Skitsofrenian periytyvyys, kannattaako tehdä lapsia?
Hei!
Mieheni sairastaa skitsofreniaa. Olen 33, mies 32. Haluaisimme lapsia, mutta onko järkevää tehdä niitä jos suvussa (lähisukulaisista 3 miehen sukulaisista ja miehellä) on skitsofreniaa?
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Karseaa kuinka ennakkoluuloisia ja jyrkkiä käsityksiä täällä on. Juuri tämän takia en uskalla edes yrittää saada parisuhdetta, kuka tahansa kuitenkin jättäisi minut heti jos saisi tietää että olen kärsinyt paniikkihäiriöstä traumaattisen tapahtuman jälkeen ja masennuksesta väkivaltaisten vanhempien takia. Vauvapalstan mielestä minä en saa tehdä lapsia, en ansaitse parisuhdetta, en voi elää omillani tai olla töissä, joudan vankilaan tai saisin tehdä eutanasian.
Skitsofrenia on aivan eri asia kuin traumaan liittyvät ahdistusreaktio tai vaikean lapsuuden tuottama masennus. Ne eivät ole periytyviä geenien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karseaa kuinka ennakkoluuloisia ja jyrkkiä käsityksiä täällä on. Juuri tämän takia en uskalla edes yrittää saada parisuhdetta, kuka tahansa kuitenkin jättäisi minut heti jos saisi tietää että olen kärsinyt paniikkihäiriöstä traumaattisen tapahtuman jälkeen ja masennuksesta väkivaltaisten vanhempien takia. Vauvapalstan mielestä minä en saa tehdä lapsia, en ansaitse parisuhdetta, en voi elää omillani tai olla töissä, joudan vankilaan tai saisin tehdä eutanasian.
Skitsofrenia on aivan eri asia kuin traumaan liittyvät ahdistusreaktio tai vaikean lapsuuden tuottama masennus. Ne eivät ole periytyviä geenien kautta.
Niinpä ja minusta täällä on vain kerrottu faktoja jotka on syytä ottaa huomioon jos lapsia tilanteeseen hankkii.
Yhdellä lapsistani on skitsofrenia, aikuisena puhjennut. Näin äidin näkökulmasta todella tuskallinen sairaus. Jos voisin niin tekisin kaikkeni että lapseni paranee. Mutta voin vain seurata vierestä ja toivoa parasta. Valitettavasti skitsofreniaan ei ole olemassa parantavaa lääkitystä. Edelleen myös uuden polven psykoosi lääkkeillä on paljon sivuvaikutuksia, jotka tekevät sen, että sairastunut helposti lopettaa lääkityksen avohoidossa. Kaikilla lääkitys ei edes poista kaikkia harhoja tehokkaasti, mutta silti aiheuttaa vaikeasti kestettäviä sivuoireita.
Perinnöllisyyttäkin isompi asia on lopulta se, kuinka hyvin hoitotasapainossa sairaus on. Onko ihminen kykenevä vanhemmuuteen. Valvominen ja stressi eivät ole sairaudessa hyväksi. Mä en voi antaa kellekään ohjeita miten toimia, mutta äitinä tämä on jatkuva suuri suru ja huoli. Mä olen menettänyt mun lapseni vaikka hän on elossa. Ajoittain saan hänet hetkeksi takaisin, näen silmissä aidon ilon, lapseni on läsnä ja vuorovaikutus toimii.
Vaikea tilanne. Asia riippuu siitä, onko valmis ottamaan sen riskin että lapsen hoito jää kokonaan itselle. Oireilu voi pahentua univajeen tai stressin takia.
Persoonallisuushäiriöiset tulisi eristää muusta yhteoskunnasta. On rasittavaa että he häiritsevät muita
Helpompi asetelma kuin mies sairastaa, hän voi käyttää lääkkeitä jatkuvasti, nainen joutuu usein vaihtaa tai lopettaa lääkkeet raskauden ajaksi.
Ei ole mikään este lapsen hankintaan, jos hoitotasapaino on hyvä.
Liikalihavuus ja ylipaino altistaa mielenterveyden ongelmille:
"Vakaviin mielentervydenhäiriiöihin liittyy lihavuuden riski. Skitsofreniapotilaiden lihavuus on 3–4 kertaa yleisempää kuin muun väestön. Useat psykoosilääkkeet (esimerkiksi klotsapiini ja olantsapiini) ja jotkut muut psyyken lääkkeet (esimerkiksi mirtatsapiini, litium, valproiinihappo) häiritsevät nälän ja kylläisyyden havaitsemista ja altistavat painonnousuun. Psykoosilääkitys voi myös vähentää energiankulutusta levossa"
Lainaukset olivat Psykiatria (2019)-oppikirjasta (Duodecim) ja kirjoittajat olivat Jaana Suokas ja Aila Rissanen.
