Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin kadulta lompakon jossa ihmisen henkkari ja muita kortteja ja 270e rahaa. Mitä tekisit minuna?

Vierailija
10.06.2022 |

Olen ajautumassa sille kannalle että pidän rahat ja vien lompakon kortteineen poliisin löytötavaratoimistoon. Lompakosta otin rahat kumikäsineillä ja pyyhkäsin huolellisesti mahdolliset sormenjälkeni pois. Kai nyt kaikki ne rahat pitäis?
N29

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaatille jäi edelliseltä kävijältä lompakko ja vein sen avaamatta cittarin infoon. Akka oikein irvisti minulle ja tarkisti heti setelilokeron. Mitään ei sanonut, kuulutti jotakuta, ilmeisesti lompakon omistajaa.

Seuraavalla kerralla osaan ottaa rahat ja nakata lompakon roskikseen. Rehellisyys ei ole enää hyve.

Miksi sinä sen kaupan infoon vein? Ei ihme että irvistelee noin tyhmälle joka ei poliisia kaupasta erota.

Täällä esim ei ole poliisilaitosta ollenkaan ja sinne missä lähin on,ei ole asiaa ikinä. Kyllä löytönsä ennemmin palauttaa edes vaikka kauppaan kun jättää lojumaan. Kun ei sitä poliisia ole. Edes partioita näe koskaan.

Kyllä tuo on ihan oikein toimittu, lompakon hukkaaja todennäköisesti eka kysyy sitä sieltä kaupasta. Ei tartte poliisia vaivata jos se löytyy jo sieltä. Kaupasta kiikuttavat sitten poliisille jos ei omistajasta kuulu.

Kuka sieltä kaupasta sen sinne poliisiin kiikuttaa? Onko kaupoilla jotain löytötavaravastaavia jotka työajalla sen tekee?

No vaikka kauppias itse vie, tai järjestetään joku viemään. Tosin harvemmin tarvitsee, koska omistaja kuitenkin kyselee ensin niistä paikoista joissa on viimeksi käynyt, kun huomaa lompakon kadonneen.

Eli asenne on "minä en jaksa, hoitakoon muut"

Miksi löytäjä ei vie itse tai järjestä jotain muuta viemään jos välittää löytääkö se omista lompakkoaan?

Jos välittää löytääkö omistaja lompakkoaan niin vie sen sinne kaupan tiskille, jos löytää sen kaupasta. Sieltä se nopeimmin löytyy. Poliisin kautta voi mennä vaikka kuinka pitkään, joskus sain oman lompakkoni takaisin joskus 3kk päästä kun oli viety poliisille... Eri asia jos löytyy jostain kadulta, silloin ei auta viedä mihinkään kauppaan.

Tietäisitpä vaan.

Kun olin joskus kioskilla töissä toi sinne ihmiset kadulta löytämiään lompakoita ja avaimia. Sinne ne jäi ja on varmaan yli kymmenen vuotta myöhemmin jos paikka vielä pystyssä.

Jaa kyllä minun työpaikalla on arvottu että kuka lähtee viemään löytötavaroita poliisille. Tosin äärimmäisen harvoin niin käy ettei kukaan tule lompakkoaan kysymään. Eri asia ne kadulta löytyneet, ne tosiaan kannattaisi viedä poliisille, koska ei niitä osata sieltä kaupasta kysellä.

Vierailija
102/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on hylännyt lompakonsa rahoineen niin miksi ei saisi ottaa? Finders keepers!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaatille jäi edelliseltä kävijältä lompakko ja vein sen avaamatta cittarin infoon. Akka oikein irvisti minulle ja tarkisti heti setelilokeron. Mitään ei sanonut, kuulutti jotakuta, ilmeisesti lompakon omistajaa.

Seuraavalla kerralla osaan ottaa rahat ja nakata lompakon roskikseen. Rehellisyys ei ole enää hyve.

Miksi sinä sen kaupan infoon vein? Ei ihme että irvistelee noin tyhmälle joka ei poliisia kaupasta erota.

Täällä esim ei ole poliisilaitosta ollenkaan ja sinne missä lähin on,ei ole asiaa ikinä. Kyllä löytönsä ennemmin palauttaa edes vaikka kauppaan kun jättää lojumaan. Kun ei sitä poliisia ole. Edes partioita näe koskaan.

Kyllä tuo on ihan oikein toimittu, lompakon hukkaaja todennäköisesti eka kysyy sitä sieltä kaupasta. Ei tartte poliisia vaivata jos se löytyy jo sieltä. Kaupasta kiikuttavat sitten poliisille jos ei omistajasta kuulu.

Kuka sieltä kaupasta sen sinne poliisiin kiikuttaa? Onko kaupoilla jotain löytötavaravastaavia jotka työajalla sen tekee?

No vaikka kauppias itse vie, tai järjestetään joku viemään. Tosin harvemmin tarvitsee, koska omistaja kuitenkin kyselee ensin niistä paikoista joissa on viimeksi käynyt, kun huomaa lompakon kadonneen.

Miksi löytäjä ei vie itse tai järjestä jotain muuta viemään jos välittää löytääkö se omista lompakkoaan?

Jos välittää löytääkö omistaja lompakkoaan niin vie sen sinne kaupan tiskille, jos löytää sen kaupasta. Sieltä se nopeimmin löytyy. Poliisin kautta voi mennä vaikka kuinka pitkään, joskus sain oman lompakkoni takaisin joskus 3kk päästä kun oli viety poliisille... Eri asia jos löytyy jostain kadulta, silloin ei auta viedä mihinkään kauppaan.

Ja kun se omistaja ei tule sitä kysymään, tuli ennen kuin se aspalle annettiin, vuorossa oleva aspa ei tiedä missä löytörojut tai joku jätti sen väärään paikkaan niin omistaja ei koskaan saa lompakkoaan takaisin.

Vierailija
104/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä löysin Bulevardin S-Marketissa ostoskärryyn unohtuneen kalliin näköisen käsilaukun, jonka sisällä näytti olevan ainakin lompakko, silmälasikotelo ja lääkkeitä. Vein sen myyjälle ja kerroin, että näyttäisi olevan ainakin lompakko ja lääkkeitä, että on varmaan omistajalle tärkeä ja lompakosta toivottavasti löytyy henkilötietoja. Myyjä tuntui melkein tympiintyneeltä, että vaivaan häntä tällaisella 🙄 Kun itse ajattelin, että omistaja varmasti ilahtuu ja helpottuu, kun saa laukkunsa takaisin. Olisi se myyjä voinut edes kiitellä sen laukun omistajan puolesta.

Sain kauppareissun jälkeen kysyttyä, löytyikö omistaja ja hän oli löytynyt ja tulossa hakemaan. Tämä tietty oli tärkeintä. Mutta ärsytti silti se myyjän asenne. Haluan uskoa, että omistaja sentään oli iloinen ja kiitollinen.

Itseltä jäi pari päivää sitten yksi 100 ostos auton katolle ja se putosi kaupan autohalliin. Kotona vasta tajusin sen puuttuvan ja sain mietittyä, mitä on tapahtunut. Palasin kaupan halliin ja joki ystävällinen sielu oli nostanut pakkauksen ajoväylän viereen. Tuli tosi hyvä mieli ja harmitti, kun en voinut henkilökohtaisesti häntä kiittää.

Mutta ehkäpä tämä jälkimmäinen tapaus oli minulle kiitos siitä, miten toimin itse vuosia aikaisemmin?

Vierailija
105/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhyy minulle irvistettiin, ikinä en tee enää mitään hyvää kenellekään kun siitä ei edes palkintoa prkl saa!" Vahvat on moraalikäsitykset joillain 😂

Asutko jossain pohjois-savossa? Täällä pääkaupunkiseudulla m@mut vie kaiken mikä ei ole ranteenpaksuisella ketjulla kiinni ja loput ei välitä vi**uakaan muista, muiden omaisuudesta, tai terveydestä. Jos nyt lompakon täysin paikalliskulttuuria vastaan sotien vien paikkaan josta omistaja sen todennäköisesti saa, voisi asiakaspalvelija edes sanoa kiitos. Mutta kuten sanottu, ensi kerralla tiedän toimia toisin.

Miksi aspan pitäisi kiittää siitä ettei toinen halua hoitaa löytäjän velvollisuutta vaan sysää sen sille aspalle?

Jos kiitosta haluat niin vie se sinne poliisiasemalle tai etsi omistaja.

Koska se on kohteliasta ja kuuluu hyviin käytöstapoihin?

En nyt itsekään ole niin kovin innoissani siitä, että työssäni saan kaikenlaisia vikailmoituksia, joiden hoitaminen ei minulle tai meidän osastolle kuulu. Kiitän silti ilmoittajaa ja tilanteesta riippuen välitän viestin oikeaan paikkaan tai ohjaan ilmoittajan itse ottamaan yhteyttä oikeaan paikkaan.

Vierailija
106/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin palautat lompakon kortteineen ja rahoineen asap poliisille. Viimeistään huomenna.

Vierailija
107/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat taskuun ja lompakko roskiin. Oppikoon pitämään huolta tavaroista.

Rahat taskuun, skannaisin henkkarit yms ja möisin darknetissä. (ei vaiskaan)

Vierailija
108/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kirjoittaisi palstalle, tekisin löytötavaran suhteen sen mitä kuuluu tehdä. En kertoisi kenellekään mitä olen tehnyt, olinpa tehnyt mitä olin tehnytkin.

Terv. nimim. 'Tee toiselle se minkä toivoisit itsellesi tehtävän'

Miten täällä yhtäkkiä on näin paljon "tee toisella niin kuin häläpälä" ihmisiä?

Ei vaan teitä näy oikeassa maailmassa ikinä.

Kai se anonyyminäkin sädekehän kiilottaminen on kivaa joillekin.

Vierailija
109/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin koko lompakon. Siinä voi olla hätävararahat käteiseksi nostettuna. 

Vierailija
110/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yhyy minulle irvistettiin, ikinä en tee enää mitään hyvää kenellekään kun siitä ei edes palkintoa prkl saa!" Vahvat on moraalikäsitykset joillain 😂

Asutko jossain pohjois-savossa? Täällä pääkaupunkiseudulla m@mut vie kaiken mikä ei ole ranteenpaksuisella ketjulla kiinni ja loput ei välitä vi**uakaan muista, muiden omaisuudesta, tai terveydestä. Jos nyt lompakon täysin paikalliskulttuuria vastaan sotien vien paikkaan josta omistaja sen todennäköisesti saa, voisi asiakaspalvelija edes sanoa kiitos. Mutta kuten sanottu, ensi kerralla tiedän toimia toisin.

Miksi aspan pitäisi kiittää siitä ettei toinen halua hoitaa löytäjän velvollisuutta vaan sysää sen sille aspalle?

Jos kiitosta haluat niin vie se sinne poliisiasemalle tai etsi omistaja.

Koska se on kohteliasta ja kuuluu hyviin käytöstapoihin?

En nyt itsekään ole niin kovin innoissani siitä, että työssäni saan kaikenlaisia vikailmoituksia, joiden hoitaminen ei minulle tai meidän osastolle kuulu. Kiitän silti ilmoittajaa ja tilanteesta riippuen välitän viestin oikeaan paikkaan tai ohjaan ilmoittajan itse ottamaan yhteyttä oikeaan paikkaan.

Eikö kuuluisi hyviin tapoihin että se joka pyytää aspaa tekemään sen mikä oli omalla vastuulla kiittää aspaa?

Ette kai te aspat mitään kynnymattoja ole mitä jokainen saa laittaa tekemään mitä vaan mikä ei työhönne kuulu?

Vierailija
111/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä löysin Bulevardin S-Marketissa ostoskärryyn unohtuneen kalliin näköisen käsilaukun, jonka sisällä näytti olevan ainakin lompakko, silmälasikotelo ja lääkkeitä. Vein sen myyjälle ja kerroin, että näyttäisi olevan ainakin lompakko ja lääkkeitä, että on varmaan omistajalle tärkeä ja lompakosta toivottavasti löytyy henkilötietoja. Myyjä tuntui melkein tympiintyneeltä, että vaivaan häntä tällaisella 🙄 Kun itse ajattelin, että omistaja varmasti ilahtuu ja helpottuu, kun saa laukkunsa takaisin. Olisi se myyjä voinut edes kiitellä sen laukun omistajan puolesta.

Sain kauppareissun jälkeen kysyttyä, löytyikö omistaja ja hän oli löytynyt ja tulossa hakemaan. Tämä tietty oli tärkeintä. Mutta ärsytti silti se myyjän asenne. Haluan uskoa, että omistaja sentään oli iloinen ja kiitollinen.

Itseltä jäi pari päivää sitten yksi 100 ostos auton katolle ja se putosi kaupan autohalliin. Kotona vasta tajusin sen puuttuvan ja sain mietittyä, mitä on tapahtunut. Palasin kaupan halliin ja joki ystävällinen sielu oli nostanut pakkauksen ajoväylän viereen. Tuli tosi hyvä mieli ja harmitti, kun en voinut henkilökohtaisesti häntä kiittää.

Mutta ehkäpä tämä jälkimmäinen tapaus oli minulle kiitos siitä, miten toimin itse vuosia aikaisemmin?

Kiitos siitä ettet jaksanut itse etsiä omistajaa?

Vierailija
112/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi henkilöstä kenen ne on. JOs kuvassa joku kusipäältä näyttävä niin veisin kaiken, mutta herttaiselle palauttaisin jopa suoraan omaan kotiinsa kaikkine rahoineen. 

Vierailija
113/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitpä vaan.

Kun olin joskus kioskilla töissä toi sinne ihmiset kadulta löytämiään lompakoita ja avaimia. Sinne ne jäi ja on varmaan yli kymmenen vuotta myöhemmin jos paikka vielä pystyssä.

Jaa kyllä minun työpaikalla on arvottu että kuka lähtee viemään löytötavaroita poliisille. Tosin äärimmäisen harvoin niin käy ettei kukaan tule lompakkoaan kysymään. Eri asia ne kadulta löytyneet, ne tosiaan kannattaisi viedä poliisille, koska ei niitä osata sieltä kaupasta kysellä.

Ne oli aikalailla aina niitä kadulta löydettyjä. Ei meillä kukaan alkanut mitään minnekään viedä, meillä kaikilla oli omat elämät, lapset pitää hakea tarhasta, harrastukset yms muut.

En ikinä itse niihin lompakkoihin edes vilkaissut mitä sisällä, kasaan vaan muiden kanssa. Avaimet myös.

Vierailija
114/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on esim. yksinhuoltajan lompakko palautetaan se heti välittömästi rahoineen...

MUTTA : Jos kyseessä on hallinnon/eliitin edustajan lompakko niin ottaen huomioon sen paljonko veronmaksajilta on varastettu euroja kahdessa vuodessa nostamalla kaikkien tuotteiden / elintarvikkeiden, polttoaineen, sähkön, kulutusveden, palveluiden yms. katteita valtavasti ilman mitään todellisia perusteita ja viemällä häikäilemättä eurot pienen rikkaiden ryhmän yksityistileille niin tällöin on täysin sallittua pitää kyseisten varkaiden lompakko - se kun on täynnä varastettua omaisuutta...

Vierailija
115/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin etsiä henkkareiden perusteella sen lompakon omistajan ja ottaa yhteyttä, jos yhteystiedot löytyisi. Sitten antaisin lompakon omistajalleen takaisin kortteineen, rahoineen päivineen. Jos omistajan yhteystietoja ei löytyisi, toimittaisin löytötavaratoimistoon.

Vierailija
116/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kirjoittaisi palstalle, tekisin löytötavaran suhteen sen mitä kuuluu tehdä. En kertoisi kenellekään mitä olen tehnyt, olinpa tehnyt mitä olin tehnytkin.

Terv. nimim. 'Tee toiselle se minkä toivoisit itsellesi tehtävän'

Miten täällä yhtäkkiä on näin paljon "tee toisella niin kuin häläpälä" ihmisiä?

Ei vaan teitä näy oikeassa maailmassa ikinä.

Kai se anonyyminäkin sädekehän kiilottaminen on kivaa joillekin.

Pyydän anteeksi että aiheutin sinulle mielipahaa. En ollut lukenut palstaa, no nyt olen ja on siellä pari kertaa tämä sama lause. Tosin kummassakaan ei lue että hälä-pälä.

Jos tarkoitat sädekehää, joka kaipaa kiillottamista, niin se on sitten kiillottamista ihan kahden ällän voimin. Kling! :)

Vierailija
117/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen ei saa olla eikä siihen saa puheissaankaan viitata, ettei mene mielenrauha joltakin. :D

Vierailija
118/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi pieni kiusaus tulla mutta en pitäisi rahoja vaikka olen ns. köyhä mutta se 270e voi olla jonkun toisen köyhän kaikki rahat mitä jollain on jäljellä kesäkuun ajaksi. Olen minäkin monesti nostanut kaikki rahat ililtä mitkä käytän ruokaan ym. koska tykkään käyttää käteistä.

Vierailija
119/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on rehellisiä. Valitut palat on testannut:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000661492.html

Vierailija
120/120 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi samalla tavalla: palautin maahan pudonneen lompakon omistajalleen ja noin vuosi myöhemmin kun unohdin pikkulaukkuni jossa oli puhelin ja lompakko vaateliikkeen sovituskoppiin se olikin vielä tallessa kun menin maksamaan ostoksiani kassalle. Kyllä, sen minkä taaksesi jätät edestäsi löydät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi