Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan pyöräilykunnon palautuminen kestää

Vierailija
12.06.2022 |

Ajoin nuorempana polkupyörällä melkein kaikki matkat. Ei ollut ikinä raskasta edes.

Nyt en moneen vuoteen ole pyöräillyt, koska ei ole ollut pyörää. Mies kuitenkin sellaisen minulle osti ja ei hitto en jaksa ajaa kuin ehkä kilometrin. Kuinka kauan kestää, että pyöräilykunto palautuu?

Hävettää kun töihin on vaivaiset 4km enkä selviä sinne pyörällä.

Kommentit (199)

Vierailija
81/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vaijteettomista mummopyöristä on ihan sairaan raskaita polkea. Osa sitten taas ihanan kevyitä. Aloittajalle ehkä sattunut sellainen raskaspoljentainen? Positiivisesti ajatellen sillä polkiessa kunto kasvaa, negatiivisena puolena on se että alussa pyöräily tuntuu niin pskalta ja masentavalta että tekisi mieli heittää pyörä jorpakkoon ja lopettaa koko touhu.

Mut sisulla ja hitonmoisella tsempillä vaan! Olin itse monen kymmenen pyöräilemättömyysvuoden jälkeen samanlaisessa rapakunnossa, vaikka säännöllisiä kävelylenkkejä olin tehnytkin. Useampi pieni pyörälenkki viikossa, ei joka päivä, ja 2-3 viikon kuluttua poljin jo pitemmästi ja ihan hyvillä voimilla. Kai pyöräilyssä tarvitaan niin eri lihaksia kuin kävellessä että ottaa vähän aikaa tottua siihen.

Sitä välitystä saa muutettua vaihtamalla takarattaan. Itse osa ei ole monen euron investointi. En tiedä, paljonko liikkeessä veloitetaan työn osuudesta, jos ei itse osaa. Mutta ei se kummoinen homma ole, tuskin voi kovin kallista olla.

Useampipiikkinen ratas taakse = kevyempi välitys ja vähemmän piikkejä taakse = raskaampi välitys.

Kolikon kääntöpuolena sitten ajonopeus on kevyemmällä välityksellä hitaampi, jos verrataan  raskaampaan välitykseen ja poljetaan samalla kadenssilla. Kadenssi tarkoittaa siis kammen pyöräytyksiä per minuutti.

Vierailija
82/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis ihmettelyyn miten hoikalla nuorella ihmisellä voi olla huono pyöräilykunto.

Ja aloittaja älä masennu tänne tulleista epäystävällisistä viesteistä! Upeaa että olet aloittamassa pyöräilyn pitkän tauon jälkeen. Pyöräilyssä tarvittavat lihakset ovat alussa luonnollisestikin vähän ihmeissään mutta äkkiä ne siitä lähtevät kasvamaan, varsinkin nuorella :)

Ööh, mitä lihaksia pyöräily kasvattaa?? Ymmärtääkseni pyöräily ei varsinaisesti ole mikään voimailulaji.

Ei o varsinain voimailulaji. Kasvattaa toki lihaksia enemmän kun vaikka sali.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa vaijteettomista mummopyöristä on ihan sairaan raskaita polkea. Osa sitten taas ihanan kevyitä. Aloittajalle ehkä sattunut sellainen raskaspoljentainen? Positiivisesti ajatellen sillä polkiessa kunto kasvaa, negatiivisena puolena on se että alussa pyöräily tuntuu niin pskalta ja masentavalta että tekisi mieli heittää pyörä jorpakkoon ja lopettaa koko touhu.

Mut sisulla ja hitonmoisella tsempillä vaan! Olin itse monen kymmenen pyöräilemättömyysvuoden jälkeen samanlaisessa rapakunnossa, vaikka säännöllisiä kävelylenkkejä olin tehnytkin. Useampi pieni pyörälenkki viikossa, ei joka päivä, ja 2-3 viikon kuluttua poljin jo pitemmästi ja ihan hyvillä voimilla. Kai pyöräilyssä tarvitaan niin eri lihaksia kuin kävellessä että ottaa vähän aikaa tottua siihen.

Sitä välitystä saa muutettua vaihtamalla takarattaan. Itse osa ei ole monen euron investointi. En tiedä, paljonko liikkeessä veloitetaan työn osuudesta, jos ei itse osaa. Mutta ei se kummoinen homma ole, tuskin voi kovin kallista olla.

Useampipiikkinen ratas taakse = kevyempi välitys ja vähemmän piikkejä taakse = raskaampi välitys.

Kolikon kääntöpuolena sitten ajonopeus on kevyemmällä välityksellä hitaampi, jos verrataan  raskaampaan välitykseen ja poljetaan samalla kadenssilla. Kadenssi tarkoittaa siis kammen pyöräytyksiä per minuutti.

Tämä onkin hyvä tieto. Täytyy perehtyä asiaan. Vähän hitaampi ajonopeus ei haittaa, mutta saisi olla ihan vähän kevyempää tuo meno. Mulla tuo kadenssikaan ei ole kummoinen. Yksi polkaisu vie siis mielestäni aika kauan aikaa. Siinä ei pääse myöskään sellaiseen hyvään rytmiin siis.

Ap

Vierailija
84/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tai 3 piikkiä isompi hammasratas taakse niin huomaat varmasti kuinka kevyesti kulkee. Rattaan saa muutamalla eurolla ja se on yhdellä sokalla kiinni mummopyörissä.

Vierailija
85/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se myös ihan lihaksista ja tottumuksesta kiinni. Itse kävelen joka päivä 5 km työmatkan, eli yhteensä 10 km. Asun siis lämpimässä maassa, joten kävelen kesät talvet. Kerran satutin hieman varvasta, jolloin päätin ajaa pyörällä töihin. Meinasin kupsahtaa sydänkohtauskseen jo matkalla, sillä en aja ikinä täällä pyörällä normaalisti. Ihan eri lihakset käytössä kuin kävellessä.

N31

Vierailija
86/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap:lla on painoa? Minullakin oli tapan pyöräillä nuorena joka paikkaan eikä se koskaan tuntunut raskaalta. Silloin oli hyvä kunto ja painoa alle 70 kg. Nyt on painoa yli 100 kg ja aloitin pyöräilyn pari vuotta sitten. Aluksi se oli tosi raskasta. Huono kunto ja se ajajan massa saa tuntumaan raskaalta. Vuoden aktiivisen ajamisen jälkeen alkoi kulkea entiseen malliin vaikka painoa ei ole pudonnutkaan. Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
87/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poljet niin hitaasti ettei hengästy niin jaksaa pidempään 

Taidat asua Pohjanmaan lakeuksilla.

Vierailija
88/199 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin hyvä tieto. Täytyy perehtyä asiaan. Vähän hitaampi ajonopeus ei haittaa, mutta saisi olla ihan vähän kevyempää tuo meno. Mulla tuo kadenssikaan ei ole kummoinen. Yksi polkaisu vie siis mielestäni aika kauan aikaa. Siinä ei pääse myöskään sellaiseen hyvään rytmiin siis.

Ap

Ketjun voi tietysti joutua myös uusimaan samalla. Jos takarattaaseen tulee 2 piikkiä lisää, niin luultavasti ketjuun tarvitsee myös 2 linkkiä lisää. Koska muuten voi käydä niin, että rengas asettuu liian lähelle lokasuojan etureunaa, tai alkaa jopa hankaamaan siihen kiinni.

Ketjuun ei voi lisätä eikä poistaa paritonta määrää linkkejä, koska ketjun päät eivät silloin käy yhteen. Siitä yksinkertaisesta syystä, että ketjussa joka toinen linkki on ulkopuolinen ja joka toinen on sisäpuolinen. Ei pysty yhdistämään kahta ulkopuolista tai kahta sisäpuolista päätä yhteen.

Tällä laskurilla pystyy laskeskelemaan sopivia välityksiä:

https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Wheelsize = rengaskoko

Crank Length = kammen pituus

Gear units = ajonopeus halutulla kadenssilla (MPH on maileissa, KPH on kilometreissä. Esim. KPH @ 90 RPM = ajonopeus kilometreinä tunnissa ja 90 kammen pyöräytyksellä minuutissa.)

Chainring(s) = piikkien määrä eturattaassa (vaihteettomassa merkintä vain ensimmäiseen ruutuun)

Custom Sprocket(s) = Piikkien määrä takarattaassa (laittaa vaikka ensimmäiseen ruutuun nykyisen piikkien määrän ja seuraaviin aina yhden lisää, niin pystyy vertailemaan, miten se tilanne muuttuu piikkien määrää lisäämällä)

Cassette ja Internal Hub kohtiin ei vaihteettomassa tarvitse laittaa mitään. Ja sitten vain Calculate.

Laskelmassa keltaisissa ruuduissa on ne erikokoiset rattaat. Vasemmalla puolella on takarattaat ja Oikealla puolella ylimpänä eturatas. Takarattaiden vieressä valkoisella on ajonopeus kyseisellä takarattaalla ja takarattaiden välissä prosentteina se erotus, jonka verran välitys kevenee edelliseen rattaaseen verrattuna, kun lisää yhden piikin.

Vierailija
89/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan pyörien raskaudesta niin kunnossa oleva 1-vaihteinen mummopyörä on kyllä kaikkia vaihdepyöriä kevyempi polkea. En väitä että sitä on kevyempi nostaa pyörävarastosta pois tai nousta mäkeä ylös.

Vierailija
90/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena sattui kolmevaihteiselle rumpujarrulliselle pyörälle pikku kolari, ja sen jälkeen takanapa kuumeni ajaessa niin paljon, että talvellakin lumi ja jää suli sen ympäriltä, lie jarru laahannut tai jotain :D

Kannattaa kokeilla ap:nkin onko pyörän takanapa kuuma ajon jälkeen, laahaava jarru varmasti lisää ajon raskautta :D

Vierailija
91/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan pyörien raskaudesta niin kunnossa oleva 1-vaihteinen mummopyörä on kyllä kaikkia vaihdepyöriä kevyempi polkea. En väitä että sitä on kevyempi nostaa pyörävarastosta pois tai nousta mäkeä ylös.

Aika monella mummopyörällä olen polkenut, samoin vaihdepyörillä hybridistä maantiepyörään. Yksikään mummopyörä ei ole ollut edes hybridiä kevyempi polkea. 

Vierailija
92/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on tosiaan rapakunto jos ei kilometriä mene. Oletko niitä vaikeasti ylipainoisia, elikkä positiivisia?!

Kummallinen oletus, että ylipainoiset ei jaksa ajaa pyörällä.

Itse olen reippaasti ylipainoinen eikä mulle tuota ongelmia pyöräillä kilometriä. Jaksan tehdä kyllä usean kilometrin pyörälenkkejä. Ei kaikki ylipainoiset vain makaa tai istu sohvalla. 

Vierailija
93/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla mummiksella menen. Inhoan kaikkia vaihderomuja, mitkä hajoaa heti. Nuorempanakin mummis oli mukava. Kyllä se sitä on varmasti kohta tälläkin pyörällä. Olisipa vain jopo, mutta sen joku roisto vei mennessään vuosia sitten.

Ap

Hajoaahan ne vaihdepyörät, jos ostaa niitä marketin halpiksia. Ostin vuonna 2013 cyclocrossin, joka maksoi 1300 €. Pyöräilen sillä ympäri vuoden työmatkat. Teetän vuosihuollon kerran vuodessa. Ei ole hajonnut heti. Sitä ennen ajoin mummopyörällä, enkä todellakaan vaihtaisi takaisin mummopyörään.

Vierailija
94/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole. Olen testannut itse tämän ihan käytönnössä ja kyllä se monivaihteinen pyörä oli huomattavasti kevyempi kiihtymään kovempaan nopeuteen.

Vierailija
95/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, mitä lihaksia pyöräily kasvattaa?? Ymmärtääkseni pyöräily ei varsinaisesti ole mikään voimailulaji.

Et ilmeisesti ole koskaan nähnyt paljon pyöräilevän henkilön jalkoja läheltä?

Vierailija
96/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa viikossa jo helpottaa. Parissa kuukaudessa olet jo vanha tekijä.

Vierailija
97/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollai sprintti-pyöräilijällä on lihasta ,mutta salilta ne hankkii ne .

Muut on niitä keveitä ja sitkeitä , toki on lihastaki,mutta luikkuja ne on  vaatteet päällä.

Viime vuoden tour de francen voittaja 176cm 66kg.

Vierailija
98/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran teillä menee aikaa noin 5 km työmatkan pyöräilemiseen? Itsellä menee ehkä n. 20 min, liikennevalot hidastaa kyllä matkantekoa kaupungissa.

Vierailija
99/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran teillä menee aikaa noin 5 km työmatkan pyöräilemiseen? Itsellä menee ehkä n. 20 min, liikennevalot hidastaa kyllä matkantekoa kaupungissa.

Varmaan suunnilleen noissa lukemissa. Paha sanoa kun muu liikenne hidastaa aika paljon. Ja itse en ole riittävän spandex että uskaltaisin mennä kaupungissa mitenkään erityisemmän kovaa. Niin paljon kaikkea varottavaa. Ja tosiaan liikennevalot vielä kaupan päälle. Pyörällä tuntuu siltä että jokaiset on punaisia.

Vierailija
100/199 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siis vaihteeton mummo pyörä. Ei täällä kaupungissa sen enempää tarvitse. Paksu olen (172cm/80kg) mutten todellakaan positiivinen tai voimaantunut. Päinvastoin. Talvella harrastan liikuntaa mutta kesällä vähemmän, koska en tykkää juosta enkä osaa uida.

Ja siis tosiaan aivan järkkyä teurastusta. Poljen sinne töihin asti, mutta helppoa se on vain ensimmäisen kilometrin verran ja mieli tekisi dumbata koko pyörä.

Onhan sulla kunnolla ilmaa renkaissa? Vajailla kumeilla on raskas polkea. Ja satula niin korkealla, että polvi on melkein suora. Tsemppiä, kyllä se siitä sujuu. Pyöräily on kivaa, kuin avoautolla kruisailisi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan