Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten it-alan ihmiset osaavat kaiken minkä osaavat?

Vierailija
09.06.2022 |

Tarkoitan sellaisia cyberturvallisuusguruja, tietoturvaeksperttejä ym. jotka tekevät työkseen suurten yritysten tietoturvaratkaisuja. Itse en oppisi vaikka kuinka istuisin opiskelemassa alaa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus, kurssit, työssä oppiminen, alan seuraaminen aktiivisesti. Pätee kaikkiin ammatteihin.

Vierailija
2/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan seuraaminen ja harrastaminen aktiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla käytetään vähän erilaista kieltä, kuin mitä normaalisti, eli puhutaan ns. välinekieltä ja lyhenteitä. Siksi ulkopuolisesta voi tuntua siltä, että ei ymmärrä yhtään mitään.

Ja alan opiskelu antaa vasta pohjatietoja eri asioille ja työelämässä sitten syvennetään sitä osaamista. Juuri koulusta tullut on ihan "puupää" pari vuotta ja se on ihan sallittua ja normaalia IT-alalla. Mutta opiskelunaikaiset teoriatiedot auttavat eteenpäin. 

Asiat kyllä oppii kun ne konkretisoituvat ja pääseen omin kätösin tekemään jotain. Allalla on toki se tuttua, että uutta tulee koko ajan, uusia termejä jne. Tällainen vanha konkari ei enää niistä hätkähdä vaan kyselemällä selviää, että aha tässä on nyt vaan kyse jostain uudesta käyttöliittymä- tai rajapintatekniikasta. Perusasia siellä pellin alla aika lailla samaa. Ja oman tvistinsä tuo sitten kaikenmaailman työprosessien hallintavälineet ja termit: Jira, Scrum, PO, Kanban, Sprintti, jotka ovat sitten sitä välinekieltä enemmän, mutta nekin opitaan siinä tekemällä. Ja näitä löytyy sitten paljon erilaisia.

Vierailija
4/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas IT-ihmisenä ihmettelen esimerkiksi talonrakentajien ammattitaitoa, kuinka he osaavat kaiken perustuksista pystytykseen, rakennukset kun ovat periaatteessa aika monimutkaisiakin.

Vierailija
5/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla käytetään vähän erilaista kieltä, kuin mitä normaalisti, eli puhutaan ns. välinekieltä ja lyhenteitä. Siksi ulkopuolisesta voi tuntua siltä, että ei ymmärrä yhtään mitään.

Ja alan opiskelu antaa vasta pohjatietoja eri asioille ja työelämässä sitten syvennetään sitä osaamista. Juuri koulusta tullut on ihan "puupää" pari vuotta ja se on ihan sallittua ja normaalia IT-alalla. Mutta opiskelunaikaiset teoriatiedot auttavat eteenpäin. 

Asiat kyllä oppii kun ne konkretisoituvat ja pääseen omin kätösin tekemään jotain. Allalla on toki se tuttua, että uutta tulee koko ajan, uusia termejä jne. Tällainen vanha konkari ei enää niistä hätkähdä vaan kyselemällä selviää, että aha tässä on nyt vaan kyse jostain uudesta käyttöliittymä- tai rajapintatekniikasta. Perusasia siellä pellin alla aika lailla samaa. Ja oman tvistinsä tuo sitten kaikenmaailman työprosessien hallintavälineet ja termit: Jira, Scrum, PO, Kanban, Sprintti, jotka ovat sitten sitä välinekieltä enemmän, mutta nekin opitaan siinä tekemällä. Ja näitä löytyy sitten paljon erilaisia.

Huh huh 😰

Vierailija
6/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huipputasolla pitää olla aito oma innostus aiheeseen. Sitten kuten tuossa edellä sanottiin niin koulutus, kurssit, työssä oppiminen ja alan seuraaminen aktiivisesti.

Omassa CPU:ssa pitää olla valmiiksi jonkin verran sen tyyppistä vääntöä, jota tässä hommassa tarvitaan. Tämä ei ole yksiselitteisesti mitään palikkatestiälykkyyttä vaan ennemmin kykyä omaksua ja ymmärtää monimutkaisia kokonaisuuksia.

