Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työ muuttuu matkatyöksi. Voiko työnantaja pakottaa, kun minulla on pieni lapsi?

Vierailija
09.06.2022 |

Päiväkoti-ikäinen lapsi, päiväkoti auki tietenkin vain päivisin eikä tukiverkostoja ole. Työnantaja on päättänyt muuttaa työtä sellaiseksi, että kaikkien pitäisi tehdä jonkun verran työmatkoja. Ei minulla ole mitään paikkaa lapselle eikä palkka ole niin suuri, että siitä voisi jotain lastenhoitajia palkata kotiin (teen 80 % työaikaa). Voidaanko minut pakottaa matkalle vai onko minun pakko irtisanoutua?

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit vaan hakemaan uutta työpaikkaa. työsopimukseen tarttee sekä pomon että työntekijän allekirjoituksen jotta se on voimassa..

Joo mutta meillä kaikkien sopimusta muutetaan työajan osalta ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Ap

Ei sitä voi muuttaa, jos et itse siihen suostu. Liittoon yhteys.

Vierailija
82/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ihan konkreettinen laskelma sinulle:

Työmatka, johon lähdet maanantaina klo: 07.00 ja josta palaat tiistaina klo: 21.00

Viet maanantaina lapsen hoitopaikkaan, josta hoitaja hakee klo: 17.00. Ajalta 17.00-22.00 maksat hoitajalle 12€/tunti eli yhteensä sivukulujen kanssa 60€+13,80€. Yön 22.00-07.00 ajalta maksat "varallaolosta" eli nukkumisesta 6€/tunti eli yhteensä 54€+12,42€ ja taas aamulta ennen päivähoitoa tunnin palkan eli 12€+2,76€. Hoitaja vie lapsen hoitoon, josta isä hakee, kunnes olet kotona.

Kokonaiskulut ovat 152,50€, joista kotitalousvähennys on sivukulut ja palkasta 30% eli sinulle maksettavaa jää 88,20. Päivärahasi tuolta ajalta ovat 45€*2 eli 90€.

Ihan hyvin siis pystyt hoitajan palkkaamaan matkojesi ajaksi, jos isä hoitaa kuitenkin iltoja.

Niillä matkoilla joutuu olemaan pari yötä. Ja isä siis ei hoida iltoja vaan tapaa lasta tunnin pari eli esim ti klo 18-19. Ei hae koskaan päiväkodista. En ole asiaan yhtään tyytyväinen, mutta muuhun isä ei suostu. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sulla taida olla vaihtehtoja. Pomo voi siis tuohon pakottaa.

Oletko kysynyt voitko ottaa lapsen mukaan työmatkoille?

En ole, mutta työ on siis asiakasprojekteja ja sitä tehdään asiakkaiden luona niillä reissuilla. Eikä sinne voi ottaa lasta vaan matkalle pitäisi itse palkata hoitaja mukaan ja se vasta kallista olisi, kun joutuisin maksamaan hoitajan matkat ja kaikki. Ap

Kai nyt järkevämpää olisi palkata hoitaja paikan päältä..

Vierailija
84/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siis jo kysyin pomolta, että mitä tehdään, kun ei minulla ole paikkaa lapselle matkan ajaksi. Pomo vastasi, että se ei ole hänen ongelma. Olen ollut tuolla pitkään töissä ja olen ollut ihan arvostettu työntekijä, mutta kaikki pomot vaihtui ja nämä uudet meinaa uudistaa kaiken. En tule saamaan helposti uutta työtä. Ap

Mun miehen työpaikalla johtoporras vaihtui ja aikalailla kaikki vanhat alaiset lähti pois ( yli 20 vuotta talossa olleet) mieheni myös. Sielläkin tehtiin niin paljon uudistuksia, ettei työntekijät sulattaneet niitä.

No mieheni on uudessa työssä ja muitakin sinne siirtyi. Työolot hyvät ja parempi palkka.

Miksi koet, ettet saisi helposti uutta työtä?

Meidän alalla ei ole montaa työnantajaa täällä päin. Tiedän, että noissa paikoissa ei ole paikkoja auki eikä kysyntää juuri minun osaamiselle. Ap

Jos siis asut ihan kahdestaan kenties päiväkoti-ikäisen kanssa ja tukiverkostojakaan ei oikein ole. Voiko ehdottaa ( nyt kun lapsikin vielä pieni), muuttaisitte toiselle paikkakunnalle, jossa töitä olisi paremmin tarjolla? Ehkä ajatus olisi nyt helpompi, kun lapsikaan ei ole vielä koulussa.

Olen minä valmis muuttamaan, mutta lapsi tapaa isäänsä joka toinen vkl ja parina arki-iltana, en minä voi riistää lapselta ja isältä tätä muuttamalla. Ja älkää ehdottako, että lapsi muuttaa isälle, tätä ei halua isä itse enkä minä.

Ap

Olisiko työtarjonta parempi kuinka pitkän matkan päässä nykyisestä kodistasi? Kuinka kaukana teistä lapsen isä asuu? Onko kenelläkään autoa käytössä? Voiko isätapaamisia sopia uudelleen, uusilla aikatauluilla? Itse ainakin alkaisin tutkiskelemaan eri vaihtoehtoja uusista työpaikoista, mahdollisesta uuden kodin sijainnista jne. Sitten heittelisin ilmoille, miltä tämä kuulostaa? Keskustelua, joo tai ei.

Sitten suunnitellaan uudestaan, jos vaikka löytyykin parempipalkkainen työ, olisiko varaa autoon jne jne.

Toisella puolella Suomea voisi olla paremmin työpaikkoja eli oikeasti kaukana. Lapsi ei ole koskaan isällään yötä, koska isä ei halua. On meillä molemmilla auto, mutta ei se paljon lohduta, jos muutan lapsen kanssa jonnekin neljän tunnin ajon päähän. Ap

Ehkä alkaisi kiinnostaa, kun kerrot, että tarvitset lapselle yöpaikan työmatkojen ajaksi tai joudut muuttamaan kauas uuden työn perässä.

Vierailija
85/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit vaan hakemaan uutta työpaikkaa. työsopimukseen tarttee sekä pomon että työntekijän allekirjoituksen jotta se on voimassa..

Joo mutta meillä kaikkien sopimusta muutetaan työajan osalta ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Ap

Soitin juristille ja tämä sanoi että noin voi työnantaja kyllä tehdä. Ap

Vierailija
86/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ihan konkreettinen laskelma sinulle:

Työmatka, johon lähdet maanantaina klo: 07.00 ja josta palaat tiistaina klo: 21.00

Viet maanantaina lapsen hoitopaikkaan, josta hoitaja hakee klo: 17.00. Ajalta 17.00-22.00 maksat hoitajalle 12€/tunti eli yhteensä sivukulujen kanssa 60€+13,80€. Yön 22.00-07.00 ajalta maksat "varallaolosta" eli nukkumisesta 6€/tunti eli yhteensä 54€+12,42€ ja taas aamulta ennen päivähoitoa tunnin palkan eli 12€+2,76€. Hoitaja vie lapsen hoitoon, josta isä hakee, kunnes olet kotona.

Kokonaiskulut ovat 152,50€, joista kotitalousvähennys on sivukulut ja palkasta 30% eli sinulle maksettavaa jää 88,20. Päivärahasi tuolta ajalta ovat 45€*2 eli 90€.

Ihan hyvin siis pystyt hoitajan palkkaamaan matkojesi ajaksi, jos isä hoitaa kuitenkin iltoja.

Niillä matkoilla joutuu olemaan pari yötä. Ja isä siis ei hoida iltoja vaan tapaa lasta tunnin pari eli esim ti klo 18-19. Ei hae koskaan päiväkodista. En ole asiaan yhtään tyytyväinen, mutta muuhun isä ei suostu. Ap

Joka tapauksessa kotitalousvähennyksen ja päivärahojen jälkeen ei kauheasti jää maksettavaa, kun lapsi kuitenkin päivähoidossa on? Ja kyllähän työnkuvan muutoksesta täytyy jonkinlainen palkankorotus tulla, joten senkin avulla onnistuu.

