Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!

Vierailija
09.06.2022 |

Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.

Kommentit (285)

Vierailija
201/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Ultraääni ei vastaa millään tavoin mammografiaa. Siinä eivät näy muun muassa kalkit.

2. Rintakudos täytyy puristaa niiden levyjen väliin koska kuvanlaatu paranee huomattavasti. Ikävä juttuhan se on puristella mutta se on välttämätöntä kuvauksen kannalta. Sellaista kuvausta ei kannata koskaan tehdä jossa kuvanlaatu ei riitä luotettavaan diagnostiikkaan. Tämä koskee niin suuria, keskikokoisia tai pieniäkin rintoja. Jopa miehiä kuvataan joskus mammografialla. Rintakudos on saatava myös näkyviin siihen rintalihakseen saakka, puristus varmistaa myös tämän.

3. Yksityisellä ei saa sen parempaa palvelua tässä asiassa, laitteet ovat samoja tai yleensä vanhempia koska voiton maksimointi.

4. Naisen rinnat voivat olla eri tavalla herkät eri kerroilla, se on ihan normaalia.

5. Ikävä juttu että on sattunut mutta seulonnat tehdään naisten turvallisuuden vuoksi koska rintasyöpä on niin yleinen.

T: Rtg-hoitaja.

Ja alapeukku tuli syystä?

Koska jotkut vihaa täällä hoitajia.

-sivusta

Ja jotkut hoitajat kohtelevat asiakkaitaan asiattomalla tavalla. Se siitä. 

Yleensä on niin, että normaali ihminen menee sinne hoitajan vastaanotolle ihan luottavaisin mielin sen suhteen, että saa asiallista kohtelua. Asiallinen ei tässä nyt tarkoita sitä, että menis asiattomaksi sen vuoksi, ettei saa sitä mitä on kuvitellut esim. hoitona saavansa. Vaan sitä, että puhutaan ja käyttäydytään asiallisesti. Ja sitten jos käy niin, että se käyttäytyminen ei siihen asiallisuuteen yllä, niin kyllä siinä varmaan usko ammattikuntaa murenee. Se on vähän sama kuin nää puheet ensivaikutelmasta, jos ei onnistu ensitapaamisessa, niin ei se on kuule pitkä työ että saat korjattua tilanteen. Tosin näitten hoitajien käyttäytymisten suhteen, eihän heidän tarvitse mitään korjata... he ovat ne joita pitää palvoa ja kaikki ottaa vastaan, he ovat joka suhteessa asiantuntijoita, vaikkeivät vaivaudu edes ottamaan selvää että mistäs olikaan kyse. 

Kaiken maailman lähihoitajia ja muita, joiden kyvyt ja taidot ovat siinä, että olen nyt saanut tämän nimikkeen ja olen sitten tässä yhteiskunnan arvostetuimpiin kuuluvia ihan vain sen takia että tämä nimike tässä on.

Just!

Itse ovat käyttäytymisellään saaneet aikaan epäluottamuksen ja vastenmielisyyden!

Vastenmielinen olet sinä.

Sulla on henkistä kypsyyttä!

Vierailija
202/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyyneleet vaan valu silmistä, rinnat mustelmilla ja pari viikkoa ei voinu edes rintsikoita käyttää. Naiset kestää mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/285 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kyyneleet vaan valu silmistä, rinnat mustelmilla ja pari viikkoa ei voinu edes rintsikoita käyttää. Naiset kestää mitä vaan.

Ei kestä.Itse en mene.

Vierailija
204/285 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei tuntunut edes epämiellyttävältä, saati kivuliaalta.

Mutta mulla onkin venuneet d-lollot, se on varmaan eri asia jos on nuori ja terhakkarintainen tai pienirintainen, en epäile yhtään ettei se joitain sattuis.

Outo laite kyllä, luulisi että ois keksitty joku röntgenlaitteen tapainen jolla vain kuvattaisiin yläkeho.

Jos miesten kivessyöpää seulottaisiin puristamalla munat tiukasti pleksilasien väliin, ja jokainen mies kutsuttaisiin tähän toimenpiteeseen muutaman vuoden välieinl olisi jo aikaa sitten keksitty täysin kivuton tapa seuloa kivessyöpää.

Vierailija
205/285 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan oikeasti olemassa niin älyttömiä naisia, jotka eivät älyä sanoa, että loppu!

Minä olen se, joka olin vähällä paeta todella kivuliaasta seulonnan jälkeisestä paksuneulanäytteestä  jos vaan olisin päässyt siitä vehkeestä irti ja todella selväsanaisesti ilmoitin, että ei näin.

Vierailija
206/285 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mulla onkin venuneet d-lollot, se on varmaan eri asia jos on nuori ja terhakkarintainen tai pienirintainen, en epäile yhtään ettei se joitain sattuis.

Outo laite kyllä, luulisi että ois keksitty joku röntgenlaitteen tapainen jolla vain kuvattaisiin yläkeho.

Jos miesten kivessyöpää seulottaisiin puristamalla munat tiukasti pleksilasien väliin, ja jokainen mies kutsuttaisiin tähän toimenpiteeseen muutaman vuoden välieinl olisi jo aikaa sitten keksitty täysin kivuton tapa seuloa kivessyöpää.

On olemassa kivuton tapa seuloa rintasyöpää, mutta sitä käytetään yleisemmin vasta jatkotutkimuksessa.

Vierailija
207/285 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on se, että ei se niin mahdottomasti satu. Siihen on olemassa joku syy, jos sattuu aivan kamalasti. Kovin kipuherkät rinnat tai väärin tehty tutkimus tulevat ensimmäiseksi mieleen.

Mitä teille on vastattu, kun olette kertoneet sen sattuvan mahdottomasti?

Vierailija
208/285 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mammografia silareilla joita alkaa olla jo joka toisella ja nuorilla isolla osalla? Miten niitä tutkitaan?

Vierailija
209/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ekaa kertaa tämä mammografia ens viikolla. Pelottaa. Kuinka monta sekuntia / kuva se lititys kestää? Onko pahempi sivukuva vai vaakatasolitistys?

Vierailija
210/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on se, että ei se niin mahdottomasti satu. Siihen on olemassa joku syy, jos sattuu aivan kamalasti. Kovin kipuherkät rinnat tai väärin tehty tutkimus tulevat ensimmäiseksi mieleen.

Mitä teille on vastattu, kun olette kertoneet sen sattuvan mahdottomasti?

Syöpäriski.

Vierailija
211/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ekaa kertaa tämä mammografia ens viikolla. Pelottaa. Kuinka monta sekuntia / kuva se lititys kestää? Onko pahempi sivukuva vai vaakatasolitistys?

Turhaan pelkäät. Saman tuntuinen litistys molemmissa kuvissa. Kestää niin lyhyen hetken, ettet ehdi edes huokaamaan. Ole huoleti.

Vierailija
212/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas on paksua settiä: et edes rintsikoita voinut käyttää. Puppua ja naurettavaa pelottelua.

Vierailija
213/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua sattui aivan hirveästi. Välillä piti keskeyttää ja vetää henkeä kun olin pyörtyä kivusta. Enkä ole edes mikään herkkis. Rinnat on isot, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

Mulla sama. Oli pakko keskeyttää. Puristus rikkoi tissit ja ovat lurpammat kuin ennen runnomista. En mene toiste.

Vierailija
214/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan pelkäät. Saman tuntuinen litistys molemmissa kuvissa. Kestää niin lyhyen hetken, ettet ehdi edes huokaamaan. Ole huoleti.

No jos sua ei kauheasti sattunut niiin hyvä. Mua sattui.

Vierailija
215/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni kuvasi sitä kidutuslaitteeksi, no tämä takaraivossani menin ensimmäiseen mammotutkimukseeni. Eikä tuntunut missään. Eli ihmiset ja rintakudokset ovat niin erilaisia. Harmi, että sait noin ikävän kokemuksen. Tärkeä asia kuitenkin, kannattaa käydä tutkimuksissa ehdottomasti.

Sama, minuakin kauhistutti mennä ekaa kertaa mammografiaan, kun olin kuullut ystäväni kauhukokemuksesta ja lukenut paljon valitusta siitä, miten hirveästi se sattuu. Eikä se tuntunutkaan sitten miltään, ja koko juttu oli nopeasti ohi.

Vierailija
216/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on riipparit ja jotenkin ne saa sen silti aina sattumaan. Tämä johtuu kuulemma siitä, että ei vain rintakudos, vaan myös kainalon imusolmukkeet pitää saada siihen kuvaan mukaan. Eli kiskotaan kainaloakin niiden levyjen väliin. Väkisinkin tulee mieleen, miksei tähän ole kymmeniin vuosiin keksitty mitään parempaa menetelmää?? Jos miesten pallit puristettaisiin levyjen väliin joka kuvauksessa, olisiko parempi menetelmä heille jo keksitty?!

Vierailija
217/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui ensimmäisen kerran ihan sairaasti, mutta seuraavalla kerralla eri paikassa ei. Pieni painon tunne vaan tuli, ei varsinaista kipua. Hoitaja sanoi heillä olevan uudempi laite käytössä, kuin siinä eka paikassa. Kai niissäkin sitten jotain kehitystä kuitenkin tapahtuu. Mutta joo, vois luulla kyllä olevan jotain parempaa keksitty.

Vierailija
218/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miesten palleja ei laiteta levyjen väliin, koska se sattuisi heitä.

Sen sijaan tutkitaan ultraäänilaitteella. Saadaan sillä paremmat tulokset.

Mutta naisten täytyy jostain syystä toimia niin..

Vierailija
219/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt mammografiassa vuosia Yhdysvalloissa sekä joitakin kertoja Suomessa. Minulla on aivan kaamea irrationaalinen rintasyöpäpelko, ja mammografiassa olen lähes hysteerisessä tilassa ja pyörryttää ja heikottaa.

Yhdysvalloissa hoitajille opetetaan kohtaamaan tällaisia syöpäfobia potilaita. Kun huomasivat minun ahdistuksen, pienillä teoilla saivat minut ajattelemaan muuta, kommentoivat esim. Onpa sulla kaunis riipus/ eikös ole hirveä sade tänään jne.

Suomessa kun mammografiassa meinasin pelosta pyörtyä ja kerroin hoitajalle syöpäpelostani hän mulkaisi minua kylmästi ja tokaisi että monella on sama ongelma.

Mielestäni hoitoalan ihmisille pitäisi ehdottomasti tehdä soveltuvuustestit ja opettaa heille kuinka käsitellään potilaita. Kaikki eivät sovellu asioimaan potilaiden kanssa.

Vierailija
220/285 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku naisia vihannut sadisti sen keksinyt.

Tuskinpa miestenkään vehkeitä mihinkään liiskaillaan kun syöpää etsitään.