Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä joka ajat alinopeutta motarilla

Vierailija
15.06.2022 |

Älä mene ohitusleikaistalle jos ajat siellä 20km/h alle nopeusrajoituksen.
Voit pysyä oikealla kaistalla kiitos !

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Joissain autoissa voi tosiaan mittari näyttää väärin. Olen itse ajanut pienellä puntolla motaria 150km/h ja silti ohi aina oli joku mersu tai bmw tai audi perälaudassa kiinni. En tiedä mittarin todellista lukemaa, mutta ei kai se niin paljoa voinut heittää???

Tarviiko tuota kysyä nykypäivänä? Jokaisella on puhelin jossa on GPS ja voi ladata appsin, jolla näkee todellisen nopeuden. Kyllä omasta autosta pitää tietää mittarivirheen suuruus.

Vierailija
162/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineen hinta ja sähköautojen yleistyminen on tuonut motareille lisää näitä hidastelijoita. Uusi ilmiö on, että sillä vasemmalla kaistalla hidastellaan myös. Ei sellaista ole ollut tässä mittakaavassa aiempina vuosina. Vasemmalla kaistalla alinopeutta ajavat tekevät kiusaa muille. Etenkin, jos kyseessä ei ole vain jonkun rekan ohittaminen hetkellisesti.

Alinopeutta saa ajaa ihan rauhassa, kunhan tekee sen siinä oikealla puolen.

Sähköautoilija ajaa luonnostaan hitaasti jotta akku riittää perille.

Tiedän. Saa ajaa hitaammin ihan rauhassa, kun tekee sen siellä oikealla kaistalla.

Motarilla satasta ajavallakin tulee tarvetta ohittaa kahdeksaakymppiä ajavia. Ihan luonnollinen asia ja kuuluu liikenteeseen, turha siitä on märistä.

Totta, mutta sieltä tullaan ohituskaistalle siten ettei siitä ole vaaraa muulle liikenteelle, eli et tule ahtaaseen väliin.

Niin, no sehän tässä virheen tekee, joka on jättänyt edellä menevään ahtaan välin. Opetelkaa pitämään riittävät ajoetäisyydet, niin ei tarvi paskoa housuihin kaistanvaihtajista.

Pidetään jatkuvasti, ja siihen mun eteen mahtuu auto vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan hienosti. Toivon vaan ohituksen tapahtuvan sitten ripeästi, ei sillä oikean kaistan ajonopeudella, koska jos siihen tullaan pienemmällä nopeudella niin saa seistä jarrulla taas.

Jos ajoetäisyydet on kunnossa, niin ei siinä kyllä tarvi jarruttaa kun joku tulee väliin, riittää että löysää vähän kaasua.

Kyllä se jarrutteluksi menee. Mulla on vakkari päällä ja gps nopeus 120km (mittari 127kmh), väliä edellä olevaan on se opetettu pari valotolppaa. Sieltä kun siirrytään 100kmh mittarinopeutta eteen niin nopeusero 27kmh, se turvaväli menee hetkessä umpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.

Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.

Hassu typo tuli.

Tänään oli tilanne motarilla, olin jo valmiina ohittamaan 120km/h vauhdilla auton ja rekan. Tottakai viime tingassa tämä sankari päätti ohittaa rekkaa alle 100km/h vauhdilla. Jouduin jarruttamaan äkillisesti ja samoin moni takanani. Siinä olisi voinut pelti rytistä

T. Ap

Mua taas ärsyttää m*lopäät, jotka ottavat ohituskaistan etuajassa monen auton letkan viimeisenä ilman että niillä edellä olevilla on mahdollista mennä ensin. 

Kun tulee ohituspaikka, niin se tulee aina ensin sinne jonon keulaan. Jos joku lähtee takaa ohi, niin se tarkoittaa että sulla jäi ohituspaikka käyttämättä.

Vierailija
164/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.

Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.

Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.

Todella rasittava on ajaa semmoisen perässä jonka nopeus seilaa, alamäessä kovempaa ja ylämäessä ja mutkissa hitaampaa. Ei kovin sujuvaa, sulavaa eikä mukavaa liikennettä. Jarruttelua en minäkään ymmärrä, jotkut hidastelijaurpot harrastaa esim kameratolpan kohdalla jarruttamista vaikka ajaisi jo valmiiksi hitaasti. Ja toki semmoinen aggressiivinen takapuskurissa roikkumis-ajotyyli on myös ihan idioottimainen. Ohittaminen taas on ihan normaalia liikennettä sujuvoittavaa toimintaa kun sen tekee fiksusti.

Minä olen sellainen kuski jos edessä olevan nopeus seilaa niin otan siihen autoon entistä pidemmän turvavälin sen takia ettei minun tarvitse alkaa muuttamaan nopeuttani seilaavaksi vaan voin pitää ajonopeuteni tasaisena. Tykkään pitää suurta turvaväliä juuri sen takia ettei minun tarvitsisi jarrutella turhaan.

M31

Ei toimi, takanasi tuleva ap törttää sinun ohitsesi aikomattakaan ohittaa edelläsi olevaa.

Vierailija
165/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.

Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.

Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.

Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.

Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.

Näitä kaltaisiasi tampioita näkee usein aiheuttamassa vaaratilanteita. Sitten kun siinä ohituskaistaa ajavassa autossa on samanlainen tampio ratissa, hänpä lisääkin kaasua ja ajaa rinnallasi niin ettet pääse ohi ja olet ajamassa edellä ajavan rekan perään 150 kmh niin ehkä rauhoitut vähäksi aikaa.

Mun kimppakyytikuski tekee tätä, että ko tilanteessa (joita tapahtuu nykyään päivittäin) kiihdyttää rinnalla eikä päästä oikealta ohi ja vasemmalla olevan vauhti kiihtyy ja edellä ajava lähenee ja kun minun ajaessa sattuu samanlainen tilanne on aina repsikan paikalla, että älä päästä tota ohi! 

Niin, se tampio on se vasenta kaistaa ajava. Moottoritietä ajetaan oikeata kaistaa pitkin ja ohittajat eli nopeammin ajavat ajavat vasenta kaistaa. Jos tulee tilanne, että moottoritiellä joku ajaa oikealta ohi, niin vasemmalla kaistalla ajava ajaa väärällä kaistalla (lukuunottamatta tilannetta, jossa molemmat ajokaistat on "täynnä" ja ajonopeus on oleellisesti hidastunut ruuhkan vuoksi).

Vierailija
166/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.

Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.

Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.

Miksi sinä et voi ajaa sen mukaan mikä rajoitus on? Miksi hidastelet? Minulla harvemmin on kiire, mutta v**uttaa tahalliset tientukot ja todellakin ohitan, kun paikka tulee. En ärsyynny rekkoihin tms., koska tiedän, että he eivät voi ajaa rajotinta vastaan suurinta sallittua nopeutta, MUTTA kyllä heitäkin raivostuttaa hidastelijat ja jopa hekin joutuvat ajamaan alinopeutta joidenkin sunnuntaiajelijoiden vuoksi.

Pidän turvavälin, kun liikenne on sujuvaa.

Kannattaa ajatella, että jos joku ajaa hitaammin, hänellä on siihen yleensä joku syy. Huono olo, yskittää, kokemattomuus, huono auto alla tms. Vaikka se syy olisi sinun mielestäsi huono, niin sä et oikeasti halua että joku ajaa nopeammin, kuin turvallisesti pystyy ajamaan, ethän? Malttia vaan. 

Vierailija
167/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineen hinta ja sähköautojen yleistyminen on tuonut motareille lisää näitä hidastelijoita. Uusi ilmiö on, että sillä vasemmalla kaistalla hidastellaan myös. Ei sellaista ole ollut tässä mittakaavassa aiempina vuosina. Vasemmalla kaistalla alinopeutta ajavat tekevät kiusaa muille. Etenkin, jos kyseessä ei ole vain jonkun rekan ohittaminen hetkellisesti.

Alinopeutta saa ajaa ihan rauhassa, kunhan tekee sen siinä oikealla puolen.

Sähköautoilija ajaa luonnostaan hitaasti jotta akku riittää perille.

Tiedän. Saa ajaa hitaammin ihan rauhassa, kun tekee sen siellä oikealla kaistalla.

Motarilla satasta ajavallakin tulee tarvetta ohittaa kahdeksaakymppiä ajavia. Ihan luonnollinen asia ja kuuluu liikenteeseen, turha siitä on märistä.

Totta, mutta sieltä tullaan ohituskaistalle siten ettei siitä ole vaaraa muulle liikenteelle, eli et tule ahtaaseen väliin.

Niin, no sehän tässä virheen tekee, joka on jättänyt edellä menevään ahtaan välin. Opetelkaa pitämään riittävät ajoetäisyydet, niin ei tarvi paskoa housuihin kaistanvaihtajista.

Pidetään jatkuvasti, ja siihen mun eteen mahtuu auto vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan hienosti. Toivon vaan ohituksen tapahtuvan sitten ripeästi, ei sillä oikean kaistan ajonopeudella, koska jos siihen tullaan pienemmällä nopeudella niin saa seistä jarrulla taas.

Jos ajoetäisyydet on kunnossa, niin ei siinä kyllä tarvi jarruttaa kun joku tulee väliin, riittää että löysää vähän kaasua.

Kyllä se jarrutteluksi menee. Mulla on vakkari päällä ja gps nopeus 120km (mittari 127kmh), väliä edellä olevaan on se opetettu pari valotolppaa. Sieltä kun siirrytään 100kmh mittarinopeutta eteen niin nopeusero 27kmh, se turvaväli menee hetkessä umpeen.

Itsellä on adaptiivinen vakionopuessäädin ja aika erikoinen tilanne on että joutuu jarruttamaan, yleensä auto hanskaa väliin tulevat normaalilla hidastamisella. Satkun vauhdissa ilmanvastus jarruttaa jo aika hyvin kaasun löysäämisellä.

Vierailija
168/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella rasittava on ajaa semmoisen perässä jonka nopeus seilaa, alamäessä kovempaa ja ylämäessä ja mutkissa hitaampaa. Ei kovin sujuvaa, sulavaa eikä mukavaa liikennettä. Jarruttelua en minäkään ymmärrä, jotkut hidastelijaurpot harrastaa esim kameratolpan kohdalla jarruttamista vaikka ajaisi jo valmiiksi hitaasti. Ja toki semmoinen aggressiivinen takapuskurissa roikkumis-ajotyyli on myös ihan idioottimainen. Ohittaminen taas on ihan normaalia liikennettä sujuvoittavaa toimintaa kun sen tekee fiksusti.

Minä olen sellainen kuski jos edessä olevan nopeus seilaa niin otan siihen autoon entistä pidemmän turvavälin sen takia ettei minun tarvitse alkaa muuttamaan nopeuttani seilaavaksi vaan voin pitää ajonopeuteni tasaisena. Tykkään pitää suurta turvaväliä juuri sen takia ettei minun tarvitsisi jarrutella turhaan.

M31

Ei toimi, takanasi tuleva ap törttää sinun ohitsesi aikomattakaan ohittaa edelläsi olevaa.

Jep, tuokin on ärsyttävää. Jos aloitetaan ohittelemaan, niin pitäisi jatkossakin ohitella, jotta siitä ohittelusta olisi ajallista hyötyä, eikä pelkästää aiheutettaisi ylimääräistä riskiä kaikille tielläliikkujille (ja täysin turhaa polttoainekulutusta).

Vierailija
169/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Niin siinä usein käy mutta sitten minä taas tiputan vauhtia että siihen ohittajaan syntyy tarpeeksi pitkä turvaväli.

Tässä joku valitti että häiritsee se kun jotkut jarruttaa kameratolppien kohdalla, no minua se ei häiritse koska riittävän turvavälin takia se jarruttaminen ei vaikuta ajooni millään tavalla.

Olen sellainen kuski joka ottaa muut huomioon liikenteessä sekä pyrin turvalliseen liikenteeseen.