Parhailla tapaamillani asiantuntijoilla on myös jotain minkä paremman termin puutteessa olen ristinyt "koneintuitioksi" eli kyky intuitiivisesti ohjautua järjestelmissä kohti ongelman ratkaisua.  Se on se kuuluisa "gut feeling". Jotkin asiat vain pomppaavat esiin systeemistä poikkeamilta vaikuttavina/ mielenkiintoisina ilman varsinaista järkisyytä.

Itsellä nyt 30 vuotta takana tietojärjestelmien parissa ja arvokkainta on juuri tuo aika ja sen tuoma kokemus.

7/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin veikkaisin tuota alalla aktiivisesti ja pitkään toimimista. Ja eivät hekään varmaan kaikkea tiedä, koska suurillakin yrityksillä on tietoturvaongelmia jatkuvasti, samoin kuin esimerkiksi merkittävillä julkisilla toimijoilla. Kybersodankäyntiä pidetäänkin ehkä niin merkittävänä uhkana juuri siksi, että yhteiskunnan tasolla kyberturvallisuusjärjestelyt ovat vähän mitä ovat.

Vierailija
8/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alan ihminen täällä hei. En käsitä, miten lääkärit osaavat diagnosoida sairauksia. En ymmärrä myöskään, miten sairaanhoitajat tietävät, miten jotain tautia / vammaa pitää hoitaa. En ymmärrä yhtään mitään siitä, miten lihakset toimivat (muuta kuin omakohtaisen urheiluhistoriani kautta), joten en käsitä, miten fysioterapeutit osaavat kuntouttaa ihmisiä oikein. En myöskään ymmärrä rahoitusalaa millään lailla, osakekauppa on täysin hepreaa. Myöskään jotain julkishallinnosta en käsitä hölkäsen pölähtävää.

Mutta annapa mun eteen tietokanta ja joku raportointiväline, niin saattaisin pystyä sulle tekaisemaan jonkun hienon raportin, jossa on taulukoita ja diagrammeja. Pystyn määrittelemään, mitä tietoa tietokantaan tarvitaan ja missä muodossa se pitää esittää, jotta sitä voi käyttää hyödyksi raportoinnissa. Osaan kysyä ihmisiltä oikeat kysymykset selvittääkseni, mitä he tietoja he haluavat seurata ja miten he haluavat sen esitettävän ja tuottaa heille järjestelmästä datan tällaisessa muodossa.

Vierailija
9/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas IT-ihmisenä ihmettelen esimerkiksi talonrakentajien ammattitaitoa, kuinka he osaavat kaiken perustuksista pystytykseen, rakennukset kun ovat periaatteessa aika monimutkaisiakin.

Tämä! En osaisi rakentaa edes suoraseinäistä leikkimökkiä :D

Vierailija
10/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo gurut osaa ohjelmoida CNC työstökoneitakaan vaikka "normaalia" ATK:ta

Vierailija
11/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ammattityöt näyttää helpoilta mutta ovat aloittelijalle vaikeita ja monimutkaisia, kun aletaan itse tekemään. Koulutus ei poista tätä mitenkään simsalabim, vaan on vain oppimisen perusta. Kiinnostavat asiat oppii helpommin kuin vähemmän kiinnostavat.

Vierailija
12/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa IT-porukka osaa hyvin sen oman erikoisalansa ja tekee yhteistyötä, jotta kokonaisuus saadaan toimimaan. Ihan yhtä lailla joka huippukoodaaja joutuu välillä soittamaan helpdeskiin, kun joku PC ei toimi niin kuin pitäisi, koska se on huomattavasti nopeampaa kuin yrittää itse korjata asia. Eikä ainakaan meidän firmassa koodaajilla edes ole admin-oikeuksia monen asian korjaamiseen.

Vierailija
13/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fake it till you make it

Vierailija
14/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärien hommat on lasten leikkiä IT-alaan verrattuna. Olen ollut yli 20 vuotta IT-alalla monialaisena laajastikoulutettuna dippainssinä enkä vieläkään tajua mistään mitään vaikka olen ollut kolleegojeni kanssa tekemässä monista ihmisistä miljonäärejä.

Vierailija
15/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wanha datakääpä kirjoitti:

Huipputasolla pitää olla aito oma innostus aiheeseen. Sitten kuten tuossa edellä sanottiin niin koulutus, kurssit, työssä oppiminen ja alan seuraaminen aktiivisesti.

Omassa CPU:ssa pitää olla valmiiksi jonkin verran sen tyyppistä vääntöä, jota tässä hommassa tarvitaan. Tämä ei ole yksiselitteisesti mitään palikkatestiälykkyyttä vaan ennemmin kykyä omaksua ja ymmärtää monimutkaisia kokonaisuuksia.

Parhailla tapaamillani asiantuntijoilla on myös jotain minkä paremman termin puutteessa olen ristinyt "koneintuitioksi" eli kyky intuitiivisesti ohjautua järjestelmissä kohti ongelman ratkaisua.  Se on se kuuluisa "gut feeling". Jotkin asiat vain pomppaavat esiin systeemistä poikkeamilta vaikuttavina/ mielenkiintoisina ilman varsinaista järkisyytä.

Itsellä nyt 30 vuotta takana tietojärjestelmien parissa ja arvokkainta on juuri tuo aika ja sen tuoma kokemus.

Omassa henkilökohtaisessa CPU:ssani ei ole mitenkään poikkeuksellisesti tehoja, mutta sanoisin että se auttaa ymmärtämään tietokoneita, että olen käyttänyt niitä 10-vuotiaasta lähtien. Väittäisin että tietokoneen toimintatavan sisäistäminen koko ajatteluun on yksi tärkeimmistä asioista IT-alalla.

Vierailija
16/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito kiinnostus asiaan siinä iässä kun oppimiskykyä vielä löytyy.

Cyberturvallisuusgurut ja tietoturvaekspertit ovat hieman huono esimerkki asiantuntijoista, nämä kun eivät välttämättä tarvitse mitenkään hirvittävän syvällistä osaamista - aika pitkälle pääsee kun osaa lukea ja noudattaa ohjeita jotka joku asioista oikeasti ymmärtävä on tehnyt.

Vierailija
17/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät nuo gurut osaa ohjelmoida CNC työstökoneitakaan vaikka "normaalia" ATK:ta

No ei kyllä ole.

Vierailija
18/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoturvahommat on usein oikeasti paljon huonommalla tolalla, kuin annetaan ymmärtää. Paljon jauhetaan hienoa jargonia, mutta kustannusten vuoksi mennään usein siitä, mistä aita on matalin. Myös käytetään ilmaisia sovelluksia, missä tietoturva ehkä puuttuu kokonaan.

Ja salasanat usein on lopulta liian heikkoja, ja käytetään samaa salasanaa joka paikkaan. Porukka vaihtuu niin paljon, että kusessa oltaisiin unohtuneiden salasanojen kanssa, jos salasanoja vaihdeltaisiin.

Vierailija
19/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itse en ole mitenkään pätevä teknologian kanssa niin usein tulee ihailtua miten älykäs ja totta kai kiinnostunut pitää olla jotta osaa ohjelmoida ja kehittää teknologiaa sen sijaan, että naistutkimuksen laitoksella miettii jotain pronomineja jotka vaan sekoittaa pikkutyttöjen päät. Pitää todella osata jotain. Se on kuitenkin teknologiaa jota nytkin käytetään.

Vierailija
20/64 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wanha datakääpä kirjoitti:

Omassa henkilökohtaisessa CPU:ssani ei ole mitenkään poikkeuksellisesti tehoja, mutta sanoisin että se auttaa ymmärtämään tietokoneita, että olen käyttänyt niitä 10-vuotiaasta lähtien. Väittäisin että tietokoneen toimintatavan sisäistäminen koko ajatteluun on yksi tärkeimmistä asioista IT-alalla.

Ja silti jo tähän vastaukseksi tuottamasi tekstikin on kielellisesti keskitason yläpuolella... Joka tapauksessa väitän kiven kovaan, että ala kuin ala, niin huippuosaajat ovat keskimmääräistä älykkäämpiä ihmisiä. Tai sitten olen vain sattunut saamaan koko uran ajan työkavereiksi fiksuja ihmisiä.

Tuossa olet 100% oikeassa, että mitä aikaisemmin tietokoneen sielunelämään on alkanut tututusta sen parempi. Oman ensimmäisen tietokoneeni sain vuonna 1984. Silloin kaiken joutui opettelemaan syvällisesti mikäli laitteesta halusi saada mitään iloa irti.

Tämä ei päde nykypäivän ”diginatiiveihin”, joille lyödään 4-vuotiaana täppäri kouraan. Parhaimmillaankin osaaminen jää silloin puhtaasti erilaisten varusohjelmistojen käyttöliittymien hallinnan tasolle.