Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten it-alan ihmiset osaavat kaiken minkä osaavat?

Vierailija
09.06.2022 |

Tarkoitan sellaisia cyberturvallisuusguruja, tietoturvaeksperttejä ym. jotka tekevät työkseen suurten yritysten tietoturvaratkaisuja. Itse en oppisi vaikka kuinka istuisin opiskelemassa alaa.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlaista työ on noissa it-alan yrityksissä? Kun kaikki ovat samanhenkisiä joille it on useimmiten intohimo. Kun tavallisissa työpaikoissa tehdään työtä koska on pakko esim. tehdas, pankki, vakuutusyhtiö, kauppa jne. Siellä on kirjo erilaisia ihmisiä ja tuskin kukaan tuntee myyjän työn intohimokseen. Uskon ettei ole juoruista työilmapiiriä kun ovat niin asiakeskeisiä ihmisiä.

Osa voi olla vähän autismin kirjon rajoilla, jolloin sosiaaliset taidot eivät välttämättä ole kovin hyvät. 

Siksi juoruilua ei välttämättä ole. Itse en ole it-alalla, mutta insinööritoimistossa oli vähän samanlaista. Hiljaista väkeä, ei paljoa ylimääräistä puheltu. 

Eli mieluummin autismin kirjolla kuin juoruileva sosiaalinen hlö. Olisi unelma työskennellä tollasessa insinööritoimistossa.

Silti sosiaaliset taidot ja ulosanti olisi hyvä olla normitasoa. Itse vaihdoin pelastuslaitokselle, kun alkoi jurppimahan se hiljaisuus. 

Vierailija
62/64 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on hyvät googlaustaidot

Pitää osin paikkaansa. Tuossa huomaa eron kokemattoman ja kokeneen henkilön osalta. Kokenut tietää että nyt on kyse tietyntyyppisestä ongelmasta, joten hän osaa hakea siihen googlella vastauksia. Juniorit eivät ensin tiedät että kyseessä on ongelma ja havaitsemisen jälkeen he eivät tiedä millä termeillä ongelmaan pitäisi hakea ratkaisua.

Tuon jälkeen vielä pitää osata niistä googlauksen antamista tiedoista suodattaa se oikea. Samaa ongelmaa ovat monetkin voineet pohtia netissä ja saada siihen monenmoisia ongelmanratkaisujakin, joista vain harva on toimiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt it-alalla töitä vuodesta -92 siis jo 30 vuotta. Juuri tuossa joku mainitsi googlen. Ennen googlea käytettiin manuaaleja, omalla pöydällänikin oli useampia. Ja tietenkin myös työkavereiden apua. Ja se googlaaminenkin on taito, joskus olem joutunut googlaamaan jopa päinvastaista ratkaisua. Ja kaikkeen ei löydy ratkaisua netistä, parhaillaankin meilläon kahddllakin tietokantatoimittajalla ongelmatiketti ratkaistavana. Peruskoodauksen pitää kuitenkin ehdoyyomasti sujua ilman googlea.

Alalla on monenlaisia ihmisia ja on tarvettakin erilaisille ihmisille.. Itse olen hyvinkin sosiaalinen. Mielestäni alalla sopivat parhaiten ihmiset, joilla on hyvä looginen päättelykyky ja lisäksi halu ratkaista ongelmia. It-alalla on kuitenkin hyvinkin eriaisia ihmisiä, ja erilaisissa tehvässi tarvitaan erilaista osaamista. Esim omassa tiimissäni on tiksutyyppi, joka ratkoo ajoistamme tulleet rutiinihäiriöt, itselleni se homma olisi aivan liian tylsä. Projektipäällikkö on harvoin koodari.

Rohkaisen kyllä naisia hakeutumaan alalle. Palkka on hyvä ja oma homma löytyy varmasti kyllä

Vierailija
64/64 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on hyvät googlaustaidot

Pitää osin paikkaansa. Tuossa huomaa eron kokemattoman ja kokeneen henkilön osalta. Kokenut tietää että nyt on kyse tietyntyyppisestä ongelmasta, joten hän osaa hakea siihen googlella vastauksia. Juniorit eivät ensin tiedät että kyseessä on ongelma ja havaitsemisen jälkeen he eivät tiedä millä termeillä ongelmaan pitäisi hakea ratkaisua.

Tuon jälkeen vielä pitää osata niistä googlauksen antamista tiedoista suodattaa se oikea. Samaa ongelmaa ovat monetkin voineet pohtia netissä ja saada siihen monenmoisia ongelmanratkaisujakin, joista vain harva on toimiva.

Kyllä. Lisäksi googlettamalla ratkotaan ainostaan detail-tason ongelmia. Suuremmat ongelmat pitää sitten ratkaista käyttäen omaa osaamista ja kokemusta.