Miten ihmiset voi olla niin pihalla ja ulalla ja vielä kaiken lisäksi niin huonokäytöksisiä? Asiakaspalvelusta kyse siis...
Vastaan kampaamossa puhelimeen, asiakas haluaa perua aikansa, aikaa hänellä ei kuitenkaan meille ole joten asiakas tietysti raivostaa, sadattelee ja hermoilee, kunnes pitkän haastattelun jälkeen saan selville, että aikahan on ihan toiseen kampaamoon eikä alunperinkään meille. Asiakas siis soittanut väärään paikkaan, mutta sitähän ei pahoitella vaan sekin on minun vika ja asiakas hermostuu vielä lisää, ei ole kuulemma aikaa tällaiseen ja minun pitää tällä sekunnilla kaivaa sen toisen kampaamon numero tai oikeastaan minun pitäisi jopa perua se aika sieltä.
Tai asiakas soittaa la aamuna että tarvii ajan ja kerron, että meillä valittevasti on jo päivä täynnä eikä enää aikoja, joten asiakas alkaa huutaa, että miten minä kuvittelen, että hän menee sukulaisen juhliin ilman kampausta ja että enkö ymmärrä, että hän tarvii sen ajan. Sitten vielä kysyy minulta, että onko muualla vapaata että voinko järjestää hänelle ajan muualta ja soittaa sitten takaisin. Tämä kaikki hermona ja epäystävällisesti tiuskittuna.
Näitä vastaavia tulee niin paljon ja kukaan ei pyydä omaa virhettää anteeksi (väärään numeroon soitto) vaan siitä haukutaan se joka puhelimeen vastaa, joka ilkeänä hankaloittaa nyt elämää olemalla se väärä paikka. Mikä ihmisiä oikeasti vaivaa, miksei osata käyttäytyä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdaltani olen huomannut, että asiakkaana ärsyynnyn aspan lässyttävästä tyylistä, ja juuri nuo "valitettavasti meillä ei ole" -fraasit ihan ilman tarkoitusta sanottuna, siis pelkkänä sanahelinänä ärsyttää.
Ja se, että aspa jää odottamaan, että asiakas tietää, kuinka jatkossa toimia, ärsyttää lisää. "Valitettavasti meillä ei ole tänään aikoja." Okei, no milloin on? Ole aspa ja anna ratkaisuehdotus äläkä viivyttele tilanteessa.
Sä olet siis lapsen tasolal vielä ja jonkun muun pitäis aina kertoa sulle miten tehdä. Elämänhallinta olisi hyvä omata, mutta valitan ettei sitä sulle suotu. Se ei silti ole aspan vika.
En lapsen, vaan asiakkaan tasolla. Enhän minä voi sille aspalle sanoa, että teillä on aika huomenna, ylihuomenna ja ensi viikon perjantaina. Kyllä se aspa ihan itse sitä varauskirjaa selaa, ei asiakas.
Hmm, ehkä olet niin epämiellyttävä ja töykeä asiakas, ettei aspalla ole suurta halua saada sinua asiakkaakseen eikä siksi tee kaikkeaan auttaakseen sinua löytämään sopivan ajan heille?
Ehkä niin. Etenkin näin yltäkylläisinä, koronan ryydittäminä aikoina fiksua onkin aspalta alkaa valikoida maksavia asiakkaita. Olitko siis Iltalehden jutuista ymmärtänyt, että palvelualoilla menee nykyään hyvin?
Juuri noin! Syytä vain kaikesta aina muita ihmisiä, ettei vain tarvitsisi katsoa itse sinne peiliin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te aspat, joille asiakkaat suuttuvat, ette osaa työtänne! Siksihän ihminen teihin yhteyttä ottaa, että tarvitsee asiakkaana apua. Antakaa sitä, älkääkä vikiskö. Tuo yksi kampaamoesimerkki olisi hoitunut niin, että aspa olisi sanonut, että soititte eri kampaamoon kuin missä teille oli aika, mutta varataanko aika tänne meille?
Eikö, selvä, kiitos hei.
