Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään ilmoitettiin merkittävistä ylimääräisistä ja aikaistetuista korotuksista Kelan maksamiin tukiin ja eläkkeisiin.

Vierailija
14.06.2022 |

Eläkkeitä ja tukia nostetaan elokuun alusta 3,5 - 5,7 %.
En kiistä, etteikö tässä tilanteessa ole välttämätöntä huolehtia vähäosaisten toimeentulosta, mutta tässä piilee nyt iso vaara entistä suuremmista tuloloukuista.
Nyt tukia nostetaan vastaamaan edes jotenkin inflaation aiheuttamaa hintojen nousua. Samaan aikaan palkankorotukset myös pienimpiin ansioihin ovat suhteessa paljon pienempiä. Tämä johtaa siihen, että entistä harvemmin on kannattavaa ottaa vastaan matalapalkkaista työtä. Tämä tulee kasvattamaan työhaluttomuutta ja pitkäaikaista työttömyyttä.
Nyt ei tässä kokonaisuudessa mennä ihan oikeaan suuntaan.

Kommentit (484)

Vierailija
481/484 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassarit vauhdissa ja taikaseinä taas käytössä.

Ihan päätöntä touhua nämä korotukset.

Vierailija
482/484 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällä palstalla ei saa keskustella ka kkasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/484 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuet eivät ole järin pieniä, mutta tässä keskustelussa kannattaisi huomioida se, ettei työttömillä (etenkään pitkäaikais-) ole monestikaan "lähes sama elintaso". Monella työssä käyvällä on kuluina asunto- ja autolainat (vaikka 900e/kk) ja niitä tässä nyt sitten vertaillaan työttömän kulutukseen. Ja sitten muut kulut päälle, joiden jälkeen jää about tonni käyttöön. Sitten valitellaan, kuinka ei motivoi, kun tienaa vain 500 euroa enemmän kuin työtön. No ylläri, käytännössä sen työttömän rahat menee vuokraan, ruokaan, hygieniaan ja muuhun peruskulutukseen. Ei hänellä ole autoa, ei omistusasuntoa, mutta sitä vastoin voi olla esimerkiksi opintolainaa vielä maksamatta useampi tuhat. Aina on mahdollisuus jäädä työttömäksi. Eikös niitä karenssejakin lyhennetty?

No olen työkyvytön työtön ja kyllä meillä on ihan omistusasunto, samoin kuin se autokin. Katsos kun ne oli ostettu silloin kun olin työkykyinen. Onneksi ei ole enää montaa kymppitonnia velkaa asunnosta ja auto ostettiin ihan käteisellä. Ei meidän perheellä olisi varaa asua vuokralla, takuulla ei saataisi siihenkään mitään asumistukea vaikka miehen palkka on pieni. Maksetaan asumiskustannuksia kokonaisuudessaan omasta paljon vähemmän kuin jostain vuokrakämpästä.

Vierailija
484/484 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on nimenomaan korvaus siitä, että ihminen joutuu olemaan työttömänä. Tällä yritetään ylläpitää ihmisten terveyttä siinä tasossa, että potentiaalinen työkyky säilyy.

Eli onhan se käytännössä palkkaa siitä, että kaikille ei riitä töitä. 

Tietysti on ihmisiä jotka on "tahallaan" työttömiä, ja näitä monet kutsuu loisiksi yms.

Vaan loogisesti pääteltynä:

Kaikille ei riitä töitä -> joidenkin on aina pakko olla työttömiä -> hyvä, että työttömiksi suostuu myös vapaaehtoiset, jotta töitä haluavia on vähemmän työttä.

Itse olin vuosikymmeniä työtön, opiskelin vaan uusia tutkintoja tai olin työtön, eikä se mitään herkkua ollut ja vaikuttaa pitemmän päälle ihmiseen monella tapaa.

Esim nyt olen ollut pari vuotta töissä, brutto on 3500€/kk, netto noin 2500€/kk ja silti olen henkisesti jotenkin edelleen köyhä. 

Pitää jotenkin pakottaa itsensä hereille ja tiedostamaan, että on varaa tehdä asioita ja ostaa juttuja, ettei ole pakko vaan olla kotona tai tehdä jotain ilmaista tms. Koska se köyhyys on jotenkin syöpynyt ajattelumalleihin, töissäkin ollessa tavallaan mietin että nämä muut ihmiset on hyväosaisia ja rikkaita, että pitäisi itse mennä töihin jotta olisi mihinkään varaa. Vaikka töissähän minä jo olen. 

Esim. en ole ostanut viimeisen 2 vuoden aikana uusia vaatteita (sukkia/alushousuja lukuunottamatta) ja kuljen käytännössä melkein samoissa vaatteissa kuin työttömänä, en omista autoa ja en ole juuri tehnyt muutakaan työttömänä oloon verratuna. 

Onhan tässä myös se, että ne jotka on päässeet töihin jo parikymppisenä, on niitä jotka nyt työpaikalla puhuu omista taloista, lomamatkoista ja kalliista autoista niin kuin ne olisi normaaleja asioita jotka kaikki kykenee saavuttamaan.

Todellisuudessa kymmenenkin vuotta työttömänä ei vastaa korvauksineen todellakaan sitä, minkä vahingon se tekee elämälle. Ei ole oikein mitään jakoja päästä enää samaan pisteeseen, kuin muut. Jos sitä haluaa. Varallisuuden kartutus on auttamatta myöhässä.

Autoakin olen etsinyt puoli vuotta, kun edellinen parin satasen romu hajosi alkuvuonna, vaan jotenkin tuntuu järkyttävälle tuhlaukselle ostaa edes 5000€ autoa, kun on vihdoin saanut vaivalla säästettyä.

Kyllä pieniä palkkoja pitäisi nostaa reilusti, ja tukia myös edes jotenkin inhimilliselle tasolle.

Fyysisesti töissä, henkisesti työtön.

Anna minun arvata, sinulla ei ole lapsia? Jos olisi 3-4 lasta, niin elintaso ja käteen jäävä raha ei tuolla palkalla hirveästi muuttuisi olit sitten töissä tai työttömänä. Toimeentulotuki ja hyväksyttyjen asumiskulujen maksimi kun nousee jokaisen lapsen myötä, mutta palkka ei nouse senttiäkään ja työssäkäyvällä suurenevan perheen lisätilantarve katetaan omasta pussista vrt työttömällä perheellä senkin maksaa Kela. Päivähoitomaksut sun muut tulee päälle, toimeentulotukiasiakkailla ei näitäkään tarvitse maksaa.

Kusisin on tilanne, jossa toinen puoliso ei pysty osallistumaan kuluihin lainkaan. Et saa yh-korotuksia lapsilisiin, alennuksia päivähoitomaksuihin tai elatustukea, vaikka elätät yksin lapsia JA täyskasvuista puolisoa vrt yh:na saisit em lisät ja taloudessa olisi yksi suu vähemmän syömässä (mikäli kyseessä on perheen isä, niin todennäköisesti vielä se kaikkein suuriruokaisin).

Olen ihan itse tarkistanut Kelan laskureilla miltä talouteni näyttäisi jos heittäytyisin työttömäksi, ja ero oli ihan järkyttävän pieni. Ei paljon kannusta käymään töissä.

Anna mun arvata. Et osaa yhtään ajatella tulevaa eläkettä.

Jos jäät vanhempainrahakauden jälkeen kotiin hoitamaan alle 3-vuotiasta lastasi, sinulle kertyy eläkettä myös kotihoidon tuen ajalta. Eläke kertyy tällöin kiinteän euromäärän mukaan (785,94 euroa/kk vuoden 2022 tasossa). Eläkkeesi kertyy hoitojaksoilta siihen saakka, kun nuorin kotona hoidettavista lapsistasi täyttää kolme vuotta

Ei nykyvanhempien ole mitään järkeä miettiä mitään eläkettä. Ei 40-50v päästä ole mitään eläkejärjestelmää, tai jos on, niin eläkeikä on niin korkea että saappaat jalassa tulee lähtö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi