Työ muuttuu matkatyöksi. Voiko työnantaja pakottaa, kun minulla on pieni lapsi?
Päiväkoti-ikäinen lapsi, päiväkoti auki tietenkin vain päivisin eikä tukiverkostoja ole. Työnantaja on päättänyt muuttaa työtä sellaiseksi, että kaikkien pitäisi tehdä jonkun verran työmatkoja. Ei minulla ole mitään paikkaa lapselle eikä palkka ole niin suuri, että siitä voisi jotain lastenhoitajia palkata kotiin (teen 80 % työaikaa). Voidaanko minut pakottaa matkalle vai onko minun pakko irtisanoutua?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun piti kerran mennä palaveriin vapaa-ajalla, ns. käsky kävi. Lapset tuli mukaan. Ei ollu muuta vaihtoehtoa annettu.
Kertoo esimiehelle vain sinun elämänhallinnan puutteesta.
Elämänhallinnan puute jos ei ole lapsille hoitajaa?
No kuulostaahan tuo hieman erikoiselta, jos jollakulla ei ole kerrassaan ketään sukulaista, tuttua, kummia tai ystävää, joka voisi auttaa silloin tällöin lastenhoidossa. Tai ettei pystyisi itse sellaista tilapäisapua hommaamaan silloin tällöin jostakin.
Ai ystävä hoitamaan pientä lasta työmatkojen ajaksi? Eiköhän ne ystävät ole omassa työssä kiinni.
No eikös se lapsi ole päiväkodissa päivät? Tässä ei ole vieläkään selvinnyt, onko kyse esim. yhden yön/2 päivän työmatkoista vai useamman päivän ja miten usein?
Onhan ap sanonut, että muutamien päivien työmatkoja.
Eikä minullakaan olisi ketään, joka hoitaisi minun työmatkojen takia lasta niin, että hakisi päiväkodista, huolehtisi yön, veisi päiväkotiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit vaan hakemaan uutta työpaikkaa. työsopimukseen tarttee sekä pomon että työntekijän allekirjoituksen jotta se on voimassa..
Joo mutta meillä kaikkien sopimusta muutetaan työajan osalta ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Ap
Ei sitä voi muuttaa, jos et itse siihen suostu. Liittoon yhteys.
Soitin juristille ja tämä sanoi että noin voi työnantaja kyllä tehdä. Ap
Johan se alkaa provo puhumaan itseään pussiin. Tottakai voi työnantaja tehdä mitä vaan. Jos työntekijä ei pysty muutoksiin, tulee laiton lopputili. En vain suosittele tuota juristia hoitamaan asioitasi.
Ap on moneen kertaa kertonut, että heillä on yt:t.
Sitä suuremmalla syyllä viettäisin aikaa etsimällä uutta työtä, enkä lorvisi täällä sanoen moneen kertaan samaa asiaa, kun erityislapsi on kenties hoidossa, vai jo kotona ja ap töissä kirjoittelee. Ellei ole lomalla, olisi aikaa etsiä työtä.
En lorvi. Olen flunssassa kotona. Siksi aikaa hoitaa tätä asiaa tänään.
Ja tiedän hyvin meidän alan työmahdollisuudet ja potentiaaliset työnantajat ja niiden työtilanteet ja markkinatilanteet. Alalla on aika pienet piirit. Soitin jo pariin hyvikseni, kun tunnen väkeä sieltä (esimiesasemassa olevia) ja ei ole tällä hetkellä tarvetta uudelle henkilölle. Ap
Kerro koulutuksesi ja paikkakunta.
Miksi AP:n pitäisi tuollaisia sinulle kertoa?
Voisin katsoa hänelle töitä.
Jos AP vaikka vastaisi, että meteorologi ja Suomussalmi, niin miten ihmeessä sinä, joka lähes varmasti olet eri alalla, hänelle yhtäkkiä sieltä työn löytäisit.
Head huntereista koskaan kuullut? Ei ole selvästi kukaan sua töiden vuoksi koskaan lähestynyt. Harmi
Sinä et ole headhunteri.
En olekaan, mutta hän saattaa hyvinkin olla. Mut on rekrytty kaksi kertaa firmasta toiseen head hunterin kautta, ekalla kerralla lähdin ulkomaille, toisella kerralla tuolasin palkkani.
