska jokainen jarrutus viivästyy reagointiajan verran. Eli kolarin aiheuttaja voi jatkaa matkaansa tietämättä, että on ajotavallaan aiheuttanut jälkeensä jäävässä letkassa kolarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.
Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.Todella rasittava on ajaa semmoisen perässä jonka nopeus seilaa, alamäessä kovempaa ja ylämäessä ja mutkissa hitaampaa. Ei kovin sujuvaa, sulavaa eikä mukavaa liikennettä. Jarruttelua en minäkään ymmärrä, jotkut hidastelijaurpot harrastaa esim kameratolpan kohdalla jarruttamista vaikka ajaisi jo valmiiksi hitaasti. Ja toki semmoinen aggressiivinen takapuskurissa roikkumis-ajotyyli on myös ihan idioottimainen. Ohittaminen taas on ihan normaalia liikennettä sujuvoittavaa toimintaa kun sen tekee fiksusti.
Minä olen sellainen kuski jos edessä olevan nopeus seilaa niin otan siihen autoon entistä pidemmän turvavälin sen takia ettei minun tarvitse alkaa muuttamaan nopeuttani seilaavaksi vaan voin pitää ajonopeuteni tasaisena. Tykkään pitää suurta turvaväliä juuri sen takia ettei minun tarvitsisi jarrutella turhaan.
M31Ei toimi, takanasi tuleva ap törttää sinun ohitsesi aikomattakaan ohittaa edelläsi olevaa.
Ja mitä se haittaa? Vauhti pysyy kuitenkin samana. Tämä on yksi suomalaisen liikenteen ongelma, ollaan mustasukkaisia omasta paikasta jonossa.
Olen eri kenelle vastasit mutta se ohittelija saa aikaan sen että autoletka ei aja tasaista vauhtia.
Eli jos on neljä autoa 1.2.3.4 ja tuo 3 auto ajaa 1.2 autojen väliin niin 2 auto joutuu hiljentämään vauhtia että syntyy uusi turvaväli ja näin myös 4 joutuu hiljentämään vauhtia.
Ohittaminen aiheuttaa sen että liikenteessä autoletka ei liiku tasaista vauhtia.Joku on joskus sanonut tuota helminauhaefektiksi (olikohan autokoulunopettaja). Pahinta tuossa on, että tuo jarrutuksen voimakkuus voimistuu auto autolta, koska jokainen jarrutus viivästyy reagointiajan verran. Eli kolarin aiheuttaja voi jatkaa matkaansa tietämättä, että on ajotavallaan aiheuttanut jälkeensä jäävässä letkassa kolarin.
Jos jono on tarpeeksi pitkä ja turvavälit "tarpeeksi" lyhyet aiheuttaa tuo väistämättä sen, että koko jono pysähtyy jossain kohtaa takana. Siksi hesoissakin kaikki ruuhkat kertautuvat aina isoimpien liittymien kohdalla.
AP:lle sanoisin, että kannattaa kaistanvaihtoa suunnitellessaan laittaa se vilkku päälle hiukan ennen kaistaviivan ylitystä. Tällöin edellä ajava huomaa aikeesi, ja tietää pysyä poissa suunnittelemaltasi reitiltä.
Kaahailijatar kirjoitti:
En mä ainakaan aja koskaan alinopeutta vaan aina ylinopeutta koska se ny vaan sattuu miellyttämään mua eikä kiinnosta hittookaan mitkään nopeusrajotukset koska ne on vaa suuntaa antavia :D:D:D
Eikös ne nopeusrajoitukset ole tarkoitettu niille, jotka ei osaa ajaa? Sehän on keskivertoa paremman kuskin merkki, että saa vähintään kahdet ylinopeussakot vuodessa.
Ja tänään päivällä Salosta Helsingin suuntaan motarilla joku sankari taas ajoi Teslallaan vasenta kaistaa satasta useamman kilometrin matkan ja veti perässään nopeammin liikkuvia autoja. Oikealla kaistalla ei ollut liikennettä, eikä ne tunneleiden vuoksi alennetut nopeusrajoitukset alkaneet. Vasta sitten kun pari autoa pyyhälsi oikealta ohi, suostui tämä kuski siirtymään oikealle.
Mikä järki on tehdä jonoa vasemmalla kaistalla alinopeudella, jos oikea puoli on tyhjä?
Vierailija kirjoitti:
Ajan 80 km/h kunhan rahaa säästyy näillä bensan ja dieselin hinnoilla. Se 100 tai 120 on vain maksimi rajoitus. Ei ole väärin ajaa taloudellisemmin.
Kukaan ei kiellä sinua ajamasta tuota vauhtia. Pysyttele silloin siinä oikealla kaistalla, niin liikenne sujuu jouhevasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö moottoritiellä alinopeus ole alle 50km/h eli alle 50km/h ei saa ajaa moottoriteillä? Esimerkiksi mopoilla ja traktoreilla siellä ei saa ajaa. En ole nähnyt että kukaan ajaa motarilla alle 50km/h eli en ole nähny alinopeutta ajavia motarilla koskaan.
Moottoritiet on ainoita teitä suomessa missä alinopeusraja on.Mopot ja traktorit on kielletty motarilta ajoneuvoluokkana, ei nopeuden perusteella. Eikä motarilla ole mitään alanopeusrajaa. Sipilän hallitus lisäsi lakiin tämä "alinopeuspykälän" mutta silloin se alin nopeus ilmoitetaan liikennemerkillä, enkä tiedä onko sitä merkkiä edes vielä missään käytössä, aika turhahan se on ja saisi poistaa laistakin kokonaan pois.
Okei kiitos selvennyksestä! Olen itse ollut siinä uskossa että mopoilla ja traktoreilla ei motarilla saa ajaa koska ne kulkevat alle 50km/h.
En itse usko että alinopeus kylttejä tulee edes käyttöön. Liian alhaisesta nopeudesta voi saada sakot mutta se vaatii jo sitten todella alhaista nopeutta ja teon pitää olla myös tahallista sekä sellaista että se häiritsee muuta liikennettä.
Sakot alinopeudesta saa varmaan jos ajaa 80 alueella kävely vauhtia ilman pätevää syytä.No sepä kun ihmisillä voi olla ihan oikeita syitä ajaa vaikka se 20km/h hitaammin ja tietyissä sääoloissa jopa se kävelyvauhti on ihan perusteltua jopa siellä motarilla. Vaikea on alinopeudesta sakottaa, kun kuitenkin kaikkien pitäisi ajaa sopivaa tilannenopeutta.
Kai nyt jokainen tervepäinen ymmärtää sääolot? Joo, on varmaan niitäkin, jotka ei ymmärrä, mutta jos keli on kuiva, ei liukasta, hyvä näkyvyys, mitään ei tipu taivaalta, niin mikä syy ajaa reilusti alle sallitun nopeuden?
Esim autosta kuuluva outo ääni eikä pääse pysähtymään ennen kuin seuraavalla rampilla? Oma vireystila, ajotaito, auton kunto nyt ehkä lähinnä tulee mieleen.
Jos ajotaidot ei riitä moottoriteiden nopeuksiin, silloin on kuljettava vaihtoehtoisia reittejä. Niitä on taatusti aina tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.
Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.
Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.
Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.
Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.
Käsittääkseni vasemalla kaistalla oleva, voi milloin tahansa siirtyä oikealle ja luottaa ettei siellä kukaan ole tulossa ohi? Koska sieltä ei saa ohittaa. Näitä näkee kyllä viikoittain HKI_TRE motarilla mutta vaarallista.
Kerran Tampereelta etelään tulossa olin ohittamassa rekkaa niin oikelta kaistalta pyyhkäisee auto siitä välistä, rekan kulman minun autoni kulman välistä, nippanappa niukin naukin. Sitten pyyhältää sen rekan ohi, kiilaa sen eteen (rekka jarruttaa) ja poistuu oikealle Ideaparkin liittymään. Todellinen järjen jättiläinen, joka selvisi kolhuitta vain minun ja rekkakuskin nopeiden refleksien ansiosta.Yleensäkään rekan ohittajien ei pitäisi kiilata heti rekan eteen, etenkään liukkaalla kelillä. Sellaisia tilanteita olen nähnyt monta kun painava rekka joutuu jarruttamaan kun joku tulee ihan eteen. Siis ohittakaa pitemmälle ja sitten vasta paluu omalle kaistalle, että jää rekallekin turvaväli.
Totta. Rekkakuskir huomauttavat tästä usein, että heti ei pidä kaartaa siihen eteen. Ei myöskään muiden autojen eteen.
Autokoulussa opetettiin, että ohitustilanteessa moottoritiellä palataan oikealle kaistalle, kun ohitettavan auton keula näkyy kokonaan taustapelistä.
Toi on hyvä nyrkkisääntö. Silloin ei myöskään talvella heitä loskaa ohitettavan päälle ja ei nastat ja kivet kopise niin helposti ohitettavaan autoon.
Minä, minä, minä. Tuollaiset ihmiset joutaa pois kokonaan auton ratista.
Se on hyvä että liikenteen nopeutta hidastetaan, vaikuttaa paljon polttoaineen kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.
Mitäs muuta siinä voi tehdä jos on ruuhkaa ja ajavat toistensa puskureissa kiinni, ei siihen väliin mahdu. Vielä lyhyet kiihdytyskaistat ainakin täällä Jyväskylässä monessa liittymässä.
Itse ajan motarilla 70 km/h kesät talvet. Bensa on kallista.
Nyt kun bensa nousi kolmeen euroon litralta voisin pudottaa nopeuden 60 km/h tai lopettaa ajamisen kokonaan.
Jos nopeusrajoituksia ei olisi lainkaan (kuin silloin ennen), niin mikä olisi "alinopeutta"?
Vierailija kirjoitti:
Ajan asuntoautoa, jossa on rajoitin 100km/h
Ohitan rekkaa, joka ajaa 80km/h.
Takaa tulee bmw, joka yrittää tunkea auton peräluukusta sisään 140km/hAjanko alinopeutta?
Et. Ongelma on bemarimulkvistin, joka taitaakin ajaa ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.
Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.
Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.
Ja mistäs tällaisen säännön luit?
Näkee että ketjuun on kirjoittaneet ne keskivertoa paremmat kuskit. Täysin tunteiden vietävissä kaikki. Road rage lähtee näköjään muuallakin kuin ratin takana. :)
Varakkaatkin kärsivät korkeasta polttoaineen hinnasta, vaikka olisikin varaa itsellä bensaan. Tiet ei olekkaan tyhjiä, vaan köyhä kansa ajaa hitaammin, ja hidastaa varakkaiden menoa. Köyhän aika on halvempaa. Solidaarista, eikö vain?
En mä ainakaan aja koskaan alinopeutta vaan aina ylinopeutta koska se ny vaan sattuu miellyttämään mua eikä kiinnosta hittookaan mitkään nopeusrajotukset koska ne on vaa suuntaa antavia :D:D:D