3 viikon kuntoprojekti
Nyt aloitan projektin, jonka tavoitteena on kolmessa viikossa eli 21 päivän aikana hoikistua ja pudottaa hieman painoa. Kolme viikkoa siksi, että tavoite saavutetaan lomaan mennessä, jolloin haluan mahtua vanhaan kesämekkoon, joka oli tänä aamuna hieman kireä.
Taustatiedot: Olen 36-vuotias nainen, 155 cm, 59 kg. Olen perusterve ja käyn säännöllisessä päivätyössä. Minulla on mies, mutta meillä ei ainakaan vielä ole lapsia. Olen lapsuudessa harrastanut aktiivisesti voimistelua, taitoluistelua ja balettia. Teini-ikäisenä nämä jäivät, ja aikuisena (viimeisen 16 vuoden aikana) olen säännöllisen epäsäännöllisesti käynyt salilla, pilateksessa, tanssitunneilla, juoksemassa ja venytellyt. Syön nykyään vähän liian paljon herkkuja. Salmiakkia ja suklaata on kotona usein. Samoin sokerittomia limuja ja varsinkin nyt kesällä jäätelöä. Jääkiekon MM-kisojen aikaan meni sipsiäkin.
Nyt siis ryhtiliike. Vyötäröä kapeammaksi, ehkä pari kiloa pois ja yleisesti parempi olo.
Aion saavuttaa tavoitteen nukkumalla hyvin, liikkumalla säännöllisesti ja syömällä terveellisesti. Terveellisellä ruoalla tarkoitan kasvispainotteista ruokaa, johon ei kuulu rasvaisia, suolaisia, sokerisia herkkuja. Vältän punaista lihaa, valkoisia jauhoja ja alkoholia. Sen sijaan keskityn vihanneksiin, hedelmiin, marjoihin, pehmeisiin kasvirasvoihin, kalaan, mahdollisesti kanaan ja kasviperäisiin proteiineihin ja kuitupitoisiin täysjyväviljoihin. Pyrin ateriarytmin (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, mahd. iltapala), liikunnan ja unen säännöllisyyteen.
Jos mahdollista, päivitän tähän ketjuun, miten projekti etenee, ja vastaan mielelläni kysymyksiin jos sellaisia on.
Tämä on siis projektin päivä 1
Paino 59 kg
Vyötärön ympärys 89 cm
Katsotaan, miten tämä lähtee etenemään.
Kommentit (104)
Miten ajattelit klaarata juhannuksen? Lyötkö sitten lomalla jo kaiken läskiksi?
Jos on pohjia, niin kyllä kolmessa viikossa vähän kiristelee. Jos lähtee tyhjästä niin pari viikkoa menee, että kroppa alkaa ottaa treeniä vastaan ja hormonitoiminta parantuu. Jokatapauksessa jos aikaa on 3 viikkoa niin unohda ekaksi puntari, laita se vaikkaa kaappiin piiloon ja ota mitalla ainakin vyötärö rinnanympärys käsivarren ympärys ja reiden ympärys, joita seuraat. Painoa on täysin turha seurata, se saattaa nousta vaikka vaatekoko pienenee. Sen jälkeen salille ja riittävästi painovastusta kehiin, että saat hyvän ärsykkeen lihakselle. Isoja perusliikkeitä, kyykky, penkki, maastaveto, leuanveto jne.. kaikki pikkuvemputukset voi unohtaa. Jos et muuta keksi niin googlaa vaikka arnolds golden six. Äläkä vain sorry yleisimpään kuultuun lauseeseen, "en mä halua isoja lihaksia". Pelko pois, ei niitä vahingossa tule. Sitten ravintoa (terveellistä) 5 kertaa päivässä, mutta pieniä annoksia.. vettä riittävästi. Nopeat hiilarit pois tyystin, yhtenä päibänä viikossa voit herkutella maltillisesti.
Ota miehes mukaan jos salille lähdet, kun testotasot nousee niin siitä innostuu.
Hieno päätös, ei mene koskaan hukkaan!
Täällä ap, tässä ensimmäisen päivän eli eilisen kooste:
Heräsin klo 7, unta 6h 30min (jäi vähäiseksi).
Klo 8.45 Barre, 1h
Klo 9.50 vatsalihastreeni, 10 min
Klo 10.10 aamupala: mustaherukkasmoothie (banaani, mustaherukat, maitorahka, cashewpähkinät, kauraleseet, kauramaito), vettä
Klo 15.45 lounas: lehtikaalipasta (täysjyväspagetti, lehtikaali, shalottisipuli, cashewpähkinät, ravintohiivahiutaleet, suolattu keitinvesi), vettä
Klo 21.05 illallinen: kana-kasviswokki (kanan paistileike, shalottisipuli, valkosipuli, herkkusienet, chili, pak choi, inkiväärimehu, limemehu, soija, seesamöljy, seesamin siemenet), kivennäisvettä
Klo 22.50 venyttely, 25 min
Klo 23.25 iltapala: banaani
Ap, noilla syömisillä, mitä aloituksessa mainitsit et kyllä ainakaan hoikistu. Saattaa käydäkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ap, tässä ensimmäisen päivän eli eilisen kooste:
Heräsin klo 7, unta 6h 30min (jäi vähäiseksi).
Klo 8.45 Barre, 1h
Klo 9.50 vatsalihastreeni, 10 min
Klo 10.10 aamupala: mustaherukkasmoothie (banaani, mustaherukat, maitorahka, cashewpähkinät, kauraleseet, kauramaito), vettä
Klo 15.45 lounas: lehtikaalipasta (täysjyväspagetti, lehtikaali, shalottisipuli, cashewpähkinät, ravintohiivahiutaleet, suolattu keitinvesi), vettä
Klo 21.05 illallinen: kana-kasviswokki (kanan paistileike, shalottisipuli, valkosipuli, herkkusienet, chili, pak choi, inkiväärimehu, limemehu, soija, seesamöljy, seesamin siemenet), kivennäisvettä
Klo 22.50 venyttely, 25 min
Klo 23.25 iltapala: banaani
Hyvältä näyttää! Älä unohda riittävää lihasharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pohjia, niin kyllä kolmessa viikossa vähän kiristelee. Jos lähtee tyhjästä niin pari viikkoa menee, että kroppa alkaa ottaa treeniä vastaan ja hormonitoiminta parantuu. Jokatapauksessa jos aikaa on 3 viikkoa niin unohda ekaksi puntari, laita se vaikkaa kaappiin piiloon ja ota mitalla ainakin vyötärö rinnanympärys käsivarren ympärys ja reiden ympärys, joita seuraat. Painoa on täysin turha seurata, se saattaa nousta vaikka vaatekoko pienenee. Sen jälkeen salille ja riittävästi painovastusta kehiin, että saat hyvän ärsykkeen lihakselle. Isoja perusliikkeitä, kyykky, penkki, maastaveto, leuanveto jne.. kaikki pikkuvemputukset voi unohtaa. Jos et muuta keksi niin googlaa vaikka arnolds golden six. Äläkä vain sorry yleisimpään kuultuun lauseeseen, "en mä halua isoja lihaksia". Pelko pois, ei niitä vahingossa tule. Sitten ravintoa (terveellistä) 5 kertaa päivässä, mutta pieniä annoksia.. vettä riittävästi. Nopeat hiilarit pois tyystin, yhtenä päibänä viikossa voit herkutella maltillisesti.
Ap jatkaa:
Voi kiitos vinkeistä! En varsinaisesti ole niiden tarpeessa, mutta vastakommenttina:
Minulla on peruskuntoa eli ns. pohjia.