Ei ole hänkään. Eikä ketään akateemista asiantuntijaa rekrytä jonkun vauvapalstan kautta.
No ei kai hän nyt olisi täältä rekrynnytkään 😅 Mikähän ongelma tossa sun mielestä nyt oli? Onko hän niin uniikki, että hänet tunnistaa ammatista ja paikkakunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun piti kerran mennä palaveriin vapaa-ajalla, ns. käsky kävi. Lapset tuli mukaan. Ei ollu muuta vaihtoehtoa annettu.
No kuulostaahan tuo hieman erikoiselta, jos jollakulla ei ole kerrassaan ketään sukulaista, tuttua, kummia tai ystävää, joka voisi auttaa silloin tällöin lastenhoidossa. Tai ettei pystyisi itse sellaista tilapäisapua hommaamaan silloin tällöin jostakin.
Ai ystävä hoitamaan pientä lasta työmatkojen ajaksi? Eiköhän ne ystävät ole omassa työssä kiinni.
Tai hoitovapaalla tai freelancereita tai mitä vain. Multa löytyy heti kolme ystävää, joita voisin kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai hoitovapaalla tai freelancereita tai mitä vain. Multa löytyy heti kolme ystävää, joita voisin kysyä.
Mulla löytyy heti 15 ystävää, joilta voin kysyä ihan mitä vaan, mutta yhdeltäkään en kysyisi, sitoutuuko hän erityislapseni hoitoon vuosiksi minun työmatkojeni ajan.
Nimittäin apn tarvehan tulee olemaan pitkäaikainen, ei matka siellä tai tuolla.
Ilmeisesti apn työantajan liiketoiminta on muuttunut, mikä tietysti voi olla tulevaisuuden kannalta ihan ok. Siitä huolimatta työnantaja on erittäin lyhytnäköinen, ellei tässä muutoksessa ota huomioon vanhojen työntekijöiden tarpeita.
Jos nyt alkuun voitaisiin mennä sillä, että työmatkoja halukkaasti tekevät niitä saavat ja ap on kotikonttorilla, en ymmärrä, miksi sitä ei voida tehdä. Voi joo tulla ajan mittaan muita järjestelyjä, mutta se on sitten, miksi pitää nyt tehdä tiukat ja hankalat.
Ja teille, jotka hoette jotain maid-järjestelyä: tämä on Suomi. Täällä ei toimi mikään nannyn ottaminen kun frouva on estynyt. Ei kukaan anna erityislastaan jonkun opiskelijan hoteisiin.
Musta on todella hienoa, että ap yrittää pitää lapsen isän LAPSEN vuoksi elämässä, vaikka se ei hänelle helppoa olekaan. Lapsi tulee tätä arvostamaan ja se todellakin on hänen etunsa.
Minkä ikäinen lapsi on? Minusta tässä on iso ero, onko kyseessä 2- vai 6-vuotias lapsi.
Kauanko lapsi joutuisi olemaan sinusta työmatkan aikana erossa?
Miten isovanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kahlata ihan jokaista viestiä, mutta lapsihan ei ole este matkustamiselle, varhaiskasvatuslain mukaan kunnan tulee hoitopaikka järjestää myös epätyypillisinä työaikoina. Joten hakemus vuoropäiväkotiin ja asia on sillä selvä.
Oikeastiko lapsi voi olla siellä kaksikin vuorokautta putkeen? Se ratkaisee kyllä monen lastenhoito-ongelmat.
Kyllä voi olla. Ap kertoi, että on eronnut, silloin päivähoitoa on tarjottava lähivanhemman tilanteen mukaan. Kunta ei voi tästä vastuustaan laistaa vetoamalla siihen, että meillä vaaditaan molemmilta vanhemmilta vuorotyötä! Ehei, päivähoitoa on tarjottava silloin, kun vanhemman työ sitä edellyttää esim. vaikka klo 15-21 joka arkipäivä, vaikka mistään vuorotyöstä ei ole kyse.
