Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (285)
Juu kyyneleet vaan valu silmistä, rinnat mustelmilla ja pari viikkoa ei voinu edes rintsikoita käyttää. Naiset kestää mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyyneleet vaan valu silmistä, rinnat mustelmilla ja pari viikkoa ei voinu edes rintsikoita käyttää. Naiset kestää mitä vaan.
Ei kestä.Itse en mene.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei tuntunut edes epämiellyttävältä, saati kivuliaalta.
Mutta mulla onkin venuneet d-lollot, se on varmaan eri asia jos on nuori ja terhakkarintainen tai pienirintainen, en epäile yhtään ettei se joitain sattuis.
Outo laite kyllä, luulisi että ois keksitty joku röntgenlaitteen tapainen jolla vain kuvattaisiin yläkeho.
Jos miesten kivessyöpää seulottaisiin puristamalla munat tiukasti pleksilasien väliin, ja jokainen mies kutsuttaisiin tähän toimenpiteeseen muutaman vuoden välieinl olisi jo aikaa sitten keksitty täysin kivuton tapa seuloa kivessyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan oikeasti olemassa niin älyttömiä naisia, jotka eivät älyä sanoa, että loppu!
Minä olen se, joka olin vähällä paeta todella kivuliaasta seulonnan jälkeisestä paksuneulanäytteestä jos vaan olisin päässyt siitä vehkeestä irti ja todella selväsanaisesti ilmoitin, että ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mulla onkin venuneet d-lollot, se on varmaan eri asia jos on nuori ja terhakkarintainen tai pienirintainen, en epäile yhtään ettei se joitain sattuis.
Outo laite kyllä, luulisi että ois keksitty joku röntgenlaitteen tapainen jolla vain kuvattaisiin yläkeho.Jos miesten kivessyöpää seulottaisiin puristamalla munat tiukasti pleksilasien väliin, ja jokainen mies kutsuttaisiin tähän toimenpiteeseen muutaman vuoden välieinl olisi jo aikaa sitten keksitty täysin kivuton tapa seuloa kivessyöpää.
On olemassa kivuton tapa seuloa rintasyöpää, mutta sitä käytetään yleisemmin vasta jatkotutkimuksessa.
Oma kokemus on se, että ei se niin mahdottomasti satu. Siihen on olemassa joku syy, jos sattuu aivan kamalasti. Kovin kipuherkät rinnat tai väärin tehty tutkimus tulevat ensimmäiseksi mieleen.
Mitä teille on vastattu, kun olette kertoneet sen sattuvan mahdottomasti?
Miten mammografia silareilla joita alkaa olla jo joka toisella ja nuorilla isolla osalla? Miten niitä tutkitaan?
Mulla on ekaa kertaa tämä mammografia ens viikolla. Pelottaa. Kuinka monta sekuntia / kuva se lititys kestää? Onko pahempi sivukuva vai vaakatasolitistys?
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on se, että ei se niin mahdottomasti satu. Siihen on olemassa joku syy, jos sattuu aivan kamalasti. Kovin kipuherkät rinnat tai väärin tehty tutkimus tulevat ensimmäiseksi mieleen.
Mitä teille on vastattu, kun olette kertoneet sen sattuvan mahdottomasti?
Syöpäriski.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ekaa kertaa tämä mammografia ens viikolla. Pelottaa. Kuinka monta sekuntia / kuva se lititys kestää? Onko pahempi sivukuva vai vaakatasolitistys?
Turhaan pelkäät. Saman tuntuinen litistys molemmissa kuvissa. Kestää niin lyhyen hetken, ettet ehdi edes huokaamaan. Ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
No jopas on paksua settiä: et edes rintsikoita voinut käyttää. Puppua ja naurettavaa pelottelua.
Vierailija kirjoitti:
Minua sattui aivan hirveästi. Välillä piti keskeyttää ja vetää henkeä kun olin pyörtyä kivusta. Enkä ole edes mikään herkkis. Rinnat on isot, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Mulla sama. Oli pakko keskeyttää. Puristus rikkoi tissit ja ovat lurpammat kuin ennen runnomista. En mene toiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan pelkäät. Saman tuntuinen litistys molemmissa kuvissa. Kestää niin lyhyen hetken, ettet ehdi edes huokaamaan. Ole huoleti.
No jos sua ei kauheasti sattunut niiin hyvä. Mua sattui.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni kuvasi sitä kidutuslaitteeksi, no tämä takaraivossani menin ensimmäiseen mammotutkimukseeni. Eikä tuntunut missään. Eli ihmiset ja rintakudokset ovat niin erilaisia. Harmi, että sait noin ikävän kokemuksen. Tärkeä asia kuitenkin, kannattaa käydä tutkimuksissa ehdottomasti.
Sama, minuakin kauhistutti mennä ekaa kertaa mammografiaan, kun olin kuullut ystäväni kauhukokemuksesta ja lukenut paljon valitusta siitä, miten hirveästi se sattuu. Eikä se tuntunutkaan sitten miltään, ja koko juttu oli nopeasti ohi.
Mulla on riipparit ja jotenkin ne saa sen silti aina sattumaan. Tämä johtuu kuulemma siitä, että ei vain rintakudos, vaan myös kainalon imusolmukkeet pitää saada siihen kuvaan mukaan. Eli kiskotaan kainaloakin niiden levyjen väliin. Väkisinkin tulee mieleen, miksei tähän ole kymmeniin vuosiin keksitty mitään parempaa menetelmää?? Jos miesten pallit puristettaisiin levyjen väliin joka kuvauksessa, olisiko parempi menetelmä heille jo keksitty?!
Mulla sattui ensimmäisen kerran ihan sairaasti, mutta seuraavalla kerralla eri paikassa ei. Pieni painon tunne vaan tuli, ei varsinaista kipua. Hoitaja sanoi heillä olevan uudempi laite käytössä, kuin siinä eka paikassa. Kai niissäkin sitten jotain kehitystä kuitenkin tapahtuu. Mutta joo, vois luulla kyllä olevan jotain parempaa keksitty.
Niin, miesten palleja ei laiteta levyjen väliin, koska se sattuisi heitä.
Sen sijaan tutkitaan ultraäänilaitteella. Saadaan sillä paremmat tulokset.
Mutta naisten täytyy jostain syystä toimia niin..
Olen käynyt mammografiassa vuosia Yhdysvalloissa sekä joitakin kertoja Suomessa. Minulla on aivan kaamea irrationaalinen rintasyöpäpelko, ja mammografiassa olen lähes hysteerisessä tilassa ja pyörryttää ja heikottaa.
Yhdysvalloissa hoitajille opetetaan kohtaamaan tällaisia syöpäfobia potilaita. Kun huomasivat minun ahdistuksen, pienillä teoilla saivat minut ajattelemaan muuta, kommentoivat esim. Onpa sulla kaunis riipus/ eikös ole hirveä sade tänään jne.
Suomessa kun mammografiassa meinasin pelosta pyörtyä ja kerroin hoitajalle syöpäpelostani hän mulkaisi minua kylmästi ja tokaisi että monella on sama ongelma.
Mielestäni hoitoalan ihmisille pitäisi ehdottomasti tehdä soveltuvuustestit ja opettaa heille kuinka käsitellään potilaita. Kaikki eivät sovellu asioimaan potilaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Outo laite kyllä, luulisi että ois keksitty joku röntgenlaitteen tapainen jolla vain kuvattaisiin yläkeho.
Joku naisia vihannut sadisti sen keksinyt.
Tuskinpa miestenkään vehkeitä mihinkään liiskaillaan kun syöpää etsitään.
Sulla on henkistä kypsyyttä!