En ole unohtanut puntaria. En ole siitä riippuvainen, mutta en myöskään pelkää sitä. Tiedän, että treenatessa lihas lisääntyy ja lihas painaa. Minulla on kotona puntari, joka näyttää mm. kehossa olevan lihaksen määrän, rasvan määrän ja viskeraalisen rasvan määrän. Seuraan näiden kehitystä. Mittaan myös vyötäröä.
En ole ajatellut mennä salille. Säästä liikeohjeet jollekin muulle. Tiedän kyllä, mitä ja miten treenaan. En pelkää lihasten kasvua. Minua ei edes haittaa, jos lihakset näkyvästi kasvavat. Pyrin kuitenkin hyvinvointiin, johon kuuluu monipuolinen liikunta ja myös kehonhuolto.
Jätän Arnoldin sixarin ihan suosiolla guuglaamatta. :D
Ravinnon terveellisyydestä olen mielestäni avannut ajatuksiani jo tuohon aloitusviestiin. En kaipaa siihenkään vinkkejä. Tiedän, että säännöllinen syöminen on avainasemassa sekä jaksamisen että kylläisyyden tunteen kannalta.
Aion pyrkiä ruokarytmiin, jossa ei tee mieli eikä tarvitse "herkutella". En tarvitse karkkipäivää. Minulla ei ole koskaan ollut sellaista. Kesän ihania, terveellisiä herkkuja ovat mm. marjat. Saa syödä vaikka joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ota miehes mukaan jos salille lähdet, kun testotasot nousee niin siitä innostuu.
:D Kiitos tästäkin vinkistä! Mieheni käy salilla 4-5 kertaa viikossa ja lisäksi harrastaa 6-15 km:n kävelylenkkejä, joita teemme toisinaan myös yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa:
Voi kiitos vinkeistä! En varsinaisesti ole niiden tarpeessa, mutta vastakommenttina:
Minulla on peruskuntoa eli ns. pohjia.
En ole unohtanut puntaria. En ole siitä riippuvainen, mutta en myöskään pelkää sitä. Tiedän, että treenatessa lihas lisääntyy ja lihas painaa. Minulla on kotona puntari, joka näyttää mm. kehossa olevan lihaksen määrän, rasvan määrän ja viskeraalisen rasvan määrän. Seuraan näiden kehitystä. Mittaan myös vyötäröä.
En ole ajatellut mennä salille. Säästä liikeohjeet jollekin muulle. Tiedän kyllä, mitä ja miten treenaan. En pelkää lihasten kasvua. Minua ei edes haittaa, jos lihakset näkyvästi kasvavat. Pyrin kuitenkin hyvinvointiin, johon kuuluu monipuolinen liikunta ja myös kehonhuolto.
Jätän Arnoldin sixarin ihan suosiolla guuglaamatta. :D
Ravinnon terveellisyydestä olen mielestäni avannut ajatuksiani jo tuohon aloitusviestiin. En kaipaa siihenkään vinkkejä. Tiedän, että säännöllinen syöminen on avainasemassa sekä jaksamisen että kylläisyyden tunteen kannalta.
Aion pyrkiä ruokarytmiin, jossa ei tee mieli eikä tarvitse "herkutella". En tarvitse karkkipäivää. Minulla ei ole koskaan ollut sellaista. Kesän ihania, terveellisiä herkkuja ovat mm. marjat. Saa syödä vaikka joka päivä.
Olen samaa mieltä kuin tuo yksi viestittäjä, painoa et saa pudotettua noin syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain 3 viikkoa eli miksi et samalla muuttaisi elintapoja ihan pysyvästi loppuelämän ajaksi?
Kuten aloitusviestissä kerroin, kolmen viikon päästä alkaa loma, jolloin haluan mahtua vanhaan kesämekkoon, joka oli eilisaamuna kokeillessa kireä. Se meni kiinni, mutta en pystynyt oikein hengittämään. Tämä mekko on tarkoitus pukea ystäväni häihin 9.7.22. Kolmen viikon tavoite tulee tästä. Jos mekko ei jostain syystä olisi sopiva viikkoa ennen häitä, pitäisi miettiä muuta vaatetusta.
Olen häiden jälkeen koko loppuloman matkoilla. En voi luvata itselleni, että pystyisin joka päivä syömään säännöllisesti ja terveellisesti ja treenaamaan samoin kuin kotiarjessa. En sinänsä näe estettä jatkaa tätä jossain muodossa lomallakin ja sitten taas loman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit klaarata juhannuksen? Lyötkö sitten lomalla jo kaiken läskiksi?
Juhannuksen ajattelin viettää tuttuun tapaan ystävien kanssa. Tässä vaiheessa mietin, etten joisi juhannuksena alkoholia kenties ollenkaan. Jos ryhdyn juomaan, se heikentää unen laatua ja estää urheilemasta. Hyvinvointiprojekti on minulle todennäköisesti myös kahden viikon päästä tärkeämpi kuin juhannusskumppa.
ap
Ap täällä ja toisen päivän eli sunnuntain 12.6. kooste
Heräsin klo 8, unta 7h 30min (jäi jälleen hieman vähäiseksi)
paino 59,5 kg
vyötärön ympärys 88,5 cm
Klo 9.50 kehoa herättelevä ja avaava jooga, 10 min
Klo 10.10 lihaskuntotreeni vatsalihaksille ja yläkropalle, 25 min
Klo 10.50 aamupala: avokado-lehtikaalismoothie (banaani, avokado, lehtikaali, kauraleseet, luonnonjogurtti, limemehu), vettä
Klo 12-13 hieronta
Klo 15.00 lounas: kana-kasviswokki (kanan paistileike, herkkusienet, punainen paprika, pak choi, inkiväärimehu, limemehu, soija, seesamöljy, ruisleipä), vettä
Klo 18.30 välipala: banaani, kivennäisvettä
Klo 21.50 illallinen: tonnikala-perunasalaatti (tonnikalaa, perunoita, lehtikaalia, kevätsipulia sekä kastike, jossa Dijon-sinappia, oliiviöljyä, hunajaa, limemehua ja mustapippuria), kivennäisvettä
Klo 23.00 venyttely, 27 min
Tässä ap ja projektin 3. päivän 13.6. kooste
Heräsin klo 5.30 vain 4h 45min:n unen jälkeen. Sain nukuttua luvattoman vähän, ja tämä vaikutti koko päivään.
En käynyt puntarilla.
vyötärön ympärys 88,5 cm
Klo 6.30 kehoa herättelevä ja avaava jooga, 7 min
Klo 7.00 aamupala: tuorepuuro (banaani, mustikka, vadelma, kaurahiutale, maitorahka, kauramaito)
Klo 7.15-15.30 etätyöpäivä
Klo 11.00 lounas: tonnikala-perunasalaatti (tonnikalaa, perunoita, lehtikaalia, kevätsipulia sekä kastike, jossa Dijon-sinappia, oliiviöljyä, hunajaa, limemehua ja mustapippuria), vettä
Klo 14.00 välipala: kaksi ruisleipäviipaletta, margariinia ja punaista paprikaa, vettä
Työpäivän jälkeen väsytti ja oli paljon hoidettavia asioita. En mielestäni ollut nälkäinen. Olin suunnitellut tekeväni lihaskuntotreenin, mutta olin siihen liian väsynyt. Illalla klo 18.00 oli harrastukseen liittyvä projektikokous, johon lähdin klo 17.30. Ajattelin, että kokous kestää 1,5-2 tuntia ja voisin syödä lämpimän ruoan sen jälkeen.
Klo 18.00-21.20 kokous, joka kesti siis lopulta yli 3 tuntia. Niinpä söin nälissäni sitä, mitä tarjolla oli: 2,5 dl sipsejä, 2 Domino-keksiä, 8 viinirypälettä ja lasin vettä. Olin itseeni erittäin pettynyt. Minun olisi pitänyt ennakoida.
Kokouksessa alkoi juilia ikävästi vasenta hartiaa, ja mitä pidemmälle ilta eteni, sitä laajemmalle kipu säteili ja voimistui migrenoottiseksi päänsäryksi. Olin ajatellut vielä venytteleväni ja/tai joogaavani illalla, mutta päänsärky oli niin kova, että menin kotiin päästyäni suoraan pesulle ja nukkumaan.
Tässä aamutuimaan 4. päivän eli 14.6. kooste
Heräsin klo 5.50, unta 6h 40min (migreeni häiritsi unta ja heräsin päänsärkyyn) Otin aamulla 2*800mg ibuprofeiinia ja särky helpotti n. tunnissa.
paino 59,5 kg
vyötärön ympärys 88 cm
Klo 7.30 kehoa herättelevä ja erityisesti niska-hartiaseutua avaava jooga, 15 min
Klo 8.15 aamupala: tuorepuuro (banaani, mustikka, vadelma, kaurahiutale, maitorahka, kauramaito)
Klo 8.30-16.00 työpäivä
Klo 11.15 lounas: kaupasta hankittu Reissumies savulohitäytteellä (savulohi, punasipuli, remoulade-kastike), 1 satsuma, vettä
Klo 12.45 välipala: 1,5 sentin pala kinuskikakusta (esihenkilön 50-vuotisjuhlakahvit) ja kupillinen mustaa teetä.
Olisin todellakin halunnut kieltäytyä kakusta. Minun ei tehnyt sitä mieli, mutta sosiaalinen paine oli valtava, kun 20 ihmistä katsoi kohti ja päivänsankari-esihenkilö pyysi leikkaamaan palan.
Klo 16.05 intervallitreeni, kävely- ja juoksulenkki työpaikalta kotiin, 3,8 km, 31 min
Klo 17.00 lihaskuntotreeni vatsalihaksille ja yläkropalle, 32 min
Klo 19.00 illallinen: tomaattipasta (täysjyväspagetti, suolattu keitinvesi, rypsiöljy, valkosipuli, tomaattimurska, basilika, ravintohiivahiutaleet), vettä
Klo 22.45 venyttely, 47 min
Klo 23.45 iltapala: banaani
Jättäisin vielä perunan ja pastan pois, turhaa hiilaria ja kerääntyy rasvaksi kehoon.
Vaikket ilmeisesti vinkkejä kaipaakaan, niin lisäisin liikuntaa hieman, nyt on mun näkökulmasta vähän palautuspäivämäisiä harjoitteita.Ei toki kaikille päiville.. mutta pari kovempaa vois olla per viikko.
Kokeile välillä esim. hirssiä ja tattaria. Täyttävät vatsaa mutta sisältävät vähemmän hiilihydraattia. Liikunta voisi olla vähän tehokkaampaa, juoksu 1-2 h 4-5 krt viikossa kuluttaa kaloreita 500-700 kcal kerralla riippuen harjoituksen kestosta. Jooga kuluttaa huomattavasti vähemmän, mutta on hyvä lisä muuhun harjoitteluun. Jos käyt ryhmäjumpassa, ota välillä jotain tehokkaampaa kuten body pump tms.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin vielä perunan ja pastan pois, turhaa hiilaria ja kerääntyy rasvaksi kehoon.
Ei kerry jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikket ilmeisesti vinkkejä kaipaakaan, niin lisäisin liikuntaa hieman, nyt on mun näkökulmasta vähän palautuspäivämäisiä harjoitteita.Ei toki kaikille päiville.. mutta pari kovempaa vois olla per viikko.
Samaa mieltä, liikunta jää vähän turhan kevyeksi teholtaan ja kestoltaan. Tunnin harjoitus voisi olla parempi että aineenvaihdunta lähtee kunnolla liikkeelle. 10 min venyttelyllä ei ole oikeastaan mitään vaikutusta painonpudotuksen kannalta.
Miksi vain 3 viikkoa eli miksi et samalla muuttaisi elintapoja ihan pysyvästi loppuelämän ajaksi?