Tai:
Varataan siis, toivotteko alku- vai loppuviikkoa.
Ja niin edespäin.
Ette vain osaa. Asiakaspalvelu on vaativa laji, eikä sitä kuka tahansa hoida.
Luetun ymmärtäminen on myös vaikea laji. Asiakas oli perumassa aikaansa, ei varaamassa aikaa. Et pärjäisi tuolla järjellä/älyllä päivääkään aspassa.
Itse asiassa... Paremmin kuin sinä näköjään. Fiksu ajatus tarjota aikaa asiakkaalle, joka on perumassa aikaa eri kampaamosta (peruminen EI tarkoita ikuisesti kampaamopalveluista luopumista). Hyvä aspa voisi tuolla liikahduksellaan saada kaapattua asiakkaan omaan kampaamoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdaltani olen huomannut, että asiakkaana ärsyynnyn aspan lässyttävästä tyylistä, ja juuri nuo "valitettavasti meillä ei ole" -fraasit ihan ilman tarkoitusta sanottuna, siis pelkkänä sanahelinänä ärsyttää.
Ja se, että aspa jää odottamaan, että asiakas tietää, kuinka jatkossa toimia, ärsyttää lisää. "Valitettavasti meillä ei ole tänään aikoja." Okei, no milloin on? Ole aspa ja anna ratkaisuehdotus äläkä viivyttele tilanteessa.
Sä olet siis lapsen tasolal vielä ja jonkun muun pitäis aina kertoa sulle miten tehdä. Elämänhallinta olisi hyvä omata, mutta valitan ettei sitä sulle suotu. Se ei silti ole aspan vika.
En lapsen, vaan asiakkaan tasolla. Enhän minä voi sille aspalle sanoa, että teillä on aika huomenna, ylihuomenna ja ensi viikon perjantaina. Kyllä se aspa ihan itse sitä varauskirjaa selaa, ei asiakas.
Hmm, ehkä olet niin epämiellyttävä ja töykeä asiakas, ettei aspalla ole suurta halua saada sinua asiakkaakseen eikä siksi tee kaikkeaan auttaakseen sinua löytämään sopivan ajan heille?
Ehkä niin. Etenkin näin yltäkylläisinä, koronan ryydittäminä aikoina fiksua onkin aspalta alkaa valikoida maksavia asiakkaita. Olitko siis Iltalehden jutuista ymmärtänyt, että palvelualoilla menee nykyään hyvin?
Juuri noin! Syytä vain kaikesta aina muita ihmisiä, ettei vain tarvitsisi katsoa itse sinne peiliin :)
Syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi aspan ymmärtävän että hänen tehtävänsä on myydä, palvella, neuvoa, ratkaista ongelmia joten jos aikoja on myöhemmin vapaana, miksei oma-aloitteisesti tarjoa uutta aikaa. Miksi asiakkaan pitää lypsää se tieto "onko huomenna aikoja?" Entäs "ylihuomenna?". Aspan ammattitaitoa on antaa uusia vaihtoehtoja tai ratkaisuja.
Jep, hyvin taas ymmärretty. Asiakas tarvii ajan TÄNÄÄN, hänellä on juhlat TÄNÄÄN, mutta sinä fiksuna aspana tarjoisit aikaa ylihuomenna. Oi että, kun ratkaisisit asian hienosti ja asiakas leppyisi heti ja osaisi taas käyttäytyä kauniisti. Wau.
Entisaikaan, kuulemma, parhaat aspat toimivat niinkin, että paneutuivat asiakkaan ongelmaan.
Ongelma: pakko päästä kampaajalle tänään.
Aspa: meille ei pääse, mutta kysy XX:tä.
Oliko vaikeaa?
No, kertokaapa aspat, kuinka hoitaisitte tuon tilanteen. Kertoisitte, että ei ole aikaa tänään ja sitten hiljaa odottaisitte - jotain? Vai? Kertokaa. Minusta ylläoleva on hyvä tapa ja ohjaa asiaa eteenpäin.
