Työ muuttuu matkatyöksi. Voiko työnantaja pakottaa, kun minulla on pieni lapsi?
Päiväkoti-ikäinen lapsi, päiväkoti auki tietenkin vain päivisin eikä tukiverkostoja ole. Työnantaja on päättänyt muuttaa työtä sellaiseksi, että kaikkien pitäisi tehdä jonkun verran työmatkoja. Ei minulla ole mitään paikkaa lapselle eikä palkka ole niin suuri, että siitä voisi jotain lastenhoitajia palkata kotiin (teen 80 % työaikaa). Voidaanko minut pakottaa matkalle vai onko minun pakko irtisanoutua?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siis jo kysyin pomolta, että mitä tehdään, kun ei minulla ole paikkaa lapselle matkan ajaksi. Pomo vastasi, että se ei ole hänen ongelma. Olen ollut tuolla pitkään töissä ja olen ollut ihan arvostettu työntekijä, mutta kaikki pomot vaihtui ja nämä uudet meinaa uudistaa kaiken. En tule saamaan helposti uutta työtä. Ap
Ei se todellakaan ole pomosi ongelma, siinä hän on oikeassa.
Sinä taas olet oikeassa siinä, että kyvyttömyytesi joustamiseen ja lapsikortilla pelaaminen eivät tee sinusta millään lailla haluttua työmarkkinoilla.
Näin se valitettavasti vaan on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä olet työsopimuksessa sopinut? Meillä lukee ihan standardina, että työ sisältää matkustamista. Jos sitä ei sopparissa ole, ei sitä voi sulta vaatia. Enemmän ihmettelen tässä, että mikä työ oikeasti enää nykyään vatii välttämättä matkustelua, kun kaksi vuotta etäpalavereita on käytännössä lopettanut kaiken työmatkustamisen.
Sopparissa lukee toimistotyöaika, mutta tämä vedetään nyt niin, että yt:den kautta kaikkien soppariin muutetaan tuo työaika niin, että joku henkilöstöjärjestömme tms sen hyväksyy kaikkien puolesta, vaikka osa meistä vastustaa. Ap
Joo, noin se demokratia toimii. Jos oot valinnut luottamushenkilön edustamaan sua ja sopii noi asiat. Sitten sanoisin minäkin, että kannattaa ruveta etsimään uusia duuneja. Tai etsimään vuoropäiväkotia kotikunnasta.
Vuoropäiväkoti ei ole ratkaisu matkatyön ongelmiin. Ei ne lapset sielläkään päivätolkulla saa olla. Se on tarkoitettu vuorotyötä tekeville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä olet työsopimuksessa sopinut? Meillä lukee ihan standardina, että työ sisältää matkustamista. Jos sitä ei sopparissa ole, ei sitä voi sulta vaatia. Enemmän ihmettelen tässä, että mikä työ oikeasti enää nykyään vatii välttämättä matkustelua, kun kaksi vuotta etäpalavereita on käytännössä lopettanut kaiken työmatkustamisen.
Osaa työtä on hankala tehdä Teamsin kautta. Varsinkin, jos vaikka asentaa tai korjaa jotain laitteita tai esittelee tuotteita (joo Teamsissa on kamera, mutta sen kautta on huono vaikkapa maistaa tai hypistellä sitä tuotetta konkreettisesti). Tietyt koulutuksetkin ovat tehokkaampia paikan päällä tehtyinä (vaikka osa varmasti hoituu Teamsin kautta).
Asentajat ja korjaajat ovat matkustaneet ihan aina, koronankin aikana. Samoin jos nyt phutaan jostain koemaistamisesta tms. Käsitin, että ko työtä on aiemmin pystynyt tekemään toimistolta käsin, Siksi kysynkin, että mikä ihmeen homma on kyseessä joka NYT, kun kaikki mitä vaan voidaan etänä tehdä, tehdään (jo ihan kustannussyistäkin) pitääkin ryhtyä hoitamaan jossain paikanpäällä.
Jos asiakkaan pääkonttorilta USA:sta tulee käsky, että mitään heidän hommiaan ei tehdä etänä, niitä ei tehdä etänä.
t. kyberturvallisuus
Vierailija kirjoitti:
vuorohoitopäiväkoti
Kerropa, missä vuorohoitopäiväkodissa lapset voivat olla työmatkan ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siis jo kysyin pomolta, että mitä tehdään, kun ei minulla ole paikkaa lapselle matkan ajaksi. Pomo vastasi, että se ei ole hänen ongelma. Olen ollut tuolla pitkään töissä ja olen ollut ihan arvostettu työntekijä, mutta kaikki pomot vaihtui ja nämä uudet meinaa uudistaa kaiken. En tule saamaan helposti uutta työtä. Ap
Mun miehen työpaikalla johtoporras vaihtui ja aikalailla kaikki vanhat alaiset lähti pois ( yli 20 vuotta talossa olleet) mieheni myös. Sielläkin tehtiin niin paljon uudistuksia, ettei työntekijät sulattaneet niitä.
No mieheni on uudessa työssä ja muitakin sinne siirtyi. Työolot hyvät ja parempi palkka.Miksi koet, ettet saisi helposti uutta työtä?
Meidän alalla ei ole montaa työnantajaa täällä päin. Tiedän, että noissa paikoissa ei ole paikkoja auki eikä kysyntää juuri minun osaamiselle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se todellakaan ole pomosi ongelma, siinä hän on oikeassa.
Sinä taas olet oikeassa siinä, että kyvyttömyytesi joustamiseen ja lapsikortilla pelaaminen eivät tee sinusta millään lailla haluttua työmarkkinoilla.
Miksi ei muka? Jos hakee työtä ja sopparissa lukee työajaksi vaikka ma-pe 8-16, ei voi olettaa työnantajanpuoli, että kuiten kaikki olisivat siitä huolimatta valmiit töihin myös lauantaina ja jouluna.
Olen se minäkin torjunut ylityöt, kun sanoin juuri sinä päivänä ei sovi. Oli lapseni syntymäpäivä ja minä lähden kotiin tekemään kakkua. Ei ne työt niiiiin tärkeitä voi olla, että voisi huoletta unohtaa perheensä.
Soita liittoon.
Muistaakseni yhtäkkiä ei voi vaihtaa varsinaista työntekopaikkaa ilman työntekijän suostumusta, eikä yhtäkkiä pakottaa matkatyöhön.
Selvitä asia ennen hrn tekemää muutosta, jotta sulla mustaa valkoisella etkä joudu karenssiin ten kanssa.
Tsemppiä, inhottava tilanne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehen työpaikalla johtoporras vaihtui ja aikalailla kaikki vanhat alaiset lähti pois ( yli 20 vuotta talossa olleet) mieheni myös. Sielläkin tehtiin niin paljon uudistuksia, ettei työntekijät sulattaneet niitä.
No mieheni on uudessa työssä ja muitakin sinne siirtyi. Työolot hyvät ja parempi palkka.Miksi koet, ettet saisi helposti uutta työtä?
Meidän alalla ei ole montaa työnantajaa täällä päin. Tiedän, että noissa paikoissa ei ole paikkoja auki eikä kysyntää juuri minun osaamiselle. Ap
Jos siis asut ihan kahdestaan kenties päiväkoti-ikäisen kanssa ja tukiverkostojakaan ei oikein ole. Voiko ehdottaa ( nyt kun lapsikin vielä pieni), muuttaisitte toiselle paikkakunnalle, jossa töitä olisi paremmin tarjolla? Ehkä ajatus olisi nyt helpompi, kun lapsikaan ei ole vielä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit vaan hakemaan uutta työpaikkaa. työsopimukseen tarttee sekä pomon että työntekijän allekirjoituksen jotta se on voimassa..
Joo mutta meillä kaikkien sopimusta muutetaan työajan osalta ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Ap
Aina voi vaikuttaa sanomalla suoraan mitä mieltä olette.Niin meidän työpaikalla tehtiin ja sopparit eivät muuttuneet.
Jos työnkuva olennaisesti muuttuu niin teillähän on tietysti käytävä siinä tilanteessa yhteistoimintamenettely eli teillä alkaa yt:t. Yt:t eivät automaattisesti tietenkään tarkoita irtisanomisia vaan lain mukaan asiasta on käytävä neuvottelut kun työnkuva muuttuu. Esim. meillä käytiin juuri yt:t koska meidän toimipiste lakkautetaan ja kaikki siirrytään eri toimipisteeseen. Ketään ei irtisanota mutta kun työolosuhde muuttuu (uusi toimipiste, vaikka se sijaitseekin lähellä) niin neuvottelut on käytävä. Jos muutos koskee vain muutamaa työntekijää, ei ole pakko aloittaa isoa yt kierrosta vaan pelkkä esimiehen ja työntekijän välinen neuvottelu riittää kunhan siitä ilmoitetaan työntekijälle, että tämä neuvottelu käydään yt-neuvottelun asemasta. Eli kun yt:t on käyty ja jos työnantaja ei voi enää tarjota muuta kuin matkatyötä ja jos se ei sinulle sovi niin silloin et voi muuta kuin irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai, miten tekisit laatu- taikka hygienia-auditoinnin tehtaassa? kirjekurssina?
No jos se TÄHÄN ASTI ON ONNISTUNUT, niin miten se nyt yhtäkkiä muuttuisi muuksi? Luonnollisesti maailmassa on PALJON töitä, joita ei voi etänä tehdä, mutta jos työ tähän saakka on tapahtnut toimistolta käsin, mikä siinä on muuttunut noin radikaalisti, että se YTeiden kautta pitää muuttaa? Kun 99,9% firmoista ei missään tapauksessa halua aloittaa uudelleen sellaisen matkustamisen maksamista, mikä ei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa työtä on hankala tehdä Teamsin kautta. Varsinkin, jos vaikka asentaa tai korjaa jotain laitteita tai esittelee tuotteita (joo Teamsissa on kamera, mutta sen kautta on huono vaikkapa maistaa tai hypistellä sitä tuotetta konkreettisesti). Tietyt koulutuksetkin ovat tehokkaampia paikan päällä tehtyinä (vaikka osa varmasti hoituu Teamsin kautta).
Asentajat ja korjaajat ovat matkustaneet ihan aina, koronankin aikana. Samoin jos nyt phutaan jostain koemaistamisesta tms. Käsitin, että ko työtä on aiemmin pystynyt tekemään toimistolta käsin, Siksi kysynkin, että mikä ihmeen homma on kyseessä joka NYT, kun kaikki mitä vaan voidaan etänä tehdä, tehdään (jo ihan kustannussyistäkin) pitääkin ryhtyä hoitamaan jossain paikanpäällä.
Jos asiakkaan pääkonttorilta USA:sta tulee käsky, että mitään heidän hommiaan ei tehdä etänä, niitä ei tehdä etänä.
t. kyberturvallisuus
No sitten asiakas ilomielin maksaa ko. työntekijän lapsenhoidon täällä päässä, jos niin tärkeästä tekijästä on kyse. Ihan oikeasti, tuollaisia tilanteita on 1/10.000 ja tuollaista työtä tekevien ihmisten työsopparit on jo valmiiksi muotoa, "työ sisältää matkustamista" & "matka-aika ei ole palkallista". Ihan oikeasti, vietin 15v Nokian HRssä, luulen että tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis asut ihan kahdestaan kenties päiväkoti-ikäisen kanssa ja tukiverkostojakaan ei oikein ole. Voiko ehdottaa ( nyt kun lapsikin vielä pieni), muuttaisitte toiselle paikkakunnalle, jossa töitä olisi paremmin tarjolla? Ehkä ajatus olisi nyt helpompi, kun lapsikaan ei ole vielä koulussa.
Olen minä valmis muuttamaan, mutta lapsi tapaa isäänsä joka toinen vkl ja parina arki-iltana, en minä voi riistää lapselta ja isältä tätä muuttamalla. Ja älkää ehdottako, että lapsi muuttaa isälle, tätä ei halua isä itse enkä minä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minä valmis muuttamaan, mutta lapsi tapaa isäänsä joka toinen vkl ja parina arki-iltana, en minä voi riistää lapselta ja isältä tätä muuttamalla. Ja älkää ehdottako, että lapsi muuttaa isälle, tätä ei halua isä itse enkä minä.
Ap
Isäkö ei jousta jos pari kertaa vuodessa joudut työmatkalle?
Teillä käydään yt:t, et hyväksy uutta sopparia ja sinut irtisanotaan. Mitä ihmeellistä tuossa on, ihan normi kuvio?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten on Suomessa, mutta ainakin täällä "ulkomailla", "omassa" firmassanikin, jonkin verran toiseen maahan suuntautuvia työmatkoja tehdään. Olin itsekin pari kuukautta sitten ; ensi viikolla taas reissu edessä..
Miksei se isä hoida lasta sinun työmatkojen ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit vaan hakemaan uutta työpaikkaa. työsopimukseen tarttee sekä pomon että työntekijän allekirjoituksen jotta se on voimassa..
Joo mutta meillä kaikkien sopimusta muutetaan työajan osalta ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Ap
Ei ta voi yksipuolisesti sitä muuttaa, sun on silti hyväksyttävä se.
Katsele vuorohoitopäiväkotia alueeltasi.
Kyllä joutuu, eikä ole tarvetta vähentää vaan on tarvetta lisätä. Ap