Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä joka ajat alinopeutta motarilla

Vierailija
15.06.2022 |

Älä mene ohitusleikaistalle jos ajat siellä 20km/h alle nopeusrajoituksen.
Voit pysyä oikealla kaistalla kiitos !

Kommentit (226)

Vierailija
201/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kohtaa laista löytyy tämä "alinopeus"?

Mielestäni pitäisi kyllä sakottaa, jos tarpeettomasti ajat 100 km/h nopeusrajoituksella 80 km/h päästämättä ihmisiä ohi ja sää on täydellinen. Ei ole mitään syytä himmailla.

Etkö voi ihan vaan ohittaa?

Ei pysty ohittaa pitkää jonoa.

Vierailija
202/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän motareille mahtuu monenlaista kuskia ja menopeliä. Tarpeettomasti ei saa käyttää vasenta kaistaa, mikäli oikealla on tilaa ajaa. Ja ohitustilanteen jälkeen on siirryttävä takaisin sinne oikealle kaistalle viimeistään silloin, kun ohitettavat autot on ohitettu ja tilaa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.

Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.

Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.

Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.

Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.

Käsittääkseni vasemalla kaistalla oleva, voi milloin tahansa siirtyä oikealle ja luottaa ettei siellä kukaan ole tulossa ohi? Koska sieltä ei saa ohittaa. Näitä näkee kyllä viikoittain HKI_TRE motarilla mutta vaarallista.

Kerran Tampereelta etelään tulossa olin ohittamassa rekkaa niin oikelta kaistalta pyyhkäisee auto siitä välistä, rekan kulman minun autoni kulman välistä, nippanappa niukin naukin. Sitten pyyhältää sen rekan ohi, kiilaa sen eteen (rekka jarruttaa) ja poistuu oikealle Ideaparkin liittymään. Todellinen järjen jättiläinen, joka selvisi kolhuitta vain minun ja rekkakuskin nopeiden refleksien ansiosta.

Yleensäkään rekan ohittajien ei pitäisi kiilata heti rekan eteen, etenkään liukkaalla kelillä. Sellaisia tilanteita olen nähnyt monta kun painava rekka joutuu jarruttamaan kun joku tulee ihan eteen. Siis ohittakaa pitemmälle ja sitten vasta paluu omalle kaistalle, että jää rekallekin turvaväli.

Totta. Rekkakuskir huomauttavat tästä usein, että heti ei pidä kaartaa siihen eteen. Ei myöskään muiden autojen eteen.

Autokoulussa opetettiin, että ohitustilanteessa moottoritiellä palataan oikealle kaistalle, kun ohitettavan auton keula näkyy kokonaan taustapelistä.

Toi on hyvä nyrkkisääntö. Silloin ei myöskään talvella heitä loskaa ohitettavan päälle ja ei nastat ja kivet kopise niin helposti ohitettavaan autoon.

Veljen vaimo oli kuljettamassa hevosta moottoritiellä. Ajoi tietenkin varovasti kallis lasti kyydissään ja kovin harvoin ajaa ko. yhdistelmää ylipäätään.. Lähti ohittamaan rekkaa ja meni sitten ohituskaistaa sen verran pitkälle, että hevoskärryn kanssa oli varmasti hyvää tilaa ja turvallista palata oikean puoleiselle kaistalle rekan eteen. Vaan hänen perässään oli tullut ohi henkilöauto, joka ilmeisesti mielenosoituksesta hitaan ohituksen takia olikin mennyt rekan eteen eikä kiusallaan antanut tälle yhdistelmälle tilaa palata omalle kaistalle. Hidasti ja kaasutti samaa tahtia ja naureskeli.

Täysin kuspäitä/sairaita tyyppejä on liikenteessä, jotka vaarantavat toisten henkiä.

Vierailija
204/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.

Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.

Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.

Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.

Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.

Käsittääkseni vasemalla kaistalla oleva, voi milloin tahansa siirtyä oikealle ja luottaa ettei siellä kukaan ole tulossa ohi? Koska sieltä ei saa ohittaa. Näitä näkee kyllä viikoittain HKI_TRE motarilla mutta vaarallista.

Kerran Tampereelta etelään tulossa olin ohittamassa rekkaa niin oikelta kaistalta pyyhkäisee auto siitä välistä, rekan kulman minun autoni kulman välistä, nippanappa niukin naukin. Sitten pyyhältää sen rekan ohi, kiilaa sen eteen (rekka jarruttaa) ja poistuu oikealle Ideaparkin liittymään. Todellinen järjen jättiläinen, joka selvisi kolhuitta vain minun ja rekkakuskin nopeiden refleksien ansiosta.

Yleensäkään rekan ohittajien ei pitäisi kiilata heti rekan eteen, etenkään liukkaalla kelillä. Sellaisia tilanteita olen nähnyt monta kun painava rekka joutuu jarruttamaan kun joku tulee ihan eteen. Siis ohittakaa pitemmälle ja sitten vasta paluu omalle kaistalle, että jää rekallekin turvaväli.

Totta. Rekkakuskir huomauttavat tästä usein, että heti ei pidä kaartaa siihen eteen. Ei myöskään muiden autojen eteen.

Autokoulussa opetettiin, että ohitustilanteessa moottoritiellä palataan oikealle kaistalle, kun ohitettavan auton keula näkyy kokonaan taustapelistä.

Toi on hyvä nyrkkisääntö. Silloin ei myöskään talvella heitä loskaa ohitettavan päälle ja ei nastat ja kivet kopise niin helposti ohitettavaan autoon.

Veljen vaimo oli kuljettamassa hevosta moottoritiellä. Ajoi tietenkin varovasti kallis lasti kyydissään ja kovin harvoin ajaa ko. yhdistelmää ylipäätään.. Lähti ohittamaan rekkaa ja meni sitten ohituskaistaa sen verran pitkälle, että hevoskärryn kanssa oli varmasti hyvää tilaa ja turvallista palata oikean puoleiselle kaistalle rekan eteen. Vaan hänen perässään oli tullut ohi henkilöauto, joka ilmeisesti mielenosoituksesta hitaan ohituksen takia olikin mennyt rekan eteen eikä kiusallaan antanut tälle yhdistelmälle tilaa palata omalle kaistalle. Hidasti ja kaasutti samaa tahtia ja naureskeli.

Täysin kuspäitä/sairaita tyyppejä on liikenteessä, jotka vaarantavat toisten henkiä.

Tuo ihminenhän on ollut mieleltään sairas, joka on valitettavasti päässyt auton rattiin. 

Vierailija
205/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity moottoritiehen, vaan valtateille ja tähän kesään. Nyt on tullut jo koettua, kuinka matkat kaupungista a kaupunkiin b kestää pidempään kuin aiempina vuosina. Syynä on menoveden hinta, joka on laskenut joidenkin kuljettajien ajonopeutta. Nyt näitä hitaasti köröttelijöitä on maanteillä jo sen verran paljon, että se kannattaa ottaa huomioon ajoaikaansa arvioidessa. 

Joka paikassa ei voi eikä kannata ohittaa, sillä pian edessä on taas seuraava köröttelijä. 

Vierailija
206/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan motarilla 70 km/h kesät talvet. Bensa on kallista.

Nyt kun bensa nousi kolmeen euroon litralta voisin pudottaa nopeuden 60 km/h tai lopettaa ajamisen kokonaan.

Siinä vaiheessa kun ajat motarilla 60km/h ja muut ajaa 120-130 km/h olet todellinen riski ja vaaran aiheuttaja. 

Suosittelen silloin mielummin ajamaan muita teitä pitkin ihan yleisen turvallisuudenkin vuoksi.  

Vierailija
207/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän polttoainetta ja luontoa ja opetan samalla sinuakin säästämään ja hillitsemään huonoja hermojasi.

Vierailija
208/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmetttelen eniten niitä, jotka ensin ajavat reipasta ylinopeutta ohittaen lukuisia autoja. Sitten sama auto pian hidastaa normaaliin nopeuteen eikä ole poistumassa motarilta. Sitten ne autot jotka tuli ohitetuksi, puolestaan ohittaa tämän kuskin, joka ensin meni näiden ohi reipasta ylinopeutta.

ja 15-20 kilometrin jälkeen taas se ohittelija paahtaa ohi reipasta ylinopeutta, kunnes sitten taas hidastaa jonkun ajan kuluttua. 

En vain ymmärrä, mikä järki tuossa on?

Vierailija
209/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu typo tuli.

Tänään oli tilanne motarilla, olin jo valmiina ohittamaan 120km/h vauhdilla auton ja rekan. Tottakai viime tingassa tämä sankari päätti ohittaa rekkaa alle 100km/h vauhdilla. Jouduin jarruttamaan äkillisesti ja samoin moni takanani. Siinä olisi voinut pelti rytistä

T. Ap

Missä Suomessa muka saa edes ajaa 120km/h. Suomessa ylin rajoitus on 100km/h. Sinä siis rikoit lakia.

Vierailija
210/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kiihdytyskaistalla jarrutteleva mamma jakaa täällä ohjeita "kokemuksen" äänellä. Naurettavaa. Pysykää pois liikenteestä jos ette tajua että kiihdytyskaistalla kiihdytetään eikä jarruteta.

Lähtökohtaisesti noin joo. Suomessa on vain valitettavasti sen verran paljon noita minimaalisen lyhyitä "kiihdytyskaistoja", että luulisi liikennesuunnitelijaakin hävettävän. 

Moottoriteillä kylläkin kiihdytyskaistat on onneksi riittävän pitkiä.

Vierailija
211/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.

Tuo on todella asiaa, mutta minä vanha harppu kiihdytän todellakin moottoritielle vaikka pieneenkin rakoon. Elä kuitenkaan yleistä meitä harppuja, koska tiedän nuorempienkin tekevän tuota. 

Ennen eläkkeele jäädessäni ajoin työmatkoja jopa 200km/pv. Että silleen. Ajokortti voimassa vaikka ikää 71v. ja vauhtia riittää.

Vierailija
212/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu typo tuli.

Tänään oli tilanne motarilla, olin jo valmiina ohittamaan 120km/h vauhdilla auton ja rekan. Tottakai viime tingassa tämä sankari päätti ohittaa rekkaa alle 100km/h vauhdilla. Jouduin jarruttamaan äkillisesti ja samoin moni takanani. Siinä olisi voinut pelti rytistä

T. Ap

Missä Suomessa muka saa edes ajaa 120km/h. Suomessa ylin rajoitus on 100km/h. Sinä siis rikoit lakia.

Onko tämä provo? Kesänopeudet tietyillä moottoriteillä sallii 120 km/h nopeudet. 

Vierailija
213/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan motarilla 70 km/h kesät talvet. Bensa on kallista.

Nyt kun bensa nousi kolmeen euroon litralta voisin pudottaa nopeuden 60 km/h tai lopettaa ajamisen kokonaan.

Siinä vaiheessa kun ajat motarilla 60km/h ja muut ajaa 120-130 km/h olet todellinen riski ja vaaran aiheuttaja. 

Suosittelen silloin mielummin ajamaan muita teitä pitkin ihan yleisen turvallisuudenkin vuoksi.  

Juuri näin. Jos kesällä kuivalla ja hyvällä säällä ajaa motaria noin hiljaa, ei sinne pidä mennä ollenkaan. Huono keli on sittten tietysti asia erikseen.

Vierailija
214/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu typo tuli.

T. Ap

Onko tämä provo? Kesänopeudet tietyillä moottoriteillä sallii 120 km/h nopeudet. 

Puhuttiin talvesta.

Vierailija
215/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on vain mentävä, kun edellä ajava ei tee noiden mainitsemiesi temppujen jälkeenkään elettäkään siirtyäkseen. 

Vierailija
216/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmetttelen eniten niitä, jotka ensin ajavat reipasta ylinopeutta ohittaen lukuisia autoja. Sitten sama auto pian hidastaa normaaliin nopeuteen eikä ole poistumassa motarilta. Sitten ne autot jotka tuli ohitetuksi, puolestaan ohittaa tämän kuskin, joka ensin meni näiden ohi reipasta ylinopeutta.

ja 15-20 kilometrin jälkeen taas se ohittelija paahtaa ohi reipasta ylinopeutta, kunnes sitten taas hidastaa jonkun ajan kuluttua. 

Olen törmännyt samaan ja ajatellut että ehkä he puhuvat jotain puhelua kun auton vauhti hidastuu. Eivät siis osaa ajaa ja puhua samaan aikaan. Kun puhelu loppuu aletaan taas keskittymään ajoon.

Vierailija
217/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Itse kun ajelee vakkari päällä, niin huomaa kuinka noita jojoilijoita tuntuu olevan säännöllisen paljon siellä seassa. 

Vierailija
218/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saisi olla enemmän 6-kaistaisia motareita, että ne kaikkein nopeimmat pääsisivät oikein nopeasti sinne minne ovat menossa. Me hiturit saisimme madella kaikessa rauhassa omalla kaistallamme.

Vierailija
219/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiskuskit eivät ole liikenteessä kovin joustavia. Oman auton eteen ei haluta ketään ja omista oikeuksista pidetään tiukasti kiinni. 

Vierailija
220/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.

Olen minäkin joskus joutunut siihen pysähtymään, kun motarilla on ruuhkaa, eikä vetoketjusysteemi toimi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä