Työ muuttuu matkatyöksi. Voiko työnantaja pakottaa, kun minulla on pieni lapsi?
Päiväkoti-ikäinen lapsi, päiväkoti auki tietenkin vain päivisin eikä tukiverkostoja ole. Työnantaja on päättänyt muuttaa työtä sellaiseksi, että kaikkien pitäisi tehdä jonkun verran työmatkoja. Ei minulla ole mitään paikkaa lapselle eikä palkka ole niin suuri, että siitä voisi jotain lastenhoitajia palkata kotiin (teen 80 % työaikaa). Voidaanko minut pakottaa matkalle vai onko minun pakko irtisanoutua?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Matkatyössä palkka nousee ainakin päivärahan verran eli reilut neljä kymppiä päivää kohden. Työnantaja ei voi sinua sinänsä pakottaa matka työhön, vaihtoehtona sinulla on työpaikasta lähteminen ja todennäköisesti selviäisit ilman karenssia koska työsuhteen laatu muuttuisi niin paljon.
Päiväraha ei ole palkkaa, se on päivärahaa ja kustannuskorvaus. Sitä ei lasketa yhtään mihinkään
Lapsi vuoropäiväkotiin ja jos on pidempiä työmatkoja, kotiin maid. Meilläkin oli maid kotona, koska molemmat vanhemmat teki reissutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun oma ehdotus esimiehelle oli, miten itse ehdotat sinun kohdallasi toimittavat, jotta työt jatkossa sujuisivat?
Entiseen malliin, siis vanhan sopimuksen mukaan virka-aikaan. Meillä on töissä ihmisiä, jotka mielellään tekisi paljonkin matkoja, ja he lupasivat jo paikata minun matkat. Tämä ei pomolle käynyt. Ap
Siis mikä ihme tässä on ongelmana? Talosta löytyy henkilöitä, jotka ovat valmiit ottamaan enemmänkin matkustuspäiviä, mutta pomolle se ei sovi? Onko sinulla pienempi palkka kuin muilla työntekijöillä, jolloin sinun jääminen pois matkoilta ei ole firmalle edullista? Toisaalta päiväraha on kaikille sama, joten en ymmärrä tätä.
Onko pomolla esimiestä? Vai onko kyse jostain todella pienestä firmasta? Itse en jäisi tuollaiseen joustamattomaan firmaan töihin hetkeksikään, etenkin jos joudut palkkamaan ylimääräistä lastenhoitoapua ja kaikki rahat menevät siihen. Ja kaikenlisäksi vietät vielä entistä vähemmän aikaa lapsen kanssa, joka näkee sitten äitiänsä ja isäänsä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi vuoropäiväkotiin ja jos on pidempiä työmatkoja, kotiin maid. Meilläkin oli maid kotona, koska molemmat vanhemmat teki reissutyötä.
Olen erityispiirteisen lapsen yh. Palkkani ei ole suuri alunperinkään, eikä varsinkaan kun teen lapsen takia 80 % työaikaa. Ei ole mitään mahdollisuutta johonkin maidiin. Matkatyö ei automaattisesti tarkoita mitään kovaa palkkaa. Ap
Vaikka teillä YT-organisaatio hoitaisikin neuvottelut teidän kaikkien puolesta, työaikojen muutos sopimuksessa on sen verran suuri muutos, että se on myös irtisanomisperuste. Siinä tapauksessa vaikka päätös muutoksesta olisikin tehty yhteisesti, jokainen allekirjoittaa kuitenkin uuden sopimuksen aivan itse.
Jos et allekirjoita sopimusta, sinut irtisanotaan. Tässä tapauksessa ei todellakaan kannata irtisanoutua!
Jos ja kun työnantajalla ei ole halua neuvotella, loppu taitaa olla selvä. Joudut irtisanotuksi ja joko jäät työttömäksi vanhalle paikakunnalle, koska isä haluaa tavata lastaan 5 tuntia kuukaudessa, tai muutat lapsen kanssa ja etsit uuden työn muualta. Siinäpä taitaa olla vaihtoehdot.
Valitettavasti mitään ihmeellistä yllättävä kolmatta ratkaisua tähän ei ole.
Voihan se työnantaja aina antaa lemput, jos ei kelpaa. Ainahan syitä löytyy, ei sen niin totta tarvi olla.Niin kui, että kun sulla on tuo lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinun oma ehdotus esimiehelle oli, miten itse ehdotat sinun kohdallasi toimittavat, jotta työt jatkossa sujuisivat?
Entiseen malliin, siis vanhan sopimuksen mukaan virka-aikaan. Meillä on töissä ihmisiä, jotka mielellään tekisi paljonkin matkoja, ja he lupasivat jo paikata minun matkat. Tämä ei pomolle käynyt. Ap
Siis mikä ihme tässä on ongelmana? Talosta löytyy henkilöitä, jotka ovat valmiit ottamaan enemmänkin matkustuspäiviä, mutta pomolle se ei sovi? Onko sinulla pienempi palkka kuin muilla työntekijöillä, jolloin sinun jääminen pois matkoilta ei ole firmalle edullista? Toisaalta päiväraha on kaikille sama, joten en ymmärrä tätä.
Onko pomolla esimiestä? Vai onko kyse jostain todella pienestä firmasta? Itse en jäisi tuollaiseen joustamattomaan firmaan töihin hetkeksikään, etenkin jos joudut palkkamaan ylimääräistä lastenhoitoapua ja kaikki rahat menevät siihen. Ja kaikenlisäksi vietät vielä entistä vähemmän aikaa lapsen kanssa, joka näkee sitten äitiänsä ja isäänsä harvemmin.
Kukaan ei pidemmän päälle halua jatkuvasti reissusta, varsinkaan kotimaassa. Työkaverit ovat AP:ta miellyttääkseen sanoneet voivansa paikata, mutta pidemmän päälle tästä tulee ongelma ja ainoa vaihtoehto on nyt yt:n kautta muuttaa sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka teillä YT-organisaatio hoitaisikin neuvottelut teidän kaikkien puolesta, työaikojen muutos sopimuksessa on sen verran suuri muutos, että se on myös irtisanomisperuste. Siinä tapauksessa vaikka päätös muutoksesta olisikin tehty yhteisesti, jokainen allekirjoittaa kuitenkin uuden sopimuksen aivan itse.
Jos et allekirjoita sopimusta, sinut irtisanotaan. Tässä tapauksessa ei todellakaan kannata irtisanoutua!
Jos ja kun työnantajalla ei ole halua neuvotella, loppu taitaa olla selvä. Joudut irtisanotuksi ja joko jäät työttömäksi vanhalle paikakunnalle, koska isä haluaa tavata lastaan 5 tuntia kuukaudessa, tai muutat lapsen kanssa ja etsit uuden työn muualta. Siinäpä taitaa olla vaihtoehdot.
Valitettavasti mitään ihmeellistä yllättävä kolmatta ratkaisua tähän ei ole.
Meille on sanottu, että kukaan ei itse allekirjoita mitään vaan asia hoidetaan yt-organisaation ja luottamusmiesten kautta keskitetysti. Tässä on kuulemma ollut ihan juristit mukana suunnittelemassa, että menee pykälien mukaan. Ap
Soitin liiton juristille, sanoi, että työnantaja saa yksipuoleisesti tehdä tuollaisen muutoksen, kun siinä kerran on yt:t eikä minun allekirjoitusta mihinkään tarvitse pyytää.
Ap, kuinka usein niitä matkoja olisi? Ei hoitajalle kauheasti tarvitse nukkumisesta maksaa ja saat maksamistasi palkoista kotitalousvähennyksen. Ja toki päivärahat osaltaan kattaa noita kustannuksia. Toki, jos lapsi on todella haastava, niin silloin hoitajan löytyminen ei välttämättä ole helppoa..
Vierailija kirjoitti:
Soitin liiton juristille, sanoi, että työnantaja saa yksipuoleisesti tehdä tuollaisen muutoksen, kun siinä kerran on yt:t eikä minun allekirjoitusta mihinkään tarvitse pyytää.
Tämän kirjoitti siis Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka usein niitä matkoja olisi? Ei hoitajalle kauheasti tarvitse nukkumisesta maksaa ja saat maksamistasi palkoista kotitalousvähennyksen. Ja toki päivärahat osaltaan kattaa noita kustannuksia. Toki, jos lapsi on todella haastava, niin silloin hoitajan löytyminen ei välttämättä ole helppoa..
Asiakaskysynnän mukaan. Määrää ei tiedä etukäteen, mutta ilmeisesti aika usein. Ei kuitenkaan koskaan ulkomaille. Ap
Sinun työsi edellyttää nyt matkustamista. Lapsen isälle nyt suoraan että tilanne on nyt tämä: joko lapsi on isällään työmatkojesi aikana tai sitten sinun on muutettava lapsen kanssa työn perässä muualle, kumman hän valitsee?
Kysyin kunnasta vuoropäiväkotiasiaa. Meidän kunnassa vuoropäiväkoti on vain niille lapsille, joiden molemmat vanhemmat on vuorotyössä. Eikä niissä saa pitää lasta minkään työmatkan ajan. Mutta meillä kumpikaan ei ole vuorotyössä, niin en voi edes paikkaa sellaisesta saada. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinun työsi edellyttää nyt matkustamista. Lapsen isälle nyt suoraan että tilanne on nyt tämä: joko lapsi on isällään työmatkojesi aikana tai sitten sinun on muutettava lapsen kanssa työn perässä muualle, kumman hän valitsee?
Ei asiat mene näin mustavalkoisesti. Lapsi siinä kärsii, jos muutan. Ei minua exäni kärsimys niin kiinnosta. Ja hän todella ei aio ottaa lasta yöksi luokseen. Tapaa lasta usein, mutta vain tunnin pari kerrallaan. Ap
Eipä sulla taida olla vaihtehtoja. Pomo voi siis tuohon pakottaa.
Oletko kysynyt voitko ottaa lapsen mukaan työmatkoille?
Tässä ihan konkreettinen laskelma sinulle:
Työmatka, johon lähdet maanantaina klo: 07.00 ja josta palaat tiistaina klo: 21.00
Viet maanantaina lapsen hoitopaikkaan, josta hoitaja hakee klo: 17.00. Ajalta 17.00-22.00 maksat hoitajalle 12€/tunti eli yhteensä sivukulujen kanssa 60€+13,80€. Yön 22.00-07.00 ajalta maksat "varallaolosta" eli nukkumisesta 6€/tunti eli yhteensä 54€+12,42€ ja taas aamulta ennen päivähoitoa tunnin palkan eli 12€+2,76€. Hoitaja vie lapsen hoitoon, josta isä hakee, kunnes olet kotona.
Kokonaiskulut ovat 152,50€, joista kotitalousvähennys on sivukulut ja palkasta 30% eli sinulle maksettavaa jää 88,20. Päivärahasi tuolta ajalta ovat 45€*2 eli 90€.
Ihan hyvin siis pystyt hoitajan palkkaamaan matkojesi ajaksi, jos isä hoitaa kuitenkin iltoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asiat mene näin mustavalkoisesti. Lapsi siinä kärsii, jos muutan. Ei minua exäni kärsimys niin kiinnosta. Ja hän todella ei aio ottaa lasta yöksi luokseen. Tapaa lasta usein, mutta vain tunnin pari kerrallaan. Ap
No sit sun pitää etsiä uusi työ. Sellasta se työelämä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sulla taida olla vaihtehtoja. Pomo voi siis tuohon pakottaa.
Oletko kysynyt voitko ottaa lapsen mukaan työmatkoille?
En ole, mutta työ on siis asiakasprojekteja ja sitä tehdään asiakkaiden luona niillä reissuilla. Eikä sinne voi ottaa lasta vaan matkalle pitäisi itse palkata hoitaja mukaan ja se vasta kallista olisi, kun joutuisin maksamaan hoitajan matkat ja kaikki. Ap
Meillä suurin osa kannattaa tätä muutosta, pieni osa kuten minä ei. Ap