Osaan ja uskallan ajaa autoa varsin hyvin, olen radalla ajanu autoa reilu 200km/h ja kiihdytyskisoissa olen ollu mukana lentokentällä.

M31

Vierailija
170/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mulla oli punto, älykännykät oli niin kalliita, ettei tavallisella ihmisellä ollut niihin varaa, eikä niit juurikaan ollut. Silloinen kännykkä ei tiennyt netistä mitään. Eli ei koskaan selvinnyt todellinen nopeus, ja jää vieläkin mysteeriksi, mutta en usko, että olis ollu kuitenkaan alle 120 km/h, vaikka mittari näytti 150 km/h.

Vierailija
171/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan motarilla joka arkipäivä edestakaisen työmatkan, v. 150 km yhteensä. Ajokortti mulla ollut vuodesta 1978 ja ajanut pääsääntöisesti siitä lähtien joka päivä. Ei kolareita.

Motarille tullaan liittymästä urku auki, ei jäädä nysväämään. Kyllä sitä tilaa annetaan, väistetään toiselle kaistalle jos mahdollista, kunhan tulet sopivaa nopeutta mutta jarruttelemaan ei aleta eli älä tule kuuttakymppiä. Sen verran pitää vilkaista, että jos sieltä on tulossa viisi pitkää rekkaa peräkkäin, ehkä pitää vähän sihdata mihin väliin.

Itse ajan nykyään n. 110-115 nopeutta (rajoitus 120) koska haluan säästää bensaa ja olen ottanut tavaksi, että kun omalta rampilta lähden sekaan, en joutuisi käyttämään jarrupoljinta ennen kuin 75 km päässä kun lähden motarilta pois. Hyvin on sujunut. Ajo vaan pitää ennakoida, pitää turvavälit. Joskus nostetaan jalka kaasulta kun huomataan, että edessä on jotain "ruuhkaa" tai hitaampia ohittajia jonossa. Ei kannata vetää sinne ohitusletkan perään täysillä ja sitten jarru pohjaan. Mulla ei ole Audia, Bemaria eikä Mersua, niillähän tuo ei onnistu. 

Miksi ei onnistu luettelemiltasi autoilta. Onko näissä autoissa joku tekninen ominaisuus. Ihmettelen vain Mersu kuskina. Ei mulla ole liikenteessä mitään ongelmia. Ainoastaan ne köröttelijät ottaa päähän. Ajotapani on taloudellinen. Ei kovia kiihdytyksiä/jarrutuksia.

Vierailija
172/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu typo tuli.

Tänään oli tilanne motarilla, olin jo valmiina ohittamaan 120km/h vauhdilla auton ja rekan. Tottakai viime tingassa tämä sankari päätti ohittaa rekkaa alle 100km/h vauhdilla. Jouduin jarruttamaan äkillisesti ja samoin moni takanani. Siinä olisi voinut pelti rytistä

T. Ap

Mua taas ärsyttää m*lopäät, jotka ottavat ohituskaistan etuajassa monen auton letkan viimeisenä ilman että niillä edellä olevilla on mahdollista mennä ensin. 

Kun tulee ohituspaikka, niin se tulee aina ensin sinne jonon keulaan. Jos joku lähtee takaa ohi, niin se tarkoittaa että sulla jäi ohituspaikka käyttämättä.

Ihan typeriä "sääntöjä ohitusjärjestyksestä". Aivan käsittämättömiä mielipiteitä, joten opetetaanpa hieman.

Käytetään vilkkua.  Laitetaan vilkku päälle hyvissä ajoin ennen ohitusta, jolloin takana tulevat tietää aikomuksesta ohittaa tai kääntyä vasemmalle. Kun edellä oleva auto vilkuttaa vasemmalle, niin takaa tulevat eivät voi ohittaa - ohittaminen on kiellettyä. Edellinen toimii myös tilanteessa, jossa näet takaa tulevan aikovan ohittaa, mutta huomaat vastaantulijan olevan liian lähellä eli kolarin estäminen.

