Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset voi olla niin pihalla ja ulalla ja vielä kaiken lisäksi niin huonokäytöksisiä? Asiakaspalvelusta kyse siis...

Vierailija
12.06.2022 |

Vastaan kampaamossa puhelimeen, asiakas haluaa perua aikansa, aikaa hänellä ei kuitenkaan meille ole joten asiakas tietysti raivostaa, sadattelee ja hermoilee, kunnes pitkän haastattelun jälkeen saan selville, että aikahan on ihan toiseen kampaamoon eikä alunperinkään meille. Asiakas siis soittanut väärään paikkaan, mutta sitähän ei pahoitella vaan sekin on minun vika ja asiakas hermostuu vielä lisää, ei ole kuulemma aikaa tällaiseen ja minun pitää tällä sekunnilla kaivaa sen toisen kampaamon numero tai oikeastaan minun pitäisi jopa perua se aika sieltä.

Tai asiakas soittaa la aamuna että tarvii ajan ja kerron, että meillä valittevasti on jo päivä täynnä eikä enää aikoja, joten asiakas alkaa huutaa, että miten minä kuvittelen, että hän menee sukulaisen juhliin ilman kampausta ja että enkö ymmärrä, että hän tarvii sen ajan. Sitten vielä kysyy minulta, että onko muualla vapaata että voinko järjestää hänelle ajan muualta ja soittaa sitten takaisin. Tämä kaikki hermona ja epäystävällisesti tiuskittuna.

Näitä vastaavia tulee niin paljon ja kukaan ei pyydä omaa virhettää anteeksi (väärään numeroon soitto) vaan siitä haukutaan se joka puhelimeen vastaa, joka ilkeänä hankaloittaa nyt elämää olemalla se väärä paikka. Mikä ihmisiä oikeasti vaivaa, miksei osata käyttäytyä?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan lähes poikkeuksetta hyvää asiakaspalvelua, mutta menenkin joka tilanteeseen ystävällisesti ja kohteliaasti. Olen varma, että suurin osa näistä suomalaista asiakaspalvelua haukkuvista ihmisistä on juuri tuollaisia aloittajan kuvaamia moukkia.

Sinulla on ollut hyvä tuuri. Minäkin asioin aina ystävällisesti ja kohteliaasti ja erittäin usein saan pilkallista "palvelua" joskus töykeää ja yllättävän usein avoimen vihamielistä. Minussa on jokin piirre joka saa ihmiset epävarmoiksi ja ilkeiksi, samat ihmiset jotka kohtelee sisartani kohteliaasti ja asiallisesti, kettuilevat ja pilkkanauravat minulle ennen kuin ehdin "hei"tä enempää sanoa.

Kenelläkään ei voi käydä hyvä tai huono tuuri näiden asioiden suhteen vuodesta toiseen, vallankin kun asiakaspalvelutilanteita kohtaa lähes päivittäin. 

Vierailija
22/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani olen huomannut, että asiakkaana ärsyynnyn aspan lässyttävästä tyylistä, ja juuri nuo "valitettavasti meillä ei ole" -fraasit ihan ilman tarkoitusta sanottuna, siis pelkkänä sanahelinänä ärsyttää.

Ja se, että aspa jää odottamaan, että asiakas tietää, kuinka jatkossa toimia, ärsyttää lisää. "Valitettavasti meillä ei ole tänään aikoja." Okei, no milloin on? Ole aspa ja anna ratkaisuehdotus äläkä viivyttele tilanteessa.

Sä olet siis lapsen tasolal vielä ja jonkun muun pitäis aina kertoa sulle miten tehdä. Elämänhallinta olisi hyvä omata, mutta valitan ettei sitä sulle suotu. Se ei silti ole aspan vika.

Luulisi aspan ymmärtävän että hänen tehtävänsä on myydä, palvella, neuvoa, ratkaista ongelmia joten jos aikoja on myöhemmin vapaana, miksei oma-aloitteisesti tarjoa uutta aikaa. Miksi asiakkaan pitää lypsää se tieto "onko huomenna aikoja?" Entäs "ylihuomenna?". Aspan ammattitaitoa on antaa uusia vaihtoehtoja tai ratkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te aspat, joille asiakkaat suuttuvat, ette osaa työtänne! Siksihän ihminen teihin yhteyttä ottaa, että tarvitsee asiakkaana apua. Antakaa sitä, älkääkä vikiskö. Tuo yksi kampaamoesimerkki olisi hoitunut niin, että aspa olisi sanonut, että soititte eri kampaamoon kuin missä teille oli aika, mutta varataanko aika tänne meille?

Eikö, selvä, kiitos hei.

Tai:

Varataan siis, toivotteko alku- vai loppuviikkoa.

Ja niin edespäin.

Ette vain osaa. Asiakaspalvelu on vaativa laji, eikä sitä kuka tahansa hoida.

Vierailija
24/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas on tuossa moodissa, pahoittelut ja muut yritykset saavat vain kierrokset nousemaan. Pysy jämäkästi asiassa ja vaadi asiakastakin pysymään asiassa ja asiallisena. Huutoon voi vastata esim. "tämä huutaminen ei nyt vie asiaa eteenpäin tms.". Seuraavan kerran voit sanoa esim. "jos huuto ei lopu, minä lopetan puhelun". Ja kun se möykkä vielä jatkuu "palataan asiaan kun olette rauhoittunut. Lopetan nyt puhelun. Hyvää päivänjatkoa." Ja sitten luuri kiinni eikä mitään hyvittelyjä tai selityksiä enää.

Vierailija
25/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on paha tapa kaataa omat epäonnistumisensa toisen päälle.

Vierailija
26/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tuollaisia asiakkaita löytyy, mutta todella huonoa tuuria, jos noin tolloja kohtaa usein. En itse usko, että ovat mitenkään iso prosentti väestöstä.

Vierailija
27/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani olen huomannut, että asiakkaana ärsyynnyn aspan lässyttävästä tyylistä, ja juuri nuo "valitettavasti meillä ei ole" -fraasit ihan ilman tarkoitusta sanottuna, siis pelkkänä sanahelinänä ärsyttää.

Ja se, että aspa jää odottamaan, että asiakas tietää, kuinka jatkossa toimia, ärsyttää lisää. "Valitettavasti meillä ei ole tänään aikoja." Okei, no milloin on? Ole aspa ja anna ratkaisuehdotus äläkä viivyttele tilanteessa.

Sä olet siis lapsen tasolal vielä ja jonkun muun pitäis aina kertoa sulle miten tehdä. Elämänhallinta olisi hyvä omata, mutta valitan ettei sitä sulle suotu. Se ei silti ole aspan vika.

En lapsen, vaan asiakkaan tasolla. Enhän minä voi sille aspalle sanoa, että teillä on aika huomenna, ylihuomenna ja ensi viikon perjantaina. Kyllä se aspa ihan itse sitä varauskirjaa selaa, ei asiakas.

Hmm, ehkä olet niin epämiellyttävä ja töykeä asiakas, ettei aspalla ole suurta halua saada sinua asiakkaakseen eikä siksi tee kaikkeaan auttaakseen sinua löytämään sopivan ajan heille?

Vierailija
28/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te aspat, joille asiakkaat suuttuvat, ette osaa työtänne! Siksihän ihminen teihin yhteyttä ottaa, että tarvitsee asiakkaana apua. Antakaa sitä, älkääkä vikiskö. Tuo yksi kampaamoesimerkki olisi hoitunut niin, että aspa olisi sanonut, että soititte eri kampaamoon kuin missä teille oli aika, mutta varataanko aika tänne meille?

Eikö, selvä, kiitos hei.

Tai:

Ja niin edespäin.

Luetun ymmärtäminen on myös vaikea laji. Asiakas oli perumassa aikaansa, ei varaamassa aikaa. Et pärjäisi tuolla järjellä/älyllä päivääkään aspassa. 

Vierailija
29/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että tuollaisia asiakkaita löytyy, mutta todella huonoa tuuria, jos noin tolloja kohtaa usein. En itse usko, että ovat mitenkään iso prosentti väestöstä.

Haastan sinut menemään asiakastyöhön kiireiselle tiskille, jossa otat koko päivän viiden minuutin välein ( tai tiuhemmin) uuden asiakkaan . Tulet yllättymään.

Vierailija
30/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö, selvä, kiitos hei.

Tai:

Ja niin edespäin.

Älä nyt ole naurettava. Tuo ette vain osaa-lausahdus kertoo sinusta jo kaiken tarpeellisen. Asiakkaissa on oikeasti häiriintyneitä ihmisiä, joilla ei ole aina edes mitään asiaa. Varsinkin puhelinpalveluun soittaa narkkeja sun muita ihan vain räyhätäkseen ja purkaakseen pahaa oloaan. Miksi? Koska mielenterveyspalvelut on ajettu alas. Siksi. Osaamisesta ei ole aina kyse, asiakaspalvelussa täytyy osata vetää myös rajat ihan oman jaksamisen nimissä.

Vierailija
31/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan lähes poikkeuksetta hyvää asiakaspalvelua, mutta menenkin joka tilanteeseen ystävällisesti ja kohteliaasti. Olen varma, että suurin osa näistä suomalaista asiakaspalvelua haukkuvista ihmisistä on juuri tuollaisia aloittajan kuvaamia moukkia.

Sinulla on ollut hyvä tuuri. Minäkin asioin aina ystävällisesti ja kohteliaasti ja erittäin usein saan pilkallista "palvelua" joskus töykeää ja yllättävän usein avoimen vihamielistä. Minussa on jokin piirre joka saa ihmiset epävarmoiksi ja ilkeiksi, samat ihmiset jotka kohtelee sisartani kohteliaasti ja asiallisesti, kettuilevat ja pilkkanauravat minulle ennen kuin ehdin "hei"tä enempää sanoa.

Minulla on vähän sama ongelma, tosin en saa mitääna voimen vihamielistä ja pilkallista palvelua, vaan olen monille asiakaspalvelijoille näkymätön ja saan sellaista tylyä hälläväliä-palvelua, esimerkiksi väärää tietoa saan usein, kun asiakaspalvelijaa ei kiinnosta kuunnella mikä asia minulla oikein on, saatikka selvittää siihen oikeaa vastausta. Minulla on puhevika, joten todella usein minua kohdellaan myös kuin vajaamielistä.

Vierailija
32/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastan sinut menemään asiakastyöhön kiireiselle tiskille, jossa otat koko päivän viiden minuutin välein ( tai tiuhemmin) uuden asiakkaan . Tulet yllättymään.

Niin, minulla on kyllä kokemusta ihmisistä, enkä mitenkään kuvittele valtaosan olevan mitään järjen jättiläisiä. Mutta en myöskään usko, että iso prosentti on NIIN tolloja, kohtuuttomia ja törkeitä.

Vierailija
33/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi aspan ymmärtävän että hänen tehtävänsä on myydä, palvella, neuvoa, ratkaista ongelmia joten jos aikoja on myöhemmin vapaana, miksei oma-aloitteisesti tarjoa uutta aikaa. Miksi asiakkaan pitää lypsää se tieto "onko huomenna aikoja?" Entäs "ylihuomenna?". Aspan ammattitaitoa on antaa uusia vaihtoehtoja tai ratkaisuja.

Jep, hyvin taas ymmärretty. Asiakas tarvii ajan TÄNÄÄN, hänellä on juhlat TÄNÄÄN, mutta sinä fiksuna aspana tarjoisit aikaa ylihuomenna. Oi että, kun ratkaisisit asian hienosti ja asiakas leppyisi heti ja osaisi taas käyttäytyä kauniisti. Wau.

Vierailija
34/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö, selvä, kiitos hei.

Tai:

Ja niin edespäin.

Luetun ymmärtäminen on myös vaikea laji. Asiakas oli perumassa aikaansa, ei varaamassa aikaa. Et pärjäisi tuolla järjellä/älyllä päivääkään aspassa. 

Voi olla. :D Ihan hatusta temmoin esimerkkiä, en tosiaan ajatellut varsinaisesti paneutua kenenkään oikeaan "pulmaan". Aspa-työ ei tosiaan ole minua varten, joten onneksi alani on täysin eri. Asiakkaana sen sijaan joudun olemaan. Ei ole herkkua, koska aspoina on niin paljon täysin kykenemättömiä henkilöitä.

Vierailija
35/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lapsen, vaan asiakkaan tasolla. Enhän minä voi sille aspalle sanoa, että teillä on aika huomenna, ylihuomenna ja ensi viikon perjantaina. Kyllä se aspa ihan itse sitä varauskirjaa selaa, ei asiakas.

Hmm, ehkä olet niin epämiellyttävä ja töykeä asiakas, ettei aspalla ole suurta halua saada sinua asiakkaakseen eikä siksi tee kaikkeaan auttaakseen sinua löytämään sopivan ajan heille?

Ehkä niin. Etenkin näin yltäkylläisinä, koronan ryydittäminä aikoina fiksua onkin aspalta alkaa valikoida maksavia asiakkaita. Olitko siis Iltalehden jutuista ymmärtänyt, että palvelualoilla menee nykyään hyvin?

Vierailija
36/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja kohtaan monenlaista käytöstä työssäni. Toisaalta, näen myös potilaiden lääkärintekstit yms ja minulla on mahdollisuus jututtaa samaa potilasta useampaan kertaan, koska työskentelen sairaalassa ja potilaat ovat osastolla parista päivästä viikkoihin. Joiltakin paljastuu diagnosoimaton persoonallisuushäiriö, esim narsismi, kun tutkitaan jonkun muun sairauden mahdollisuutta. Ja joskus lääkäri puhuu "prolematiikasta persoonallisuuspuolella" ottamatta kantaa, mikä probleema siellä tarkemmin on. Eli nämä _todella_ hankalat asiakkaat/potilaat eivät välttämättä niin sanotusti käy täysillä. Alkava muistisairaus on myös mahdollista, jopa 5-kymppisellä, toki harvoin.

Ja vaativa asiakas voi olla ihan vaan vaativa asiakas ilman mitään sairautta. Mutta jos vaatimukset ovat tuota tasoa, että kampaajan pitäisi hoitaa uusi aika toisesta kampaamosta, niin kyse voi jostain persoonallisuuden poikkeamasta. Eipä sillä diagnoosilla mitään tee, jos asiakas huutaa luuriin kurkku suorana, mutta asiakaspalvelijaa ehkä lohduttaa, ettei syy ole hänessä vaan kyse voi olla jostain sairaudesta.

T. Hoitsu

Hoitoalalla usein saa hankalan potilaan maineen ihan vain siksi että haluaa itse tietää sairaudestaan ja sen hoidosta enemmän kuin lääkäri tai hoitaja katsoo tarpeelliseksi kertoa. Kaikkia kohdellaan yhtä tyhminä. Usein se tyhmyys onkin hoitajan tai lääkärin päässä, suuttuvat ettei potilas kysyisi enempää koska eivät osaa vastata.

Jos luit tarkemmin, ei ollut kyse ollenkaan tuosta, että potilas haluaa hoitoa. Eikä ollut kyse hankalaksi _leimaamisesta_. Vaan siitä, että lääkäri voi todeta tai papereissa on aiempi merkintä persoonallisuushäiriöstä. Sellaista merkintää ei todellakaan saa ilman tutkimuksia, vaikka kuinka kyselisi sairaudestaan tai olisi eri mieltä hoitohenkilökunnan kanssa. Siihen olemme tottuneet.

Esimerkkinä mainittakoon, että potilas on täysin tietoisesti lyönyt hoitajaa ja myöhemmin kiistänyt asian, vaikkei muistissa ole vikaa. Stalkannut hoitajaa/lääkäriä somessa. Tai vaatii omaa huonetta, jatkuvaa palvelua, alennusta sairaalamaksusta.. Todellakaan pelkkä asiallisen hoidon vaatiminen ei ole mielenhäiriö.

Vierailija
37/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö, selvä, kiitos hei.

Tai:

Ja niin edespäin.

Älä nyt ole naurettava. Tuo ette vain osaa-lausahdus kertoo sinusta jo kaiken tarpeellisen. Asiakkaissa on oikeasti häiriintyneitä ihmisiä, joilla ei ole aina edes mitään asiaa. Varsinkin puhelinpalveluun soittaa narkkeja sun muita ihan vain räyhätäkseen ja purkaakseen pahaa oloaan. Miksi? Koska mielenterveyspalvelut on ajettu alas. Siksi. Osaamisesta ei ole aina kyse, asiakaspalvelussa täytyy osata vetää myös rajat ihan oman jaksamisen nimissä.

Osata. Aspan työssä on tuokin puoli. Joten toisto: kaikki eivät vain osaa.

Vierailija
38/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aika sitten kaikki.paamon omistaja joutui äkisti lopettamaan oman työntekonsa ( akuutti vakva sairastuminen). Vuokralla oleva kampaaja joutui perumaan hänen aikojaan. Asiakkaat eivät meinanneet millään ymmärtää asiaa. Kommentteja:

" miten joku voi tehdä näin"

" miten häitteni käy"

" eikö sinulla todellakaan ole antaa aikoja"

Joku tuli paikanpäälle kun ei uskonut puhelimessa, että aika on peruttu. Ovia paiskoen lähti pois

Nykyisin aika vaikeaa lähteä "ovia paiskoen" ulos. Melkein kaikki ovet varustettu jousella/pumpulla. Varmaan noiden kiukkuisten ihmisten takia. Ei onnistu enää näyttävä lähtö😄

Vierailija
39/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, hyvin taas ymmärretty. Asiakas tarvii ajan TÄNÄÄN, hänellä on juhlat TÄNÄÄN, mutta sinä fiksuna aspana tarjoisit aikaa ylihuomenna. Oi että, kun ratkaisisit asian hienosti ja asiakas leppyisi heti ja osaisi taas käyttäytyä kauniisti. Wau.

Entisaikaan, kuulemma, parhaat aspat toimivat niinkin, että paneutuivat asiakkaan ongelmaan.

Ongelma: pakko päästä kampaajalle tänään.

Aspa: meille ei pääse, mutta kysy XX:tä.

Oliko vaikeaa?

Vierailija
40/84 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan, kuulemma, parhaat aspat toimivat niinkin, että paneutuivat asiakkaan ongelmaan.

Ongelma: pakko päästä kampaajalle tänään.

Aspa: meille ei pääse, mutta kysy XX:tä.

Oliko vaikeaa?

No, kertokaapa aspat, kuinka hoitaisitte tuon tilanteen. Kertoisitte, että ei ole aikaa tänään ja sitten hiljaa odottaisitte - jotain? Vai? Kertokaa. Minusta ylläoleva on hyvä tapa ja ohjaa asiaa eteenpäin.

T. se kommentoija, joka kertoi, mistä ärsyyntyy aspa-tilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi