Hei sinä joka ajat alinopeutta motarilla
Älä mene ohitusleikaistalle jos ajat siellä 20km/h alle nopeusrajoituksen.
Voit pysyä oikealla kaistalla kiitos !
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö moottoritiellä alinopeus ole alle 50km/h eli alle 50km/h ei saa ajaa moottoriteillä? Esimerkiksi mopoilla ja traktoreilla siellä ei saa ajaa. En ole nähnyt että kukaan ajaa motarilla alle 50km/h eli en ole nähny alinopeutta ajavia motarilla koskaan.
Moottoritiet on ainoita teitä suomessa missä alinopeusraja on.Mopot ja traktorit on kielletty motarilta ajoneuvoluokkana, ei nopeuden perusteella. Eikä motarilla ole mitään alanopeusrajaa. Sipilän hallitus lisäsi lakiin tämä "alinopeuspykälän" mutta silloin se alin nopeus ilmoitetaan liikennemerkillä, enkä tiedä onko sitä merkkiä edes vielä missään käytössä, aika turhahan se on ja saisi poistaa laistakin kokonaan pois.
Okei kiitos selvennyksestä! Olen itse ollut siinä uskossa että mopoilla ja traktoreilla ei motarilla saa ajaa koska ne kulkevat alle 50km/h.
En itse usko että alinopeus kylttejä tulee edes käyttöön. Liian alhaisesta nopeudesta voi saada sakot mutta se vaatii jo sitten todella alhaista nopeutta ja teon pitää olla myös tahallista sekä sellaista että se häiritsee muuta liikennettä.
Sakot alinopeudesta saa varmaan jos ajaa 80 alueella kävely vauhtia ilman pätevää syytä.No sepä kun ihmisillä voi olla ihan oikeita syitä ajaa vaikka se 20km/h hitaammin ja tietyissä sääoloissa jopa se kävelyvauhti on ihan perusteltua jopa siellä motarilla. Vaikea on alinopeudesta sakottaa, kun kuitenkin kaikkien pitäisi ajaa sopivaa tilannenopeutta.
Kai nyt jokainen tervepäinen ymmärtää sääolot? Joo, on varmaan niitäkin, jotka ei ymmärrä, mutta jos keli on kuiva, ei liukasta, hyvä näkyvyys, mitään ei tipu taivaalta, niin mikä syy ajaa reilusti alle sallitun nopeuden?
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.
Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.
Todella rasittava on ajaa semmoisen perässä jonka nopeus seilaa, alamäessä kovempaa ja ylämäessä ja mutkissa hitaampaa. Ei kovin sujuvaa, sulavaa eikä mukavaa liikennettä. Jarruttelua en minäkään ymmärrä, jotkut hidastelijaurpot harrastaa esim kameratolpan kohdalla jarruttamista vaikka ajaisi jo valmiiksi hitaasti. Ja toki semmoinen aggressiivinen takapuskurissa roikkumis-ajotyyli on myös ihan idioottimainen. Ohittaminen taas on ihan normaalia liikennettä sujuvoittavaa toimintaa kun sen tekee fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kohtaa laista löytyy tämä "alinopeus"?
Mielestäni pitäisi kyllä sakottaa, jos tarpeettomasti ajat 100 km/h nopeusrajoituksella 80 km/h päästämättä ihmisiä ohi ja sää on täydellinen. Ei ole mitään syytä himmailla.
Milloin on "tarpeetonta"? Entä milloin on "täydellinen sää? Se pitää laittaa lakiin myös.
Jos on tyyni kuiva keli. Hyvä näkyvyys, ei liukkautta, niin miksi pitää hidastella? Se on tarpeetonta.
Bensan korkean hinnan takia on edullisinta ajaa 80 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Mitä "alinopeutta?" Tieliikennelaki ei tunne sellaista käsitettä.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-voiko-sakon-saada-alh…
Sähköauto tietysti ja mehu lopussa patterista, silloin körötellään !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.
Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.Miksi sinä et voi ajaa sen mukaan mikä rajoitus on? Miksi hidastelet? Minulla harvemmin on kiire, mutta v**uttaa tahalliset tientukot ja todellakin ohitan, kun paikka tulee. En ärsyynny rekkoihin tms., koska tiedän, että he eivät voi ajaa rajotinta vastaan suurinta sallittua nopeutta, MUTTA kyllä heitäkin raivostuttaa hidastelijat ja jopa hekin joutuvat ajamaan alinopeutta joidenkin sunnuntaiajelijoiden vuoksi.
