Skitsofrenian periytyvyys, kannattaako tehdä lapsia?
Hei!
Mieheni sairastaa skitsofreniaa. Olen 33, mies 32. Haluaisimme lapsia, mutta onko järkevää tehdä niitä jos suvussa (lähisukulaisista 3 miehen sukulaisista ja miehellä) on skitsofreniaa?
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isälläni on skitsofrenia. Itse olen sitten autismin kirjolla ja lapseni on adhd. Eli lievenee seuraavissa polvissa mutta periytyy kyllä.
Ei se lievene. Se on vaan hypännyt sinun ja lapsesi yli. Skitsofrenia periytyy peittyvästi, saattaa puhjeta muutaman sukupolven päästä jollain jälkeläiselläsi.
Samat geenit voi altistaa skitsofrenialle, autismille ja adhdlle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isälläni on skitsofrenia. Itse olen sitten autismin kirjolla ja lapseni on adhd. Eli lievenee seuraavissa polvissa mutta periytyy kyllä.
Ei se lievene. Se on vaan hypännyt sinun ja lapsesi yli. Skitsofrenia periytyy peittyvästi, saattaa puhjeta muutaman sukupolven päästä jollain jälkeläiselläsi.
Ei ole mitään skitsofrenialle eikä ADHDlle altistavia geenejä. Tutkijat sanovat geenien altistavan jollekin häiriölle, jos he löytävät tilastollisen korrelaation populaatiotasolla. Geenitutkinuksissa käytetään usein valtavia otoksia, ei korjata virheiden moninkertaistumiselle altistavaa Family Wise - virhettä ja ei kyetä kontrolloimaan kaikilta osin geneettistä stratifikaatiota. Tilastollisesti merkitseviä tuloksia on näin helppo saada, vaikka kohonnut riski olisi alle prosentin luokkaa, ja sekin selittyy valtaosin tutkimusten metodologisilla haastella plus sekoittavilla tekijöillä. Silti psykiatrit koristavat näiden olemattomien tilastollisten artefaktien merkitystä, koska se on paras näyttö mitä heillä on - epäspesifit heikot korrelaatit, jotka ovat sattumanvaraisesti yhteydessä millon mihinkim häiriöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään skitsofrenialle eikä ADHDlle altistavia geenejä. Tutkijat sanovat geenien altistavan jollekin häiriölle, jos he löytävät tilastollisen korrelaation populaatiotasolla. Geenitutkinuksissa käytetään usein valtavia otoksia, ei korjata virheiden moninkertaistumiselle altistavaa Family Wise - virhettä ja ei kyetä kontrolloimaan kaikilta osin geneettistä s
Niin että on ihan sattumaa, että näitä esiintyy runsaasti tietyissä suvuissa? Höpö höpö nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään skitsofrenialle eikä ADHDlle altistavia geenejä. Tutkijat sanovat geenien altistavan jollekin häiriölle, jos he löytävät tilastollisen korrelaation populaatiotasolla. Geenitutkinuksissa käytetään usein valtavia otoksia, ei korjata virheiden moninkertaistumiselle altistavaa Family Wise - virhettä ja e
Suurimmalla osalla diagnoosin saaneista ei ole sukurasitusta taustallaan. Ja voi olla niinkin, että psykiatrit lätkivät herkemmin arvioitsijoiden väliseltä kappa-arvoltaan 0.43 olevan oiretason diagnoosin niille psykoosipotilaille, joilla on sukurasitus. Psykooseja ei voi kategorisesti erottaa toisistaan. Oletko koskaan tutustunut koko häiriön diagnostiikkaan? Missä siinä viitataan geenitesteihin tai aivokuvantamiseen? Lukemani perusteella kriteereissä viitataan mm. telepatiaan, mahdollisiin aistiharhoihin, epäuskottaviin uskomuksiin ja muihin kulttuuriin sopimattomiin kokemustason ilmiöihin. Kriteerit ovat normittavia ja valtava osa ihmisistä voisi jossain vaiheessa elämäänsä täyttää skitsofrenian diagnostiset kriteerit etenkin, kun määrittämättömän skitsofrenian keskeisin diagnostinen kriteeri on, ettei skitsofrenian diagnostiset kriteerit täyty. Oireluettelo on pelkää kulttuurisidonnaista normittavaa höpöhöpöä, ei ihme ettei biomarkkereita ole 100 vuodessa löytynyt. Se että jokin diagnoosi kulkee suvussa ei ole todiste sen geneettisyydestä - traditiotkin kulkevat usein suvussa, myös ammatit.
No siis jos isällä on skitsofrenia, niin taitaa olla 10% luokkaa se periytymisen todennäköisyys. Jos lapset hankitte niin tiedät riskit, mutta skitsofrenia ei ihan pelkästään perimän avulla puhkea.
Ehkä pyrkisin sitten suojelemaan lasta hieman siltä puhkeamisriskiltä. Esim teini-ikäiselle lapselle kannattaisi kertoa, että sinulla on tällainen mahdollinen riski ja kannabiksen käyttö voi pilata loppuelämäsi, että älä edes kokeile.
Mikä on lapsen kannalta oikein?