Vierailija kirjoitti:
"Vakaviin mielentervydenhäiriiöihin liittyy lihavuuden riski. Skitsofreniapotilaiden lihavuus on 3–4 kertaa yleisempää kuin muun väestön. Useat psykoosilääkkeet (esimerkiksi klotsapiini ja olantsapiini) ja jotkut muut psyyken lääkkeet (esimerkiksi mirtatsapiini, litium, valproiinihappo) häiritsevät nälän ja kylläisyyden havaitsemista ja altistavat painonnousuun. Psykoosilääkitys voi myös vähentää energiankulutusta levossa"
Lainaukset olivat Psykiatria (2019)-oppikirjasta (Duodecim) ja kirjoittajat olivat Jaana Suokas ja Aila Rissanen.
Ensin lihot, senjälkeen miehet pitävät sinua rumana, syntyy seksuaalinen trauma
Lihavat etsiköön lihavan puolison
Miettisin myös sitä, että onko valmis olemaan perheen ainoa elättäjä jos mies joutuu sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeelle. En tosin tiedä kuinka yleistä tämä on, jos hoitotasapaino on löytynyt hyvin.
Lapseni isällä on ko sairaus. Nyt jo aikuinen lapseni voi hyvin ja löytänyt paikkansa, opiskellut, työllistynyt, parisuhteessa jne jne. Itse kannoin suurimman osan kasvatuksesta, taloudellisesta vastuusta, mutta ehdottomasti paras asia mitä elämässäni on koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
"Vakaviin mielentervydenhäiriiöihin liittyy lihavuuden riski. Skitsofreniapotilaiden lihavuus on 34 kertaa yleisempää kuin muun väestön. Useat psykoosilääkkeet (esimerkiksi klotsapiini ja olantsapiini) ja jotkut muut psyyken lääkkeet (esimerkiksi mirtatsapiini, litium, valproiinihappo) häiritsevät nälän ja kylläisyyden havaitsemista ja altistavat painonnousuun. Psykoosilääkitys voi myös vähentää energiankulutusta levossa"
Missä sun luetunymmärtäminen on? Tuossahan ei puolella sanallakaan väitetä sellaista, että ylipaino altistaisi skitsofrenialle, vaan toisin päin, että skitsofrenia altistaa lihavuudelle.
Vierailija kirjoitti:
"Vakaviin mielentervydenhäiriiöihin liittyy lihavuuden riski. Skitsofreniapotilaiden lihavuus on 34 kertaa yleisempää kuin muun väestön. Useat psykoosilääkkeet (esimerkiksi klotsapiini ja olantsapiini) ja jotkut muut psyyken lääkkeet (esimerkiksi mirtatsapiini, litium, valproiinihappo) häiritsevät nälän ja kylläisyyden havaitsemista ja altistavat painonnousuun. Psykoosilääkitys voi myös vähentää energiankulutusta levossa"
Kirjoituksesi perusteella et ole ymmärtänyt lukemaasi. Tyhmyyteen ei ole parannusta.
Appiukon isällä oli skitsofrenia. Se periytyi kolmelle pojalleen ja yhdelle tytölle. Appiukko sai myös vaikean muodon. Appiukon. 3 lapsella ei ole mutta mieheni.sisaten 3 lapsella on. Meidän lapsilla ei. Erittäin periytyvä tässä suvussa. Harmittavaa. Noista appiukon sisarusten laosustacen tiedä.
Tietenkin , teet kuusi lasta . Jos niistä vaikka kahdella on skitso , niin sullahan on kuitenkin neljä skitsotonta lasta ,
Ensisijaisesti mietityttäisi miehen kyky kestää perhe-elämää ja sitoutua lääkitykseen ja hoitoon, miten te perheenä hoitaisitte tilanteet jos hänellä tulisi oikeasti todella huono kausi? Vaikka lapselle ei tulisi skitsofreniaa itselleen, kuinka vakaat lähtökohdat pystytte tarjoamaan?
Itse olen kasvanut vakavasti mt-ongelmaisen vanhemman varjossa ja kyllä sitä onkin sitteen terapiassa saanut istua, syödä masennuslääkkeitä ja käsitellä traumojaan ihan urakalla. Olen myös käynyt vertaistukiryhmissä ja tiedän että nämä asiat voivat varjostaa ihmisen elämää vaikka olisi jo eläkkeellä ja kyseinen vanhempi kuollut vuosikymmeniä sitten.
En sano että kuka saa hankkia lapsia ja kuka ei, kai hoidossa olevat mt-sairaudet voivat olla ihan kestettäviä. Mutta tämä lapsen näkökulmasta. Toinen tarina sitten jos lapsikin sairastuu.
Jos toisella vanhemmista on skitsofrenia, niin on 6% todennäköisyys että lapsellakin on se.