Pidän turvavälin, kun liikenne on sujuvaa.
Motarilla nopeus on rajoitettu max 120 eli rajoitusten mukaan jos haluaa ajaa niin vauhtia saa olla enintään 120.
Jos motarilla ajaa vaikka 100 niin silloin ajaa rajoitusten mukaan ja jos 80 alueella ajaa vaikka 60 niin silloin ajaa myös rajoitusten mukaan.
Sinut pitäisi määrätä uudestaan autokouluun kun et tiedä edes liikennesääntöjä.Miksi sinua ei sitten saa ohittaa, jos minä haluan ajaa nimenomaan siellä motarilla sitä 120 km/h tai 80 km/h alueella sitä suurinta sallittua nopeutta ja sinä nysväät 60 km/h!?
Kuka sinua on kieltänyt ohittamasta minua? Minut saa liikenteessä ohittaa kuka vain.
Sinä tykkäät ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta ja se on ihan hyväksyttävää kuten myös se jos ajaa 10-20km/h alle suurimman sallitun nopeuden.
Mikä ongelma sinulla siis on?Etkö sinä juuri ihmetellyt ja valittanut mihin on muka niin kauhea kiire ja turha ohittaminen ei tee liikenteestä sujuvaa? Siihen juuri vastasin. En ohita turhaan. Turhia ohittajia on nämä, jotka haluavat ohittaa ohittamisen ilosta 160 km/h muuten vaan kaikki tai jos edessä on pitkä autojono ja vaikka tietöitä, niin ei pääse ohittamaan, kuin pari autoa ja homma tyssää siihen. Ohitan, kun haluan ajaa 80 km/h alueella 80 km/h enkä 60 km/h.
Oletko sinä kenties humalassa kun juttusi ovat kovin sekavia? Tässä ei kukaan ole sinua kieltänyt ohittamasta ketään, sä vedit nyt ihan omia johtopäätöksiä.
Ohittaminen on hyvin usein varsin turhaa, siinä ei säästä juurikaan aikaa ellei aja jotain pitkää matkaa.
Saat ohittaa ja sitä ei kukaan ole sinulta kieltänyt.
Mutta kun ohitat niin ohita siten ettet aiheuta muille tielläliikkujille vaaraa etkä kitise muille tielläliikkujille mistään alinopeudesta ja muista myös pitää riittävä turvaväli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.
Liikenneturvallisuuden vaarantamista.
Rampilla pidetään entistä enemmän turvaväliä, koska joskus voi käydä niin ettei motarille mahdu ja on pysähdyttävä. Ensin nopeus 80-100 ja sitten kun on varma että mahtuu, nostetaan se nopeus 120 ja mennään. Ei niin, että 120 ja sitten vasta katsotaan voiko liittyä. Pidä isompi turvaväli jos edeltävän ajotyyli ottaa päähän.
Sinne rampille ei perkele pysähdytä, eikö mene lahoon kaaliisi? Ikinä en ole kuullutkaan kenenkään olleen tilanteessa ettei olisi moottoritielle mahtunut.
Jos ajotaitosi on tuota luokkaa, niin kannattaisi lopettaa autoilu kokonaan. Se on nimenomaan niin, että liityntäkaistaa tuleva väistää ja moottoritiellä olevien pitää ajaa vakionopeutta, jotta se liityntäkaistalta tuleva osaa kiihdyttää ajonopeuteen ja siirtyä autojonossa olevaan väliin.
Ne vanhat harput ja korput ovat niitä, jotka moottoritiellä ryhtyvät kiihdyttämään tai jarruttamaan ettei liityntäkaistalta pääse turvallisesti moottoritielle. Miksi nämä harput ja korput rupeavat yleensä jarruttamaan - ihan sen vuoksi, kun jotkut liityntäkaistaa moottoritielle tulevat kuvittelevat olevansa etuoikeutettuja ja kiilaavat muista autoilijoista välittämättä moottoritielle, koska kuvittelevat vauhdin määrittelevän heidän ajataidon tason korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.Todella rasittava on ajaa semmoisen perässä jonka nopeus seilaa, alamäessä kovempaa ja ylämäessä ja mutkissa hitaampaa. Ei kovin sujuvaa, sulavaa eikä mukavaa liikennettä. Jarruttelua en minäkään ymmärrä, jotkut hidastelijaurpot harrastaa esim kameratolpan kohdalla jarruttamista vaikka ajaisi jo valmiiksi hitaasti. Ja toki semmoinen aggressiivinen takapuskurissa roikkumis-ajotyyli on myös ihan idioottimainen. Ohittaminen taas on ihan normaalia liikennettä sujuvoittavaa toimintaa kun sen tekee fiksusti.
Minä olen sellainen kuski jos edessä olevan nopeus seilaa niin otan siihen autoon entistä pidemmän turvavälin sen takia ettei minun tarvitse alkaa muuttamaan nopeuttani seilaavaksi vaan voin pitää ajonopeuteni tasaisena. Tykkään pitää suurta turvaväliä juuri sen takia ettei minun tarvitsisi jarrutella turhaan.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö moottoritiellä alinopeus ole alle 50km/h eli alle 50km/h ei saa ajaa moottoriteillä? Esimerkiksi mopoilla ja traktoreilla siellä ei saa ajaa. En ole nähnyt että kukaan ajaa motarilla alle 50km/h eli en ole nähny alinopeutta ajavia motarilla koskaan.
Moottoritiet on ainoita teitä suomessa missä alinopeusraja on.Mopot ja traktorit on kielletty motarilta ajoneuvoluokkana, ei nopeuden perusteella. Eikä motarilla ole mitään alanopeusrajaa. Sipilän hallitus lisäsi lakiin tämä "alinopeuspykälän" mutta silloin se alin nopeus ilmoitetaan liikennemerkillä, enkä tiedä onko sitä merkkiä edes vielä missään käytössä, aika turhahan se on ja saisi poistaa laistakin kokonaan pois.
Okei kiitos selvennyksestä! Olen itse ollut siinä uskossa että mopoilla ja traktoreilla ei motarilla saa ajaa koska ne kulkevat alle 50km/h.
En itse usko että alinopeus kylttejä tulee edes käyttöön. Liian alhaisesta nopeudesta voi saada sakot mutta se vaatii jo sitten todella alhaista nopeutta ja teon pitää olla myös tahallista sekä sellaista että se häiritsee muuta liikennettä.
Sakot alinopeudesta saa varmaan jos ajaa 80 alueella kävely vauhtia ilman pätevää syytä.No sepä kun ihmisillä voi olla ihan oikeita syitä ajaa vaikka se 20km/h hitaammin ja tietyissä sääoloissa jopa se kävelyvauhti on ihan perusteltua jopa siellä motarilla. Vaikea on alinopeudesta sakottaa, kun kuitenkin kaikkien pitäisi ajaa sopivaa tilannenopeutta.
Kai nyt jokainen tervepäinen ymmärtää sääolot? Joo, on varmaan niitäkin, jotka ei ymmärrä, mutta jos keli on kuiva, ei liukasta, hyvä näkyvyys, mitään ei tipu taivaalta, niin mikä syy ajaa reilusti alle sallitun nopeuden?
Esim autosta kuuluva outo ääni eikä pääse pysähtymään ennen kuin seuraavalla rampilla? Oma vireystila, ajotaito, auton kunto nyt ehkä lähinnä tulee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootit jotka eivät osaa lukea liikennettä ja eritoten sellaiset idiootit jotka lähtee ohittaan useampaa kuin 1 ajoneuvoa kerralla ja pilaavat sen edellä ajavan huolella harkitun ohitushetken joutava luovuttaa ajokorttinsa pois. Ei oo asiaa liikenteeseen sellaisella pelisilmällä.
Jos jonossa taaempana oleva on ehtinyt jo lähteä ohittamaan, niin olet silloin jo myöhässä. Edellä menevällehän se ohituspaikka aina aukeaa ensin. Itse ajan periaatteella että hitaaman ohittaa aina ensimmäisenä se joka on ensimmäisenä hitaamman takana. Mutta jos huomaan että tämä missaa ohituspaikan, niin sitten minä ohitan taaempaakin jonosta. Kaikkihan ei halua ohittaa, mutta silloin pitäisi ymmärtää jättää hyvä rako hitaampaan, että muut mahtuu siihen väliin ohittamaan.
Jos edellä ajava ajaa rekan perässä niin jonkilaisen järjen pitäisi raksuttaa siellä perässä että sillä 1. rekan perässä ajavalla on oikeus päästä ensimmäisenä ohi. Ihan rekan perässä ei näe turvallista ohituspaikkaa samalla tavallla kuin persässä kauempana tuleva.
Eipä näytä raksuttavan kaikilla, vaan jäävät siihen rekan perään munimaan. Pitäisi ymmärtää jättäytyä kauemmaksi että näkee ja pääsee ohi.
Nimenomaan. Eikö nykyään enää opeteta, että ohitusnopeuteen kiihdytetään omalla kaistalla, joten ohitettavaan autoon on jo senkin vuoksi jätettävä välimatkaa. Typerää aloittaa ohitus toisen puskurista, jolloin ei näe kunnolla ja se kiihdytys täytyy tehdä vastaantulijoiden kaistalla. Kun kiihdytetään ohitusnopeuteen omalla kaistalla, niin se ohituksen kesto on mahdollisimman lyhyt eli turvallinen kaikille tiellä liikkuville. Ellei ohita, niin on ihan omankin turvallisuuden kannalta parempi jättää edellä ajavaan väliä muille ohittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noepeusmittari näyttää väärin. Valitettavasti, yleisin syy lienee toisten autoilijoiden härnääminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.
Liikenneturvallisuuden vaarantamista.
Siinä on kolmio. Jos motarilla ei ole turvallista väliä liittyä, kuuluukin pysähtyä.
Tämä neuvottiin jo autokoulussa ja painotettiin, että liittyvällä on väistämisvelvollisuus, eli sinne motarille ei tungeta ajatuksella muut väistäköön (kuten Oulussa tehdään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.
Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.
Hassu typo tuli.
Tänään oli tilanne motarilla, olin jo valmiina ohittamaan 120km/h vauhdilla auton ja rekan. Tottakai viime tingassa tämä sankari päätti ohittaa rekkaa alle 100km/h vauhdilla. Jouduin jarruttamaan äkillisesti ja samoin moni takanani. Siinä olisi voinut pelti rytistä
T. Ap
Mua taas ärsyttää m*lopäät, jotka ottavat ohituskaistan etuajassa monen auton letkan viimeisenä ilman että niillä edellä olevilla on mahdollista mennä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa on kallista. Mäkin ajoin ennen liikenteen tahdissa. Nyt ajan 80-100 km/h.
Onhan se kallista, mutta edelleen ei kiitos alinopeutta vasemmalle kaistalle ajamaan.. siellä ajetaan vähintään se 120km/ kesällä jos se on rajoitus .
Vähintään 120km/h? Eli muiden pitää ajaa ylinopeutta koska sinä määräät niin?
Paljon suurempi ongelma, jonka takia itsekin usein j o u d u n ajamaan alinopeutta, on se, että ihmiset eivät pidä edes auttavia turvavälejä. Todella usein käy niin, että ajan oikealla kaistalla korkeinta tai lähes korkeinta sallittua nopeutta, toinen ohittaa ja palaa vasemmalle about 20 oman autoni eteen, ja vielä sitten laskee nopeutensa about samaan mitä itse ajan. Silloin kyllä hetkellisesti hidastan, saadakseni turvavälin. Ja yleensä AINA joku urpo takana ei malta odottaa sitä 10 sekuntia että saan vauhdin nostettua takaisin ylimpään sallittuun, vaan lähtee heti ohittamaan, tulee suoraan eteen, minä hidastan jne jne jne.
Kaaharit, malttamattomat, turvaväleistä piittaamattomat ja pujotteijaohittelijat (usein sama ihminen tekee kaikkea näitä) ovat ne, jotka liikennettä vaarantavat. Se, että lievä alinopeus (jota en siis itse tapaa ajaa, toim. huom.) olisi riski, on höpönlöpöä. Ohi vaan (turvallisessa kohdassa ja turvallisella tavalla), jos joku syystä tai toisesta ajaa hiukan hitaammin. Eihän kukaan rekkojakaan syytä liikenteen vaarantamisesta, vaikka ajavat hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ymmärrä. Kyllä kaikenlaisia jauhopäitä on tullut nähtyä. Kova tuuli on yksi syy himmata vauhtia. Vähänkin pienempi auto niin sivutuuli nappaa helposti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensa on kallista. Mäkin ajoin ennen liikenteen tahdissa. Nyt ajan 80-100 km/h.
Onhan se kallista, mutta edelleen ei kiitos alinopeutta vasemmalle kaistalle ajamaan.. siellä ajetaan vähintään se 120km/ kesällä jos se on rajoitus .
Vähintään 120km/h? Eli muiden pitää ajaa ylinopeutta koska sinä määräät niin?
Paljon suurempi ongelma, jonka takia itsekin usein j o u d u n ajamaan alinopeutta, on se, että ihmiset eivät pidä edes auttavia turvavälejä. Todella usein käy niin, että ajan oikealla kaistalla korkeinta tai lähes korkeinta sallittua nopeutta, toinen ohittaa ja palaa vasemmalle about 20 oman autoni eteen, ja vielä sitten laskee nopeutensa about samaan mitä itse ajan. Silloin kyllä hetkellisesti hidastan, saadakseni turvavälin. Ja yleensä AINA joku urpo takana ei malta odottaa sitä 10 sekuntia että saan vauhdin nostettua takaisin ylimpään sallittuun, vaan lähtee heti ohittamaan, tulee suoraan eteen, minä hidastan jne jne jne.
Kaaharit, malttamattomat, turvaväleistä piittaamattomat ja pujotteijaohittelijat (usein sama ihminen tekee kaikkea näitä) ovat ne, jotka liikennettä vaarantavat. Se, että lievä alinopeus (jota en siis itse tapaa ajaa, toim. huom.) olisi riski, on höpönlöpöä. Ohi vaan (turvallisessa kohdassa ja turvallisella tavalla), jos joku syystä tai toisesta ajaa hiukan hitaammin. Eihän kukaan rekkojakaan syytä liikenteen vaarantamisesta, vaikka ajavat hitaammin.
"Todella usein käy niin, että ajan oikealla kaistalla korkeinta tai lähes korkeinta sallittua nopeutta, toinen ohittaa ja palaa vasemmalle about 20 oman autoni eteen" - siis palaa OIKEALLE autoni eteen, tietysti, sori ajatusvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmä ja mielikuvitukseton tyyppi, jos et muka keksi mitään syytä ajaa alle suurimman sallitun. Tavoitteena voi olla vaikka polttoaineen säästö tai sitten kuljetettavana on jotain jonka vuoksi pitää välttää kiihdyttelyä ja jarruttelua, autossa voi olla joku vika jne. Käytä päätäsi!
Joissain autoissa voi tosiaan mittari näyttää väärin. Olen itse ajanut pienellä puntolla motaria 150km/h ja silti ohi aina oli joku mersu tai bmw tai audi perälaudassa kiinni. En tiedä mittarin todellista lukemaa, mutta ei kai se niin paljoa voinut heittää???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kohtaa laista löytyy tämä "alinopeus"?
Mielestäni pitäisi kyllä sakottaa, jos tarpeettomasti ajat 100 km/h nopeusrajoituksella 80 km/h päästämättä ihmisiä ohi ja sää on täydellinen. Ei ole mitään syytä himmailla.
Milloin on "tarpeetonta"? Entä milloin on "täydellinen sää? Se pitää laittaa lakiin myös.
Jos on tyyni kuiva keli. Hyvä näkyvyys, ei liukkautta, niin miksi pitää hidastella? Se on tarpeetonta.
Bensan korkean hinnan takia on edullisinta ajaa 80 km/h.
Vielä edullisempaa ajaa 70 km/h. Kaikista pienin kulutus tulee kun ajaa suurimmalla vaihteella niin hitaasti kuin pystyy (tyhjäkäynnillä).
Eipä näytä raksuttavan kaikilla, vaan jäävät siihen rekan perään munimaan. Pitäisi ymmärtää jättäytyä kauemmaksi että näkee ja pääsee ohi.