Vierailija
87/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siis jo kysyin pomolta, että mitä tehdään, kun ei minulla ole paikkaa lapselle matkan ajaksi. Pomo vastasi, että se ei ole hänen ongelma. Olen ollut tuolla pitkään töissä ja olen ollut ihan arvostettu työntekijä, mutta kaikki pomot vaihtui ja nämä uudet meinaa uudistaa kaiken. En tule saamaan helposti uutta työtä. Ap

Mun miehen työpaikalla johtoporras vaihtui ja aikalailla kaikki vanhat alaiset lähti pois ( yli 20 vuotta talossa olleet) mieheni myös. Sielläkin tehtiin niin paljon uudistuksia, ettei työntekijät sulattaneet niitä.

No mieheni on uudessa työssä ja muitakin sinne siirtyi. Työolot hyvät ja parempi palkka.

Miksi koet, ettet saisi helposti uutta työtä?

Meidän alalla ei ole montaa työnantajaa täällä päin. Tiedän, että noissa paikoissa ei ole paikkoja auki eikä kysyntää juuri minun osaamiselle. Ap

Jos siis asut ihan kahdestaan kenties päiväkoti-ikäisen kanssa ja tukiverkostojakaan ei oikein ole. Voiko ehdottaa ( nyt kun lapsikin vielä pieni), muuttaisitte toiselle paikkakunnalle, jossa töitä olisi paremmin tarjolla? Ehkä ajatus olisi nyt helpompi, kun lapsikaan ei ole vielä koulussa.

Olen minä valmis muuttamaan, mutta lapsi tapaa isäänsä joka toinen vkl ja parina arki-iltana, en minä voi riistää lapselta ja isältä tätä muuttamalla. Ja älkää ehdottako, että lapsi muuttaa isälle, tätä ei halua isä itse enkä minä.

Ap

Olisiko työtarjonta parempi kuinka pitkän matkan päässä nykyisestä kodistasi? Kuinka kaukana teistä lapsen isä asuu? Onko kenelläkään autoa käytössä? Voiko isätapaamisia sopia uudelleen, uusilla aikatauluilla? Itse ainakin alkaisin tutkiskelemaan eri vaihtoehtoja uusista työpaikoista, mahdollisesta uuden kodin sijainnista jne. Sitten heittelisin ilmoille, miltä tämä kuulostaa? Keskustelua, joo tai ei.

Sitten suunnitellaan uudestaan, jos vaikka löytyykin parempipalkkainen työ, olisiko varaa autoon jne jne.

Toisella puolella Suomea voisi olla paremmin työpaikkoja eli oikeasti kaukana. Lapsi ei ole koskaan isällään yötä, koska isä ei halua. On meillä molemmilla auto, mutta ei se paljon lohduta, jos muutan lapsen kanssa jonnekin neljän tunnin ajon päähän. Ap

Ehkä alkaisi kiinnostaa, kun kerrot, että tarvitset lapselle yöpaikan työmatkojen ajaksi tai joudut muuttamaan kauas uuden työn perässä.

Me erottiin siksi, että mies osoittautui aika kyvyttömäksi isäksi etenkin erityispiirteiselle lapselle. Ei hän avioliittomme aikanakaan paljoa osallistunut lapsen hoitoon. Välillä yritin pakottaa, mutta ei siitä mitään tullut. Ei hän pärjää lapsen kanssa kuin lyhyitä pätkiä. Tietää sen itsekin eikä siksi halua eikä suostu kuin lyhyisiin pätkiin. Lastenvalvojan luona sovittu näin. Ap

Vierailija
88/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta meillä oli jo ero hilkulla matkatyöläisen kanssa, vaikka ei lapsiakaan ollut. Nykyään (mieheni) matkaa pari kertaa vuodessa messuilla, eikä tee ylimääräisiä matkoja. Silkkaa hulluutta lasten kanssa, enkä suosittele oikeastaan edes sinkulle. Kyllä mies ainakin oli aika maansa myynyt, kun niiltä reissuilta tuli takaisin. "Pääsee näkemään maailmaa" joo..., Jonkun uuden lentokentän ja hotellihuoneen verran.

Vierailija
89/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kunnasta vuoropäiväkotiasiaa. Meidän kunnassa vuoropäiväkoti on vain niille lapsille, joiden molemmat vanhemmat on vuorotyössä. Eikä niissä saa pitää lasta minkään työmatkan ajan. Mutta meillä kumpikaan ei ole vuorotyössä, niin en voi edes paikkaa sellaisesta saada. Ap

Löytyisikö sosiaalipuolen kautta jokin ratkaisu?

