Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys juurihoidossa olleille?

Vierailija
13.06.2022 |

Hampaaseen pitäisi tehdä juurihoito, mutta juurikanavat ovat lääkärin mukaan ahtautuneet joten hoidon onnistuminen voi olla epävarmaa. Kannattaako edes kokeilla vai olisiko kuitenkin parempi suoraan poistattaa?

Ei innosta ajatus että sinne katkeaa joku neula tai että ensin operoidaan viikkoja ja sitten poistetaan kuitenkin. Toisaalta ei innosta hampaan poistokaan.

Kellään kokemuksia tällaisesta? Voiko noita ahtautuneita juurikanavia edes mitenkään leventää sen mahdollisen hoidon aikana?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy lääkärin mielipidettä. Vaikea tuota on ilman hammaslääketieteellistä koulutusta ja kokemusta päättää.

No siinäpä se kun lääkäri kertoi vain, että kanavat on ahtaat ja onnistuminen sen vuoksi vähän epävarmaa. Mutta itse pitää päättää ryhtyykö moiseen vai poistattaako suoraan.

Käy varmuuden vuoksi myös toisella hammaslääkärillä ja pyydä second opinion. Ikävää on, jos hammas poistetaan turhaan. Onnistuneen juurihoidon jälkeen sinulla on siinä hammas kymmeniksi vuosiksi. Poistetun hampaan tilalle alat ehkä kaipaamaan myöhemmin implanttia ja sekin on hintava toimenpide. Hampaista ei pidä luopua liian kevytmielisesti.

Vierailija
22/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme juurihoidettua hammasta. Kaikki ovat edelleen suussa, eikä mitään ongelmia niiden kanssa ole ollut.

Ahtaista kanavista kannattaa kysyä hammaslääkäriltä. En ainakaan itse haluaisi poistattaa hammasta, joka olisi hoidettavissa, vaikka lääkärikäyntejä sitten pari tuleekin.

Juurihoito vaatii aina useita käyntejä. AP:n tilanteessa ennuste on kaiken lisäksi huono, joten lopulta voi käydä niin että hoitoyritykset ovat turhia ja hampaan poistoon päädytään lopulta kuitenkin. Kallista ajanhukkaa. Toki voi yrittää mikäli on ehdoton eikä turhat käynnit ja epävarma ennuste haittaa. Muistutan vielä, että mikäli juurihoito epäonnistuu, kyseessä ei ole hoitovirhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ythään sattunut se juurihoito. 

Vierailija
24/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt ihmeessä edes yrittää juurihoidattaa. Itselläni oli vähän samankaltainen tilanne, että hammas kuulemma oli vaikea juurihoidettava ja olisi vaatinut erikoislääkäriä, koska juuret olivat käyrät ja ohuet. Kuitenkin sen hoidin teki terveyskeskushammaslääkäri, ja jouduin käymään monta kertaa, ja hoito onnistui. Ainakin vielä hammas on paikoillaan. 

Tk hammaslääkäri voi ihan hyvin myös tarvittaessa yrittää tehdä vaativaa juurihoitoa mikäli näkee sen tarpeelliseksi ja löytyy riittävästi osaamista

Vierailija
25/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Helsingissä? Täällä on julkisella puolella yksi (!) hammaslääkäri joka on erikoistunut noihin.

Pääsin hänelle toisen hammaslääkärin suosituksesta. Korjattiin vanha yksityisen lääkärin ryssimä juurihoito. Ensimmäinen yritti suositella poistoa mutta en suostunut.

Näitä vanhoja tulee nyt esiin pilvin pimein koska aikoinaan kaiken maailman tumpelot juurihoitoja tekivät.

Kaksi hoitokertaa ja kaikki meni hyvin. Ei sattunut tietenkään.

Jos on tehty juurihoito, niin voiko sen myöhemmin vielä korjata? Tuon käsityksen tekstistäsi saa.

Kyllä voi! Väittävät ettei, ja kiskotaan pois. Onhan se halvempaa. Mut mä en suostunut ja korjaukseen pääsin.

Rassataan ne vanhat "sementit" pois, laitetaan "myrkyt" ja suljetaan väliaikaisesti. Sit uusi kerta myrkyt pois ja kunnon paikka.

Tämä ei sitten keneltä tahansa hammaslääkäriksi itseään nimittävältä onnistu.

Riippuu niin tilanteesta. Ei voi aina tehdä uusintajuurihoitoa vaikka kuinka olisi endodontti.

Vierailija
26/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa hammas heti pois. Juurihoito on inhottavaa, monta hoitokertaa ja sitten ei kuitenkaan auta ja hammas pitää joka tapauksessa poistaa. Ainakin minulle kävi noin.

Minulla kuoli etuhammas ronkkimisen takia.Onnistuin saamaan tulehduksen joka oli kivulias. Lääkärin maksettava kuori ( kuollut etuhammas)koska aiheutti tämän ! Meinasin kuolla ..sydämestä otti. 

Sinulla on jo ollut tulehdus, koska juurihoito on pitänyt tehdä. Hammas on ollut jo kuollut tulehduksen vuoksi, täysin normaalia.

Vierailija
27/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka sanotte että juurihoidon voi aina uusia tai että takahammas kannattaa aina mieluummin juurihoitaa kuin poistaa, niin se riippuu myös paikkakunnasta. Useissa paikoissa on linjaus, että seiskoja ei juurihoideta ollenkaan tai että uusintoja ei tehdä. A. Huono ennuste B. Turhaa -JH _ei aina kannata_ C. Kustannukset. Yksityiset sitten toki suosittelevat juurihoitoa aina (raha) ja sinne asiakkaat toki halutessaan saavat vapaasti mennä teettämään hoidot joita julkisella ei tarjota.

Vierailija
28/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on 3v ja 11 v sitten juurihoidetut hampaat, ei toistaiseksi mitään ongelmia.

Vierailija
29/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kutonen tai seiska niin ehdottomasti poistoon.

Vierailija
30/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy toisen hammaslääkärin mielipide. Se, mikä on jollekin mahdoton tehtävä, on toiselle vain hiukan haastavampi tapaus, ja parhaille ei mikään ongelma.

Tuo, mitä hammaslääkärisi sanoi, viittaa siihen, että hän on epävarma omista taidoistaan.

Taitava hammaslääkäri rakentaa toimivan hampaan aika heikoistakin aineksista.

t. 20 vuotta juurihoidetun maitohampaan kanssa elänyt.

Vierailija
31/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa viimeiseen asti yrittää säilyttää oma hammas.

Jos se poistetaan, vastapuolelta poistuu purentavastus, jolloin hammas alkaa nousemaan. Myös muut hampaat alkavat liikkumaan tyhjään koloon päin, saattavat siis mennä vinoon.

Juurihoitohan ei satu yhtään, koska hammas puudutetaan, jos sitä siis pelkäät.

Mulla nyt 10 vuotta tuli täyteen kun juurihoidettiin muistaakseni kolme hammasta, kaikki ihan ok.

Vierailija
32/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme juurihoidettua hammasta. Kaikki ovat edelleen suussa, eikä mitään ongelmia niiden kanssa ole ollut.

Ahtaista kanavista kannattaa kysyä hammaslääkäriltä. En ainakaan itse haluaisi poistattaa hammasta, joka olisi hoidettavissa, vaikka lääkärikäyntejä sitten pari tuleekin.

Juurihoito vaatii aina useita käyntejä. AP:n tilanteessa ennuste on kaiken lisäksi huono, joten lopulta voi käydä niin että hoitoyritykset ovat turhia ja hampaan poistoon päädytään lopulta kuitenkin. Kallista ajanhukkaa. Toki voi yrittää mikäli on ehdoton eikä turhat käynnit ja epävarma ennuste haittaa. Muistutan vielä, että mikäli juurihoito epäonnistuu, kyseessä ei ole hoitovirhe.

Todennäköisesti kuitenkin onnistuu.

Implantti maksaa pari tonnia, monta kertaa enemmän kuin juurihoito.

Vierailija
33/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin juurihoitoa melkein vuoden ajan julkisella, lopulta menin yksityiselle kun aina vaan jäi kesken ja seuraavan ajan odotus kesti 2-3 kk. Yksi kanava oli tosi ahdas. Juurihoito on nyt loppunut noin 2kk sitten. Hammas on pääosin oireeton mutta välillä kipuilee. En tiedä miten käy.

Miten sitä ahdasta kanavaa sitten pystyi käsittelemään vai saako niitä jotenkin levennettyä? Mahtaa sattua?

Jollain tosi ohuella neulalla saivat tehtyä. Itse asiassa minua ei juurihoidot sattuneen millään kertaa ollenkaan. Sain aina kunnon puudutukset. Eniten kipuilua oli ensimmäisen ja toisen hoidon välisenä aikana.

Vierailija
34/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin juurihoitoa melkein vuoden ajan julkisella, lopulta menin yksityiselle kun aina vaan jäi kesken ja seuraavan ajan odotus kesti 2-3 kk. Yksi kanava oli tosi ahdas. Juurihoito on nyt loppunut noin 2kk sitten. Hammas on pääosin oireeton mutta välillä kipuilee. En tiedä miten käy.

Miten sitä ahdasta kanavaa sitten pystyi käsittelemään vai saako niitä jotenkin levennettyä? Mahtaa sattua?

Jollain tosi ohuella neulalla saivat tehtyä. Itse asiassa minua ei juurihoidot sattuneen millään kertaa ollenkaan. Sain aina kunnon puudutukset. Eniten kipuilua oli ensimmäisen ja toisen hoidon välisenä aikana.

Mulla ei ollut kipua missään vaiheessa.

Vierailija
35/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoito yleensä onnistuu ekalla kerralla, mutta on siinä tietysti riski mennä pieleenkin. Jos onnistuu, niin hammas voi kuitenkin toimia pitkään. Mulla tehtiin 2008 juurihoito. Viime vuonna hammas alkoi oireilla, yhden kanavan päässä oli täyte jäänyt vajaaksi (koska oli ahdas ja sementoitunut kanava eikä se ekalla kerralla ollut hammaslääkäri ollut päässyt ihan päähän saakka, jos oikein ymmärsin). Mutta siis 13 vuotta kesti hyvänä. Menin hammaslääkäriin sillä ajatuksella, että se varmaan nyt otetaan pois, mutta hammaslääkäri oli sitä mieltä, että kannattaa kokeilla uusintaa, vaikka toisella kerralla riski mennä pieleen on isompi kuin ensimmäisellä kerralla. Hammas avattiin ja tehtiin uudelleen juurihoito. Ei tuntunut missään, koska se oli valmiiksi juurihoidettu hammas. Hyvin onnistui ja nyt ei ole taas mitään ongelmia. 

Eli varmaan tapauskohtaista, onnistuuko, mutta minusta kannattaa yrittää, jos on toivoa. Pyydä toisenkin lääkärin mielipide. 

Vierailija
36/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut aikamoista tuubaa tai olet ymmärtänyt jotain väärin. Maitohampaita ei juurihoideta, korkeintaan voidaan tehdä amputaatio.

Vierailija
37/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle teki pikkupaikkakunnan tk-hammaslääkäri juurihoidon maitohampaaseen joskus, kun olin yläasteella. Kun sitten aikuistuttuani menin YTHS:n hammaslääkärille ehdottamaan, että hän juurihoitaisi toisen maitohampaani (ei tule pysyvää hammasta tilalle), niin järkyttyi, että eihän sellainen ole mahdollista. Sanoin hänelle, että siellä suussa on jo yksi juurihoidettu maitohammas. 

Hän sanoi, että ehkä joku yksityisellä puolella saattaisi näitä tehdäkin, mutta...

Yritti sitten kuitenkin, ja hoki koko ajan "haastavaa", "haastavaa". En ole ikinä ennen, enkä sen jälkeenkään pelännyt hammaslääkärissä, mutta silloin pelkäsin oikeasti. Ja lopulta se hammas piti kuitenkin repiä irti, koska juurihoito epäonnistui.

Tällä kokemuksella sanon, että jos hammaslääkäri epäilee toimenpiteen onnistumista jo ennen kuin on edes aloittanut, vaihda hammaslääkäriä.

Vierailija
38/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut aikamoista tuubaa tai olet ymmärtänyt jotain väärin. Maitohampaita ei juurihoideta, korkeintaan voidaan tehdä amputaatio.

Kun oli kyseessä ns. pysyvä maitohammas, niin juurihoidettiin. Eli maitohammas, jonka tilalle ei kasva oikeaa pysyvää hammasta. Sukuvika.

Hammaslääkäri, joka sen teki, sanoi tekevänsä juurihoidon. Sen jälkeen jokainen hammaslääkäri, joka teki tarkastuksia ennen tuon hampaan poistoa, sanoi, että se hammas on juurihoidettu.

Vierailija
39/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko Helsingissä? Täällä on julkisella puolella yksi (!) hammaslääkäri joka on erikoistunut noihin.

Pääsin hänelle toisen hammaslääkärin suosituksesta. Korjattiin vanha yksityisen lääkärin ryssimä juurihoito. Ensimmäinen yritti suositella poistoa mutta en suostunut.

Näitä vanhoja tulee nyt esiin pilvin pimein koska aikoinaan kaiken maailman tumpelot juurihoitoja tekivät.

Kaksi hoitokertaa ja kaikki meni hyvin. Ei sattunut tietenkään.

Jos on tehty juurihoito, niin voiko sen myöhemmin vielä korjata? Tuon käsityksen tekstistäsi saa.

Juurihoidon voi uusia, jos tarvetta on.

- eri

Vierailija
40/53 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaalle poskihampaaseen on tehty juurihoito vuonna 1995. Hyvin on tähän asti pärjätty, mutta koputetaan nyt puuta samantien. Joutaa lähtemään, jos alkaa oireilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi