Minkä ruokatarvikkeen jätät ostamatta hinnan nousun takia?
Kommentit (149)
Olen alkanut ostaa useammin silakkaa. Tilaan Prisman kuorman vain kerran kuussa (ennen 2-3 kertaa). Hemmotteluostoksia vältellään eli pullat, jäätelöt, yms vain viikonloppuisin. Kalliita raaka-aineita ostetaan vähemmän kuin ennen. Toisaalta ollaan alettu ostaa parempaa leipää ja pastaa kuin ennen. Ne maistuvat tosi hyviltä ja kuitenkin kilohinta alle kympin. Ulkona syödään harvemmin. Vältellään ruokahävikkiä. Sisutuslehdet ja kukkakimput jätetään ostamatta. Viiniä vähemmän ja harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut jättää mitään ostamatta.
Samoin. Tänään ostin perheelle savulohta fileen, kun teki mieli.
Tänäkin kesänä jää taas suomalaiset mansikat ostamatta.
Tein itse viikonloppuna sämpylöitä ja taas kerran mietin, että ne ovat sata kertaa parempia kuin kaupan kalliit höttöpullat. Niinpä päätin, että alan tekemään itse sämpylöitä, focacciaa, patonkia, peltileipää jne. ja säästän niin.
Yritän olla myös tarkempi ettei kompostiin menisi niin paljon hyvää ruokaa, joka olisi ollut oikein hyvää, jos vain olisi syönyt sen ajoissa. Laitoin juuri muutama päivä sitten kokonaisen jääsalaattipussillisen kompostiin, samoin sinne meni puolikas löllö kurkku ja pari ruttuista isoa tomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Käy poimimassa itse, niin saa hieman halvemmalla.
Ruuan hinta noussut loppujen lopuksi vähän verrattuna sitten kaikkeen muuhun välttämättömään ja kaupalle voi vain olla tuskaa kun tuottajien poljetut hinnat kovin nopeaan enään palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä bensanhinnoilla tulee sille kilon rasialle hintaa, kun lähimmille mansikkapelloille on kymmeniä kilometreja.
Lopetimme miehen kanssa alkoholin juomisen toistaiseksi vuosi sitten juhannuksena. Säästöä tulee monta kymmentä euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä bensanhinnoilla tulee sille kilon rasialle hintaa, kun lähimmille mansikkapelloille on kymmeniä kilometreja.
No sitten olet taas ilman. Se on kokonaan oma asiasi.
Jos ajatellaan tilannetta vaikka puoli vuotta sitten ja nyt, niin ihan samalla tavalla ostan ruokaa perheelleni. Samalla tavalla ajelen autolla ja elämme, ei tässä ole ollut mitään muutoksia.
Meillä ei ole taloudellisesti mitään huolta onneksi.
Siikaa fileinä ei enää raaski ostaa. Pannusiika sitävastoin halvempaa ja jopa patempaa.
Joskus sitä pitää kalaakin saada.
Pakasteessa on kyllä seitiä, menee vaan juustokuorrutuksella uunikalana.
Vierailija kirjoitti:
Lohifile
Just totesin miehelle, että ennen on jätetty ostamatta naudan fileet, kun kilohinta on halvimmillaankin 20e/kg, mutta kun lohen kilohinta on 30-38e/kg (tuoreen kalatiskiltä) ja kirjolohella melkein samat, niin tässähän kannattaa alkaa vedellä suosiolla sitä naudan ulkofilettä ja mikä ettei sisäfilettäkin, kun sitäkin tahtoo saada halvemmalla kuin kalaa...
Tosin kalaa suositellaan syötäväksi, punaista lihaa ei. Tein sitten eilen lohikeittoa, josta tuli 4 (isoa) aikuisten annosta ja pari pientä taaperoannosta. Siihen upposi 30 euron edestä norjan lohta ja kympillä rehuja + juustot ja kermat päälle. Alkaa olla saman hintaista kuin olisi vain syönyt samalla rahalla lounaspaikassa. Varmaan muutaman euron olisi voinut säästää, jos olisi käyttänyt pakastekasviksia ja jättänyt tuoreen tillin ja sen sulatejuuston pois, mutta ei viitsi kallista raaka-ainetta pilata menemällä sieltä, mistä aita on matalin.
Luomumunia olen nyt ostanut vähemmän.
Suunnittelin auton vaihtoa, mutta jos aion syödä riittävän hyvinniin en varmaankaan vaihda autoa. On 8 vuotta vanha auto, niin sama kai ajaa sillä vielä 7 vuotta, jos alkaisi sähköautojen hinnat tulla jo sitten alaspäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitää ostaa vain säilyviä ruokia, kun näillä bensanhinnoilla kaupassa on varaa käydä noin kerran kuussa
Eikö siellä ruokakaupassa voi käydä samalla kun palaa töistä? Ai unohdin, eihän töissäkään ole enää näillä bensan hinnoilla varaa käydä.
Ohiksena kommentoin. Ei voi. Minä teen töitä sikalassa/navetassa ja on pakko mennä suihkuun ennen kuin lähden ihmistenilmoille. Muuten joku hajuherkkä nirppanokka saa slaagin kun haisee kakka!
Vierailija kirjoitti:
Tein itse viikonloppuna sämpylöitä ja taas kerran mietin, että ne ovat sata kertaa parempia kuin kaupan kalliit höttöpullat. Niinpä päätin, että alan tekemään itse sämpylöitä, focacciaa, patonkia, peltileipää jne. ja säästän niin.
Yritän olla myös tarkempi ettei kompostiin menisi niin paljon hyvää ruokaa, joka olisi ollut oikein hyvää, jos vain olisi syönyt sen ajoissa. Laitoin juuri muutama päivä sitten kokonaisen jääsalaattipussillisen kompostiin, samoin sinne meni puolikas löllö kurkku ja pari ruttuista isoa tomaattia.
Voin suositella myös leivän paistamista. Itsekin aloitin ja olen tehnyt jos jonkinlaista leipälimppua, vehnäpatonkia, kauraleipää, sekaleipää, hapanleipää (pikajuureen) ja nyt ruispaloja. Ruispaloissa ainakin säästää, jos löytää vaan tarpeeksi ison paketin ruisjauhoja, että kilohinta jää alhaiseksi. Ja aika monet leivät saa niistä 2kg jauhopusseista tehtyä myös.
Valitettavasti meilläkin menee noita tuoreita ruokia liikaa hukkaan. Ollaan tilattu/ostettu koko viikon ruoat kerralla, mutta salaatti ei säily viikkoa ja kurkkukin menee sillä rajalla. Joko on käytävä toisen kerran kaupasta salaattia lisää, tai suunniteltava koko viikon ateriat niin, että ne salaatit ehtii syödä muutamassa päivässä ja sitten loput viikosta jotain mikä säilyy, esim. keitetyt rehut. Kun vaan sitten olisi näin paljon kärsivällisyyttä pitäytyä siinä suunnitelmassa, eikä tehdäkin jotain muuta, minkä kanssa salaatti ei uppoa esim. keittoa.
Sinkkutaloudessa se varmaankin on se ja sama mitä kaupasta kotiin kantaa, mutta kun meidän ruokakuntaan kuuluu 8-10 henkilöä, niin kaikkien hintojen nousu kertaantuu aika paljon enemmän. Rahaa on kuitenkin se sama summa käytettävänä kuin ennenkin.
Kala on tosi kallista eikä sitä enää arkiruoaksi raski valmistaa.
Enemmän kasvisruokaa kuten linssejä, papuja ja kikherneitä ja vähemmän lihaa ja kalaa.