Löysin kadulta lompakon jossa ihmisen henkkari ja muita kortteja ja 270e rahaa. Mitä tekisit minuna?
Olen ajautumassa sille kannalle että pidän rahat ja vien lompakon kortteineen poliisin löytötavaratoimistoon. Lompakosta otin rahat kumikäsineillä ja pyyhkäsin huolellisesti mahdolliset sormenjälkeni pois. Kai nyt kaikki ne rahat pitäis?
N29
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatille jäi edelliseltä kävijältä lompakko ja vein sen avaamatta cittarin infoon. Akka oikein irvisti minulle ja tarkisti heti setelilokeron. Mitään ei sanonut, kuulutti jotakuta, ilmeisesti lompakon omistajaa.
Seuraavalla kerralla osaan ottaa rahat ja nakata lompakon roskikseen. Rehellisyys ei ole enää hyve.
Miksi sinä sen kaupan infoon vein? Ei ihme että irvistelee noin tyhmälle joka ei poliisia kaupasta erota.
Täällä esim ei ole poliisilaitosta ollenkaan ja sinne missä lähin on,ei ole asiaa ikinä. Kyllä löytönsä ennemmin palauttaa edes vaikka kauppaan kun jättää lojumaan. Kun ei sitä poliisia ole. Edes partioita näe koskaan.
Ja sitten se kauppaa hilloaa sitä jossain takahuoneen nurkassa kunnes kolmen vuoden päästä heittää roskiin. Laiskat ja tyhmät löytätavaroita minnekään kauppaan vie, jätä mielummin omiin nurkkiin lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin rahat, palauttaisin lompsan ja vaatisin palkkion.
Valopää. Etkö ymmärrä, että kyse voi olla köyhän ihmisen rahoista?
Köyhällä ei ole lompakossaan satoja euroja.
t. oikeasti köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatille jäi edelliseltä kävijältä lompakko ja vein sen avaamatta cittarin infoon. Akka oikein irvisti minulle ja tarkisti heti setelilokeron. Mitään ei sanonut, kuulutti jotakuta, ilmeisesti lompakon omistajaa.
Seuraavalla kerralla osaan ottaa rahat ja nakata lompakon roskikseen. Rehellisyys ei ole enää hyve.
Miksi sinä sen kaupan infoon vein? Ei ihme että irvistelee noin tyhmälle joka ei poliisia kaupasta erota.
Täällä esim ei ole poliisilaitosta ollenkaan ja sinne missä lähin on,ei ole asiaa ikinä. Kyllä löytönsä ennemmin palauttaa edes vaikka kauppaan kun jättää lojumaan. Kun ei sitä poliisia ole. Edes partioita näe koskaan.
"Yhyy en jaksa. Jonkun muun pitää tehdä puolestani. "
Älä jooko koske niihin löytätavaroihin jos et aio asianmukaisesti niitä palauttaa.
Minusta olisi ihana saada tällainen tilaisuus todella auttaa jotakuta, toimittaisin ilomielin sisältöineen lompakon omistajalleen. Olen joskus hukannut kortin ja kauhea hätä siitäkin, tuollainen rahamäärä voi olla jollekulle erittäin tarpeen saada takaisin. Ja vaikka olisi miljonäärin pieniä pennosia, se hyvän tekeminen olisi se juttu. Rehellisen elämän iloa meille kaikille.
Raha tulisi tarpeeseen mutta palauttaisin itseni takia. Omatunto soimaisi liikaa jos veisin rahat, mitä jos se lompakkonsa kadottanutkin on rahallisesti tiukilla? Joltain kusipää mulkvistilta ei häiritsisi varastaa yhtään mutta valitettavasti ei voi tuntemattomasta tietää onko hän sellainen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. oikeasti köyhä
Kyllä esim. joillain vanhuksilla on. Eivät aina pienissä höperyyksissään ajattele että mitä jos lompakko häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on ihan oikein toimittu, lompakon hukkaaja todennäköisesti eka kysyy sitä sieltä kaupasta. Ei tartte poliisia vaivata jos se löytyy jo sieltä. Kaupasta kiikuttavat sitten poliisille jos ei omistajasta kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. oikeasti köyhä
Ellei ole eläkeläinen joka nostaa koko eläkkeen kerralla pankista eläkepäivänä ja maksaa sitten käteisellä. Näitä on olemassa edelleen, jotka ei osaa tai halua käyttää pankkikorttia. Tuo voi olla koko kuukauden käyttöraha...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on ihan oikein toimittu, lompakon hukkaaja todennäköisesti eka kysyy sitä sieltä kaupasta. Ei tartte poliisia vaivata jos se löytyy jo sieltä. Kaupasta kiikuttavat sitten poliisille jos ei omistajasta kuulu.