T. se kommentoija, joka kertoi, mistä ärsyyntyy aspa-tilanteissa.
Siis mä oon aika varma, että se aspa ei oikeasti vain ole kiinnostunut tekemään sun hyväksesi enempää kuin välttämättömän, koska olet niin inhottava. Ainakin tuollä jankkaamisella susta saa kuvan, että oot sellainen epäkohtelias ja töykeä "minä minä minä"-tyyppi.
Kokeile olla kohtelias, muuttuisiko sillä palvelun laatu yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja kohtaan monenlaista käytöstä työssäni. Toisaalta, näen myös potilaiden lääkärintekstit yms ja minulla on mahdollisuus jututtaa samaa potilasta useampaan kertaan, koska työskentelen sairaalassa ja potilaat ovat osastolla parista päivästä viikkoihin. Joiltakin paljastuu diagnosoimaton persoonallisuushäiriö, esim narsismi, kun tutkitaan jonkun muun sairauden mahdollisuutta. Ja joskus lääkäri puhuu "prolematiikasta persoonallisuuspuolella" ottamatta kantaa, mikä probleema siellä tarkemmin on. Eli nämä _todella_ hankalat asiakkaat/potilaat eivät välttämättä niin sanotusti käy täysillä. Alkava muistisairaus on myös mahdollista, jopa 5-kymppisellä, toki harvoin.
Ja vaativa asiakas voi olla ihan vaan vaativa asiakas ilman mitään sairautta. Mutta jos vaatimukset ovat tuota tasoa, että kampaajan pitäisi hoitaa uusi aika toisesta kampaamosta, niin kyse voi jostain persoonallisuuden poikkeamasta. Eipä sillä diagnoosilla mitään tee, jos asiakas huutaa luuriin kurkku suorana, mutta asiakaspalvelijaa ehkä lohduttaa, ettei syy ole hänessä vaan kyse voi olla jostain sairaudesta.
T. Hoitsu
Hoitoalalla usein saa hankalan potilaan maineen ihan vain siksi että haluaa itse tietää sairaudestaan ja sen hoidosta enemmän kuin lääkäri tai hoitaja katsoo tarpeelliseksi kertoa. Kaikkia kohdellaan yhtä tyhminä. Usein se tyhmyys onkin hoitajan tai lääkärin päässä, suuttuvat ettei potilas kysyisi enempää koska eivät osaa vastata.
Jos luit tarkemmin, ei ollut kyse ollenkaan tuosta, että potilas haluaa hoitoa. Eikä ollut kyse hankalaksi _leimaamisesta_. Vaan siitä, että lääkäri voi todeta tai papereissa on aiempi merkintä persoonallisuushäiriöstä. Sellaista merkintää ei todellakaan saa ilman tutkimuksia, vaikka kuinka kyselisi sairaudestaan tai olisi eri mieltä hoitohenkilökunnan kanssa. Siihen olemme tottuneet.
Esimerkkinä mainittakoon, että potilas on täysin tietoisesti lyönyt hoitajaa ja myöhemmin kiistänyt asian, vaikkei muistissa ole vikaa. Stalkannut hoitajaa/lääkäriä somessa. Tai vaatii omaa huonetta, jatkuvaa palvelua, alennusta sairaalamaksusta.. Todellakaan pelkkä asiallisen hoidon vaatiminen ei ole mielenhäiriö.
Mistä saatte tiedon some-stalkkauksesta?
Potilas on itse näyttänyt älypuhelimellaan kuvia työkaveristani. Tästä on tietenkin puhuttu hoitohenkilökunnan keskuudessa, että kannattaa laittaa sometilit salaisiksi ja osoitetiedot yms ehdottomasti pois. Potilas on siis ajattellut, että se on kauhea paljastus, jos löytää kuvan hoitajasta/lääkäristä tuoppi kädessä tms.
T. Hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te aspat, joille asiakkaat suuttuvat, ette osaa työtänne! Siksihän ihminen teihin yhteyttä ottaa, että tarvitsee asiakkaana apua. Antakaa sitä, älkääkä vikiskö. Tuo yksi kampaamoesimerkki olisi hoitunut niin, että aspa olisi sanonut, että soititte eri kampaamoon kuin missä teille oli aika, mutta varataanko aika tänne meille?
Eikö, selvä, kiitos hei.
Tai:
Ja niin edespäin.
Luetun ymmärtäminen on myös vaikea laji. Asiakas oli perumassa aikaansa, ei varaamassa aikaa. Et pärjäisi tuolla järjellä/älyllä päivääkään aspassa.
Itse asiassa... Paremmin kuin sinä näköjään. Fiksu ajatus tarjota aikaa asiakkaalle, joka on perumassa aikaa eri kampaamosta (peruminen EI tarkoita ikuisesti kampaamopalveluista luopumista). Hyvä aspa voisi tuolla liikahduksellaan saada kaapattua asiakkaan omaan kampaamoonsa.
Haluaisitko tuollaisen töykeän sekopään asiakkaaksesi?
Vierailija kirjoitti:
No todellakin aspa tuossa tilanteessa odottaa sinun, asiakkaan , avausta asiasta. Esim . Voit kysyä , että olisiko teillä aikoja huomenna , ylihuomenna, ensi viikolla... mikä aika sinulle sopii, ei sitä aspa voi tietää.
Hänellä voi olla ajatus että sinä tarvit sen tänään ja lähdet etsimään jotain missä olisi tänään.
Ei pidä heittäytyä tahallisen avuttomaksi ja sitten alkaa kiukutella jos asia ei lue ajatuksia.
Asiakaspalvelu on ihan varma portti alkaa vihaamaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ýsairaanhoitaja ja kohtaan monenlaista käytöstä työssäni. Toisaalta, näen myös potilaiden lääkärintekstit yms ja minulla on mahdollisuus jututtaa samaa potilasta useampaan kertaan, koska työskentelen sairaalassa ja potilaat ovat osastolla parista päivästä viikkoihin. Joiltakin paljastuu diagnosoimaton persoonallisuushäiriö, esim narsismi, kun tutkitaan jonkun muun sairauden mahdollisuutta. Ja joskus lääkäri puhuu "prolematiikasta persoonallisuuspuolella" ottamatta kantaa, mikä probleema siellä tarkemmin on. Eli nämä _todella_ hankalat asiakkaat/potilaat eivät välttämättä niin sanotusti käy täysillä. Alkava muistisairaus on myös mahdollista, jopa 5-kymppisellä, toki harvoin.
Ja vaativa asiakas voi olla ihan vaan vaativa asiakas ilman mitään sairautta. Mutta jos vaatimukset ovat tuota tasoa, että kampaajan pitäisi hoitaa uusi aika toisesta kampaamosta, niin kyse voi jostain persoonallisuuden poikkeamasta. Eipä sillä diagnoosilla mitään tee, jos asiakas huutaa luuriin kurkku suorana, mutta asiakaspalvelijaa ehkä lohduttaa, ettei syy ole hänessä vaan kyse voi olla jostain sairaudesta.
T. Hoitsu
Jos huonoa käytöstä aletaan medikalisoimaan ja selittämään sairaudella tai persoonallisiuushäiriöllä, diagnoosin saisi 100 prosenttia ihmisistä. Huonoa käytöstähän voi esimerkiksi olla provosoiva artikulastio ja ikleily hymyssä suin, ilman että ääntä korotetaan. Tätä kutsutaan tavallisesti vittuiluksi. Siellä hoitopuolella ollaan tämän alan spesialisteja, kuten tiedät. Jätetään se persoonallisuuden arviointi nyt vaan sen alan osaajille ja keskitytään toimimaan muodollisen asiallisesti, niin kaikki sujuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi aspan ymmärtävän että hänen tehtävänsä on myydä, palvella, neuvoa, ratkaista ongelmia joten jos aikoja on myöhemmin vapaana, miksei oma-aloitteisesti tarjoa uutta aikaa. Miksi asiakkaan pitää lypsää se tieto "onko huomenna aikoja?" Entäs "ylihuomenna?". Aspan ammattitaitoa on antaa uusia vaihtoehtoja tai ratkaisuja.
Jep, hyvin taas ymmärretty. Asiakas tarvii ajan TÄNÄÄN, hänellä on juhlat TÄNÄÄN, mutta sinä fiksuna aspana tarjoisit aikaa ylihuomenna. Oi että, kun ratkaisisit asian hienosti ja asiakas leppyisi heti ja osaisi taas käyttäytyä kauniisti. Wau.
Entisaikaan, kuulemma, parhaat aspat toimivat niinkin, että paneutuivat asiakkaan ongelmaan.
Oliko vaikeaa?
No, kertokaapa aspat, kuinka hoitaisitte tuon tilanteen. Kertoisitte, että ei ole aikaa tänään ja sitten hiljaa odottaisitte - jotain? Vai? Kertokaa. Minusta ylläoleva on hyvä tapa ja ohjaa asiaa eteenpäin.
Siis mä oon aika varma, että se aspa ei oikeasti vain ole kiinnostunut tekemään sun hyväksesi enempää kuin välttämättömän, koska olet niin inhottava. Ainakin tuollä jankkaamisella susta saa kuvan, että oot sellainen epäkohtelias ja töykeä "minä minä minä"-tyyppi.
Kokeile olla kohtelias, muuttuisiko sillä palvelun laatu yhtään?
Ok. No, entä jos kyse ei ole minusta (niin kuin ei ole tuossa yllä). Aspa ei tiedä asiakkaasta muuta kuin tuon ajan tarvitsemisen, ei ole tehnyt syväluotaavaa psykologista luonneanalyysia eikä laskelmoinut, tarvitseeko firma asiakkaan rahaa pärjätäkseen.' Ihan vain asian asiana ja ilman luuloja asiakkaan persoonasta. Miten hoitaisit aspana tuon tilanteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä?
Niin, syytät aspaa itseäsi ärsyttävästä puhetyylistä ja liian vähäisestä palvelualttiudesta, ja kun ehdotetaan, että käytöksesi on syynä huonoon palveluun, syytät aspaa tyhmyydestä, kun ei näinä vaikeina aikoina taistele kynsin hampain sinusta, maksavasta asiakkaasta. Jonkun muun vikaa ja tyhmytttä kaikki, ei sun tarvitse muuttua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö, selvä, kiitos hei.
Tai:
Ja niin edespäin.
Haluaisitko tuollaisen töykeän sekopään asiakkaaksesi?
Mistä tiedät, kuka on töykeä sekopää?
Omistajana varmaan vastaus haluamiskysymykseesi olisi, että asiakas, joka tuo taloon rahaa, on asiakas, eikä siinä sinun halujasi kysellä. Palvele ja tee se niin hyvin kuin osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin aspa tuossa tilanteessa odottaa sinun, asiakkaan , avausta asiasta. Esim . Voit kysyä , että olisiko teillä aikoja huomenna , ylihuomenna, ensi viikolla... mikä aika sinulle sopii, ei sitä aspa voi tietää.
Hänellä voi olla ajatus että sinä tarvit sen tänään ja lähdet etsimään jotain missä olisi tänään.
Ei pidä heittäytyä tahallisen avuttomaksi ja sitten alkaa kiukutella jos asia ei lue ajatuksia.
Myös se aspa voisi olla omatoiminen ja reipas, kuten varmaan on hakuhetkellä työnantajalle kehunut olevansa, ja viedä aspa-tilannetta eteenpäin.
Mistä keksit tuon kiukuttelun tähän?
Vierailija kirjoitti:
Uskon että tuollaisia asiakkaita löytyy, mutta todella huonoa tuuria, jos noin tolloja kohtaa usein. En itse usko, että ovat mitenkään iso prosentti väestöstä.
Kyllä heitä on aivan älyttömästi, usko pois. Etenkin vanhemmissa naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yrittäjä valitsee asiakkaansa samalla tavoin kuin asiakas yritykset, joiden palveluita käyttää. Jos on kohtaanto-ongelma puolin tai toisin niin eihän sellaisesta liikesuhteesta mitään hyvää seuraa. Tuollainen asiakas tuskin on tyytyväinen tehtyyn kampaukseenkaan ja valittaa hinnasta tai koetusta epäonnistumisesta. Toisaalta, kampaaja tuskin onnistuu leikkaamisessa tai kampaamisessa parhaan potentiaalinsa mukaisesti, kun hiusten alla on tuomitseva ja ei-tyytyväinen meuhkaaja.
Pitää valita toimivat ja parhaaseen suoriutumiseen kannustavat asiakas-yrittäjä suhteet, niin kaikki ovat tyytyväisiä. Missä vain työssä voi käydä myös vahinkoja ja epäonnistumisia, niitä sitten kompensoidaan, jotta suhde säilyisi luottamuksen arvoisena. Pienet lahjat tai tipit puolestaan ilahduttavat hyvin onnistuneen lopputuloksen tekijää siinä missä erityisen onnistunut kampaus kantajaansa.
Ihan on helppoa ja inhimillistä.
Kaikki yritykset eivät kiiku toimeentulon rajamailla ja jos esim. meille soittaa valmiiksi tyly, epäkohtelias tyyppi, joka ei edes pahoittele riehumistaan asian selvittyä ( soittaa itse väärään paikkaan), miksi haluaisimme hänet asiakkaaksi? Jos puhelimitse ulosanti on törkeää, miksi juuri tämä asiakas olisi meille tärkeä? Eikä tällaista yleensä ohjata myöskään saman alan tuttavan liikkeeseen. Ja en siis ole kampaaja, mutta näitä kammotuksia on joka alalla asiakkaina.
Nuo on itsekkäitä ja tyhmiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä?
Niin, syytät aspaa itseäsi ärsyttävästä puhetyylistä ja liian vähäisestä palvelualttiudesta, ja kun ehdotetaan, että käytöksesi on syynä huonoon palveluun, syytät aspaa tyhmyydestä, kun ei näinä vaikeina aikoina taistele kynsin hampain sinusta, maksavasta asiakkaasta. Jonkun muun vikaa ja tyhmytttä kaikki, ei sun tarvitse muuttua :)
En syyttänyt, vaan kerroin, mikä minut saa ärsyyntymään. Asiallinen, aspa-henkinen aspa-työ ei ärsytä.
Tyhmyydestä en tarkoittanut syyttää aspoja, mutta sinun (tai jonkun toisen kommentoijan) hölmojä heittoja ivasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaikeaa?
Kokeile olla kohtelias, muuttuisiko sillä palvelun laatu yhtään?Ok. No, entä jos kyse ei ole minusta (niin kuin ei ole tuossa yllä). Aspa ei tiedä asiakkaasta muuta kuin tuon ajan tarvitsemisen, ei ole tehnyt syväluotaavaa psykologista luonneanalyysia eikä laskelmoinut, tarvitseeko firma asiakkaan rahaa pärjätäkseen.' Ihan vain asian asiana ja ilman luuloja asiakkaan persoonasta. Miten hoitaisit aspana tuon tilanteen?
Eli öö, joku soittaa ja haluaisi varata ajan kampaajalle yritykseeni tälle päivälle? Ilmoitan, ettei ole vapaita aikoja tänään. Jatko riippuu siitä, miten asiakas on ilmaissut itseään. Mikäli tulkitsen, että hän tarvitsee ajan nimenomaan tälle päivälle, pahoittelen asiaa ja kiitti moi. Mikäli tulkitsen, että hänelle sopisi jokin muukin aika, kysyn, kävisikö aika jollekin muulle päivälle. Mikäli käy, katson kalenterista ja ilmoitan, milloin olisi vapaita aikoja.
Ota huomioon, että asiakas voisi ohan hyvin myös vetää herneen nenään siitä, että alan tarjota hänelle aikaa joltain muulta päivältä, jos hän tarvitsee sen nimenomaan tänään. Riski virhearvioon asiakkaan tarpeiden arvioinnissa on aina olemassa, mutta minkäs mahtaa.
Mistä saatte tiedon some-stalkkauksesta?