Vierailija
90/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se alkaa provo puhumaan itseään pussiin. Tottakai voi työnantaja tehdä mitä vaan. Jos työntekijä ei pysty muutoksiin, tulee laiton lopputili. En vain suosittele tuota juristia hoitamaan asioitasi.

Vierailija
91/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan se alkaa provo puhumaan itseään pussiin. Tottakai voi työnantaja tehdä mitä vaan. Jos työntekijä ei pysty muutoksiin, tulee laiton lopputili. En vain suosittele tuota juristia hoitamaan asioitasi.

Ap on moneen kertaa kertonut, että heillä on yt:t.

Vierailija
92/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole provo ja miten niin juristin vastaus ei pitänyt paikkaansa. Minä nimenomaan kysyin, että voiko työnantaja tehdä näin ja hän sanoi voi. Ap

Vierailija
93/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä on yt:t ja sama muutos koskee koko henkilöstöä. Ap

Vierailija
94/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas. Yt-neuvotteluiden kautta tuo hoidetaan, ei yksittäisen työntekijän kanssa kun koskee kaikkia.

Vierailija
95/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä viettäisin aikaa etsimällä uutta työtä, enkä lorvisi täällä sanoen moneen kertaan samaa asiaa, kun erityislapsi on kenties hoidossa, vai jo kotona ja ap töissä kirjoittelee. Ellei ole lomalla, olisi aikaa etsiä työtä.

Vierailija
96/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä ap, että sinulla ei oikein ole hyviä vaihtoehtoja. Jos työ lähtee alta, kumpi on pienempi paha? Olet joko työtön (tai opiskelet uuden alan) nykyisellä paikkakunnalla, tai muutat kauemmaksi lapsen kanssa, vaikka se heikentäisikin lapsen isäsuhdetta? 

Vierailija
97/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä viettäisin aikaa etsimällä uutta työtä, enkä lorvisi täällä sanoen moneen kertaan samaa asiaa, kun erityislapsi on kenties hoidossa, vai jo kotona ja ap töissä kirjoittelee. Ellei ole lomalla, olisi aikaa etsiä työtä.

En lorvi. Olen flunssassa kotona. Siksi aikaa hoitaa tätä asiaa tänään.

Ja tiedän hyvin meidän alan työmahdollisuudet ja potentiaaliset työnantajat ja niiden työtilanteet ja markkinatilanteet. Alalla on aika pienet piirit. Soitin jo pariin hyvikseni, kun tunnen väkeä sieltä (esimiesasemassa olevia) ja ei ole tällä hetkellä tarvetta uudelle henkilölle. Ap

Vierailija
98/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedän hyvin meidän alan työmahdollisuudet ja potentiaaliset työnantajat ja niiden työtilanteet ja markkinatilanteet. Alalla on aika pienet piirit. Soitin jo pariin hyvikseni, kun tunnen väkeä sieltä (esimiesasemassa olevia) ja ei ole tällä hetkellä tarvetta uudelle henkilölle. Ap

Kerro koulutuksesi ja paikkakunta.

Vierailija
99/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä ap, että sinulla ei oikein ole hyviä vaihtoehtoja. Jos työ lähtee alta, kumpi on pienempi paha? Olet joko työtön (tai opiskelet uuden alan) nykyisellä paikkakunnalla, tai muutat kauemmaksi lapsen kanssa, vaikka se heikentäisikin lapsen isäsuhdetta? 

Totta, ei tässä ole hyviä vaihtoehtoja. Yritän pähkäillä mikä olisi huonoista vähiten huono. Olen jo 40, akateeminen tutkinto on jo, joten joku uusi ala, en oikein tiedä, opinnot pitäisi jotenkin rahoittaa, pyrkiä opiskelemaan (pääsisikö), saisiko vastavalmistuneena melkein nelivitosena helposti töitä jne. Paljon miettimistä näissä. Ap

Vierailija
100/153 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro koulutuksesi ja paikkakunta.

Miksi AP:n pitäisi tuollaisia sinulle kertoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi