Tänään ilmoitettiin merkittävistä ylimääräisistä ja aikaistetuista korotuksista Kelan maksamiin tukiin ja eläkkeisiin.
Eläkkeitä ja tukia nostetaan elokuun alusta 3,5 - 5,7 %.
En kiistä, etteikö tässä tilanteessa ole välttämätöntä huolehtia vähäosaisten toimeentulosta, mutta tässä piilee nyt iso vaara entistä suuremmista tuloloukuista.
Nyt tukia nostetaan vastaamaan edes jotenkin inflaation aiheuttamaa hintojen nousua. Samaan aikaan palkankorotukset myös pienimpiin ansioihin ovat suhteessa paljon pienempiä. Tämä johtaa siihen, että entistä harvemmin on kannattavaa ottaa vastaan matalapalkkaista työtä. Tämä tulee kasvattamaan työhaluttomuutta ja pitkäaikaista työttömyyttä.
Nyt ei tässä kokonaisuudessa mennä ihan oikeaan suuntaan.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo joka kirjoitti, että kolmentonnin netolla ei kannata tehdä töitä. Bullshit. Voitolle jää ja paljon ellei ole jotain todella erikoista, kuten hulppeat ylisuuret (yli 1200) asumismustannukset.
Olettaen että tuo todella oli nettopalkka ja siihen päälle ne elarit ja lapsilisät eli n. 800.
Alle kahdentonnin netolla alkaa olemaan tilanne, missä voi saada voittoa vaan pari- kolmesataa verrattuna työttömyyteen.Minulla on bruttopalkka 2800e ja nettona saan noin 2000e.
Asumiskulut(asuntolainan lyhennys,sähkö,vesi ja vastike) on kuukaudessa 900e vastike tulee nousemaan koska tähän taloyhtiöön tulee isot remontit muutaman vuoden sisällä.
Autoa tarvitsen työmatkojen takia ja pelkät polttoaineet kuukaudessa on noin 200e-300e.
Noiden kulujen jälkeen mulle jää kuukaudessa joku 800e-900e rahaa joista maksan laskut,ostan ruuat,korjautan autoni, maksan auton muut kulut yms.
Mitään muuta rahaa en saa kuin työpaikkani palkan.
M31
No mikäs hätä sulla on?
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.Väitinkö että tässä on mitää hätää?
Teidän perheessä kukaan ei taida käydä töissä ja kysymys tässä on se että kannustaako nykyinen malli työntekoon kun työttömänä rahaa ei jää kovinkaan paljoa vähemmän käytettäviksi kuin jos käy töissä.
Jos minulle nyt jää tuo 800e-900e kuukaudessa elämiseen ja työttömänä mulle jäisi 500e-600e kuukaudessa elämiseen rahaa niin kannattaako työnteko?
M31
Käymme kyllä töissä.
Mitä töitä te teette jos nettopalkka teillä on alle 1000e/kk? Saatte luultavasti lapsilisiä ja asumistukea?
Lapsilisät on jo tuossa.
Meillä on maatila.Eli saatte myös maataloustukia.... Paljonko se maatila tuottaa? 🤣
Ei maataloustuet ole palkkaa, ne menee yrityksen pyörittämiseen.
Porvari kadehtii porvaria, ok. Miksi teidän yrittäjien pitäisi mitään tukia saada? Jos ei firma kannata niin teillä on joko pska liikeidea tai teette jotain väärin.
asuvat siis maatilalla jonka arvo lasketaan sadoissa tuhansissa.
ei voi kuin ihmetellä täältä lähiön slummi vuokrayksiöstä.
Juuri näin. Moni kohtuullisesti pärjäävä työssäkäyvä voi olla täysin vieraantunut siitä että mitä on oikeasti vähävaraisen arki. Minulle esimerkiksi omakotitalo tai joku oma asunto jota laittelee omalla rahalla haluamakseen on jo todellista luksusta jota en tule koskaan saamaan. Minulle on aivan ihme(!) se että joillakin on varaa omakotitaloon ja autoihin, ulkomaanmatkoihin ja tämmöiseen ja pitää tuollaista elintasoa. Lähimmäksi tätä pääsin ennen kuin talouteni romahti terveyssyistä käydessäni töissä jossa jo pieni palkka tuntui ruhtinaalliselta koska pääsin toteuttamaan mm. unelmani käydä ulkomailla joskus. Jos downshiftaus kiinnostaa niin eikun vaan tuilla asumaan kaupungin vuokra-asuntoon. Ja unelmani ei todellakaan minulla ollut elämässäni asua missään kunnan vuokra-asunnossa vaan esim. haaveilin asuvani joskus rauhallisemmassa paikassa luonnon lähellä omassa talossa.
