Skitsofrenian periytyvyys, kannattaako tehdä lapsia?
Hei!
Mieheni sairastaa skitsofreniaa. Olen 33, mies 32. Haluaisimme lapsia, mutta onko järkevää tehdä niitä jos suvussa (lähisukulaisista 3 miehen sukulaisista ja miehellä) on skitsofreniaa?
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.
Kommentit (163)
No oletetaan jotta se voidaan parantaa helposti tulevaisuudessa eli siinä yksi syy pohdittavaksi. Enimmillään viiden vuoden kuluttua se on mahdollista.
Tiedän tapauksen jossa jostain on uskoteltu että "siellä kuuluu ääniä" siis että joillain olisi skitsofreniaa perheessä. No useimmat vaan naureskelee kun tietää että se on täyttä paskaa. Ei tuommoinen uppoa kun täys pässeihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen jossa jostain on uskoteltu että "siellä kuuluu ääniä" siis että joillain olisi skitsofreniaa perheessä. No useimmat vaan naureskelee kun tietää että se on täyttä paskaa. Ei tuommoinen uppoa kun täys pässeihin.
Eikö tuollainen ole kunnianloukkaus jo. Rahaa pitäis saada korvaukseksi ja sen jälkeen käskee painua vi... ttuun.
Tekee myös selväksi sen että ei tuollaisia sovi levitellä. Ihan kuin ihmiset uskoisi että se on esim. läheinen x joja kertoilee tuollaista, kun jokin ei näytä täsmäävän.
Vaikka ei voi todistaa että tahalleen on levitelty vääriä juttuja, epäilys siitä ketkä niitä on levitellyt on häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjasiittiö miehen sairauden takia, jos otat riskin, että voit miehen sairastuttua lähteä yksinhuoltajaksi.
Ja miten suuri riski, että lapsi sairastuu myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se, mutta kun on lääkitys, niin en kyllä toilaile yhtään mihinkään. Ei kannata yleistää, että skitsofreenikko olisi tasapainoton.
Skitsofreniaan kuuluu sairaudentunnottomuus. Potilas kokee olevansa aivan kuten muutkin, tai saattaa pitää muita outoina. En sano, että sinun kohdallasi on näin.
Ei e skitsofreniaa, mutta pidän monia ihmisiä outoina ja olen myös joskys sellainen itsekin.
Kyllä skitsofrenia tulee ilmi aina mhille ihmisille herran jestas, vaikka olisi sairaudentunnotin ihminen. Se on sen laatuinen, mikä todelka näkyy elu kuulee ja näkee harhoja eli sellaisia mitä muur ei näe silloun kun ovat samassa tilassa. Et tietenkään voi tietää mitä henkilö on oikeasti nähnyt tai kuullut jos et ole samassa tilassa ja kaikki eivät edes huomaa tai kuule kaikkea vaikja ovat samassa tilassa. Kyllä skitsofreniaa potevan ihmisen tunnistaa maallikotkin. Vähän eri asia kun jotkut muut pienet poikkeavuudet.
Siksi huvittavaa valehdella jostain ihmisestä että sairastaisi skitsofreniaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se, mutta kun on lääkitys, niin en kyllä toilaile yhtään mihinkään. Ei kannata yleistää, että skitsofreenikko olisi tasapainoton.
Skitsofreniaan kuuluu sairaudentunnottomuus. Potilas kokee olevansa aivan kuten muutkin, tai saattaa pitää muita outoina. En sano, että sinun kohdallasi on näin.
Ei e skitsofreniaa, mutta pidän monia ihmisiä outoina ja olen myös joskys sellainen itsekin.
Kyllä skitsofrenia tulee ilmi aina mhille ihmisille herran jestas, vaikka olisi sairaudentunnotin ihminen. Se on sen laatuinen, mikä todelka näkyy elu kuulee ja näkee harhoja eli sellaisia mitä muur ei näe silloun kun ovat samassa tilassa. Et tietenkään voi tietää mitä henkilö on oikeasti nähnyt tai kuullut jos et ole samassa tilassa ja kaikki eivät edes huomaa tai kuule kaikkea vaikja ovat samassa tilassa. Kyllä skitsofreniaa potevan ihmisen tunnistaa maallikotkin. Vähän eri asia kun jotkut muut pienet poikkeavuudet.
Siksi huvittavaa valehdella jostain ihmisestä että sairastaisi skitsofreniaa.
Vanha vitsi on se että järjestetään jollekin jotain, jotta se menisi sanomaan niistä ja sitten kielletään jotta se saisi hullun leiman.
Esim. gang stalking, järjestetään niin että se ei ole ilmeistä kaikille, mutta kohteelle itselleen on. No mut siinähän järjestää. Ei sillä mitään vaikutusta ole.
skitsofreniaa hoidetaan sähköshokkihoidolla
Vierailija kirjoitti:
mielen sairaudet ja työttömyys kulkee käsikädessä
Mielenkiintoinen kysymys on aiheuttaako työttömyys mielenterveydellisiä ongelmia
vai
ovatko mielisairaat työttömiä koska ovat sairaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymys on aiheuttaako työttömyys mielenterveydellisiä ongelmia
vai
Yleisimmin varmaankin on niin että työtön on mielisairas jo syntyjään, ja siksi jää työttömäksi
sosionomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vai
Yleisimmin varmaankin on niin että työtön on mielisairas jo syntyjään, ja siksi jää työttömäksi
Kyllä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
skitsofreniaa hoidetaan sähköshokkihoidolla
Lääkehoidot aina ennen sähköä
Vierailija kirjoitti:
Miten skitsofrenia periytyy?
Perinnölliset tekijät lisäävät alttiutta sairastua skitsofreniaan. Jos jompikumpi lapsen vanhemmista sairastaa skitsofreniaa, noin joka kymmenes lapsi sairastuu elinaikanaan skitsofreniaan. Perinnöllisten tekijöiden lisäksi erilaiset ympäristötekijät vaikuttavat sairauden kehittymiseen.
google: skitsofrenia periytyvyys
Jaahas. Taitaapa suurin osa sairastuneista tulla terveistä perheistä.
T: skitsofreenikon sisko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten skitsofrenia periytyy?
Perinnölliset tekijät lisäävät alttiutta sairastua skitsofreniaan. Jos jompikumpi lapsen vanhemmista sairastaa skitsofreniaa, noin joka kymmenes lapsi sairastuu elinaikanaan skitsofreniaan. Perinnöllisten tekijöiden lisäksi erilaiset ympäristötekijät vaikuttavat sairauden kehittymiseen.
google: skitsofrenia periytyvyys
Jaahas. Taitaapa suurin osa sairastuneista tulla terveistä perheistä.
T: skitsofreenikon sisko
Tämä! Meidän suvussa on vain yksi skitsofreenikko.
Olen miettinyt aihetta paljon. Mieheni sairastui skitsofreniaan 10 vuoden yhdessäolon jälkeen. Meillä oli tarkoitus perustaa perhe, mutta olen muuttanut mieleni. Vaikka sairaus olisi tasapainossa, en ikinä voisi antaa mieheni esim. valvoa koliikkivauvan kanssa. Hän joutuisi varmasti suljetulle sen seurauksena enkä koe jaksavani yksin vauvan kanssa. Saati jos sairaus pahenisi ja minusta tulisi totaali yh tai perhe-elämä olisi yhtä h*lvettiä. Toki myös perinnöllinen alttius lapsella olisi ja vanhemman psykoosioireet vaikuttavat lapseen. Toki kaikki voisi mennä myös hyvin mutta en halua lasta niin paljon että olisin riskin valmis ottamaan. En ole ottamassa eroa diagnoosin takia, mutta hyväksyn sen ettemme perusta perhettä. Tilanne olisi vaikeampi jos lapsen saanti olisi minulle välttämätön tarve.
Korostan puhuvani omasta puolesta, jokainen tekee itse ratkaisunsa enkä niitä moralisoi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet skitsofreenikon kanssa? Ei kannata tehdä sen kanssa, etsi terve mies.
En ole ap mutta olen skitsofreenikon kanssa parisuhteessa, koska sairaus puhkesi vasta pidemmän yhdessäolon jälkeen. En ole ottamassa eroa pelkän diagnoosin takia jos yhteiselo muuten sujuu. Myönnän kyllä että uutta suhdetta en skitsofreniaa sairastavan kanssa aloittaisi.
Vakavasti mielenterveysongelmaisen ei koskaan pitäisi hankkia lapsia, ei ole kelvollinen vanhemmaksi ja aiheuttaa lapsille elinikäiset ongelmat ja traumat.
Keski-ikäisenä oon huomannu et tyypit tekee muksuja vakavampiankin sairauksien periytyvyydellä. Skitsofreniaa voi hoitaa lääkkeillä? Et sä pysty takaamaan et lapaistas tulee terveitä vaik sukujuuret olis miten terveet. Joskus lapset kuolee tai vammautuu jopa tukehtumalla ruokaan tai hukkumalla vesisankoon. Tai syntyy muuten vain vammainen jälkeläinen.
En tiedä koska meillä ei ole ollut suvussa skitsofreniaa, mutta en lähtisi tuollaisen kanssa lapsia tekemään. Perinnöllistä se on kai.
Ja höhlät muistetaan sitten, että skitsofrenia on skitsofreniaa, eikä mitään muuta.
Esim. masentuneisuus, ocd, adhd, autismi sitten ihan eri juttuja. Kuulostaa hassulta, mutta kun tiedän että ihmiset niputtavat nämä samaan nippuun monesti. Ni, ei kaikki tiedä kaikkea.
Ja sit hei muistetaan, että jos henkilö on oikeasti ollut gang stalkingin uhri (niinkuin se yks nainen) se ei ole sitten skitsofreniaa kun kertoo huomanneensa maalituksen, seuraamisen ja muutakin asiaan liittyvää.
Ihan vihjeeksi skitsofrenia on sitä, että kuulee esim. jotain mitä joku toinen ei kuule, jos on siis paikalla. Jos joku väittää maalittamisesta ja seuraamisesta, etkä itse ole huimannut sitä tuon kyseisen henkilön kohdalla, se ei ole skitsofreniaa. Se olisi jos henkilö sanoisi että ohi ajoi vihreä auto, mutta ei ajanut mikään.
Tietenkin gang stalking tyyppisissä jutuissa onkin tarkoitus, että henkilö kertoisi häntä seurattavan, jotta varsinkin nämä henkilöt, jotka tietävät jutusta voisivat väittää vainoharhaisiksi tai jopa heittää jotain skitsofrenia epäilyksiä. Ja nekin, jotka eivät ole huomanneet seuraamista, saadaan uskomaan että henkilö on vainoharhainen.
Mutta ei huolen häivää jos maalittamisen ovat huomanneet myös muutkin kun ne jotka tahalleen kieltävät sen. Laajoissa jutuissa huomataan.