Ympärivuorokautista päivähoitoa on tarjottava esim. yksinhuoltaja-ensihoitajan lapselle, kun vanhemmalla on 24 tunnin työvuoro. Ihan samoin myös sille lapselle, jonka vanhempi on joka toinen viikko työmatkalla 3 päivän ajan sellaisella paikkakunnalla, jossa työnantaja edellyttää yöpymistä. Kunnat yrittävät laistaa vastuustaan, mutta noin se menee.
On lapsia, jotka ovat hoidossa jopa 4 vrk putkeen vanhemman työn takia. Vastaavasti voi olla yli viikon vapaa.
Tätä en yhtään ymmärrä. Miksi hlvtissä niitä lapsia pitää tehdä ylipäätään tollaseen tilanteeseen? Päiväkoti ei ole mikään säilytyspaikka, ei edes vuorohoito. Lapset pitäisi sijoittaa tollasessa tilanteessa. Luoja että pistää vihaksi.
Siis sekö sulla laittaa vihaksi, että joillain aloilla on 24h työvuorot? Ensihoito, päivystävät lääkärit esim.
Mitä itse teet? Olet tapatyötön tietysti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kahlata ihan jokaista viestiä, mutta lapsihan ei ole este matkustamiselle, varhaiskasvatuslain mukaan kunnan tulee hoitopaikka järjestää myös epätyypillisinä työaikoina. Joten hakemus vuoropäiväkotiin ja asia on sillä selvä.
Oikeastiko lapsi voi olla siellä kaksikin vuorokautta putkeen? Se ratkaisee kyllä monen lastenhoito-ongelmat.
Kyllä voi olla. Ap kertoi, että on eronnut, silloin päivähoitoa on tarjottava lähivanhemman tilanteen mukaan. Kunta ei voi tästä vastuustaan laistaa vetoamalla siihen, että meillä vaaditaan molemmilta vanhemmilta vuorotyötä! Ehei, päivähoitoa on tarjottava silloin, kun vanhemman työ sitä edellyttää esim. vaikka klo 15-21 joka arkipäivä, vaikka mistään vuorotyöstä ei ole kyse.
Ympärivuorokautista päivähoitoa on tarjottava esim. yksinhuoltaja-ensihoitajan lapselle, kun vanhemmalla on 24 tunnin työvuoro. Ihan samoin myös sille lapselle, jonka vanhempi on joka toinen viikko työmatkalla 3 päivän ajan sellaisella paikkakunnalla, jossa työnantaja edellyttää yöpymistä. Kunnat yrittävät laistaa vastuustaan, mutta noin se menee.
On lapsia, jotka ovat hoidossa jopa 4 vrk putkeen vanhemman työn takia. Vastaavasti voi olla yli viikon vapaa.
Tätä en yhtään ymmärrä. Miksi hlvtissä niitä lapsia pitää tehdä ylipäätään tollaseen tilanteeseen? Päiväkoti ei ole mikään säilytyspaikka, ei edes vuorohoito. Lapset pitäisi sijoittaa tollasessa tilanteessa. Luoja että pistää vihaksi.
Sijoittaa laitokseen vai? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä kyllä, että suostuu vapaa-aikanaan hyppyytettäväksi vaikkei tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyy heti 15 ystävää, joilta voin kysyä ihan mitä vaan, mutta yhdeltäkään en kysyisi, sitoutuuko hän erityislapseni hoitoon vuosiksi minun työmatkojeni ajan.
Ilmeisesti apn työantajan liiketoiminta on muuttunut, mikä tietysti voi olla tulevaisuuden kannalta ihan ok. Siitä huolimatta työnantaja on erittäin lyhytnäköinen, ellei tässä muutoksessa ota huomioon vanhojen työntekijöiden tarpeita.
Jos nyt alkuun voitaisiin mennä sillä, että työmatkoja halukkaasti tekevät niitä saavat ja ap on kotikonttorilla, en ymmärrä, miksi sitä ei voida tehdä. Voi joo tulla ajan mittaan muita järjestelyjä, mutta se on sitten, miksi pitää nyt tehdä tiukat ja hankalat.
Ja teille, jotka hoette jotain maid-järjestelyä: tämä on Suomi. Täällä ei toimi mikään nannyn ottaminen kun frouva on estynyt. Ei kukaan anna erityislastaan jonkun opiskelijan hoteisiin.
Musta on todella hienoa, että ap yrittää pitää lapsen isän LAPSEN vuoksi elämässä, vaikka se ei hänelle helppoa olekaan. Lapsi tulee tätä arvostamaan ja se todellakin on hänen etunsa.
No koska muutos vaatii ne yt:t, eikä niitä joka hetki jonkun yksittäisen ihmisen takia järjestetä. Varmaan AP pystyykin alussa sopimaan, ettei juuri matkusta, mutta tilanteet ihmisillä muuttuu, joten totta kai kaikkien sopimukset täytyy muuttaa samalla.
Sairastavalle ei lopputiliä voi antaa. Mulla iskisi "ripuli" tai lapsella "ripuli" juuri ennen matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä ap, että sinulla ei oikein ole hyviä vaihtoehtoja. Jos työ lähtee alta, kumpi on pienempi paha? Olet joko työtön (tai opiskelet uuden alan) nykyisellä paikkakunnalla, tai muutat kauemmaksi lapsen kanssa, vaikka se heikentäisikin lapsen isäsuhdetta?
Totta, ei tässä ole hyviä vaihtoehtoja. Yritän pähkäillä mikä olisi huonoista vähiten huono. Olen jo 40, akateeminen tutkinto on jo, joten joku uusi ala, en oikein tiedä, opinnot pitäisi jotenkin rahoittaa, pyrkiä opiskelemaan (pääsisikö), saisiko vastavalmistuneena melkein nelivitosena helposti töitä jne. Paljon miettimistä näissä. Ap
Voisiko se toimia, että jos muutatte, niin pidätte kuitenkin aktiivisesti yhteyttä lapsen isään? Lomalla aina vanhalle paikkakunnalle tms. jotta lapsen ja isän välit eivät katkeaisi ja sen lisäksi videopuhelut käyttöön? Vai pelkäätkö, että miehen asennoituminen lapseen on jo nyt niin nihkeää, että mies käyttäisi muuttoa syynä katkaista välit kokonaan?
Pelkään. Lapsen isäsuhde on paljon sen varassa että minä vaadin niitä tapaamisia ja vaadin heille yhdessäoloaikaa, koska isä on lapselle tärkeä. Ap
Tuo on ihailtavaa, mutta jos mies ei ole vilpittömästi kiinnostunut lapsestaan, niin kyllä se lapsi sen ennen pitkää huomaa joka tapauksessa, ja homma tyrehtyy viimeistään siinä vaiheessa. Et pysty luomaan heille hyvää vanhempi-lapsi -suhdetta pakottamalla. Älä siis tuhoa perheenne taloudellista tulevaisuutta vain siinä toivossa, että ehkä heille joskus muodostuu lämpimät välit. On hyvin todennäköistä että niin ei käy.
Isä on lapselle tärkeä, mutta välinpitämätön isä on lapselle vahinkoa aiheuttava tekijä. Samoin kuin, että ystävät ovat ihmiselle tärkeitä, mutta välinpitämättömät ihmissuhteet eivät tuota mitään hyvää.
terveisin välinpitämättömän isän kanssa saman katon alla kasvanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska muutos vaatii ne yt:t, eikä niitä joka hetki jonkun yksittäisen ihmisen takia järjestetä. Varmaan AP pystyykin alussa sopimaan, ettei juuri matkusta, mutta tilanteet ihmisillä muuttuu, joten totta kai kaikkien sopimukset täytyy muuttaa samalla.
Tätä juuri tarkoitin, että vaikka kaikkien sopimukset muutetaan, voisi kuitenkin työnantaja pohtia, miten sitä soveltaa. Ei siis työnantajan ole pakko pakottaa matkustamaan, vaikka työsopimuksessa lukee, että matkustus kuuluu työnkuvaan.
Ja APn aloitus koski juuri sitä, että hän ei pysty sopimaan, koska työantaja ei siihen suostu. Jos pystyisi sopimaan, eihän APlla ongelmaa olisikaan.
No eikös se lapsi ole päiväkodissa päivät? Tässä ei ole vieläkään selvinnyt, onko kyse esim. yhden yön/2 päivän työmatkoista vai useamman päivän ja miten usein?