Toisaalta jos vertaa tätäkin ylellisyyttä että on juokseva vesi, katto pään päällä niin maailman mittakaavassa suuri osa ihmisistä ei koe edes tällaista yltäkylläisyyttä. Ja että sitä ruokaa saa hakea kaupasta läheltä.
t. vuokraslummista terve
Joo, on minulla se velkainen omistusasunto. Mitään muuta noista asioista ei olekaan. Ei olla matkusteltu seitsemään vuoteen, ulkona ei syödä koskaan, ruoka kaivetaan punalappukorista. Lapset ei harrasta mitään koska ei ole rahaa. Ei myöskään vanhemmat. Tervetuloa työssäkäyvän monilapsisen perheen elämään.
Lapsiperheiden verovähennykset pitäisi minusta palauttaa. Minä elätän jo viittä kansalaista, miksei se piisaa? Sinun elatuksesi voisi tulla jonkun sellaisen pussista, jolla on vain yksi suu ruokittavana.
Samaa mieltä oman perheen suissa on riittävästi ruokittavaa ihan nykyisellään. Jos jokainen veronsa Suomeen maksava ottaisi yhden ekstrasuun ruokittavaksi? Sen saa sitten valita onko se oma lapsi, oma puoliso, oma vanhempi vai satunnainen tuilla eläjä.
Tiedätkö miten paljon vauvoja alkaisi syntyä?
Itseasiassa minä olenkin tarjonnut tätä useammassa ketjussa lääkkeeksi alhaiseen syntyvyyteen, mutta ei se ole koskaan kelvannut. Eihän kukaan lapsia rahan takia hanki. No ei hanki ei, mutta rahan puutteet takia voi hyvinkin jättää hankkimatta.
Nimenomaan. Nimim meillä on yksi vielä haaveissa, mutta rokottaisi kyllä liikaa taloutta. Mitä köyhempi pariskunta, sitä todennäköisemmin rahan puute estää hankkimasta enempää lapsia. Pois lukien tuilla eläjät, koska kela hoitaa kyllä lasten asiat.
Estää se monilla keskituloisillakin. Vaikutus on suurin tuloluokissa, joihin iskee triplaprogressio - tulotason myötä tuet vähenevät ja poistuvat, veroprosentti kiristyy ja samaan aikaan päivähoito ym maksut nousevat. Lopputuloksena käteen jäävä rahamäärä ei oleellisesti nouse vaikka tekisit ylitöitä, yövuoroa, kahta työtä, kouluttautuisit, etenisit... Toisin sanoen keskituloinen lapsiperhe voi hyvin elää samalla elintasolla kuin pienituloinen tai jopa täysin tukien varassa elävä perhe. Sitten kun kaikki tuet lapsilisää lukuun ottamatta on menetetty ja päivähoitomaksut menee jo täytenä, alkaa palkan lisäys vasta tuntumaan ostovoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se reilua että työttömät saa rahaa ilman työntekoa? Voitaisko työttömät laittaa vaikka tekemään kotityöt meidän töissä käyvien ihmisten taloihin sillä aikaa kun me normaalit ihmiset käymme töissä ja jos työtön ei suostu tekemään kotitöitä niin silloin sen tuet loppuu?
jos siitä maksetaan riittävä korvaus niin miksi ei? 3000€ netto vähintään.
Saisit siitä riittävän korvauksen eli työttömyyskorvauksen,asumistuen ja lapsilisät.
Ei kaikki saa asumistukea.
Miksi pitäisi tehdä töitä jos korvaus 870e? Ja pitäisi bensatkin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se reilua että työttömät saa rahaa ilman työntekoa? Voitaisko työttömät laittaa vaikka tekemään kotityöt meidän töissä käyvien ihmisten taloihin sillä aikaa kun me normaalit ihmiset käymme töissä ja jos työtön ei suostu tekemään kotitöitä niin silloin sen tuet loppuu?
Voin kyllä tulla mutta siitä pitää maksaa palkka.
Ja nimenomaan palkka jolla elää.
Eläähän nykyisillä tuillakin.
No ei todellakaan elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan elä.
No näyttää elävän, vai tuonpuoleisestako sinäkin tänne kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan elä.
Elossa olen mutta laskut maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan elä.
No niin on monella työssäkäyvälläkin, mutta ilmeisesti sinun mielestäsi heidän pitäisi silti maksaa sinun laskusi vaikkei omiinkaan ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan elä.
No niin on monella työssäkäyvälläkin, mutta ilmeisesti sinun mielestäsi heidän pitäisi silti maksaa sinun laskusi vaikkei omiinkaan ole varaa.
Sanoinko niin?
Ei mulla työssä ollessa ikinä ollut laskut maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo joka kirjoitti, että kolmentonnin netolla ei kannata tehdä töitä. Bullshit. Voitolle jää ja paljon ellei ole jotain todella erikoista, kuten hulppeat ylisuuret (yli 1200) asumismustannukset.
Olettaen että tuo todella oli nettopalkka ja siihen päälle ne elarit ja lapsilisät eli n. 800.
Alle kahdentonnin netolla alkaa olemaan tilanne, missä voi saada voittoa vaan pari- kolmesataa verrattuna työttömyyteen.Minulla on bruttopalkka 2800e ja nettona saan noin 2000e.
Asumiskulut(asuntolainan lyhennys,sähkö,vesi ja vastike) on kuukaudessa 900e vastike tulee nousemaan koska tähän taloyhtiöön tulee isot remontit muutaman vuoden sisällä.
Autoa tarvitsen työmatkojen takia ja pelkät polttoaineet kuukaudessa on noin 200e-300e.
Noiden kulujen jälkeen mulle jää kuukaudessa joku 800e-900e rahaa joista maksan laskut,ostan ruuat,korjautan autoni, maksan auton muut kulut yms.
M31
No mikäs hätä sulla on?
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.Väitinkö että tässä on mitää hätää?
Teidän perheessä kukaan ei taida käydä töissä ja kysymys tässä on se että kannustaako nykyinen malli työntekoon kun työttömänä rahaa ei jää kovinkaan paljoa vähemmän käytettäviksi kuin jos käy töissä.
Jos minulle nyt jää tuo 800e-900e kuukaudessa elämiseen ja työttömänä mulle jäisi 500e-600e kuukaudessa elämiseen rahaa niin kannattaako työnteko?
M31
Käymme kyllä töissä.
Mitä töitä te teette jos nettopalkka teillä on alle 1000e/kk? Saatte luultavasti lapsilisiä ja asumistukea?
Lapsilisät on jo tuossa.
Meillä on maatila.Eli saatte myös maataloustukia.... Paljonko se maatila tuottaa? 🤣
Ei maataloustuet ole palkkaa, ne menee yrityksen pyörittämiseen.
Porvari kadehtii porvaria, ok. Miksi teidän yrittäjien pitäisi mitään tukia saada? Jos ei firma kannata niin teillä on joko pska liikeidea tai teette jotain väärin.
asuvat siis maatilalla jonka arvo lasketaan sadoissa tuhansissa.
ei voi kuin ihmetellä täältä lähiön slummi vuokrayksiöstä.
Juuri näin. Moni kohtuullisesti pärjäävä työssäkäyvä voi olla täysin vieraantunut siitä että mitä on oikeasti vähävaraisen arki. Minulle esimerkiksi omakotitalo tai joku oma asunto jota laittelee omalla rahalla haluamakseen on jo todellista luksusta jota en tule koskaan saamaan. Minulle on aivan ihme(!) se että joillakin on varaa omakotitaloon ja autoihin, ulkomaanmatkoihin ja tämmöiseen ja pitää tuollaista elintasoa. Lähimmäksi tätä pääsin ennen kuin talouteni romahti terveyssyistä käydessäni töissä jossa jo pieni palkka tuntui ruhtinaalliselta koska pääsin toteuttamaan mm. unelmani käydä ulkomailla joskus. Jos downshiftaus kiinnostaa niin eikun vaan tuilla asumaan kaupungin vuokra-asuntoon. Ja unelmani ei todellakaan minulla ollut elämässäni asua missään kunnan vuokra-asunnossa vaan esim. haaveilin asuvani joskus rauhallisemmassa paikassa luonnon lähellä omassa talossa.
Toisaalta jos vertaa tätäkin ylellisyyttä että on juokseva vesi, katto pään päällä niin maailman mittakaavassa suuri osa ihmisistä ei koe edes tällaista yltäkylläisyyttä. Ja että sitä ruokaa saa hakea kaupasta läheltä.
t. vuokraslummista terve
Joo, on minulla se velkainen omistusasunto. Mitään muuta noista asioista ei olekaan. Ei olla matkusteltu seitsemään vuoteen, ulkona ei syödä koskaan, ruoka kaivetaan punalappukorista. Lapset ei harrasta mitään koska ei ole rahaa. Ei myöskään vanhemmat. Tervetuloa työssäkäyvän monilapsisen perheen elämään.
Lapsiperheiden verovähennykset pitäisi minusta palauttaa. Minä elätän jo viittä kansalaista, miksei se piisaa? Sinun elatuksesi voisi tulla jonkun sellaisen pussista, jolla on vain yksi suu ruokittavana.
Samaa mieltä oman perheen suissa on riittävästi ruokittavaa ihan nykyisellään. Jos jokainen veronsa Suomeen maksava ottaisi yhden ekstrasuun ruokittavaksi? Sen saa sitten valita onko se oma lapsi, oma puoliso, oma vanhempi vai satunnainen tuilla eläjä.
Tiedätkö miten paljon vauvoja alkaisi syntyä?
Itseasiassa minä olenkin tarjonnut tätä useammassa ketjussa lääkkeeksi alhaiseen syntyvyyteen, mutta ei se ole koskaan kelvannut. Eihän kukaan lapsia rahan takia hanki. No ei hanki ei, mutta rahan puutteet takia voi hyvinkin jättää hankkimatta.
Nimenomaan. Nimim meillä on yksi vielä haaveissa, mutta rokottaisi kyllä liikaa taloutta. Mitä köyhempi pariskunta, sitä todennäköisemmin rahan puute estää hankkimasta enempää lapsia. Pois lukien tuilla eläjät, koska kela hoitaa kyllä lasten asiat.
Estää se monilla keskituloisillakin. Vaikutus on suurin tuloluokissa, joihin iskee triplaprogressio - tulotason myötä tuet vähenevät ja poistuvat, veroprosentti kiristyy ja samaan aikaan päivähoito ym maksut nousevat. Lopputuloksena käteen jäävä rahamäärä ei oleellisesti nouse vaikka tekisit ylitöitä, yövuoroa, kahta työtä, kouluttautuisit, etenisit... Toisin sanoen keskituloinen lapsiperhe voi hyvin elää samalla elintasolla kuin pienituloinen tai jopa täysin tukien varassa elävä perhe. Sitten kun kaikki tuet lapsilisää lukuun ottamatta on menetetty ja päivähoitomaksut menee jo täytenä, alkaa palkan lisäys vasta tuntumaan ostovoimassa.
Jep. Ollaan keskituloisia (ja haluttaisiin vielä se yksi lapsi) ja tuo viestisi kuulostaa niin tutulta. Mitä tahansa tekee niin lisää maksuja tulee. Omaa elämää ei pysty parantamaan oikein mitenkään.
Lisäksi tuntuu kohtuuttomalta, että minun on maksettava lasten hoidosta että pääsen töihin ja toinen saa viedä lapsen ilmaiseksi koko päiväksi hoitoon ja räkiä sen jälkeen kattoon kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan elä.
Sanoinko niin?
Ei mulla työssä ollessa ikinä ollut laskut maksamatta.
Mulla ei kyllä ollut työttömänäkään. Ensin asuminen, sitten laskut ja sitten pohditaan mitä ehkä syödään.
Työtä tarjolla jos kuinka paljon. Liian hyvä sosiaaliturva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31
No mikäs hätä sulla on?
M31
Kannattaa. Vaihtaisin tuohon tilanteeseen hetkessä. Kyse ei ole pelkästä rahasta ja luontaiseduista, jotka unohdit mainita. Sua arvostetaan. Et tajua mitä pilkkaa työttömät saa osakseen. Jatkuvaa torjuntaa joka taholta.
Ei välttämättä jää tuota 500-600 euroa. Ainakaan jos asut vuokralla. Asumistuki ei korvaa koko vuokraa, sen joutuu maksamaan tuosta tt-tuesta. Voi siis jäädä 200-300 euroa käteen käyttörahaa, johon ei ole laskettu sun autokuluja ja bensoja.
Kannattaisi ennemminkin miettiä jo nyt, miten voi karsia menoja. Et oikeasti tarvitse autoa. Voisit myydä sen ja ostaa mopon tai sähköpyörän.
mopo eikä sähköpyörä ei korvaa autoa kun mietitään talvi aikaa. lisäksi sähköpyörät maksaa saman verran kuin autot.
unohdit bensakulut
miksi kokoomus haluaa tuloveron kevennyksen kaikille tuloluokille??. hyvätuloisille myös.....saakelin kokkarit
Mielestäni tuet eivät ole järin pieniä, mutta tässä keskustelussa kannattaisi huomioida se, ettei työttömillä (etenkään pitkäaikais-) ole monestikaan "lähes sama elintaso". Monella työssä käyvällä on kuluina asunto- ja autolainat (vaikka 900e/kk) ja niitä tässä nyt sitten vertaillaan työttömän kulutukseen. Ja sitten muut kulut päälle, joiden jälkeen jää about tonni käyttöön. Sitten valitellaan, kuinka ei motivoi, kun tienaa vain 500 euroa enemmän kuin työtön. No ylläri, käytännössä sen työttömän rahat menee vuokraan, ruokaan, hygieniaan ja muuhun peruskulutukseen. Ei hänellä ole autoa, ei omistusasuntoa, mutta sitä vastoin voi olla esimerkiksi opintolainaa vielä maksamatta useampi tuhat. Aina on mahdollisuus jäädä työttömäksi. Eikös niitä karenssejakin lyhennetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on jotenkin hassuja kun ne puhuu että heidän palkka on 500e/kk vaikka näin ei todellakaan ole, yhteiskunta maksaa heidän asumisen ja työttömälle ei tule kuluja työmatkoista.
On paljon töitä tekeviä ihmisiä joille jää tuo sama summa ellei vähemmän elämiseen kuukaudessa kuin mitä työttömille jää koska töissä käyvä ihminen maksaa siitä omasta palkasta asumiskulut sekä mahdolliset työmatkat.
Mutta itse aiheeseen totean sen että suomessa on liian surkeat palkat tai sitten suomessa on liian korkeat verot sekä korkeat hinnat.
Ja työssäkäyvä maksaa itse päivähoidon, lääkkeet, sairaalakulut jne jne.
niin työtönkin
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuet eivät ole järin pieniä, mutta tässä keskustelussa kannattaisi huomioida se, ettei työttömillä (etenkään pitkäaikais-) ole monestikaan "lähes sama elintaso". Monella työssä käyvällä on kuluina asunto- ja autolainat (vaikka 900e/kk) ja niitä tässä nyt sitten vertaillaan työttömän kulutukseen. Ja sitten muut kulut päälle, joiden jälkeen jää about tonni käyttöön. Sitten valitellaan, kuinka ei motivoi, kun tienaa vain 500 euroa enemmän kuin työtön. No ylläri, käytännössä sen työttömän rahat menee vuokraan, ruokaan, hygieniaan ja muuhun peruskulutukseen. Ei hänellä ole autoa, ei omistusasuntoa, mutta sitä vastoin voi olla esimerkiksi opintolainaa vielä maksamatta useampi tuhat. Aina on mahdollisuus jäädä työttömäksi. Eikös niitä karenssejakin lyhennetty?
Kyllä mulla on auto ja talo vaikka olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on jotenkin hassuja kun ne puhuu että heidän palkka on 500e/kk vaikka näin ei todellakaan ole, yhteiskunta maksaa heidän asumisen ja työttömälle ei tule kuluja työmatkoista.
On paljon töitä tekeviä ihmisiä joille jää tuo sama summa ellei vähemmän elämiseen kuukaudessa kuin mitä työttömille jää koska töissä käyvä ihminen maksaa siitä omasta palkasta asumiskulut sekä mahdolliset työmatkat.
Mutta itse aiheeseen totean sen että suomessa on liian surkeat palkat tai sitten suomessa on liian korkeat verot sekä korkeat hinnat.
Ja työssäkäyvä maksaa itse päivähoidon, lääkkeet, sairaalakulut jne jne.
niin työtönkin
Päivähoidosta työtön ei maksa kyllä pennin pyörylää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän todistaa, että tuet on ihan liian hyvät. Kun työtä ei kannata vastaanottaa alle kolmen tonnin nettopalkalla, ollaan menty jo pitkälle metsään.
NII-IN! KOSKA ALLE 3000€ EI TAHDO PÄRJÄTÄ SUOMESSA! asuminen vie 60-80% palkasta.
elinkustannukset on karanneet tonnin etumatkan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit siitä riittävän korvauksen eli työttömyyskorvauksen,asumistuen ja lapsilisät.
onko se enemmän kuin nykyinen työkyvyttömyyseläkkeeni asumistukineen eli yli 1400€?
Eläkeläisen kodin siivoavat omaiset tai sitten toinen vaihtoehto on ostaa siivous siivousyritykseltä.