Lapsen esimurrosikä ja mummon typerät asenteet
Lapseni (nyt 9v) on käynyt nelivuotiaasta samalla reissulla isovanhempien kanssa aina kesän aluksi. Joka vuosi on mennyt hirvittävän hyvin ja lapsella on ollut reissussa ihanaa. Tänä vuonna ei sitten ollut.
Erona edellisiin vuosiin lapsella on nyt alkanut näkyä ensimmäisiä esimurrosiän merkkejä. Hiukset rasvoittuvat ja kasvoihin tulee finnejä, jos niitä ei pese ja hoida asianmukaisesti. Lisäksi rinnat ovat alkamassa kasvamaan ja lapsi kokee sen jotenkin epämukavaksi. Hien haju on toistaiseksi pysynyt kurissa pelkällä jokailtaisella saippuapesulla, hiuksia ollaan pesty sampoolla aina tarpeen mukaan, joka nyt kesällä on ollut joka toinen päivä. Kasvot on pesty iltaisin niille tarkoitetulla pesuaineella ja rasvattu. Näin iho on pysynyt hyvänä ja hiukset puhtaan näköisinä. Lisäksi tytölle on ostettu lyhyitä toppeja t-paitojen ja toppien alle laitettavaksi, jotta hänen olisi mukava olla. Näillä kaikilla ollaan saatu lapsen olo mukavaksi kaikkien uusien muutosten kynnyksellä.
No, mitä tekee mummo reissussa. Kerää kaikki pesuaineet ja topit pois heti reissun alussa ja alkaa syyllistämään minua, että yritän tehdä lapsesta teiniä liian aikaisin. Paasaa lapselle, että ei se mitään sellaisia vielä tarvitse. Lapsi tulee reissusta hiukset likaisena ja naama näppylöillä ja selkeästi itseään häpeillen. Minä olen raivoissani ja olen riidellyt nyt aiheesta pari päivää äitini kanssa, kun tämä ei millään usko miten väärin teki. Lapsi onneksi on tästä riitelystä autuaan tietämätön.
Onko tämä joku sukupolvikysymys, että ei muka saisi alkaa käyttämään tarpeellisia tuotteita sitä mukaa, kun niitä tarvitsee? Vai onko tämä joku äitini juttu. Muistan, että meillä oli lapsuudessa myös jotkut ikärajat sille, koska sai esim. deodorantin, vaikka hiki haisi jo vuoden ennen sitä.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Nyt juttelet tytön kanssa ja kerrot että mummi on väärässä. Henk koht hygienia j aplaaplaa että susta tuntuis mukavalle jnejne.
Sitte äiti luokille, että hän on sun tyttös ja teette niinkuin sinä haluat, nykyaikaisesti eikä vanhojen oppien mukaan.
Näytä esipuberteetti sivuja ym.
Jos ei usko niin....heihei!
Meillä on onneksi läheiset ja avoimet välit tytön kanssa, niin ollaan juteltu sekä reissun jälkeen ja jo reissussa ollessa. Iho saatiin onneksi rauhoittumaan parissa päivässä pesulla ja rasvaamisella ja muutenkin pääsi palaamaan siihen mitä oltiin jo aiemmin opetettu ja on ihan mielellään tehnyt.
Minut kyllä yllätti tuo mummon suhtautuminen ihan täysin, vaikka on tuollainen ollut jo minun lapsuudessani. Hän nimittäin on kaiken muun suhteen ollut hyvin ymmärtäväinen ja toiminut meidän tapojen mukaan tarvittaessa, vaikka ne olisi poikennut hänen omasta näkemyksestään. En ymmärrä miksi tämä oli nyt näin jyrkkä poikkeus.
Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.
Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö ei itse huolehdi hiustenpesusta ja ihonhoidosta? Minusta olisi jotenkin outoa toimia oman 10v:n kosmetologina, kyllä hän saa ihan itse kasvonsa pestä jne. ilman minun väliintuloani.
Vähän vanhemman lapsen kanssa muistutan itseäni uudestaan ja uudestaan, että kyseessä on lapsi, ei esiteini, vaikka ensimmäisiä muutoksen merkkejä jo on näkyvissä. Samalla muistutan itseäni siitä, että koko lapsuus ja nuoruus on jatkuvaa muutosta, ei kannata kiirehtiä liikaa eteenpäin. Iho saattaa kukkia, vaikka käyttäisi viittä erilaista voidetta ja hiusten rasvoittuminen saattaa olla vain minun mielikuvituksessani ongelmana. Jos lapsi huomaa, että äiti pelkää finnejä kuin ruttoa, hän saattaa ryhtyä häpeämään ihomuutoksia.
Lue aloitus, mummo oli kerännyt pesuaineet pois. Muutenkin, äiti opastaa teini-ikää lähestyvää lastaan käyttämään iholleen sopivia tuotteita -> äiti alkoi lapsensa kosmetologiksi.
Mummo ei halua, että pikkutytöstä tuleekin nainen.
Lisäksi joskus ennen vanhaan murrosikä oikeasti alkoi myöhemmin.
Mummo ei nyt vaan ole pysynyt kärryillä lapsen kehityksessä.
Mummolla joku oma käsittelemätön juttunsa asiassa. Anna olla. Tuet jo tyttöä, se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea huolehtia itse, jos mummo takavarikoi kaikki pesuaineet. Enkä minä ole ollut kuin ihan ensimmäisillä kerroilla näyttämässä, että miten homma toimii. Sen jälkeen on hoitanut itsenäisesti.
Olemme löytäneet rutiinit, joilla iho ei kuki eikä hiukset ole rasvaiset. Onko se jotenkin huono asia, että opettaa lapsen huolehtimaan hygieniasta? Ei se lapsi siitä millään tavalla teiniksi muutu, vaikka peseytyykin. En nyt ihan ymmärrä miksi ei voisi huolehtia peseytymisestä tarpeen mukaan oli minkä ikäinen tahansa.
Ap
Minkä ikäinen mummo on? Jostain syystä vanhempi sukupolvi suhtautuu todella häpeillen ja oudosti kaikkiin luonnollisiin asioihin, kuten rintojen kasvamiseen, kuukautisiin, seksiin yms. Kaipa heidän lapsuudessaan tuollaisia juttuja on häpeilty ja niitä on peitelty ja piiloteltu.
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei halua, että pikkutytöstä tuleekin nainen.
Lisäksi joskus ennen vanhaan murrosikä oikeasti alkoi myöhemmin.
Mummo ei nyt vaan ole pysynyt kärryillä lapsen kehityksessä.
Jotain tällaista varmaan on taustalla. Mutta jotenkin älytöntä ylireagointia silti minusta. Ihan sama pikkutyttö tyttöni on edelleen. Sen takia esim. ne t-paitojen alle laitettavat topit ovat Minni ja Harry Potter-kuvioilla eikä mitään pitsihepeniä.
Ap
Meillä katkesi mummoon välit murrosiässä, koska hän ei kestänyt lapsen itsenäistymistä. Yksinkertaisesti, niin hölmöltä kuin kuulostaakin.
Olisi halunnut 16-vuotiaan luokseen askartelemaan ja "kesätöihin" aka seuraneidiksi, puhui lapsikieltä "hella on poppa, pitää valoa", tunki väkisin bussipysäkille vastaan vaikka teini sanoi osaavansa tulla...
Roikkui, takertui ja takertui. Ei vaan kestänyt lapsen kasvamista.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen mummo on? Jostain syystä vanhempi sukupolvi suhtautuu todella häpeillen ja oudosti kaikkiin luonnollisiin asioihin, kuten rintojen kasvamiseen, kuukautisiin, seksiin yms. Kaipa heidän lapsuudessaan tuollaisia juttuja on häpeilty ja niitä on peitelty ja piiloteltu.
Mummo on 70-vuotias.
Ap
Just tänä aamuna mietin kuinka tympeää ikää esimurrosikä oli. Silloin ainakin näin tyttönä oppi, että sun keho on jatkossa kaikkien yhteistäomaisuutta. Milloin joku oli sitä mieltä, että joku toppi on ihan liikaa ja milloin taas joku hieno mies halusi tietää joko alapäässä kasvaa karvat.
Ymmärrän aloittajan kiukun, vallankin kun itse on tehnyt kaiken ihan oikein.
Kukan tervejärkinen ei lapsen asiasta kehityksestä, kerro noin sana tarkasti !Ainoastaan henkilö jolla ei lasta!
Joillakin on kamala pelko muutosta ja aikuistumista kohtaan. Oma äitini oli samanlainen enkä oikein koskaan ymmärtänyt, oliko se pohjimmiltaan jonkinlaista viattomuuden suojeluhalua vai ihan puhtaasti seksuaalisuuden pelkoa. Ilmeni murrosikään liittyvissä asioissa kiukutteluna ja kaikissa muissa asioissa jonkinlaisena jääräpäisenä tapana kohdella niin lapsiaan kuin lapsenlapsiaankin pikkulapsina miltei aikuisuuteen asti. Minä kun ostin joskus 13-vuotiaana ensimmäiset rintaliivini (ja ihan tarpeeseen ostinkin), oli seurauksena parin päivän taloustavaroiden ja siivousvälineiden paiskominen. Vuosikymmeniä myöhemmin oli seurauksena tuohtunut päivittely, kun 15-vuotias poika vastasi mummon mairean lässyttävään kysymykseen, että ei, rippikoululeirillä ei ollut nukkumaanmenoaika kahdeksalta. Kun samaisella pojalla oli ensimmäinen tyttöystäkokeilu muutamaa vuotta myöhemmin, piti siitä olla mummon mielestä häveliäästi hiljaa.
(Ja ei - tarina ei kerro menneistä vuosisadoista. Se kertoo 1940-luvun alussa syntyneestä ihmisestä.)
Ootte ihan hirveitä äitejä kun 10 vuotiaan pitää jo käyttää ihonhoitotuotteita. Meillä oli jumala*ta tukka takussa ja naama mudassa vielä tossa iässä kun oltiin oltu 30min pihalla.
Puetteko te samat äidit tytöillenne merkkivaatteet ja opetatrw kiusaamaan niitä jotka on lapsia vielä tossa iässä?
Meillä taas meni täysin toisin päin. Kun menkat alkoi, mutsi ei opastanut ollenkaan eikä halunnut puhuakaan asiasta. Itse piti opetella siteiden käyttö. Sama noiden ihonhoitotuotteiden ja pukeutumisen kanssa.
Mummoni sen sijaan oli aivan ihana ja kertoili omasta murrosiästään hyvinkin avoimesti, vaikka onkin 30-luvulla syntynyt.
Ihana, että tyttärelläsi on noin avoin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ootte ihan hirveitä äitejä kun 10 vuotiaan pitää jo käyttää ihonhoitotuotteita. Meillä oli jumala*ta tukka takussa ja naama mudassa vielä tossa iässä kun oltiin oltu 30min pihalla.
Puetteko te samat äidit tytöillenne merkkivaatteet ja opetatrw kiusaamaan niitä jotka on lapsia vielä tossa iässä?
Miten se iltaisin hygieniasta huolehtiminen estää naama mudassa tukka takussa ulkoilun? Ei mitenkään
Vesi vanhin voitehista. Kai olette sentään olette kampaajan ja kosmetologin kanssa käyneen läpi lapsen ihontyypit, yms?! Pahin vihollinen iholle on väärät tuotteet.
Ap olet toiminut hienosti tyttösi kanssa ja toivon, että osaan itsekin toimia noin omieni kanssa muutaman vuoden päästä. Äitisi käytös on törkeää ja voin kuvitella miten ikävä olo siitä on lapselle tullut. Joku trauma tai häiriö tuon ikäisillä mammoilla on kehittymisestä, finnien ehkäisy, hygienia ylipäätään jotenkin kiellettyä, kuukautisista ollaan hyshys ja annetaan niistä lapselle likainen kuva, ja jotkut rintaliivit on h uoraamista. Näin saadaan naiseudesta todella positiivinen kuva kasvavalle tytölle.
Mitä jos joku takavarikoisi mummon tenat, rintsikat ja ryppyrasvat? Olet toiminut oikein lapsesi kanssa, äitisi tässä on nyt väärässä.
Nyt juttelet tytön kanssa ja kerrot että mummi on väärässä. Henk koht hygienia j aplaaplaa että susta tuntuis mukavalle jnejne.
Sitte äiti luokille, että hän on sun tyttös ja teette niinkuin sinä haluat, nykyaikaisesti eikä vanhojen oppien mukaan.
Näytä esipuberteetti sivuja ym.
Jos ei usko niin....heihei!