Tänään sitte työkkärin nainen teki uuden työsuunnitelman, pitää hakea 4 paikkaa kuukauden aikana!!
Kommentit (699)
Mä haen kahta paikkaa kuukaudessa. Mutta haen enemmän jos löytyy sopiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.
Voiko olla totta! Eihän tuossa ole järjen häiventäkään! Miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä kesäksi, jos kerran varmasti tietää saavansa määräaikaisen työn syksyllä?
Jos sä ilmoittaudut työttömäksi TYÖNHAKIJAKSI, sillon sä haet töitä. Miksi ilmoittautua, jos tietää syksyllä työllistyvänsä?
No tämä! Luulis sen pari kuukautta pärjäävän ilman työkkärirahoja. Ja eihän tuossa ajassa kai ehdi ees sitä karenssia hommaamaan joten ihan sama niitten hakemusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olette saanut tiedon montako työpaikkaa pitää hakea? Oletin että se minulle henkilökohtaisesti kertotaan ja sen jälkeen ilmoittelen työkkäriin niin monta hakua tehneeni kuin on sovittu. Mitään ei ole ilmoitettu minulle joten en myöskään tehnyt ilmoitusta työkkäriin. Tuloksena nyt sitten ensimmäinen muistutus.
Lakimuutoksista ei ole tapana ilmoittaa jokaiselle kansalaiselle erikseen. Minäkin tästä tiedän vaikka olen eläkeikäinen.
Toisaalta olet takuulla saanut viestin, jossa lainmuutoksesta on sulle kerrottu, jos olet työnhakija.
Se laissa lukeva hakemusten määrä on edelleen 0-4. Jos lukua ei ole täsmennetty ei ole mitään syytä olettaa että määrä olisi mitään muuta kuin 0.
En muuta väitäkään. Sitä väitän, että tuo muistutus on annettu muusta syystä.
Ketjussa trollaa mm. luulosairas joka ei sa saikkua ja elämäntapatyötön, liekö kumpikin porvaripuolueiden palkollisia.
Minä oon ainakin ihan saatanan laiska paska eikä minua työnteko juurikaan kiinnosta. Usko tai älä.
En yhtään epäile. Sinulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan ellet hae töitä.
Mutta ehkä sua vanhemmat elättää tai oikeistopuolue.
Haettavien paikkojen määrä kirjataan suunnitelmaan ja sinne ne paikat ilmoitetaan. Jos suunnitelmaa ei ole nyt päivitetty ei hakuvelvollisuuttakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olette saanut tiedon montako työpaikkaa pitää hakea? Oletin että se minulle henkilökohtaisesti kertotaan ja sen jälkeen ilmoittelen työkkäriin niin monta hakua tehneeni kuin on sovittu. Mitään ei ole ilmoitettu minulle joten en myöskään tehnyt ilmoitusta työkkäriin. Tuloksena nyt sitten ensimmäinen muistutus.
Täällä sama. Sanktioilla työttömiä uhkailevat, kun kyseessä on heidän oma moka.
Minulle soitettiin ja hakuvelvoite on 1 työpaikka kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosi. raskasta, 1 työ / viikossa Miten sä selviät tuosta rasituksesta?
Raskaaksi sen tekee se, että työpaikkoja ei ole auki.
Minulle näkyy mollissa vaikka kuinka monta työpaikkaa avoinna.
Juu, palomies, poliisi, puheterapeutti, sähkömies, putkimies, sairaanhoitaja, parturi, hammashoitaja, lääkäri, linja-auton kuljettaja, yhdistelmä ajoneuvon kuljettaja jne.
Noihin ei saa hakea, kun pitää olla työpaikka mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.
Ei kai siinä mitään tuollaista rajoitusta ole vai missä muka noin on sanottu
On rajoitus.
Lähdettä?
"Työnhauksi lasketaan hakemukset avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, avoimet työhakemukset, yhteydenotot työnantajiin sekä muut vastaavat toimet, joiden tarkoituksena on työllistyminen. Työn arvioidun keston tulee olla vähintään kaksi viikkoa ja työn tulee olla sellaista, johon voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.
Neljän työpaikan tavoite ei ole ehdoton, vaan siitä voidaan joustaa silloin, kun haettavissa ei ole riittävästi työpaikkoja. Jokaisen oma tavoite haettaville työpaikoille kirjataan TE-toimiston tai kuntakokeilun* kanssa laadittavaan työllistymissuunnitelmaan.
Työnhakuvelvoitteeseen voidaan tehdä poikkeuksia muun muassa lomautuksen, osittaisen työllistymisen tai opintojen perusteella:
Työnhakuvelvollisuus koskee lomautettuja sen jälkeen, kun lomautus on kestänyt kolme kuukautta. Tämän jälkeen kokonaan lomautettuja koskee yleensä sama työnhakuvelvollisuus, kuin työttömiä.
Osittain lomautettujen on kolmen kuukauden jälkeen haettava yleensä yhtä työtä kolmen kuukauden aikana.
Osa-aikatyössä olevien on yleensä haettava yhtä työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.
Omaehtoisia opintoja suorittavan on yleensä haettava kolmea työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.
Työnhakuvelvoitteesta voidaan luopua kokonaan esimerkiksi silloin, kun työllistymistä avoimille työmarkkinoille ei pidetä mahdollisena. Tällöin henkilö voi hyötyä enemmän muista tukipalveluista.
Lakimuutoksen yhteydessä rajoitetaan myös TE-toimiston tai kuntakokeilun tekemien velvoittavien työtarjousten käyttöä. Työtarjouksia voidaan edelleen tehdä, mutta hakeminen ehdotettuun työhön ei ole kaikissa tilanteissa pakollista, jos henkilö on muutoin täyttänyt työnhakuvelvoitteen."
Näin sanotaan esimerkiksi tyj.fi sivustolla. (työttömyyskassojen yhteisjärjestö)
Ensi kerralla osannet itse googlettaa!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Sanktioilla työttömiä uhkailevat, kun kyseessä on heidän oma moka.
Muistutus tulee esim suunnitelman toteuttamattomuudesta. Siellä voi olla muutakin sovittuna kuin määrällinen työpaikkojen hakeminen. Kannattaa katsoa, mistä se muistutus nyt tuli. Tuskin tuli työpaikoista jos kerran suunnitelmaa ei ole siltä osin edes laadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosi. raskasta, 1 työ / viikossa Miten sä selviät tuosta rasituksesta?
Raskaaksi sen tekee se, että työpaikkoja ei ole auki.
Eikös niitä nyt itseasiassa ole esim ravintola-alalla. Toki vaatii sen että pitää vähän kouluttautua alalle, tosin ehkä sinne pääsisi nyt jopa ilman koulutusta.
Saan tehdä vain toimistotöitä. Käsissä vikaa.
Jos pystyt toimistotyöhön, jossa tarvitaan paljon käsiä, pystyt aika moneen muuhunkin työhön esim. lipputarkastajaksi jne.. Ravintola-alalla voi olla kassalla töissä yms.
No tuosta kommentoijasta ei ole ainakaan ajattelutyöhön. Toimistotyössä monella on vaikka minkälaista erikoisnäppäimistöä, millä pystyy tekemään töitä, vaikka olisi käsissä vikaa, kun esim. ranteet lepäävät siinä. Sama ei todellakaan koske jotain lipputarkastajaa tai kassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistäkää itse itsenne jos kerran olette työkykyisiä.
Ja se taas tarvitsee yleensä pääomaa jostain, jota ei taas työttömällä ole yksinkertaisesti mistään käytössä. Itsensä työllistäminen tuottaa äärimmäisen harvoin heti, joten pitää olla pääomaa elämiseen ja myöskin hyvin harvoin on mahdollista työllistellä itseään tuosta noin vain ilman minkäänlaisia välineitä, jotka maksavat. Tuollaisten heittojen jeesustelu on tosi helppoa, mutta todellisuudessa toteutus on usein työttömälle mahdoton. Ja aika monella on vielä sellainenkin tilanne, että ei ole myöskään oikein mitään sellaista osaamista, millä itsensä työllistäisi.
Minulla tuli ensimmäiseksi mieleen esim. käännöshommat. Siinä ei tarvitse muuta kuin tietokone.
tarviskohan edes pikkasen myös sitä kielitaitoa, joka ei kaikilla ole syntymälahjana tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se taas tarvitsee yleensä pääomaa jostain, jota ei taas työttömällä ole yksinkertaisesti mistään käytössä. Itsensä työllistäminen tuottaa äärimmäisen harvoin heti, joten pitää olla pääomaa elämiseen ja myöskin hyvin harvoin on mahdollista työllistellä itseään tuosta noin vain ilman minkäänlaisia välineitä, jotka maksavat. Tuollaisten heittojen jeesustelu on tosi helppoa, mutta todellisuudessa toteutus on usein työttömälle mahdoton. Ja aika monella on vielä sellainenkin tilanne, että ei ole myöskään oikein mitään sellaista osaamista, millä itsensä työllistäisi.
Minulla tuli ensimmäiseksi mieleen esim. käännöshommat. Siinä ei tarvitse muuta kuin tietokone.
Kääntäjä tarvitsee yleensä kokemusta ja ok sitä voi ollakin, mutta lisäksi asiakkaita. Tarvitsee niitä useamman että pystyy itsensä alvien yms jälkeen elättämään. Asiakkaiden löytäminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta sitten tarvitseekin aika kovan luokan kielitaidon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tarviskohan edes pikkasen myös sitä kielitaitoa, joka ei kaikilla ole syntymälahjana tullut.
Toki tarvitaan, mutta sitäkin voi opiskella ihan kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksista ei ole tapana ilmoittaa jokaiselle kansalaiselle erikseen. Minäkin tästä tiedän vaikka olen eläkeikäinen.
Toisaalta olet takuulla saanut viestin, jossa lainmuutoksesta on sulle kerrottu, jos olet työnhakija.
Kyllä tästä ihan sähköposti tuli että määrä ilmoitetaan seuraavaa suunnitelmaa laadittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laissa lukeva hakemusten määrä on edelleen 0-4. Jos lukua ei ole täsmennetty ei ole mitään syytä olettaa että määrä olisi mitään muuta kuin 0.
Ei tietenkään lorvijat töitä hae, jos siihen annetaan mahdollisuus. Vahvistit juuri tämän itse.
Mulle tuli toi sama, mutta asia on ihan piece of cake, haen aktiivisesti töitä ja laitan kuukaudessa nyt isomman määrän hakemuksia kuin tuo neljä. Se että kirjaudun ruksimaan ne neljä paikkaa haetuksi ei mielestäni todellakaan ole mikään kamala vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä tarvitsee yleensä kokemusta ja ok sitä voi ollakin, mutta lisäksi asiakkaita. Tarvitsee niitä useamman että pystyy itsensä alvien yms jälkeen elättämään. Asiakkaiden löytäminen on vaikeaa.
Tämän lisäksi käännöstyöhön menee aikaa joka taas näyttäytyy te-toimiston mielestä päätoimiselta työltä jolloin rahaa ei tipu vaikka palkka olisi huono. Työttömyysetuutta saadakseen ihmisen pitää olla vapaa työllistymään. Jos yrittäjyys on päätoimista (eli vie paljon aikaa), TE-toimiston näkemyksen mukaan hakijan ei ole mahdollista ottaa vastaan töitä, eikä hän siksi voi olla työtön työnhakija.
Eli näin on hankalaksi tehty yrittäminenkin Suomessa. On ihan mahdottomaksi mennyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi pitkään kun saikuttaa (2 kk), Kela vaatii erikoislääkärin lausunnon.
Kyllä se niissä teidän hylätyissä korvauspäätöksissä lukee.
Vaikuttaa kovin lukutaidottoman väen marinalta tämä ketju.
Tai jopa trollipajan, kun nehän ei suomalaista systeemiä tunne.
Aika moni ei koskaan saa sitä ensimmäistäkään sairauslomaa lääkäriltä! Minä olen yrittänyt nyt 5v ajan.
Ei terveet saakaan.
Ei sairaatkaan nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimuutoksista ei ole tapana ilmoittaa jokaiselle kansalaiselle erikseen. Minäkin tästä tiedän
vaikka olen eläkeikäinen.Ei ole tullut mitään määrää. Maaliskuussa soitettiin ja netissä kävin hyväksymässä sovitut asiat, mutta siellä ei ollut mitään haku määriä.
Kyllä tästä ihan sähköposti tuli että määrä ilmoitetaan seuraavaa suunnitelmaa laadittaessa.