Katsotaan sivupeilistä ennen kuin lähdetään ohittamaan. Jos takaa tuleva on jo ohittamassa, niin annetaan hänen jatkaa ohitusta.

Jos olet epävarma ohitustaidoistasi aja liikennevirran mukana. - Ajaminen on kaikille tielläliikkujille turvallisempaa, ajomatka on vain muutamia minuutteja pidempi ja polttoainetta säästyy.

Ja te muka erinomaisen ajotaidon omaavat ohittelijat: Ottakaa selvää helminauhaefektistä. Surkeasti suoritetulla ohituksella voi selvitä itse hengissä, mutta aiheuttaa muille tiellä liikkuville vaaratilanteita.

VAIN SURKEISTA SURKEIMMALLE KUSKILLE tulee omien ajotaitojen näyttämishalu eli pakonomainen tarve ajaa turvallista tilannenopeutta kovempaa ja tehdä vaarallisia/hyödyttömiä ohituksia.

Vierailija
173/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeus on vain itsekeskeisten ylimielisten öykkärien itse keksimä termi eikä mitään todesta otettavaa...

Heidän mielestään kaikki mikä on heidän itse ajamaa reipasta ylinopeutta hitaampaa, on alinopeutta...

Vierailija
174/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Ja mitä se haittaa? Vauhti pysyy kuitenkin samana. Tämä on yksi suomalaisen liikenteen ongelma, ollaan mustasukkaisia omasta paikasta jonossa.

Vierailija
175/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro kirjoitti:

Silloin kun mulla oli punto, älykännykät oli niin kalliita, ettei tavallisella ihmisellä ollut niihin varaa, eikä niit juurikaan ollut. Silloinen kännykkä ei tiennyt netistä mitään. Eli ei koskaan selvinnyt todellinen nopeus, ja jää vieläkin mysteeriksi, mutta en usko, että olis ollu kuitenkaan alle 120 km/h, vaikka mittari näytti 150 km/h.

Ennenvanhaan oli siellä täällä näyttötaluluja joissa pystyi tarkastamaan nopeutensa.

Vierailija
176/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M31

Ja mitä se haittaa? Vauhti pysyy kuitenkin samana. Tämä on yksi suomalaisen liikenteen ongelma, ollaan mustasukkaisia omasta paikasta jonossa.

Olen eri kenelle vastasit mutta se ohittelija saa aikaan sen että autoletka ei aja tasaista vauhtia.

Eli jos on neljä autoa 1.2.3.4 ja tuo 3 auto ajaa 1.2 autojen väliin niin 2 auto joutuu hiljentämään vauhtia että syntyy uusi turvaväli ja näin myös 4 joutuu hiljentämään vauhtia.

Ohittaminen aiheuttaa sen että liikenteessä autoletka ei liiku tasaista vauhtia.

Vierailija
177/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä riittää näitä wannabe-poliiseja, jotka "hauskasti" ojentaa ettei laki tunne alinopeutta ja jotka myös opettaa ja ojentaa liikenteessä omavaltaisesti muita ajamalla varmuuden vuoksi 80 alueella 78 mittarin mukaan (tod nop n 70) ja 120 alueella 110 (tod nop n 100). Sitten vielä sopivan ohituspaikan tullen kiihdytetään että takan tulevan on hankala ohittaa. Motarilla nämä urpot jäävät juuri siihen vasemmalle kaistalle jurnuttamaan kilometritolkulla reilusti alle nopeusrajotuksen. Lottovoitto näille on, jos oikealla on rekka. Sitten voikin rauhassa 120 alueella ohittaa rekkaa vaikka 10 kilometriä alle satkun nopeudella.

Liikenteessä pitäisi olla pelisilmää. Ja unohtaa oma ego. Jos joku haluaa ottaa riskin saada sakot ja haluaa ajaa motarilla 135kmh, niin väistä oikealle kaistalle ja päästä ohi. Ja katso aina peiliin ja käännä vielä päätä vasemmalle, kun vaihdat motarilla kaistaa vasemmalle ja lähdet ohittamaan. Sieltä voi joku tulla 150 lasissa kun sinä tunget satasen nopeutta siihen kymmenen metrin päähän eteen yhtäkkiä. Huonosti siinä saattaa käydä sinullekkin jos rysähtää.

Samoin siellä maantiellä niin pitäkää pari autonmittaa vähintään turvaväliä siihen edellämenevään, varsinkin jos ette kyttää ohituspaikkaa, vaan päätätte itsekin jurnuttaa sen liikenteen tulpan takana ja kerätä jonoa. Takanatuleville ohittaminen on helpompaa, kun jokaiseen väliin pääsee turvallisesti.

Ei tuolla ole mitään järkeä tehdä toisille kiusaa, mitä sinä siitä saat? Jos kuvittelet, että toinen nyt jotenkin ottaa opikseen ja alkaa ajaa kuin sinä, niin erehdyt pahasti. Alkaa vaan vituttamaan ja syntyy vaaratilanteita. Suomi on harvaan asuttu maa, tuonne mahtuu kaikki, ja ajaminen erikin nopeuksilla on turvallista kun vähän seuraa muitakin ja tekee tilaa.

Vierailija
178/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et voi ajaa sen mukaan mikä rajoitus on? Miksi hidastelet? Minulla harvemmin on kiire, mutta v**uttaa tahalliset tientukot ja todellakin ohitan, kun paikka tulee. En ärsyynny rekkoihin tms., koska tiedän, että he eivät voi ajaa rajotinta vastaan suurinta sallittua nopeutta, MUTTA kyllä heitäkin raivostuttaa hidastelijat ja jopa hekin joutuvat ajamaan alinopeutta joidenkin sunnuntaiajelijoiden vuoksi.

Kannattaa ajatella, että jos joku ajaa hitaammin, hänellä on siihen yleensä joku syy. Huono olo, yskittää, kokemattomuus, huono auto alla tms. Vaikka se syy olisi sinun mielestäsi huono, niin sä et oikeasti halua että joku ajaa nopeammin, kuin turvallisesti pystyy ajamaan, ethän? Malttia vaan. 

Joo. Mutta näiden sairaiden, epävarmojen ja vanhusten pitäisi omata kuitenkin pelisilmää sen verran, että motarilla pysytään koko ajan siellä oikealla kaistalla, eikä ajella kiinni edessä menevän rekan tai muun liikenteentukon takapuskurissa vaan jätetään ohittajille tilaa tarvittaessa palata oikealle kaistalle. Ja jos on kova tarve ajella aina kaikkialla se 10 kilsaa alle rajoituksen, niin sillon ei ole kiire minnekään ja on kohtuullista muutaman kilsan välein vetää bussipysäkille tai levähdyspaikalle päästämään jono ohi.

Vierailija
179/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yskittää? 😂 jos on yskänpuuska ja huono olo, niin silloin lopetetaan ajaminen, jos se vaikuttaa ajokykyyn.

Vierailija
180/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.

Liikenneturvallisuuden vaarantamista.

Rampilla pidetään entistä enemmän turvaväliä, koska joskus voi käydä niin ettei motarille mahdu ja on pysähdyttävä. Ensin nopeus 80-100 ja sitten kun on varma että mahtuu, nostetaan se nopeus 120 ja mennään. Ei niin, että 120 ja sitten vasta katsotaan voiko liittyä. Pidä isompi turvaväli jos edeltävän ajotyyli ottaa päähän.

Rampille ei koskaan pysähdytä. Olen ajanut vuodesta 1993 ja aina olen päässyt sekaan, ihan kunnon ruuhkiinkin.

Itse olen joutunut pysähtymään rampille kun moottoritiellä on ollut liikenneonnettomuus.

Itse olen pysähtynyt "kiihdytys"kaistalle, koska tietä ajava nainen alkoi takakulmassa jarruttelemaan ja lopulta pysähtyi kokonaan. Kyseessä ei kuitenkaan ollut moottoritie vaan ihan 60 km nopeutta ajettava tie, mutta tielle oli kiihtymiskaistan kaltainen liittymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi