Kysymys juurihoidossa olleille?
Hampaaseen pitäisi tehdä juurihoito, mutta juurikanavat ovat lääkärin mukaan ahtautuneet joten hoidon onnistuminen voi olla epävarmaa. Kannattaako edes kokeilla vai olisiko kuitenkin parempi suoraan poistattaa?
Ei innosta ajatus että sinne katkeaa joku neula tai että ensin operoidaan viikkoja ja sitten poistetaan kuitenkin. Toisaalta ei innosta hampaan poistokaan.
Kellään kokemuksia tällaisesta? Voiko noita ahtautuneita juurikanavia edes mitenkään leventää sen mahdollisen hoidon aikana?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt ihmeessä edes yrittää juurihoidattaa. Itselläni oli vähän samankaltainen tilanne, että hammas kuulemma oli vaikea juurihoidettava ja olisi vaatinut erikoislääkäriä, koska juuret olivat käyrät ja ohuet. Kuitenkin sen hoidin teki terveyskeskushammaslääkäri, ja jouduin käymään monta kertaa, ja hoito onnistui. Ainakin vielä hammas on paikoillaan.
Tk hammaslääkäri voi ihan hyvin myös tarvittaessa yrittää tehdä vaativaa juurihoitoa mikäli näkee sen tarpeelliseksi ja löytyy riittävästi osaamista
Siinäpä se. Tk-hammaslääkäriä ei voi valita vaan mentävä sille jolle sattuu saamaan ajan. Yksityispuolen lääkäreistäkään ei tiedä kellä mitäkin osaamista ja on liian kallista joka tapauksessa. ap
Nykyisin pitäisi itse osata tehdä tilannearvio ja tietää kenellä hammaslääkärillä on osaamista mihinkin. Kuitenkaan arvioita (julkisen puolen) hammaslääkäreistä ei näe missään eikä niitä saa ajanvaraajatkaan antaa. Puhelut nauhoitetaan, joten jos joku edes yrittäisi vinkata kelle mennä, niin saisi varmaan pyyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Usein juurihoito on ns tekohengitystä joka antaa hampaalle lisäaikaa noin +- 1-10v. Riippuu paljon tilanteesta. Jos kyseessä on poskihammas, niin itse poistattaisin miettimättä.
T. Hammashoitaja
Olet täysin väärässä. Lue tutkimuksia. Ja ei poskihammasta poisteta miettimättä.
Jos juuri on ummessa, ei sitä voi juurihoitaa (luultavasti voi, mutta siitä ei ole mainintaa mun tiedossa); se voidaan silloin leikata pois, kirurgisesti, mutta siihen ei välttämättä ryhdytä, sillä hetkellä tai myöhemminkään, vaikka siinä juuressa sitten onkin vielä tulehdus jäljellä.
Hampaat kannattaa välillä kuvantaa niin, että mahdolliset tulehduksetkin näkyy juurissa, ja tarkempi 3d, jos epäselvää. Hammikset ei tee noita ilman käskyä, ja siksi noita ongelmia tulee ja pahojakin, jotka olisi kuvantamisilla vältettävissä.
T. Potilas.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin pitäisi itse osata tehdä tilannearvio ja tietää kenellä hammaslääkärillä on osaamista mihinkin. Kuitenkaan arvioita (julkisen puolen) hammaslääkäreistä ei näe missään eikä niitä saa ajanvaraajatkaan antaa. Puhelut nauhoitetaan, joten jos joku edes yrittäisi vinkata kelle mennä, niin saisi varmaan pyyhkeitä.
Nuoret osaa heikommin mun kokemuksen mukaan; tulehdus ei lähde pois ja päälle pistetään kruunu ennen kuin todettu, lähteekö paranemaan (mulla tulehdus tosin tuli vasta juurihoidon jälkeen, mutta se olisi kannattanut katsoa sitenkin ensin), ja kruunua ei tehty kunnolla, joka lopulta lisäksi lohkesi.
Koulutuksessa ei opita kaikkea eikä opeteta kaikkea; se on tullut itse kullekin selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt ihmeessä edes yrittää juurihoidattaa. Itselläni oli vähän samankaltainen tilanne, että hammas kuulemma oli vaikea juurihoidettava ja olisi vaatinut erikoislääkäriä, koska juuret olivat käyrät ja ohuet. Kuitenkin sen hoidin teki terveyskeskushammaslääkäri, ja jouduin käymään monta kertaa, ja hoito onnistui. Ainakin vielä hammas on paikoillaan.
Tk hammaslääkäri voi ihan hyvin myös tarvittaessa yrittää tehdä vaativaa juurihoitoa mikäli näkee sen tarpeelliseksi ja löytyy riittävästi osaamista
Siinäpä se. Tk-hammaslääkäriä ei voi valita vaan mentävä sille jolle sattuu saamaan ajan. Yksityispuolen lääkäreistäkään ei tiedä kellä mitäkin osaamista ja on liian kallista joka tapauksessa. ap
En olisi noin varma. Olen törmännyt jossain kaupungin paperilla mahdollisuuteen valita jopa hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi olla huolissaan ja varoitella ja yrittää osin puhua pois siitä. Mulla ainakin onnistui, kruunua myöten.
Kun ei ole hammashoidon koulutusta ja asiantuntijat paikkakunnalla on mitä on, tuo on vähän sattuman kauppaa monilla mihin ja kenen käsittelyyn päätyy.
Juurihoidettu hammas on nyt ainakin 10v kestänyt eikä ole vaivannut. Ehkä 3-4 hoitokertaa vaati ja mihinkään ei sattunut missään vaiheessa.
Kannattaa poistaa kaikki hampaat, niin ei tarte pelkää enää juurihoitoja.
Onko ihan sama missä se juurihoidettava hammas sijaitsee? Olen kuullut, että takimmaisia poskihampaita olisi hankalampi hoitaa mutta onko sillä oikeasti väliä`?
Ei se juurihoidettu koskaan samalta tunnu kuin alkuperäinen. Pikemminkin ylimääräiseltä isolta mötikältä suussa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa poistaa kaikki hampaat, niin ei tarte pelkää enää juurihoitoja.
Olipa taas nerokas kommentti, sulla ilmeisesti tästä kokemusta?
En muista olisiko ollut ahdas, mutta 40 vuotta juurihoidettu hammas toimi