Ovatko uskovaiset yleisesti ottaen tällaisia? Eräs ystävä tuli uskoon...
Olemme hieman päälle 30-vuotiaita naisia ja niin kävi, että hyvä ystäväni tuli uskoon. On mukava ihminen ja ei minulla ole mitään uskoa vastaan, mutta hänen nykyiset mielipiteensä vaan ihmetyttävät ja kaipaisin kokemuksia/vertaistukea.
Hän siis ajattelee nykyään, että naisella ei ole oikeutta omaan ruumiiseensa eli "ruumis on aviomiehen vallassa" eli ts nainen ei saa kieltäytyä seksistä ilman todella pakottavaa syytä joten pelkkä haluttomuus ei riitä syyksi.
Myökääns e-pillereitä ja kierukkaa ei saisi käyttää, koska ovulaatio saattaa tapahtua kuulemma niistä huolimatta ja se olisi mur ha mikäli hedelmöitynyt munasolu abortoituisi vahingossa...
Abortti ei ole sallittu, ellei odottavan äidin henki ole vaarassa
Mies on aina perheen pää ja tekee viime kädessä perhettä koskevat päätökset. Nainen ja mies eivät Raamatun mukaan voi koskaan olla tasaveroisia. Avioero ei ole sallittu, ellei puoliso ole pettänyt.
Myös esivaltaa pitää kunnioittaa siinä määrin, että täytyy alistua esivallan tahtoon, ts olla mieluummin "orja kuin vapaa" joten kapina esivaltaa vastaan ei ole sallittua, siinäkään tapauksessa että esivalta kohtelisi väärin alamaisia.
Olen hämmentynyt ja hieman järkyttynytkin näistä mielipiteistä, ennen tämä ystävä tietääkseni kannatti tasa-arvoa. Jäin miettimään, onko ystävä nykyään funda mentalisti vai onko tällainen ajatusmaailma ihan yleinen (nyky) uskovien keskuudessa?
Kommentit (112)
Miksi ihmeessä edes puhutte noista asioista? Ystäväsi pitää sinulle joitain outoja saarnoja ja käännytyspuheita? En kyllä jaksaisisi kuunnella yhtään. Joku lahkouskonto.
t. evlut
On. Aina on kaikki uskovat samanlaisia. Aina ja kaikkialla ja joka puolella. Ihan niin ku ei-uskovat. Kaikki samanlaisia. Ei mitään eroa koskaan. Ole hyvä. Amen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään hyväksy aborttia heppoisin perustelin, mutta mielestäni missään kohtaa Raamattua ei sanota, että jos äiti on hengenvaarassa niin abortti ei olisi sallittu. Oikaiskaa jos muistan väärin?
Raamatussa ei kirjoiteta abortista yhtään mitään.
Älä tapa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti osa uskovista ajattelee kuvaamallasi tavalla ja osa on liberaalimpia, eivät kaikki uskovat todellakaan ajattele samalla tavalla kaikista oppikysymyksistä
Miksi tällainenkin asia pitää joutua aikuiselle ihmiselle selittämään...?
Ystävästäni tuli yhtäkkiä entinen ystäväni, kun siitä tuli hörhöfanaatikkojehova. Hörhö se kyllä oli jo ennenkin, pyrin ymmärtämään, se oli se liian pieni pipo, kun asui kotona vanhempien luona. Kyllähän siinä jo oikeastaan varoitusmerkit näkyivät jo aikaisemmin, mutta toivoin parasta, turhaan, kuten ilmeni.
Itsekin olen uskova ja voin allekirjoittaa nuo opit, joita ap kuvailee, mutta mielestäni abortin voi tehdä, jos vaihtoehtona on äidin kuolema.
Periaatteella "pienempi paha" ja mielestäni pienempi synti on vielä syntymättömän alkion poistaminen kuin se, että äiti kuolee raskauden/synnytyksen seurauksena ja aviomies sekä mahdollisesti lapset joutuisivat tästä kärsimään. Myös äidin elämä on arvokas ja suojeltava, ei vain alkion
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti osa uskovista ajattelee kuvaamallasi tavalla ja osa on liberaalimpia, eivät kaikki uskovat todellakaan ajattele samalla tavalla kaikista oppikysymyksistä
Miksi tällainenkin asia pitää joutua aikuiselle ihmiselle selittämään...?
Normaali ihminen hämmentyy, kun joutuu tuollaisen lahkouskonnon oksennuksen kohteeksi. Etenkin kun lahkolainen onkin ystävä, joka on muuttunut joksikin ihan muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uskovainen. Mielestäni esim. abortti on aina väärin, vaikka äidin henki olisi uhattu. Elämä alkaa hedelmöityksestä. Abortti on murha, ja murha on Jumalan tahdon vastaista. Jos saisin päättää, kieltäisin abortit kokonaan.
Toivottavasti et ole tosissasi...Eli Jumalan mielestä on ok, että vaimo kuolee synnytykseen ja jo olemassaolevat lapset ja aviomies sekä muu suku kärsii ikuisesti? Hedelmöityneen munasolun, vielä syntymättömän, elämä on siis tärkeämpi kuin äidin elämä? Eikä äidillä ole oikeutta pystä hengissä?
Mulle uskovaisena tuo abortti-asia on aina ollut vaikea ja herättänyt tunteita kun joku on sitä mieltä ettei abortti ole hyväksyttävä henkeä uhkaavissa tilanteissa. Mun mielestä on väärin antaa myös toisen kuolla ja vielä antaa toisen tietää että hänen vaan nyt pitää kuolla, ettei me sua auteta koska sun nyt vaan täytyy kuolla. Eikö voisi vaikka kokeilla esim. synnyttää lapsen ja jos se on Jumalan Tahto niin se lapsi selviää kyllä?
Huom. Joskus se "äiti" on itsekin vielä lapsi, nuorin äiti on ollut 5-vuotias. Joskus esim. 9-12v on välillä raskaana kun heitä on hyväksikäytetty.
Itseäni on hyväksikäytetty lapsena (ei, ei todellakaan uskovaisten keskuudessa. Meidän lapsuudenperhe ei ole mitenkään erityisen uskovainen) ja siksi kammoksun sitä että jonkun lapsen henki ois vaarassa tommoisen takia. Jumala on kuitenkin armollinen myös muita syntejä kohtaan, jos itse uskot että Jumala armahtaa sua muista synneistä niin miksi ei tuollaisessa tilanteessa tehdystä abortista? Enkä nyt väitä että syntiä pitäis tieten tahtoen tehdä, mutta kyllä tossa tilanteessa se synti/valinta on ollut sen hyväksikäyttäjän joka on tuon aiheuttanut.
Tottakai meidän pitää kunnioittaa elämää, mutta tilanteet eivät aina ole niin helppoja että vois vaan sanoa että "tämä on se oikeanlaisin valinta".
Vierailija kirjoitti:
Olen uskossa ja ajattelen suurin piirtein noin kuin yllä on kuvattu.
Jos olet mies niin ehkä ymmärrän sen, vaikka olenkin eri mieltä. Jos taas olet nainen ja haluat olla ns alempiarvoinen kuin mies niin suosittelen lukemaan esim entisen somalialaisen "aavikon kukan" kirjan. Siinä lopussa hienosti todetaan, että naiset eivät saa enää olla miehensä omaisuutta ja heitä ei saa naittaa lapsiavioliittoihin muutaman kamelin tähden. Eikä tyttöjä saa silpoa, koska isälle olisi häpeällistä naittaa "epäpuhdas" silpomaton tyttö. Näin on hienoa huomata, että lapsuutensa oppimattonana aavikolla elänytkin voi avata silmänsä. Itse en taas ymmärrä jos joku täällä ns vapaassa maassa haluaa jonkun rajoittavan itseään. Tuli tämä nyt kirjaa lukiessani mieleen. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Eri pääuskonoista:Jokaisella lahkolla ja ala-lahkolla on omat opit.Minun mies jätti minut ja poikansa,kun Ruotsissa oli tullut uskoon. Koska en aikoinan kastautunnut Tukholma helluntalaiserakunnan jäseneksi. Vei minut kertomatta minulle minne menemme. Vastassa oli Suomea puhuva nainen,jonka piti tulkata koko rituaali. Hän itse jäi poikamme kanssa seurakunnan kahvion ,jossa muita miehiä.Oli shokissa kun valkeni homman nimi. Nainen kirosi minua ymm.Kun kieltäydyin kaste ja sanoi olen saatanan riivaamaa.Lähdin salista pois shokissa. Kahvio otin isältä pojan pois,ovesta ulos että saan happea.Hänen rakkaus meihin loppu siihen.Julmaa kovaa.Piti minut 2-3 päivä kotinsa.En suostunut syömään ,en juomaan.Oli pakko laskea minut Helsinkiin poikamme kanssa..Hän meni naimisin kyseisen naisen kanssa,joka haukui minua saatanan riivaamaksi ymm ja he saivat 3 lasta. Joskus erosivat.piste,
Uskovaisena täytyy sanoa, että olen pahoillani puolestasi.
Usko on aina valinta, jonka ihminen tekee itse. Myös seurakunnan valinta ei ole helppoa, sitä kannattaa rukoilla että löytää sen paikan, mihin kokee kuuluvansa.
En ymmärrä mihin miehesi pyrki.
Vierailija kirjoitti:
Olen uskovainen. Mielestäni esim. abortti on aina väärin, vaikka äidin henki olisi uhattu. Elämä alkaa hedelmöityksestä. Abortti on murha, ja murha on Jumalan tahdon vastaista. Jos saisin päättää, kieltäisin abortit kokonaan.
Niin. Mieshän voi aina ottaa uuden äidin lapsilaumalleen, kun entinen vaimo on saatu haudatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen uskova ja voin allekirjoittaa nuo opit, joita ap kuvailee, mutta mielestäni abortin voi tehdä, jos vaihtoehtona on äidin kuolema.
Periaatteella "pienempi paha" ja mielestäni pienempi synti on vielä syntymättömän alkion poistaminen kuin se, että äiti kuolee raskauden/synnytyksen seurauksena ja aviomies sekä mahdollisesti lapset joutuisivat tästä kärsimään. Myös äidin elämä on arvokas ja suojeltava, ei vain alkion
Kukaan ei silti mieti sen epätoivotun lapsen elämää. Jos lapsi syntyy "pakosta" niin ei hän saa välttämättä koskaan saa tuntea olevansa arvokas ja tärkeä perheelleen. Ulkomailla varsinkin (esim usa jossa abortti asia korostuu) moni lapsi saattaa kokea väkivaltaa ja heillä turvaton lapsuus. Moni voi päätyä kadulle ja sitä kautta itsekin esim rikollisuuden tai hyväksikäyttäjien pariin. Näin monesti käy ja sitten taas he voivat saada lapsia ja kierre jatkuu. Itse liputan sen puolesta, että sellainen äiti josta ei ole äidiksi tekee abortin. Se on oikea päätös monessa tilanteessa jossa äiti esim päihteiden käyttäjä tai sairas yms.
Mistä sulla tulee tunne että Kristinuskossa on tasa-arvo? Jumalan selkäranka tässä järjestyksessä Jeesus, Mies ja Nainen. Pelkästään Jumalaan uskominen on alistumista, koska silloin totellaan Jumalan sääntöjä ja tahtoa ja jos niitä sääntöjä rikotaan niin niitä tulee pyytää aidosti anteeksi.
Eihän monarkiassakaan ole tasa-arvoa. Mielummin minä polvistun universumin kuninkaan edessä kuin jonkun maallisen kuninkaan, presidentin, julkkiksen, idolin etc edessä.
Se on vakava synti muovata Jumala omassa päässään mieleisekseen eli Raamatun vastaiseksi. Siihen kun lisätään vielä että olet pappi ja opetat lampaillesi ja pienemmillesi niitä harhaoppeja niin Raamatun mukaan sellaiselle on varattu paikka helvetin pimeimmästä pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä edes puhutte noista asioista? Ystäväsi pitää sinulle joitain outoja saarnoja ja käännytyspuheita? En kyllä jaksaisisi kuunnella yhtään. Joku lahkouskonto.
t. evlut
Et taida tuntea Jumalaa/Raamattua.
T. toinen evlut
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun joku ilmoittaa "tulleensa uskoon" on syytä nostaa kytkintä. Nämä uskoon tulemiset ovat pääsääntöisesti silkkaa teatteria. Rikolliset ja muut väärintekijäthän tulevat juuri usein "uskoon".
Onhan se kova paikka ylpeälle joka katsoo nokanvartta pitkin muita kun entinen rikollinen menee jonon ohi kun nöyrtyy Jumalan edessä, pyytää aidosti syntejään anteeksi ja tekee parannuksen, sen jälkeen yrittää elää aidosti Jumalan lakien mukaan. Jeesushan nosti taivaaseen ristiltä mukanaan toisen varkaista joka sanoi Jeesukselle että hän ansaitsee olla tässä, mutta sinä et ansaitse olla Herra.
Jos joidenkin mielestä saa muokata Jumalan käskyä; älä tapa, ja saisikin tehdä abortin joissakin tilanteissa. Missä menee sitten raja, saako jo syntyneen lapsen esim myöskin eliminoida saman standardin mukaisesti jos elämäntilanne on haastava esim?
Jumalan sanaa ei voi muokata itselleen sopivaksi, vaan meidän tulee noudattaa Jumalan tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mieshän voi aina ottaa uuden äidin lapsilaumalleen, kun entinen vaimo on saatu haudatuksi.
Niin. No kukas siinä eniten kärsii? Vaimo saa köllötellä paratiisin loisteessa ikuisesti. Miehellä lapsilauma ja uus jäkättävä ja nalkuttava pirttihirmu riesana, hiki päässä tehtävä töitä, kunnes kuolo armollisesti korjaa.
Asiat voi nähdä monesta näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. evlutEt taida tuntea Jumalaa/Raamattua.
T. toinen evlut
Olet ilmeisesti joku laholainen, jos nuo ap:n väittämät ovat sinulle ok.
Ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa, eikä sen yli kävellä minkään uskonnon voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään hyväksy aborttia heppoisin perustelin, mutta mielestäni missään kohtaa Raamattua ei sanota, että jos äiti on hengenvaarassa niin abortti ei olisi sallittu. Oikaiskaa jos muistan väärin?
Ei tietenkään, koska kristillisyyteen ei kuulu murha, eikä varsinkaan oman lapsen murha. Vain Baalin palvojat uhrasivat lapsiaan tällä rumalle epäjumalalle, eli saatanalle.