Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko uskovaiset yleisesti ottaen tällaisia? Eräs ystävä tuli uskoon...

Vierailija
12.06.2022 |

Olemme hieman päälle 30-vuotiaita naisia ja niin kävi, että hyvä ystäväni tuli uskoon. On mukava ihminen ja ei minulla ole mitään uskoa vastaan, mutta hänen nykyiset mielipiteensä vaan ihmetyttävät ja kaipaisin kokemuksia/vertaistukea.

Hän siis ajattelee nykyään, että naisella ei ole oikeutta omaan ruumiiseensa eli "ruumis on aviomiehen vallassa" eli ts nainen ei saa kieltäytyä seksistä ilman todella pakottavaa syytä joten pelkkä haluttomuus ei riitä syyksi.
Myökääns e-pillereitä ja kierukkaa ei saisi käyttää, koska ovulaatio saattaa tapahtua kuulemma niistä huolimatta ja se olisi mur ha mikäli hedelmöitynyt munasolu abortoituisi vahingossa...

Abortti ei ole sallittu, ellei odottavan äidin henki ole vaarassa
Mies on aina perheen pää ja tekee viime kädessä perhettä koskevat päätökset. Nainen ja mies eivät Raamatun mukaan voi koskaan olla tasaveroisia. Avioero ei ole sallittu, ellei puoliso ole pettänyt.

Myös esivaltaa pitää kunnioittaa siinä määrin, että täytyy alistua esivallan tahtoon, ts olla mieluummin "orja kuin vapaa" joten kapina esivaltaa vastaan ei ole sallittua, siinäkään tapauksessa että esivalta kohtelisi väärin alamaisia.

Olen hämmentynyt ja hieman järkyttynytkin näistä mielipiteistä, ennen tämä ystävä tietääkseni kannatti tasa-arvoa. Jäin miettimään, onko ystävä nykyään funda mentalisti vai onko tällainen ajatusmaailma ihan yleinen (nyky) uskovien keskuudessa?

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osa uskovista ajattelee kuvaamallasi tavalla ja osa on liberaalimpia, eivät kaikki uskovat todellakaan ajattele samalla tavalla kaikista oppikysymyksistä

Vierailija
2/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset usein ajattelevat noin, kun taas normi luterilaisella saattaa olla huomattavasti liberaalimpi ajatusmaailma. Voihan olla että ystävän mielipiteet saavat ajan kuluessa hieman enemmän ns harmaita sävyjä, monesti vasta uskoontulleet ovat tosi jyrkkiä noissa opillisissa kysymyksissä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa potentiaalisesti puhjenneelta mielenterveyden ongelmalta. Hieman alle kolmekymppiset ovat henkisesti herkässä iässä. Siitä on syntynyt myös ns 27. ikävuoden kirous. Omassa lähipiirissä aikanaan sattui useampi vastaava tapaus joista yksi teki itsemurhan ja pari joutui lataamoon.

Vierailija
4/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun joku ilmoittaa "tulleensa uskoon" on syytä nostaa kytkintä. Nämä uskoon tulemiset ovat pääsääntöisesti silkkaa teatteria. Rikolliset ja muut väärintekijäthän tulevat juuri usein "uskoon".

Älä puhu jaskaa suvaitsematon pikkuinen

5/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset ovat myös yksilöitä, jotka ajattelevat "hieman" eri tavalla. Ei kannata yleistää muutamien uskovaisten perusteella..

Joissakin uskonnossa sallitaan myös omat henkilökohtaiset tulkinnat oman uskonnon harjoittamisesta ja sitten on sellaisia uskontoja, jotka eivät hyväksy jäseniltään pienintäkään kritiikkiä uskonnostaan.

Minä olen ollut uskossa, josta tuli ateisti kun tajusin uskontoni olevan vain monien sukupolvien perintöä ja jonka mielestä suurimmat uskonnot ovat vain ikivanhoja myyttejä ja kansantaruja.

Vierailija
6/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko ystävästäsi lestadiolainen vai mikä? Nuo näkemykset kuulostavat aika erikoisilta.... Tunnen monta uskovaa, osa on ns. tiukempia (fundamentalisteja) ja osalle on jo kehittynyt enemmän suvaitsevaisuutta. Usein uskoontulleet ihmiset ovat alussa aika radikaaleja, ajan, opetuksen ja elämän myötä pahimmat höyryt tasoittuvat.

Toivottavasti ystävyytenne säilyy.

Vierailija
7/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun jotkut eivät osaa itse päättää omista ajatuksistaan, vaan pitää kysyä muilta tai etsiä joku valmiiksi pureskeltu ohjekirja.

Vierailija
8/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkemyksiä on laidasta laitaan. Ystäväsi kuulostaa hurahtaneen sinne ihan äärilaitaan. Itse en yhtään jaksa olla tekemisissä tuommoisiin uskovien kanssa, jos he toitottavat sitä omaa "oikeaa" näkemystään koko ajan. Tunnen kyllä muutamia melkein noin hulluja näkemyksiä omaavia uskiksia. Ihan mukavia ihmisiä ovat, mutta en keskustele heidän kanssaan mistään uskoon liittyvästä niin kaikilla säilyy hyvä mieli.

Vierailija
9/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan uskovaisesta. Tietyt asiat on raamatussa selkeästi ilmaistuja (1) ja niistä vallitsee melko yksimielinen käsitys. Osa asioista ei ole siellä suoraan ja niiden suhteen voi olla eroavaisuuksia (2). Sitten on vielä asioita, jotka on täysin Jumalan ja ihmisen välillä (3).

Esimerkkejä käsityksistä:

1) Jeesus on Jumalan Poika, Vapahtaja, Kristus. Taivaspaikkaa ei ansaita, se on Jumalan lahja kun pyydämme syntejämme anteeksi ja lähdemme seuraamaan Häntä. Nämä ovat usein sellaisia asioita, joista poiketessa uskonto ei ole enää kristinuskoa edes virallisen määritelmän mukaan, vaan jotain muuta. Esim. Jehovan todistajien uskontoa luullaan usein kristinuskoksi, vaikka se on eri uskonto.

2) Lapsikaste. Raamatun aikaan kastettiin myös kokonaisia perhekuntia. Moni oli Jeesusta seuraamaan lähtiessään aikuinen. Osa seurakunnista pitää lapsikastetta hyväksyttävänä, osa on sitä mieltä että vain upotuskaste (aikuisena/taroeeksi vanhana valittu kaste) on hyväksyttävä.

3) Esim. Mitä voi syödä, milloin jumalanpalvelusta vietetään. Nämä ovat usein asioita, joista jokaisen omatunto puhuttelee omalla tavalla. Esim. Itse voin vaikka juoda lasillisen alkoholia (ei humaltumustarkoituksessa) esim. juhlissa, mutta tunnen sellaisia joiden oman alkoholi/päihdetaustan vuoksi he eivät itse halua juoda alkoholia tippaakaan. He voivat halutessaan valita esim. kirkossa ehtoollisella mehua viinin sijaan. Samoin jotkut, joilla ei edes ole päihdetaustaa tai on esim. lääkkeitä jotka eivät sovi alkoholin kanssa tai raskaus voi olla myös syynä tuohon valintaan. Nämä ovat kuitenkin jokaisen itse pohdittava Jumalan edessä rukoillen.

Vierailija
10/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko ystävästäsi lestadiolainen vai mikä? Nuo näkemykset kuulostavat aika erikoisilta.... Tunnen monta uskovaa, osa on ns. tiukempia (fundamentalisteja) ja osalle on jo kehittynyt enemmän suvaitsevaisuutta. Usein uskoontulleet ihmiset ovat alussa aika radikaaleja, ajan, opetuksen ja elämän myötä pahimmat höyryt tasoittuvat.

Toivottavasti ystävyytenne säilyy.

Ei, ystäväni ei ole missään ns lahkossa, vaan ilmeisesti samoin uskovien sukulaisten myötävaikutuksella tuli uskoon ja kaikki ovat tietääkseni ns tavallisia ihmisiä. Olen vain hieman huolissani ystävästä, koska olen miettinyt, onko nuo hänen ajatuksensa ns normaaleita vain oire jostain mt-ongelmista...

ap

Vierailija
11/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin uskon, mutta en kyllä hakeutuisi noin hörhön seuraan.

Vierailija
12/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tule uskoon vaan omasta päätöksestä tai sukulaisten painostuksesta. Se on Jumala joka " avaa" ihmisen uskon.

Vierailija
13/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskossa ja ajattelen suurin piirtein noin kuin yllä on kuvattu.

Vierailija
14/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanaattisuus, oli aate mikä hyvänsä, vie ihmisen mustavalkoiseen ajatteluun, kaiken kärjistämiseen ja lopulta epätoivoon kun maailma ei taivu hänen tahtoonsa.

Vierailija
15/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuohan ovat aivan tavallisia raamatullisia opetuksia joihin jokaisen Raamattuun uskovan kristityn tulee uskoa. Jos ei usko niin silloin on hyvin kyseenalaista kutsua itseään kristityksi.

Vierailija
16/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua närkästyttää noissa ystäväsi mielipiteissä? Eikö hänellä saisi mielestäsi olla omista kannoistasi poikkeavia näkemyksiä? Veikkaan että vika on enemmänkin sinussa kuin kaverisi mielipiteissä.

Vierailija
17/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen uskossa ja ajattelen suurin piirtein noin kuin yllä on kuvattu.

Sulla on paha mielenterveyden ongelma. Olet hullu ja vajaavaltainen. Noin tyhmät ihmiset pitäisi laittaa pakkohoitoon laitoksiin.

Et ole tainnut lukea Raamattua etkä ole uskossakaan. Mielenterveyteni on kunnossa, kiitos Jeesuksen.

Vierailija
18/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mielestäni liiottelet nyt itse aika raskaasti, kun epäilet ystävällesi tulleen mt-ongelmia. Uskoontulon jälkeen monet ovat alussa aika ehdottomia, mutta pahimmat särmät yleensä hioutuvat ajan myötä. Jos oikeasti välität ystävästäsi, pysyt hänen tukenaan vaikka et olisikaan samaa mieltä hänen uskomuksistaan.

Vierailija
19/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon.

T: Raamattu, 1 Kor 7:4

Vierailija
20/112 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies rakastakoon vaimoaan ja vaimo kunnioittakoon miestänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä