Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v poika on koko kesäloman isällään ja tiedän, että tulee sieltä ainakin 5 kg painavampana kotiin, mitä voin tehdä kun isälle ei mene puhe perille?

Vierailija
13.06.2022 |

Isänsä syö itse lähes pelkkää noutoruokaa, jos ei nyt vallan intoudu kokkaamaan eli makaroni-jauhelihamössöä.

Poika on 145cm/52kg. Viime kesäloman aikana lihoi 6 kg. Poika saa siis syödä silloin mitä haluaa. Tämä sisältää pizzaa, hampurilaista, kebabia, lihapiirakoita, ranskalaisia, limsaa ym. Kauppaan ei mene yksin, koska se on kaukana, mutta kun käyvät yhdessä niin hän saattaa valita ison pussin sipsejä, pari karkkipussia ja jäätelöä ja ehkä vielä paistopisteeltä jotain.

No vielä ei ole hälyttävää vaaraa painon kanssa, mutta tätä tahtia alkaa pian olla. Kun tulee takaisin luokseni, tekemäni ruoka on pa*kaa ja täyttää enemmänkin mahaansa mehuilla ja leivällä. Teen ihan tavallisia maistuvia ruokia, keittoja, laatikoita, pataa, kanaa, lihapullia ja riisiä/perunaa. Salaattiin ei koske paitsi kurkku on ainoa joka kelpaa. Karkkiin saa 4 viikossa ja sillä ei saa kuulemma mitään. Ei saa viikkorahaa, koska tiedän mihin se menisi. Ostan tietty hänelle kaiken tarpeellisen ja saa myös pelikoneeseen haluamiaan pelejä ja myös niitä vaatteita joita "kaikilla muillakin" on, se nyt kun kuuluu tuohon ikään. Eli mikään n a t s i-äiti en ole.

Isälleen olen saarnannut, yrittänyt puhua järkeä ja asiasta on myös riidelty. Isä inttää, että anna pojan nyt lomalla rentoutua. Minä pelkään, että hän lihoo tuota vauhtia sairaisiin mittoihin.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole ok. Olin lihava lapsi koska isän luona oli ruokana vain jäätelöä, sipsejä ja pitsaa koko viikonlopun ajan. Tuon kokeneena voin sanoa että tuo rikkoo suhteen ruokaan ja sen korjaaminen on iso homma aikuisiällä.

Vierailija
62/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loma tarkoita sitä että ei ole ruoka-aikoja tai että voi syödä ja juoda mitä vain.

Lapsen hampaat voi reikiintyä jatkuvasta napostelusta, karkista ja sipsistä, paino voi nousta. Voi tulla terveysongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi muuttaa asenteita yleisesti niin että se rasvakooma ei olisi se tavoiteltava juttu? Tai että kilpaillaan keskenään siitä kenellä on eniten karkkia? Meillä on syöty kotiruokaa, myös sitä äitien tekemää ja joka päivä on saanut pienen herkun tai jälkkärin. Silloin tällöin Hese tai kebab mutta ei läheskään joka viikko. Karkkipäivää ei ole ikinä ollut ja neidille ei kelpaa limppari vaikka joskus kesällä olen tarjonnut. Koulussa syö myös hyvin. Synttäreillä saa herkutella ja laivan buffetissa. Olen halunnut omalle lapselle rennon ruokasuhteen koska omassa lapsuudessa se oli vääristynyt jo useammassa sukupolvessa. Myös sen että ruokaa arvostetaan, joku on tehnyt sen maksalaatikon tai hernekeitonkin. 

Vierailija
64/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä ketjussa mies kirjoittaisi, että äiti antaa pojan syödä siellä äidin luona mitä haluaa ja poika lihoo, niin viestiketju olisi poistunut täältä jo ajat sitten, mutta nyt täällä vain Palstamammat pimppi kiimassa haukkuvat miehiä eikä webbari tee mitään.

Paras tai pahin oli "syyttää" isää mt-ongelmasta. Puoskaritohtoreita riittää.

Vierailija
65/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että edes isällään saa syödä tarpeeksi eikå kukaan rajoita syömistä että joutuu olemaan nälissään

Vierailija
66/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo jo liikaa painoa. Painan itse saman verran, mutta olen 164cm. Kohta 10v tyttöni taas 140cm/29kg. Me toki olemme hoikkia ja siroja tytön kanssa.

Tiesitkö että miehen ja naisen ruumiinrakenne on erilaisia?

Vierailija
67/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mitata se poika uudestaan. Edellisen terkkarin tarkastuksen mitta saattaa olla vanhentunut.

Vierailija
68/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmea äiti olet. Teet lapsestasi syömishäiriöisen kun nillität 5 kilosta.

P.S. Lapsesi on jo ylipainoinen, joten 🤷

Lasten BMI-laskurin tulos:

Lapsi on lihava. Painonhallinta on välttämätöntä tulevien terveysongelmien välttämiseksi.

Tämän pituisen ja ikäisen lapsen normaalipainon alue on 29.8 - 40.6 kg. Kasvuiän aikana normaalipainoisen lapsen painon tulee nousta.

Vierailija
69/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isälle ei mene järkeen niin juttelisin aiheesta lapsen kanssa, motivaatio syödä hyvin lähtee jokaisesta itsestään. En takertuisi painoon missään vaiheessa vaan miettisin tuon rasvan ja suolan määrää sekä miksi kasvisten ja hedelmien syönti on tärkeää. Taisi iltapäivälehdissä juuri tänään olla juttua rasvamaksasta, ja olen aiemmin lukenut siitä, että rasvamaksa vaivaa jo lapsia. Että isän ruokavaliolla ei tee muuta kuin kaiva itselleen ennenaikaisen haudan ja terveyshuolia ennen sitä.

Vierailija
70/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro isälle, että kun pojat lihovat, kehossa on enemmän estrogeenia.

Lopulta ollaan siinä tilanteessa, että pojalla ei seiso tyttöystävän seurassa.

Ehkä sitä kautta menisi perille ylipainon haitat.

Vierailija
71/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse pelkäisin että tuleeko lapselle jonkinlainen syömishäiriö tai vinoutunut kuva ruoasta, jos sitä herkkujen muodossa käytetään jonkinlaisena korvikkeena muulle huolenpidolle.

Että on kiva kesävanhempi korvaamalla ateriat jatkuvalla herkuttelulla

Vierailija
72/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ylipaino häiritse poikaa itseään? Eikö kaverit huomauttele? 52kg painoisen 10-vuotiaan luulisi erottuvan ikätovereistaan, kuin huutomerkki.

No onpa ikävä ajatusmalli. Että kavereiden pitäisi huomautella ylipainosta. Omalla pojallani on yksi ylipainoinen kaveri ja tietääkseni siitä ei häntä kiusata. Ihan on tasavertainen heidän kaveriporukassaan. En mitään muunlaista hyväksyisikään.

Vierailija
73/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mitata se poika uudestaan. Edellisen terkkarin tarkastuksen mitta saattaa olla vanhentunut.

Itsekin mietin tätä. Onko ap liikkeellä puoli vuotta vanhojen mittojen kanssa? Poika voinut olla lähtiessään olla esim 150 cm ja 50 kg.

Vierailija
74/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on kasvuiässä ja äiti pitää nälkäsenä. Voe vitt

Vierailija
75/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin tosi hoikka 5v oli kuukauden isällään viime kesänä. Tyttö painoi lähtiessään 18 kg (125cm pitkä) ja palatessaan painoi 26 kg. Syynä ravinto. Pituutta ei ollut tullut tuossa ajassa kuin muutama milli. Järkytyin itsekin kun näin lapsen, luulin että hän on sairas. Samoin luuli kaverini että nyt on jotain pahasti ja vei lääkäriin. Lääkäri totesi että kaikki ok mutta radikaali ravitsemusmuutos aiheutti tuon. Äidillä lapsi syö fiksusti ja liikkuvat ulkona, isällä olivat mm viikon putkeen sisällä. En uskoisi tätä ellen olisi itse nähnyt lasta ennen ja jälkeen loman.

Vierailija
76/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ostan tietty hänelle kaiken tarpeellisen ja saa myös pelikoneeseen haluamiaan pelejä ja myös niitä vaatteita joita "kaikilla muillakin" on, se nyt kun kuuluu tuohon ikään. Eli mikään n a t s i-äiti en ole."

Et olekaan, olet liian lepsu. Kuuluuko lapsia lahjoa kalliisti muulloin kuin lähinnä jouluna ja syntymäpäivänä?

Moni lapsi ostaa niitä pelejä, merkkivaatteita ja muuta extraa itselleen kun saa viikkorahoistaan säästettyä. Joillain on toimiva systeemi että kun oma huone on siisti tai tekee jotain kotitöitä, saa hyviä numeroita kokeista tms, lapsi saa enemmän viikkorahaa.

Vierailija
77/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin tosi hoikka 5v oli kuukauden isällään viime kesänä. Tyttö painoi lähtiessään 18 kg (125cm pitkä) ja palatessaan painoi 26 kg. Syynä ravinto. Pituutta ei ollut tullut tuossa ajassa kuin muutama milli. Järkytyin itsekin kun näin lapsen, luulin että hän on sairas. Samoin luuli kaverini että nyt on jotain pahasti ja vei lääkäriin. Lääkäri totesi että kaikki ok mutta radikaali ravitsemusmuutos aiheutti tuon. Äidillä lapsi syö fiksusti ja liikkuvat ulkona, isällä olivat mm viikon putkeen sisällä. En uskoisi tätä ellen olisi itse nähnyt lasta ennen ja jälkeen loman.

Mulle kävi juuri näin 80-luvulla kun olin 5v. Olin todella hoikka ja menin mummin hoiviin 3-4vkon ajaksi kesällä. Mummin bravuuri oli juurikin ruuan laitto ja kaikki ongelmat ratkaistiin herkuilla. Siellä sitten syötiin (tosin sentään itseleivottua mutta kumminkin) suklaakakkua, lihapiirakkaa, marjapiirakkaa, lettuja, voisarvia jne joka päivä ja monta kertaa. Liikuntaa ei erityisemmin harrastettu mitä nyt marjoja käytiin poimimassa ja kalaa onkimassda. Lihoin radikaalisti ja vanhemmat eivät olleet tunnistaa kun tulivat hakemaan. Sen jälkeen en enää koskaan päässyt mummille hoitoon. Ne läskit sitten pysyi minussa koska lapsuudessa hankitut tai kasvatetut rasvavarastot eivät koskaan poistu elimistöstä. Rasvakudoksen voi pienentyä mutta kun sen on kerran hankkinut niin se sitten kropassa pysyy. Tyyliin uimarengas joka on välillä tyhjempi ja välillä täydempiä. Kyllähän läskirenkaan kokonaan poiskin voi silitellä mutta tämä vaatii normaalia enemmän työtä. Lisäksi kun tämän läskikudoksen on kerran hankkinut niin se myös helposti paisuu. Kerran teininä ihmettelin jotain asiaa äidilleni että miten sen yhden kesän jälkeen en enää käynyt mummille. Äiti sanoi että lihoin suunnattomasti. Yhdistin tämän silloiseen ylipainooni (jäin sen kesän jälkeen pyöreäksi vaikka kotona palattiin normaaliruokaan ). Vihastuin asiasta ja laitoin yhteydet poikki mummiini. En silloin käsittänyt että eihän iäkäs henkilö nyt tahallaan minua syöttöporsaaksi syöttänyt. Summarum: kärsi nuoruuden pyöreydestä ja laihduttaminen on minulle vaikeaa. Kun sitten parikymppisenä oikeasti tein työtä että laihduin hoikaksi niin ymmärsin että johtuen siitä syöttöporsaskesästä, minun tulee koko loppuikäni syödä 25% vähemmän kuin vertaisikäiseni jotten liho. Tämäkin on ihan lääketieteellisesti todistettu että kerran lihoneet ja sittemmin laihduttaneet joutuvat syömään verrokkiryhmää vähemmän jotta pitävät painon kurissa. Olen siis koko elämäni kärsinyt siitä yhdestä syöttöporsaskesästä. Kyllä veetuttaa kun ajattelen asiaa, olisin ollut geneettisesti hoikka elämäni olisi ollut paljon helpompaa jos minun ei olisi nuoruudessa tarvinnut miettiä painoani niin paljon ja sama pätisi nykypäivään. Jos syön esim 2kk huonosti niin voin lihoa helposti 2-3.5kg. Niiden laihduttaminen sitten viekin pidemmän aikaa.

Voisiko ap esim hakea apua asiaan joltain kunnan ravintotieteilijältä/avustajalta jotta pojan isä ymmärtäisi asian laidan?

Vierailija
78/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkökeskeinen äiti vaatii lasta rajoittamaan syömistään että ulkonäkö pysyy hyvänä

Vierailija
79/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuolle oikein mitään. Huoltajina teillä molemmilla on oikeus päättää asioista omalla vuorollanne. Kun palaa sun luo palaa taas ruoksilussakin sun sääntöihin. Ehkä isompana valitsee sit sun tavan hoitaa ruokahuolto. Tai sit tulee isänsä kaltaiseksi lihavaksi porsaaksi.

Vierailija
80/90 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ylipaino kuin syömishäiriö.

Ylipainokin on syömishäiriö. Useimmiten ja ainakin tässä tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan