Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö joku kehtaa käyttää Thermacelliä tai muita hyönteisentappolaitteita?

Kommentit (425)

Vierailija
281/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veetu tuu tänne mökille otikoiden syötäväksi. Tunnin päästä oot valmista kauraa.

Vierailija
282/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai käytän. Ei meidän mökillä pysty alkukesästä olemaan muuten ulkona ollenkaan. Eikä ole meidän koiraankaan mitenkään vaikuttanut. Meidän mökki on keskellä metsää, eikä siellä ole kukan kukkaa koko tontilla. En ole nähyt siellä koskaan mehiläisiä mitään pölyttämässä. Siellä on vain paarmoja, mäkäräisiä ja hyttysiä. Samalla tavalla ne hyttyset kuolee, jos alan niitä läiskimään kuoliaaksi käsineni koko illan ajan. En ihan vertaisi sitä muutaman viikon kesäkäyttöä siihen, kun joku väitti, että samat ihmiset heittävät roskat autoista jne. Ei pidä paikkaansa. 

On kyllä surullista, jos on onnistunut maaplänttinsä tuhoamaan noin tehokkaasti.

Ajattele edes sitä ympäröivää metsää ja siellä metsämarjoja pölyttäviä hyönteisiä.

No ei meidänkään mökillä mitään kukkia kasva. Se on keskellä mäntymetsää. Ei ole mitään marjojakaan, ihan ilman thermocelliäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siitä onnellisessa asemassa, että hyönteiset eivät asumuksellani mitenkään vaivaa.

Mutta en epäröisi käyttää ihan mitä vaan, jos itikoista olisi haittaa.  Tulisi kysymykseen, jos menisin esim maaseudulle pois kaupunkien pelastavista saasteista tai pois vilvoittavasta merituulesta.

Vierailija
284/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyttyset ja punkit jos saisi hävitettyä kokonaan maailmasta, niin ai että olisin onnellinen. Kesät olisivat ihanaa paratiisia, kun voisi olla vaikka koko ajan ulkona! Ei tulisi itselle allergisia paukamia hyttysistä, eikä koirissa olisi kymmentä punkkia kiinni luontolenkin jälkeen. Ei tarvitsisi pelätä lasten saavan borrelioosia punkista tai niin pahasti kutiavia hyttysenpistoja, etteivät pysty yöllä nukkumaan raapimiseltaan.

Jos on tosiaan näin, että Thermacell vaikuttaa jopa hyttysten lisääntymiseen ja huonontaa niiden hedelmällisyyttä, niin alankin käyttää sitä joka kerta kun menen pihalle tai retkelle! Sehän on vielä mainiompi laite kuin olen kuvitellut!

Miten sinut saisi ymmärtämään, että se vaikutus ei rajoitu hyttysiin. Perhoset ja  muutkin pölyttäjät ovat ihan yhtä lailla alttiita tälle hermomyrkylle.

Ei mitenkään. Samaa keskustelua käytiin täällä vuosi sitten ja näemmä ihmislaji ei ole ainakaan viisastunut tässä vuoden aikana.

Vierailija
285/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kys. laitteen ennen kuin tietoa sen vaarallisuudesta ja riskeistä oli saatavilla. Olen käyttänyt kotipihassa muutaman kerran n. tunnin ajan, kun on ollut pakko saada kukkapenkeissä hommia tehtyä iltaan asti, ja hyttyset kiusanneet taukoamatta. Näillä käyttökerroilla huomasin, että hyttyset eivät tule lähellekään. Ihan en ymmärrä, miten se tappaisi hyönteisiä? Eivätkö ne haista jo kaukaa, että tuohon suuntaan ei kannata mennä, tai jos tulevat laitteen vaikutusalueelle, kääntyvät heti pois? Kun itse käyttäessä olen huomannut, että ne eivät tosiaan tule siihen vaikutusalueelle ollenkaan.

Vierailija
286/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne samat kehtaa jotka eivät piittaa mistään muustakaan. Heitetään jätteet auton ikkunasta, tupakoidaan lasten lähellä jne.

Todellakin käytetään Thermacellia, mutta ei ikinä heitetä roskia noin vain menemään emmekä polta.

Typerää yleistää noin.

Jos nyt tuolle linjalle lähdetään niin taidat istua koko kesän jossain kerrostalokopissa ja ns. ymmärryksesi riittää siihen että voit viherpiiperryksellä pelastaa koko maailman jos vaan päätät niin.

Vierailija
287/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne samat kehtaa jotka eivät piittaa mistään muustakaan. Heitetään jätteet auton ikkunasta, tupakoidaan lasten lähellä jne.

Njää, itse en tee noista muista mainitsemistasi asioista mitään, mutta thermacell on mökillä vakiona terassilla.  Jos ollaan lähdössä vaikka rannalle iltaa istumaan, niin otan sen kyllä sinnekin mukaan. En jaksa läträtä offia joka paikkaan ja tulla silti syödyksi.

Vierailija
288/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä paljastui facen kansallispuisto-ryhmässä ihmisten pitävän retkimallisia Thermacellejä mukanaan jopa luonnonsuojelualueilla vaeltaessaan, kun joku oli unohtanut sellaisen johonkin saareen ja kyseli pystyisikö joku muu noutamaan sen. Mielestäni se on liikaa, että kannetaan myrkkyjä alueille, joiden luontoa on tarkoitus erikseen suojella. Thermacell ei ole mikään luonnonystävän valinta.

Ymmärrän että jotkut joutuvat liikkumaan luonnossa työn takia alueilla, joilla on todella paljon hyttysiä, mutta itse olen oleillut pidempiä aikoja ainoastaan alueilla, joilla pieni tuulenvire pitää hyttyset luontaisesti loitolla, tai sitten olen käyttänyt vanhaa kunnon hyttyskierukkaa eli hyttyssavua. Suomessa ei ole edes riskiä saada hyttysten levittämää tautia, joten miksi käyttää kaikelle elävälle haitallista myrkkyä? Samalla tavalla se myrkky vaikuttaa mm. perhosiin. Vaikka sen sanotaan karkottavan hyönteiset, mistä voi olla varma, miten myrkky vahingoittaa niitä pitkällä aikavälillä?

Jep, tää että näitä kannetaan mukana luonnossa liikkuessaan on todella kammottavaa. Minä liikun hyttysaikaan töissä metsissä ja soilla viikot läpeensä, ja vaatetuksella saa suojattua itsensä ihan hyvin.

Oletko ihan varma siitä, että suojaat itseäsi mieluummin vaatetuksella kuin kemikaalilla silloin, kun paarustat 30 asteen helteessä paarmojen seassa, tai ympärilläsi on läpinäkymätön pilvi Lapin nälkäisimpiä hyttysiä? Minä en.

Kylläpä joku yliarvio tuon  tehon rankasti, jos kuvittelee talon terassille olevan laitteen hävittävän hyönteiset lähimetsästäkin. Sopii mennä kokeilemaan, kuinka suuri se suoja-alue on. Hillajänkällä yksi riittää suojaamaan kaksi poimijaa, jotka keräävät samaan sankkoon, mutta ei sen isompaa porukkaa.

Vierailija
289/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin käytän jatkossakin niinä muutamina lämpiminä kesäiltoina, kun on tarvetta. Hyttysten pistoista tulee kämmenen kokoisia kutisevia paukamia niin jos siltä välttyy, teen mitä vaan. Ja kierrätän enkä heitä roskia luontoon, kun joku täällä vähän yleisti.

Vierailija
290/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari vuotta sit oli se artikkeli et jos ihminen ei kykene tekeen edes jotain pientä asiaa moraalisesti oikein esim vie roskat roskiin tai ostoskärrin oikeeseen paikkaan niin ei ole hyvä ihminen muutenkaan.  samaan sarjaan menee tuon laitteen käyttö. pahoja ihmisiä käyttäjät

Vierailija
291/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä paljastui facen kansallispuisto-ryhmässä ihmisten pitävän retkimallisia Thermacellejä mukanaan jopa luonnonsuojelualueilla vaeltaessaan, kun joku oli unohtanut sellaisen johonkin saareen ja kyseli pystyisikö joku muu noutamaan sen. Mielestäni se on liikaa, että kannetaan myrkkyjä alueille, joiden luontoa on tarkoitus erikseen suojella. Thermacell ei ole mikään luonnonystävän valinta.

Ymmärrän että jotkut joutuvat liikkumaan luonnossa työn takia alueilla, joilla on todella paljon hyttysiä, mutta itse olen oleillut pidempiä aikoja ainoastaan alueilla, joilla pieni tuulenvire pitää hyttyset luontaisesti loitolla, tai sitten olen käyttänyt vanhaa kunnon hyttyskierukkaa eli hyttyssavua. Suomessa ei ole edes riskiä saada hyttysten levittämää tautia, joten miksi käyttää kaikelle elävälle haitallista myrkkyä? Samalla tavalla se myrkky vaikuttaa mm. perhosiin. Vaikka sen sanotaan karkottavan hyönteiset, mistä voi olla varma, miten myrkky vahingoittaa niitä pitkällä aikavälillä?

Jep, tää että näitä kannetaan mukana luonnossa liikkuessaan on todella kammottavaa. Minä liikun hyttysaikaan töissä metsissä ja soilla viikot läpeensä, ja vaatetuksella saa suojattua itsensä ihan hyvin.

Oletko ihan varma siitä, että suojaat itseäsi mieluummin vaatetuksella kuin kemikaalilla silloin, kun paarustat 30 asteen helteessä paarmojen seassa, tai ympärilläsi on läpinäkymätön pilvi Lapin nälkäisimpiä hyttysiä? Minä en.

Kylläpä joku yliarvio tuon  tehon rankasti, jos kuvittelee talon terassille olevan laitteen hävittävän hyönteiset lähimetsästäkin. Sopii mennä kokeilemaan, kuinka suuri se suoja-alue on. Hillajänkällä yksi riittää suojaamaan kaksi poimijaa, jotka keräävät samaan sankkoon, mutta ei sen isompaa porukkaa.

Eli käytät juuri siten, kuin sitä laitetta ei saisi käyttää.

Ei se tyhjästä temmattu ole se syy, miksi sitä ei saa käyttää mukana kuljettaen.

Siinä haitalliselle aineelle altistuu väärällä tavalla sekä ihmiset että sellaiset hyönteiset, jotka ei koskaan sinne pihapiiriin tunkisikaan.

Vierailija
292/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että ulkona työtä tekevät voivat valita jäävänsä kotiin kun on helle, sade tai mitä nyt vaan epämiellyttävää? Kyllä siellä paarustetaan kolmenkympin helteessäkin suojaten iho vaatteilla jo ihan palamiseltakin. Ulkona ja luonnossa työtä tekevät osaavat myös ajatella tätä luonnon kulkua vähän tavis hillastajaa laajemmin.

Vaatteet ovat paras suoja.

Vierailija
293/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin käytän jatkossakin niinä muutamina lämpiminä kesäiltoina, kun on tarvetta. Hyttysten pistoista tulee kämmenen kokoisia kutisevia paukamia niin jos siltä välttyy, teen mitä vaan. Ja kierrätän enkä heitä roskia luontoon, kun joku täällä vähän yleisti.

Hyvä ihminen. Käytä allergialääkkeitä ja voiteita.

Vierailija
294/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pari vuotta sit oli se artikkeli et jos ihminen ei kykene tekeen edes jotain pientä asiaa moraalisesti oikein esim vie roskat roskiin tai ostoskärrin oikeeseen paikkaan niin ei ole hyvä ihminen muutenkaan.  samaan sarjaan menee tuon laitteen käyttö. pahoja ihmisiä käyttäjät

No mutta mites kun ei menekään samaan sarjaan??

Käytän Thermacellia mutta vien roskat roskiin, olen jopa aika tiukka siinä että jos joku seurassani yritää vain heittää roskan pois niin sanon että laittaa taskuun ja siitä seuraavaan roskikseen.

Ostoskärrytkin palautan paikoilleen vaikka kyyti/taksi odottaisi.

Vierailija
295/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ihminen. Käytä allergialääkkeitä ja voiteita.

Käytän, ei auta kovinkaan paljon.

Eri.

Vierailija
296/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyttysenpistot ärsyttää ja aiheuttaa niitä isoja paukamia alkukesästä. Sit siihen tottuu. Pari päivää on paha. Sit elimistö huomaa, että ei se nyt niin kauheaa ollutkaan. Sitä vastustuskykyä.

Onneksi Suomessa ei ole vielä mitään malariahyttysiä tai muitakaan ikäviä tauteja levittäviä hyönteisiä. Lintukoto, vielä.

Vierailija
297/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai käytän. Ei meidän mökillä pysty alkukesästä olemaan muuten ulkona ollenkaan. Eikä ole meidän koiraankaan mitenkään vaikuttanut. Meidän mökki on keskellä metsää, eikä siellä ole kukan kukkaa koko tontilla. En ole nähyt siellä koskaan mehiläisiä mitään pölyttämässä. Siellä on vain paarmoja, mäkäräisiä ja hyttysiä. Samalla tavalla ne hyttyset kuolee, jos alan niitä läiskimään kuoliaaksi käsineni koko illan ajan. En ihan vertaisi sitä muutaman viikon kesäkäyttöä siihen, kun joku väitti, että samat ihmiset heittävät roskat autoista jne. Ei pidä paikkaansa. 

On kyllä surullista, jos on onnistunut maaplänttinsä tuhoamaan noin tehokkaasti.

Ajattele edes sitä ympäröivää metsää ja siellä metsämarjoja pölyttäviä hyönteisiä.

No ei meidänkään mökillä mitään kukkia kasva. Se on keskellä mäntymetsää. Ei ole mitään marjojakaan, ihan ilman thermocelliäkin.

Eli siis jos te poistuisitte, poistuisi tuolta ekotyhjiöstä myös nuo vertaimevät hyttyset, paarmat ja mäkäräiset. 😄

Oikeasti, ei edes puolukkaa?!? Tai kanervia? Variksenmarjaa?

Vierailija
298/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veetu tuu tänne mökille otikoiden syötäväksi. Tunnin päästä oot valmista kauraa.

Miksi oletat, että en oleskele koskaan hyttysten kanssa. Juuri nyt en, kun olen tässä sisällä. Mutta tuosta parin metrin päästä alkaa hyvät mahdollisuudet tavata niitä, ja kun iltaaa kohtaan mennään, niin kyllä riittää.

Vierailija
299/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta mites kun ei menekään samaan sarjaan??

Käytän Thermacellia mutta vien roskat roskiin, olen jopa aika tiukka siinä että jos joku seurassani yritää vain heittää roskan pois niin sanon että laittaa taskuun ja siitä seuraavaan roskikseen.

Ostoskärrytkin palautan paikoilleen vaikka kyyti/taksi odottaisi.

Ihmeellistä keskustelun viemistä sivu-urille.

Ei se niinkään mene, että koska muuten olen tosi kiltisti, niin saan sitten rötöstellä oman kiintiöni.

Mutta kyllähän tämä on siinä mielessä ristiriitainen tilanne, että kun on jo tutkimustietoa aineen haitoista, sekä ihmisille, että pölyttäjähyönteisille, niin silti lainsäädäntö toimii niin, että pitää tarkasti osoittaa ne haitat juuri tässä käytössä ennen kuin laitetta voi kieltää.

Tutkimiseen menee aikaa. Varotoimena on nyt annettu se käyttölupa vain sinne pihapiiriin, sisällä ei saa käyttää, on oikein amerikan malliin neuvottu, että ei saa syödä sitten tätä (mutta silti kaikki ei tietysti tajua pestä käsiään niiden tyynyjen käsittelyn jälkeen).

Silti täällä moni mainostaa, että on se vaan niin kätevä vehjes hillasuolla. Jahah, mitenkäs se sinne hillasuolle tuli mukaan?

Vierailija
300/425 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen ihan varma. 30 asteen helteellä ei kukaan järjellinen kulje lyhythihaisella muutenkaan. Todellakaan noita myrkkytohottimia ei saa kuljetella mukana luonnossa, ja jo viime kesänä Metsähallitus huolestui ihmisten typeryydestä ja siitä että myrkkyjä mentiin levittelemään jopa luonnonsuojelualueille. Tässä asiassa jos missä erotellaan todelliset luonnonystävät minäminä-itsekkäistä akanoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä