Työnantajien asenne oikein loistaa näistä työpaikkailmoituksista
Silmiini on osunut nyt erittäin monta työpaikkailmoitusta eri aloilta, joissa on kyllä pitkä lista, mitä työntekijältä odotetaan ja vaaditaan, mutta sitten kohdassa, mitä työnantaja tarjoaa on mainittu vain työehtosopimuksen mukainen palkka. Siis upeaa, että työnantaja oikein tarjoaa työehtosopimuksen mukaisen palkan (ei sentään sen alle...) ja se pitää oikein erikseen mainita. Eiköhän se ole työnantajalle vähän niinkuin pakollista... Joissain ilmoituksissa on saattanut olla jopa kirsikkana kakun päällä, että työnantaja tarjoaa työterveyshuollon!! Onpa upeaa, että tarjoaa, vaikka pakkohan se on. Eikö työnantajilla sitten ole mitään muuta tarjottavaa työntekijöilleen? Odotukset ja vaatimukset työntekijää kohtaan ovat kyllä älyttömät.
Silmiini osui myös työpaikkailmoitus, joka loppui lauseeseen 'Valitettavasti emme pysty vastaamaan työpaikkaa koskeviin kyselyihin." Eihän siinä sitten muuta kuin sikaa säkissä ostamaan.
Kommentit (102)
Työnantajat itse ovat osin syyllisiä työvoimapulaan. He ovat itse tehneet työnhausta niin hankalaa, että se jo sinänsä hankaloittaa työvoiman palkkaamista.
En mä tiedä mikä tähän sitten auttaisi?
Joku irtisanomissuojan poistaminen tai selvä heikentäminen vai? Onko se ainoa tapa?
Kumma kun suomalaisia työllistyy jonnekin Keski-Eurooppaan tuosta vain, vaikkeivat välttämättä osaa edes paikallista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme miksei palkoista voi kertoa selkeämmin. Kuinka selvää kaikille joku on TES:n mukainen palkka muka? Pitääkö ruveta selaamaan jotain pitkää sopimusta vai?
Ja muutenkin. Palkoista voisi informoida paljon paremmin. Ihme pimittämistä.
Helppo ohjenuora että kun tarjotaan TESsin mukaista palkkaa lue että vähempääkään emme voi maksaa
Olen nähnyt työpaikkailmoituksia joissa työsuhde-eduksi mainostetaan ilmaista kahvia. Yle laski että jos kahvikuppiin menee noin seitsemän grammaa kahvia tulee sen hinnaksi hieman alle kuusi senttiä. Jos päivän aikana juo kolme kuppia tarkoittaa tämä kuukaudessa noin 3,60 euroa.
Olen työskennellyt pitkään ulkomailla ja ilmaisen kahvin mainostamiseen työsuhde-etuna en ole törmännyt kuin täällä Suomessa. Kaikissa firmoissa missä olen työskennellyt kahvia on saanut juoda niin paljon kuin napa vetää.
Kuljettajaa, jolla oma bussi. 😂 lol
Nämä mediassa kovaan ääneen työvoimapulaa ruikuttavat kovaam ääneen miten heilläkin olisi heti kymmeniä kymmeniä "työpaikkoja" auki mutta laiskoja työttömiä ei vaan kiinnosta tulla töihin.
Joo, sitten kun vähän katsotaan näitä työpaikkoja niin hakijalla pitäisi olla kaikki työkortit omaan piikkiin hankittuna, vuosien työkokemus ja vähintään oma pakettiauto käytössä.
Työehdotkin ovat joustavat kun saat päivystää nollatuntisopimuksella 24/7 ilman korvausta töihinkutsua mihin päin Suomea hyvänsä johon saavut omalla kustannuksellasi kun 11 euroa tunti maksetaan vain kohteella tehdystä kolmesta tunnista.
Kaikki korvaukset vaan pois työttömiltä niin eiköhän ala "työ" maistua.
Vierailija kirjoitti:
Taksifirma hakee kuljettajia Tampereelle ja mainitsee työsuhde-etuna: Saat itse päättää auton sisälämpötilan. Tämä kaikki tietenkin provisiopalkalla. Mitä järjenjättiläisiä nämä ovatkaan.
Saakohan valita radiokanavaa ite?
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt työpaikkailmoituksia joissa työsuhde-eduksi mainostetaan ilmaista kahvia. Yle laski että jos kahvikuppiin menee noin seitsemän grammaa kahvia tulee sen hinnaksi hieman alle kuusi senttiä. Jos päivän aikana juo kolme kuppia tarkoittaa tämä kuukaudessa noin 3,60 euroa.
Olen työskennellyt pitkään ulkomailla ja ilmaisen kahvin mainostamiseen työsuhde-etuna en ole törmännyt kuin täällä Suomessa. Kaikissa firmoissa missä olen työskennellyt kahvia on saanut juoda niin paljon kuin napa vetää.
Toi on oikeesti hyvä etu, jos se on keitinkahvia!
Kyse ei ole rahasta, vaan laadusta. Ei sitä automaattikuraa pysty juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se perkel* kieroonkasvaneen loisen mielestä varmasti outoa, että siellä töissä pitäisi oikeasti osata tehdäkin jotain eikä se riitäkään että jaksaa ihan paikalle vaivautua. Yhteiskunta kun lappaa rahaa ikkunoista ja ovista sisään kunhan nyt hengittää ja paskanta* muistaa.miksei siis työnantajakin?
Itse kun olen syntynyt 70- luvulla ja kasvanut 80- luvulla,jolloin lapsia vielä kasvatettiin minulle opetettiin että ensin katsotaan millainen työntekijä on ja sitten katsotaan sitä palkkaa eikä toisinpäin kuten te kieroonkasvaneet selkärangattomat loiset kuvittelette.Minä olen syntynyt 1971 ja on kirotun vaikeaa saada töitä. Ilmaiseksi jos tekisi niin 9 e työharjoitteluja on vaikka kuinka tarjolla. Niin kysyn mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa?
Isäni, syntynyt 1960 ja äärimmäisen taitava timpuri. Nytkin kuntouttavaan työtoimintaan lykättynä. Ei löydy töitä, Baltian maista on tullut halpatyöläiset tekemään ne duunit. Hänellehän täytyisi maksaa kovaa tuntipalkkaa, koska ollut alalla jo yli 30 vuotta. On tää ihan surkeeta.
Oma isäni on syntynyt 1953 ja hänelle jatkuvasti soitetaan työpaikoilta, että tuletko töihin. Hän pystyy hyvin vapaasti sanelemaan palkkansa ja etunsa ja tekee sen verran kun huvittaa tai on tekemättä.
Kyllä nykypäivänä saa töitä, jos on oikeasti sellaista osaamista, mitä tarvitaan. Nuoria vaan ei kiinnosta työt, jossa pitää tehdä töitä. "Hauska" yksityiskohta on, että isäni on yksi nuorimmista työpaikalla. Työ on erittäin hyvin palkattua, lyhyellä koulutuksella, mutta ei kiinnosta nuoria...
Mutta siitä olen samaa mieltä, että temppurata haastattelut on täysin naurettavia ja työnhaku ei kohtaa osaajia, jos ei sirkuspelleily kiinnosta.
Itse onneksi selvisin ihan haastattelulla ja sain työpaikan ilman pelleratoja, osa työnantajista kun haluaa tekijöitä eikä sirkuspellejä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että työnhakijan täytyy olla myös ketterä, dynaaminen ja puhjeta kukkaan pitäessään langat käsissään hektisen työpäivän vilskeessä.
Jep, ainakin vyöruusu voi aktivoitua stressin vaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksifirma hakee kuljettajia Tampereelle ja mainitsee työsuhde-etuna: Saat itse päättää auton sisälämpötilan. Tämä kaikki tietenkin provisiopalkalla. Mitä järjenjättiläisiä nämä ovatkaan.
Saakohan valita radiokanavaa ite?
Muistan, kun teininä hain jätskikiskalle ja haastattelussa erikseen korostettiin, että koko ajan pitää tehdä jotain, pyyhkiä pöytää jne., että asiakkaat näkevät, että teet töitä.
Ei saa lukea kirjaa eikä kuunnella radiota.
"Silmiini osui myös työpaikkailmoitus, joka loppui lauseeseen 'Valitettavasti emme pysty vastaamaan työpaikkaa koskeviin kyselyihin." Eihän siinä sitten muuta kuin sikaa säkissä ostamaan."
No toisaalta haastatteluun jos pääsee, niin siellä on mahdollista kysellä ne askarruttavat kysymykset ja sen jälkeen päättää, haluaako paikkaa edes ottaa vastaan, jos sitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ei saa tarjota ilmaista kahvia. Ei ainakaan silloin saanut kun minä olin töissä. Ihmisten piti itse tuoda kahvipaketteja sinne työpaikalle.
Samaan aikaan jotkut ravas kyllä kaiken maailman "konferensseista" ympäri maapalloa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se perkel* kieroonkasvaneen loisen mielestä varmasti outoa, että siellä töissä pitäisi oikeasti osata tehdäkin jotain eikä se riitäkään että jaksaa ihan paikalle vaivautua. Yhteiskunta kun lappaa rahaa ikkunoista ja ovista sisään kunhan nyt hengittää ja paskanta* muistaa.miksei siis työnantajakin?
Itse kun olen syntynyt 70- luvulla ja kasvanut 80- luvulla,jolloin lapsia vielä kasvatettiin minulle opetettiin että ensin katsotaan millainen työntekijä on ja sitten katsotaan sitä palkkaa eikä toisinpäin kuten te kieroonkasvaneet selkärangattomat loiset kuvittelette.Minä olen syntynyt 1971 ja on kirotun vaikeaa saada töitä. Ilmaiseksi jos tekisi niin 9 e työharjoitteluja on vaikka kuinka tarjolla. Niin kysyn mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa?
Isäni, syntynyt 1960 ja äärimmäisen taitava timpuri. Nytkin kuntouttavaan työtoimintaan lykättynä. Ei löydy töitä, Baltian maista on tullut halpatyöläiset tekemään ne duunit. Hänellehän täytyisi maksaa kovaa tuntipalkkaa, koska ollut alalla jo yli 30 vuotta. On tää ihan surkeeta.
Oma isäni on syntynyt 1953 ja hänelle jatkuvasti soitetaan työpaikoilta, että tuletko töihin. Hän pystyy hyvin vapaasti sanelemaan palkkansa ja etunsa ja tekee sen verran kun huvittaa tai on tekemättä.
Kyllä nykypäivänä saa töitä, jos on oikeasti sellaista osaamista, mitä tarvitaan. Nuoria vaan ei kiinnosta työt, jossa pitää tehdä töitä. "Hauska" yksityiskohta on, että isäni on yksi nuorimmista työpaikalla. Työ on erittäin hyvin palkattua, lyhyellä koulutuksella, mutta ei kiinnosta nuoria...Mutta siitä olen samaa mieltä, että temppurata haastattelut on täysin naurettavia ja työnhaku ei kohtaa osaajia, jos ei sirkuspelleily kiinnosta.
Itse onneksi selvisin ihan haastattelulla ja sain työpaikan ilman pelleratoja, osa työnantajista kun haluaa tekijöitä eikä sirkuspellejä.
Mainitse nyt toki mitä työtä se isäsi tekee. Aika olennainen tieto.
Vierailija kirjoitti:
"Silmiini osui myös työpaikkailmoitus, joka loppui lauseeseen 'Valitettavasti emme pysty vastaamaan työpaikkaa koskeviin kyselyihin." Eihän siinä sitten muuta kuin sikaa säkissä ostamaan."
No toisaalta haastatteluun jos pääsee, niin siellä on mahdollista kysellä ne askarruttavat kysymykset ja sen jälkeen päättää, haluaako paikkaa edes ottaa vastaan, jos sitä tarjotaan.
Saattaa helposti joutua silloin haastatteluun jossa heti huomaa että ihan turha vaiva edes tulla koko haastatteluun.
Itselle käynyt joskus näin. Pelkästään sen takia että etukäteen ei ole saanut juuri mitään informaatiota paikasta. Eikös tuollaisessa mene hukkaan sekä hakijan että työnantajan aikaa?
On se ihan informatiivinen tieto, että palkka on työehtosopimuksen mukainen. Kaikilla aloilla ei nimittäin ole työehtosopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykypäivänä saa töitä, jos on oikeasti sellaista osaamista, mitä tarvitaan. Nuoria vaan ei kiinnosta työt, jossa pitää tehdä töitä.
Ja paskat.
Ei se riitä, että osaa, eikä varsinkaan se, että kiinnostaa, vaikka olisi vasta nuori eikä vielä ole vuosien osaamista.
Lisäksi pitäisi pystyä jotenkin vakuuttamaan työnantaja siitä, että osaa. Siinähän se juuri, kun ei pääse edes oppimaan ja antamaan näyttöä.
Sitten firmat tappelevat näistä muutamasta "osaajasta" ja kaappaavat niitä naapurifirmalta tarjoamalla yhä parempia ja parempia etuja, vaikka työ- ja oppimishaluista porukkaa on työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän varmaankin mitä paikkaa tarkoitat. Suomessa on eri systeemi tässä kahviasiassa kuin ulkomailla, täällä naiset pitävät oikein vihkon kanssa kirjaa, kuka on tuonut milloinkin kahvipaketin töihin, eli ilmainen kahvi on täällä etu, joskin kyllä itse ottaisin mieluummin enemmän palkkaa kuin ilmaiset sumpit.
Vierailija kirjoitti:
Ihme miksei palkoista voi kertoa selkeämmin. Kuinka selvää kaikille joku on TES:n mukainen palkka muka? Pitääkö ruveta selaamaan jotain pitkää sopimusta vai?
Ja muutenkin. Palkoista voisi informoida paljon paremmin. Ihme pimittämistä.
Tämä olisi fiksua siinäkin mielessä, että usein työntekijältä toivottu osaaminen kuvataan yläkanttiin. Jos firmalla on valmius/halukkuus maksaa työntekijälle 4000, niin ei sen ilmoituksen pitäisi olla laadittu niin, että hakemuksia tulee vain niiltä, joiden osaamisesta pitäisi maksaa 6000.
Ihan hyvin voisi lukea siinä ilmoituksessa, että tästä tehtävästä maksetaan 3500-4500 hakijan osaamisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on jo hyvin vuokra-asumiseen verrattuna: asuntojen sisälämpötilaa ei voi säätää.
Työt on tehty ja on koston aika!