Työkkäristä soitettiin eka puhelu torstaina ja perjantaina tuli kirje etten ole täyttänyt työnhakuvelvoitetta?
Mitä tää nyt on? Puhuttiin kyllä puhelimessa että kuukauden tarkastelujaksolla pitää hakea 4 työpaikkaa. Oon jääny työttömäksi viime sunnuntaina ja torstaina sain ekan puhelun sieltä. Tämmöistä prseilyäkö tää työkkärin kanssa asiointi on?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Oottakaahan kun kokkarit pääsee valtaan, tulee ikävä nykyistä menoa. Sitten vasta itkettääkin.
Hupakkohallitusta ei tule ikävä. Päinvastoin, siirrytään järjen aikakauteen. Toki vihervassaria kiukuttaa kun perseily ei jatku.
Harmi vaan, ettei edes vuosikymmen riitä nykyhallituksen aiheuttamien vahinkojen ja monien korjaamiseen.
Mun kohdalla tarjonta on kaikista huvittavin, kun olin itsekin työkkärissä tuella oimistohommissa. Silti virkailija, joka tunsi minut hyvin, lähetti minulle osoituksen työpaikkaan, mihin ei ollut mitään ammattitaitoa. Kun kävin selvittämässä asiaa - siihena aikaan sai vielä käydä paikan päällä - selvisi, että mun ammattitiedoissa on rasti väärässä paikassa. Mulle tarjottiin ohjelmoijan paikkaa, kun olin taloushallinnon koulutuksen käynyt. Oli rasti kohdassa tietotekniikan tradenomi. Eikä sekään tutkinto vielä takaa alan osaamista. Tämä ei ehkä ole muuten iso virhe, mutta oli siitä erikoista, että osoituksen lähetti virkailija, jonka kanssa jopa kuljettiin usein kävellen yhdessä työmatkaa kun asuttiin samalla suunnalla ja juteltiin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla tarjonta on kaikista huvittavin, kun olin itsekin työkkärissä tuella oimistohommissa. Silti virkailija, joka tunsi minut hyvin, lähetti minulle osoituksen työpaikkaan, mihin ei ollut mitään ammattitaitoa. Kun kävin selvittämässä asiaa - siihena aikaan sai vielä käydä paikan päällä - selvisi, että mun ammattitiedoissa on rasti väärässä paikassa. Mulle tarjottiin ohjelmoijan paikkaa, kun olin taloushallinnon koulutuksen käynyt. Oli rasti kohdassa tietotekniikan tradenomi. Eikä sekään tutkinto vielä takaa alan osaamista. Tämä ei ehkä ole muuten iso virhe, mutta oli siitä erikoista, että osoituksen lähetti virkailija, jonka kanssa jopa kuljettiin usein kävellen yhdessä työmatkaa kun asuttiin samalla suunnalla ja juteltiin paljon.
Selvennys: Tukiaika oli loppunut ja tuo tapahtui sen jälkeen kun olin jäänyt taas työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kanssa kirje, että olisin laiminlyönyt jonkun sopimuksen mistä ei kirjeessä kerrottu yhtikäs mitään edes siltä osin että mitä asiaa koskien.
En oo viel jaksanu soitella ja kysellä kopiota tästä väitetystä sopimuksesta josta kaiketi pitäisi myös sitten löytyä myös mun allekirjoituskin.
Joo, tuo on just järkevä tapa toimia, ettei "jaksa" soitella ja selvittää mistä on kyse, vaan välttelee puheluihin ja kirjeisiin reagointia ja valittaa sitten, jos taikaseinä ei toimi ja rahavirrat pienenevät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pohtinut lopullista ratkaisua jo pitkään ja jos joku TE-täti pilaa joskus elämäni jollain tavalla, niin minä pilaan hänen elämänsä. Kaikkien kohdalla ei kannata mokata, vaikka olisi kuinka virkamies.
On keinoja yrittää parantaa elämääsi ja olisi väärin purkaa vihaasi johonkin viattomaan virkailijaan, joka vain tekee työtään. Jos saat kielteisen päätöksen johonkin, ota yhteyttä ja selvitä asiaa, että onko kyseessä virhe vai mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo no itselle työkkäri ehdotti keväällä, että hae pakettiautonkuljettajan pestiä. Muuten ihan olisin voinut hakea, mutta "pienoinen" ongelma saattaa olla se, että mulla ei ole ajokorttia :D
Oisko työpaikka kustantanut ajokortin ? Vai kieltäydyitkö elämänkatsomuksen vuoksi?
Kysytkö ihan tosissasi tuosta ajokortista?
Onneksi toi TE-häiriköinti loppuu 2026, kun työttömyysturva lakkautetaan. Siitä eteenpäin jokainen vastaa omasta toimeentulostaan tavalla tai toisella.
Kannattaa varmaan kysyä sieltä, onko tapahtunut virhe eikä hiljaa vain hyväksyä kohtalonsa. Mullekin kerran lähetetettiin aiheetta kirje työkkäristä, että oikeutesi tukeen on päättynyt.
oon nyt huomannut että työnantajat EIVÄT ENÄÄ VASTAA työnhakuihin OLLENKAAN, toukokuussa jätin pari hakemusta, joihin ei ole tullut mitään vastausta. AINOA syy on tämä HAKEMUSTEHTAILUTULVA! Varmasti joka ilmoitukseen sataa nyt turhiakin hakemuksia, ei niin vakavasti otettavia, joten eivät JAKSA enää edes kohteliasta EItä sanoa!!
Lähdetäänpä nyt ihan alusta!
Ilmoittauduit sunnuntaina 5.6.2022 työttömäksi ja sinulle soitettiin työkkäristä torstaina 9.6.2022 ja sait kirjeen 10.6.2022. Sen mukaan et olet täyttänyt työnhakuvelvoitetta.
Ihan näin käytännön elämässä ensimmäisen kerran tietoihisi on joku virkailija voinut käydä käsiksi maanantaina 6.6. eikä silloin lähetetty kirje ennätä sinulle perjantaiksi, kirjeet ovat matkalla vähintään viikon. Olisi ihan kiva, jos tarkistaisit, milloin ko. kirje on päivätty.
Tavallisesti näitä kirjeitä on lähtenyt asiakkaille, jotka eivät lue ohjeita. Jos haluaa ilmoittaa hakeneensa vain yhtä työpaikkaa, ohje neuvoo painamaan sivun alareunan Jatka-painiketta ja homma etenee kuten pitää. Iso osa haluaa laittaa rastin kohtaan Kyllä (se ei onnistu, jos ei ole ilmoittanut KAIKKIA jakson paikkoja haetuiksi) ja päättää sitten rastittaa Ei, koska niin pääsee jatkamaan. Valitettavasti silloin järjestelmä toimii kuten pitääkin eli koska asiakas kertoo, että ei aio hakea kaikkia vaadittuja paikkoja, hänelle lähtee selvityspyyntö.
Pelkkä työnhaun aloittaminen ei "laukaise" selvityspyyntöjen lähettämistä, joten vahva oletukseni on, että ap on jättänyt jotain olennaista kertomatta tai yhdistelee kahden asiakkaan tarinat.
Christiiina kirjoitti:
Sitä aina odottaa saavansa asiantuntevaa palvelua tuollaisista virastoista. Kun minä olin työtön ja sain työpaikan Norjasta, kysyin TE-toimiston virkailijalta, voinko saada jotain avustusta kun muutan työn takia Norjaan. Tähän sain vastauksen, että en voi saada, koska Norja ei ole EU-maa. Myöhemmin sain tietää, että olisin olut oikeutettu tukeen, jonka arvo olisi ollut jotain 1400, aika ison summan siis menetin yhden tietämättömän virkailijan takia.
Eivät ne muutenkaan tiedä mitään, suojatyöpaikka joillekin osaamattomille!
Kärsin sairaudesta, joka vaikuttaa mm. muistiini. Joskus en siis muista edes mitä nappia painaa puhelimessa. Työkkäri vaatinut minua hakemaan haastavia managerin töitä, koska olen tehnyt niitä ennen.
Minulle tehtiin suunnitelma, jonka mukaan haen töitä ja hakuvelvoitteeksi merkittiin yksi paikka. Paikan hakemisesta pitää rastittaa kolmen kuukauden kuluessa. Olen siis keväällä valmistunut ja tuo suunnitelma tehtiin kuukausi sitten.
Ennen tätä nykymenoa, työkkärin täti kehotti minua hakemaan avoinna olevaa arkkitehdin paikkaa. Täytyy sanoa, että hänellä oli luja usko minun kykyihini, mikä tietysti on hienokin asia. Arkkitehdin koulutusta minulla ei ole, vaan vuonna 1976 olen valmistunut merkonomiksi.
En kehdannut hakea.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tätä nykymenoa, työkkärin täti kehotti minua hakemaan avoinna olevaa arkkitehdin paikkaa. Täytyy sanoa, että hänellä oli luja usko minun kykyihini, mikä tietysti on hienokin asia. Arkkitehdin koulutusta minulla ei ole, vaan vuonna 1976 olen valmistunut merkonomiksi.
En kehdannut hakea.
Minulle tuli näitä hassuja paikkoja muutama haettavaksi ja laitoin niihin cv:n ja sähköpostilla lyhyen viestin "Olen saanut osoituksen hakea avoinna olevaa xxx paikkaa, sillä Te-toimisto on arvioinut pätevyyteni. Olen koulutukseltani xx ja .....". Lopuksi vielä kiitoslause ajasta ja huomiosta. Aina tuli työnantajalta myötätuntoinen vastausviesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin suunnitelma, jonka mukaan haen töitä ja hakuvelvoitteeksi merkittiin yksi paikka. Paikan hakemisesta pitää rastittaa kolmen kuukauden kuluessa. Olen siis keväällä valmistunut ja tuo suunnitelma tehtiin kuukausi sitten.
Jos et ole osa-aikatöissä, niin kohdallasi tehtiin virhe. Varaudu siihen, että sinuun otetaan uudestaan yhteyttä heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kehdannut hakea.
Minulle tuli näitä hassuja paikkoja muutama haettavaksi ja laitoin niihin cv:n ja sähköpostilla lyhyen viestin "Olen saanut osoituksen hakea avoinna olevaa xxx paikkaa, sillä Te-toimisto on arvioinut pätevyyteni. Olen koulutukseltani xx ja .....". Lopuksi vielä kiitoslause ajasta ja huomiosta. Aina tuli työnantajalta myötätuntoinen vastausviesti.
Minullapa työnantajat otti yhteyttä työkkäriin ja sain karenssin.
Et näköjään osaa kikkailla yhtään. Klikkaa sieltä työkkärin sivuilta rasti "minulla ei ole puhelinta" tai mikä onkaan, ja eivät enää häiritse.
Hulluinta tässä kaikessa on kuitenkin turha puuhastelu. Sillä ei tule yhtään lisää työpaikkoja että työttömät tehtailee ns. pakkohakemuksia. Eikä niitä töitä tule sillä että juttelee useammin työkkärin tädin kanssa. Lisänä on työttömille turhia kursseja ja ilmaiseksi työskentelyä. Kaikki tuo maksaa valtiolle enemmän kuin perustyöttömyys joka ei tempuilla katoa.
Tuo on huijausta että kursseilla, kuntoutuksessa ja työkokeiluissa olevia ei lasketa työttömiksi. Edellisen hallituksen malllilla näköjään pelataan taas työttömyyslukuja. Sipilänkin hallitus kaunisteli sillä kun työttömät leikkurin pelossa täytti kaikit saatavilla olevat 9 e per päivä paikat.