Kuka sieltä kaupasta sen sinne poliisiin kiikuttaa? Onko kaupoilla jotain löytötavaravastaavia jotka työajalla sen tekee?
Kysy omistajalta haluaako sen 50 euron löytöpalkkiolla vai vietkö takaisin hyvään piiloon. Tai vie poliisilaitokselle ja vastaa "haluan löytöpalkkion".
Kaikki palauttaisin joko korttien avulla yhteystiedot etsien tai poliisille. En edes miettisi siinä tilanteessa rahojen ottamista tai lompakon palauttamatta jättämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep kyllä minä ainakin olin tyytyväinen kun joku oli vienyt tankkauspaikalle jääneen lompakkoni kyseisen huoltsikan tiskille. Sain sen samana päivänä takaisin, toisin kuin jos löytäjä olisi joskus muutaman päivän päästä vienyt sen poliisiasemalle joka on auki joskus ja toisinaan.
Minä löysin kerran lompsan jossa oli nuoren naisen henkkari, pankkikortit ja 120e. Facebookin kautta löysin naisen ja pienen juttelun jälkeen kävi ilmi että asuttiin samalla kadulla Helsingissä. Menin palauttamaan lompakon kortteineen ja rahoineen ja nainen oli melkeinpä järkyttynyt siitä kuinka jollakin on niin puhdas sydän. Kysyin siinä samalla "oletko sinkku" ja hymyilin, pyysin treffeille ja hän suostui. Samana iltana antoi "löytöpalkkion" luonnossa.
M42
Itseni kohdalla ei olisi väliä vaikka rahat olisi viety. Olisin kiitollinen kun saisin muut paperit, kortit ym takaisin . Opimpahan olemaan huolilellisempi jatkossa. Ja kyllä, kiitos löytäjälle joka toimitti kukkaroni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sieltä kaupasta sen sinne poliisiin kiikuttaa? Onko kaupoilla jotain löytötavaravastaavia jotka työajalla sen tekee?
No vaikka kauppias itse vie, tai järjestetään joku viemään. Tosin harvemmin tarvitsee, koska omistaja kuitenkin kyselee ensin niistä paikoista joissa on viimeksi käynyt, kun huomaa lompakon kadonneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yhyy minulle irvistettiin, ikinä en tee enää mitään hyvää kenellekään kun siitä ei edes palkintoa prkl saa!" Vahvat on moraalikäsitykset joillain 😂
Asutko jossain pohjois-savossa? Täällä pääkaupunkiseudulla m@mut vie kaiken mikä ei ole ranteenpaksuisella ketjulla kiinni ja loput ei välitä vi**uakaan muista, muiden omaisuudesta, tai terveydestä. Jos nyt lompakon täysin paikalliskulttuuria vastaan sotien vien paikkaan josta omistaja sen todennäköisesti saa, voisi asiakaspalvelija edes sanoa kiitos. Mutta kuten sanottu, ensi kerralla tiedän toimia toisin.
Teet niin kuin teet, tämä sinulle nyt omantuntosi ja moraalisi paalupaikka... Kokemuksesta voin sanoa, että mitään kiitosta tai palkkiota tuskin saat, jos palautat kukkaron rahoineen. Itse soittanut omistajalle ja/tai lähettänyt postitse omistajille löytämäni kukkarot rahoineen ja kortteineen kolme kertaa ja niiden saldo:
1. 1 palkkio soitosta ja kukkaron löytämisestä
2. Kättelykiitos soitosta ja kukkaron löytämisestä
3. Ei mitään yhteydenottoa kirjeitse lähettämästäni, itse kustantamastani löytämästäni kännykästä...
Päätinkin, että enää en koske pihoilta tai tien vieriltä löytämiini kännyköihin tai kukkaroihin ja yritä palauttaa niitä, ei maksa vaivaa.
"Yhyy minulle irvistettiin, ikinä en tee enää mitään hyvää kenellekään kun siitä ei edes palkintoa prkl saa!" Vahvat on moraalikäsitykset joillain 😂