Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään ilmoitettiin merkittävistä ylimääräisistä ja aikaistetuista korotuksista Kelan maksamiin tukiin ja eläkkeisiin.

Vierailija
14.06.2022 |

Eläkkeitä ja tukia nostetaan elokuun alusta 3,5 - 5,7 %.
En kiistä, etteikö tässä tilanteessa ole välttämätöntä huolehtia vähäosaisten toimeentulosta, mutta tässä piilee nyt iso vaara entistä suuremmista tuloloukuista.
Nyt tukia nostetaan vastaamaan edes jotenkin inflaation aiheuttamaa hintojen nousua. Samaan aikaan palkankorotukset myös pienimpiin ansioihin ovat suhteessa paljon pienempiä. Tämä johtaa siihen, että entistä harvemmin on kannattavaa ottaa vastaan matalapalkkaista työtä. Tämä tulee kasvattamaan työhaluttomuutta ja pitkäaikaista työttömyyttä.
Nyt ei tässä kokonaisuudessa mennä ihan oikeaan suuntaan.

Kommentit (484)

Vierailija
141/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki nousee 24e. Tämän takiako työtön ei halua töihin?

Vierailija
142/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se työtön menisi töihin? Onko sulla työpaikkoja auki mutta kukaan työtön ei niihin hae? Jos niin millaisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan niin nyt on alettava painostamaan työnantajia.

Ei jukolauta minun määräaikaista työtä ei jatkettu, ei ole muka rahaa.

MISTÄ ON SITTEN RAHAA TUHANSIEN PALKANKOROTUKSIIN?

Inflaatio ja lama useinkin tarkoittaa sitä että niitä palkkoja ei ole varaa maksaa. Eipä siinä jää työnantajille montaa vaihtoehtoa, joko tehdään itse työt tai sitten supistetaan toimintaa.

Ei kunnat ja kaupungit ole ketään irtisanomassa. Opettajat matkustelevat ulkomaille ja lisää palkkaa niille kenellä sitä rahaa jo muutenkin on.

Ei taida olla edes tarvetta irtisanoa. Ihan itse työntekijät irtisanoutuvat. Jo eläkkeelle jäävien osuus on iso julkisella sektorilla. Riittää että ei palkata uusia työntekijöitä.

Tosin itse uskon että yrtisanomisiakin paikoin tullaan näkemään vuoden parin sisällä kun toiminnalle vain ei ole edellytyksiä kun ei ole työntekijöitä.

Älä viitsi puhua potaskaa. Me työttömät haetaan 4 työpaikkaa kuukaudessa ja tulee vastauksia ettei pääse, kun niin paljon hakijoita.

Ei ole mitään työvoimapulaa.

Miksi julkinen sektori palkkaisi vallitsevassa tilanteessa ketään?

Työntekijöistä ei ole pulaa se on totta. Työnantajien vain jo nyt ei kannata palkata ketään kun toimintaa voi hyvin supistaa kesäksi... no tilanne jatkuu myös syksyllä... talvella... keväällä.

Ei niitä työpaikkoja ole muuallakaan auki. Heti kun joku kaupan alan työpaikka aukeaa niin hakijoita monta sataa. Meidän kaupungissa 8000 työtöntä hakee töitä.

Niin aiemminhan juuri kerroin että Inflaatio ja lama tarkoittaa juuri sitä että ei työnantajilla ole mahdollisuus palkata ketään. Työpaikkoja ei laiteta auki ja työttömien määrä lisääntyy ellei nämä sitten satu työllistämään ihan itse itsensä. Suuressa mittakaavassa en siihen usko että monikaan työtön itsensä työllistäisi.

Uudessakaupungissa irtisanotaan porukkaa syksyllä. Sopeutustarve 1100

Saavat sitten ne ruhtinaalliset tuet.

Vierailija
144/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä korotukset kohdistuvat etuisuuksiin joita Kela maksaa tänä vuonna noin 8,5 miljardia. Jos oletetaan että keskimäärin korotus on noin 4%, niin kysyn vaan, että mistä tämä 350 miljoonan korotus taas revitään?

Eiköhän taas käydä duunarin lompakolla, voi prkl, etten paremmin sano.

Vierailija
145/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke 850e. Siitä vuokra, lääkkeet, omavastuut lääkärireireissuihi, vakuutuksiin, ruokaan. Paljon köyysrajan alapuolella. Tämä on vanhusten vähättelyä, ja häpeällistä.

Kun olet työmarkkinatuella töissä 20 päivää kuukaudessa niin saat työmarkkinatuen 540 netto ja kulukorvauksen 9 euroa/työpäivä eli 700 kuukaudessa.

Vierailija
146/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke 850e. Siitä vuokra, lääkkeet, omavastuut lääkärireireissuihi, vakuutuksiin, ruokaan. Paljon köyysrajan alapuolella. Tämä on vanhusten vähättelyä, ja häpeällistä.

Suomen häpeä, että vanhuksia köyhyysrajan alalapuolellla. Miksi tästä ei puhuta.

Vierailija
147/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ketuttaa että olen aina väliinputoaja , eläkeuudistukset , korotukset ja avustukset . Mitään muuta en saa kuin maksajan roolin . Vi....ttaa..

Vierailija
148/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen häpeä, että vanhuksia köyhyysrajan alalapuolellla. Miksi tästä ei puhuta.

Yksin asuva saa tuohon lisäksi eläkeläisen asumistuen, kelan hoitotuen, jos tarvitsee kodinhoitajapalveluita sekä toimeentulotukea.

Eläkeläiselle jää 500 käyttörahaa niinkuin muillekin.

Lehdessä oli juttu eläkeläisestä joka saa 1500 netto kuukaudessa, koska saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

Vierailija
149/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 eläkeläistä saa asumistukea

Vierailija
150/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyysraja Suomessa on 1229 e. Takuueläke 850e. Tosi kurjaa.

Vierailija
151/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse lapioisin vaikka sontaa 8h päivässä jos siitä maksettaisiin 4000e/kk palkkaa ja minä ottaisin oikeastaan työn kuin työn vastaan jos siitä maksettaisiin yli 3000e/kk palkkaa.

Eli työnantajat ja yrittäjät, työntekijöitä te saatte heti kun maksatte kunnollista palkkaa.

Vierailija
152/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos on mökki.

Eli myös eläkeläiset saavat hyvin tukia, mutta jos on omaisuutta niin sitten ei saa toimeentulotukea.

Vierailija
153/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyysraja Suomessa on 1229 e. Takuueläke 850e. Tosi kurjaa.

Työmarkkinatuki 540

Vierailija
154/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse lapioisin vaikka sontaa 8h päivässä jos siitä maksettaisiin 4000e/kk palkkaa ja minä ottaisin oikeastaan työn kuin työn vastaan jos siitä maksettaisiin yli 3000e/kk palkkaa.

Eli työnantajat ja yrittäjät, työntekijöitä te saatte heti kun maksatte kunnollista palkkaa.

Kysy itseltäsi:

- Miksi joku maksaisi sinulle 4000 eur / kk sonnan lapioinnista?

- Tuottaaako lapiointisi tuloja yli kulujen (palkkasi + sivukulut ym.)?

Vierailija
155/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä ei hae heille kuluvia tukia joten lopettakaa se valitus.

Vierailija
156/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hoitajat kun pyysivät vain 5% enemmän kuin muut vuodessa ja heidän pyyntönsä tyrmättiin. Ei saada hoitajia enää töihin. Hyvä, että pienimmät eläkkeet riittävät elämiseen. Isommista eläkkeistä saisi tehdä poistoja!

Matikka ei taida olla vahvimpia puoliasi? Tiedätkö paljon prosenteissa tekee vain 5% viiden vuoden palkkaohjelmalla? Se tekisi 28% palkk lisää.

Sairaanhoitajan keskimääräinen 2567 euron PERUSpalkka nousisi silloin lähes 3300 euroon. Siis PERUSpalkka. Siihen kaikki muut lisät päälle. Samaanaikaan meillä varhaiskasvatuksen opettajan kuukausipalkka pyörii 2600 euron hujakoilla. Luokanopettajan peruspalkka 2750e, aineenopettajalla 2950e. Toisin kuin sairaanhoitajat, näissä ammateissa ei lisiä juurikaan ole, koska ei ole sellaisia työtehtäviä, joista voisi lisiä maksaa. Mistä ajattelit enää saada meille opettajat, jos sairaanhoitajan peruspalkka alkaisi 3300e:sta ja lisineen menisi pitkälle yli neljääntonniin?

Vierailija
157/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulle pitäis maksaa 4000e kun maanviljelijä itse pystyy hädin tuskin nostamaan itselleen palkkaa 1000e ja tekee paljon muutakin kuin lapioi sontaa.

Vierailija
158/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy itseltäsi:

Miksi joku maksaa jollekkin toimistotyöntekijälle 5000e/kk joka ei tuota mitään ja sen työtä kykenisi tekemään kuka vain?

Miksi joku kunnan tai valtion palkkalistoilla oleva asiantuntija saa palkkaa 6000e/kk kun se ei tuota mitään ja sen työ on täysin turhaa?

Vierailija
159/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se työtön menisi töihin? Onko sulla työpaikkoja auki mutta kukaan työtön ei niihin hae? Jos niin millaisia?

Olen itse työtön.

Vierailija
160/484 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy itseltäsi:

Miksi joku maksaa jollekkin toimistotyöntekijälle 5000e/kk joka ei tuota mitään ja sen työtä kykenisi tekemään kuka vain?

Miksi joku kunnan tai valtion palkkalistoilla oleva asiantuntija saa palkkaa 6000e/kk kun se ei tuota mitään ja sen työ on täysin turhaa?

Yksityisellä sektorilla näin ei ole. Ja tämä on myös syy miksi julkinen sektori tulee pienentää vain välttämättömän minimin kokoiseksi.