Mitä tehdä, kun vaimo tuhlailee eikä ymmärrä mitään raha-asioista?
Meillä on 2,5-vuotias lapsi, ja vaimo on tällä hetkellä kotihoidontuella. Minä käyn töissä ja nettopalkkani on lisineen 2600-2700e/kk vähän kuukaudesta riippuen. Olen lähihoitaja, joten tuollaisen palkan saaminen vaatii paljon tuplavuoroja ja yötöitä.
Vaimolla on täysin epärealistinen käsitys siitä millaiseen elintasoon meillä on nykyisillä tuloilla mahdollisuus.
Hän haluaisi isomman asunnon paremmalta alueelta, auton ja etelänlomia.
Asumme siis halvassa vuokrakaksiossa "huonolla alueella", autoa ei ole koska se maksaisi liikaa ja etelänlomiin ei todellakaan ole varaa.
Näistä asioista tulee riitaa usein, koska minua nätisti sanottuna ketuttaa raataa niska limassa ja saada vastineeksi pelkkää v*ttuilua ja nyrpeää naamaa. Ja vaimo on sitä mieltä että elämänsä on kurjaa eikä yhtään sellaista kuin muilla perheillä (=kavereidensa perheillä).
Lisäksi hän tuhlailee kotihoidontukeaan ties mihin merkkivaatteisiin (itselleen ja lapselle), ottaa niitä myös luotolle ja sitten kinuaa minua maksamaan kun ei itse pysty. Nytkin hänellä on Klarna-velkaa 937.
Hän vetoaa usein elatusvelvollisuuteeni ja saa raivarin jos ehdotan että hankinnoista keskusteltaisiin ensin yhdessä ja lapselle ostettaisiin uutena vain sellaisia asioita joita ei käytettynä löydy.
Mitä tässä voi tehdä? Työmäärää en lisää enää tuntiakaan, vaan tekisi mieli sanoa vaimolle että mene itse töihin.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Mihin kummaan teillä rahat oikein menee kun sinulla on lähes kolmen tonnin nettotulot ja kotihoidon tuki päälle? Halpa vuokrakaksio ja ei autoa. Mihin tuo summa menee joka kuukausi?
Asumiskulumme ovat kohtuulliset, mutta ruokakulumme ovat aivan poskettomat (vaimo tilaa kotiin ruokaa 200-300e edestä joka kuukausi, ja ostaa kaupasta lähinnä vain kallista einestä). Viime kuussa ruokakauppaan meni yli 500e.
Ja vaimolla on ikävä tapa tuhlailla take-away kahveihin, smoothieihin tms. siis niin että ei käy kaverin kanssa kahvilla vaan ostaa kauppareissun yhteydessä kalliin frapinon.
Asiasta on puhuttu, mutta tuloksetta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kummaan teillä rahat oikein menee kun sinulla on lähes kolmen tonnin nettotulot ja kotihoidon tuki päälle? Halpa vuokrakaksio ja ei autoa. Mihin tuo summa menee joka kuukausi?
Asumiskulumme ovat kohtuulliset, mutta ruokakulumme ovat aivan poskettomat (vaimo tilaa kotiin ruokaa 200-300e edestä joka kuukausi, ja ostaa kaupasta lähinnä vain kallista einestä). Viime kuussa ruokakauppaan meni yli 500e.
Ja vaimolla on ikävä tapa tuhlailla take-away kahveihin, smoothieihin tms. siis niin että ei käy kaverin kanssa kahvilla vaan ostaa kauppareissun yhteydessä kalliin frapinon.
-ap
Siis teillä menee kahdelta aikuiselta ja pieneltä lapsella ruokaan 700- 800 euroa kuukaudessa. Lisäksi merkkivaatteita, Klarna- laskuja... Mitä vielä?
Millä rahalla vaimo ostelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ostovaimo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apSiis teillä menee kahdelta aikuiselta ja pieneltä lapsella ruokaan 700- 800 euroa kuukaudessa. Lisäksi merkkivaatteita, Klarna- laskuja... Mitä vielä?
Meillä on periaatteessa omat rahat, mutta annan hänelle talousmenoja varten 500e/kk ja lisää rahaa silloin kun hän pyytää (omat rahansa laittaa menemään noin viikossa, eli pyyntöjä tulee usein).
Klarnat on ottanut omiin nimiinsä.
-ap
Joo.
Meillä tuo, joka ei tajua raha-asioista pätkääkään, on mies. On nyt vuoden sisään onnistunut tuhlaamalla tuhlaamaan yli kymppitonnin (no okei, vajaa tonni meni miehen pukuun, kenkiin jne isänsä hautajaisia varten, sitä en oikein pidä tuhlauksena, elu yli yhdeksän tonnia on tuhlannut). Byebye säästöt. Keksi sitten, että luottokortiltahan voi siirtää tilille rahaa, niin voi maksaa laskuja. On kuukaudessa jo sitten nostanut pari tonnia sitäkin.
Olen jo sanonut, että otan pankkikortin pois ja annan vain 300€/vko käteistä, sekin on ylimitoitettu, kun maksaa siitä pakollisena vain työmatkabensansa. Minä ostan kaikki ruuat, teen hänelle eväät, maksan vaatteet jne. "Mutta pitäähän mulla olla rahaa käytössä!". joo, jos ei tuhlaisi sitä tupakkaan ja viinaan. Onneksi on sentään edes lopettanut ne idioot timaiset kiinanostokset, jessus että korpesi, kun sitä ryönää tuli jatkuvalla syötöllä postista.
(tienaan enemmän kuin mies, maksan suurimman osan laskuista, asuntolaina menee kokonaan mun tuloista jne, että mielestäni olisi kohtuullista, että mies ei tuhlaisi kaikkia säästöjä, mutta olen kuulemma niuho ja pashamainen ämmä kun vaadin sitä, että hän jättäisi tuhlaamatta)
Mitä jos asia olisi toisinpäin?
Kauanko nainen elättäisi miestä joka shoppailisi ja olisi kotona?
Voiko tuollaista ihmistä kohta enää kunnioittaakkaan? Tai pitää häntä edes kiinnostavana?
Vierailija kirjoitti:
No jaa, pakotettiinko sinut naimaan tuollainen nainen ja tekemään vielä lapsenkin hänen kanssaan? Tuskin.
Molemmat olette yhtä typeriä.
Usein nuo ominaisuudet tulevat esille vasta perhearjessa.
Jos seurustellessa on molemmilla omat tulot/menot, perheen perustamisen myötä tilanne muuttuu.
Minunkin puolisoni on jotenkin pihalla taloudesta, onneksi summat ovat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Joo.
Meillä tuo, joka ei tajua raha-asioista pätkääkään, on mies. On nyt vuoden sisään onnistunut tuhlaamalla tuhlaamaan yli kymppitonnin (no okei, vajaa tonni meni miehen pukuun, kenkiin jne isänsä hautajaisia varten, sitä en oikein pidä tuhlauksena, elu yli yhdeksän tonnia on tuhlannut). Byebye säästöt. Keksi sitten, että luottokortiltahan voi siirtää tilille rahaa, niin voi maksaa laskuja. On kuukaudessa jo sitten nostanut pari tonnia sitäkin.
Olen jo sanonut, että otan pankkikortin pois ja annan vain 300€/vko käteistä, sekin on ylimitoitettu, kun maksaa siitä pakollisena vain työmatkabensansa. Minä ostan kaikki ruuat, teen hänelle eväät, maksan vaatteet jne. "Mutta pitäähän mulla olla rahaa käytössä!". joo, jos ei tuhlaisi sitä tupakkaan ja viinaan. Onneksi on sentään edes lopettanut ne idioot timaiset kiinanostokset, jessus että korpesi, kun sitä ryönää tuli jatkuvalla syötöllä postista.
(tienaan enemmän kuin mies, maksan suurimman osan laskuista, asuntolaina menee kokonaan mun tuloista jne, että mielestäni olisi kohtuullista, että mies ei tuhlaisi kaikkia säästöjä, mutta olen kuulemma niuho ja pashamainen ämmä kun vaadin sitä, että hän jättäisi tuhlaamatta)
Nyt rupesi kiinnostamaan. Kuinka paljon tienaat ja paljonko mies? Mitkä ovat ammattinne?
Kuulostaa erikoiselta, että maksat 1200e/kk käyttörahaa hänelle ja siihen päälle ruoan, asumisen ja vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apSiis teillä menee kahdelta aikuiselta ja pieneltä lapsella ruokaan 700- 800 euroa kuukaudessa. Lisäksi merkkivaatteita, Klarna- laskuja... Mitä vielä?
Meillä on periaatteessa omat rahat, mutta annan hänelle talousmenoja varten 500e/kk ja lisää rahaa silloin kun hän pyytää (omat rahansa laittaa menemään noin viikossa, eli pyyntöjä tulee usein).
-ap
Nainen on osoittanut ettei kykene hallitsemaan raha-asioita. Missään nimessä ei kannata antaa 500 e/kk. Jatkossa pistät naisen maksamaan talousmenot omilla rahoilla ja painotat, että niillä rahoilla ostetaan kuukauden ruoka ja muut kodinhoitoon liittyvät välttämättömyydet eikä mitään muuta. Kiellät myös luotolla ostamisen ja laskulle ostamisen. Kun et anna rahaa, niin hänen on pakko neuvotella, mihin rahoja laitetaan ja mihin ei.
Eihän tuollaiselle pimpelipompelille voi rahaa antaa. Toivottavasti olet avoliitossa, jolloin naisen ottama velka ja laskut ovat naisen eikä yhteisiä. Jos olet avioliitossa, niin verkkopankkitunnukset, pankkikortit ja rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apNainen on osoittanut ettei kykene hallitsemaan raha-asioita. Missään nimessä ei kannata antaa 500 e/kk. Jatkossa pistät naisen maksamaan talousmenot omilla rahoilla ja painotat, että niillä rahoilla ostetaan kuukauden ruoka ja muut kodinhoitoon liittyvät välttämättömyydet eikä mitään muuta. Kiellät myös luotolla ostamisen ja laskulle ostamisen. Kun et anna rahaa, niin hänen on pakko neuvotella, mihin rahoja laitetaan ja mihin ei.
Eihän tuollaiselle pimpelipompelille voi rahaa antaa. Toivottavasti olet avoliitossa, jolloin naisen ottama velka ja laskut ovat naisen eikä yhteisiä. Jos olet avioliitossa, niin verkkopankkitunnukset, pankkikortit ja rahat pois.
Naimisissa ollaan. Minun verkkopankkitunnuksiani tai pankkikorttiani hänellä ei ole käytössään, sen kieltää jo lakikin.
Ja velat ovat avioliitossakin 100% hänen omiaan eikä niitä voi minulta periä.
Tuntuisi kuitenkin väärältä vaatia häntä maksamaan yhteiset talousmenot omista rahoistaan (pienestä kotihoidontuesta) kun itse käyn töissä.
Eikä minua haittaa niinkään se että vaimo ei tällä hetkellä tuo rahaa talouteen, vaan se että hän tuhlailee minun tienaamiani rahoja.
Minulle olisi ihan ok että hän käyttäisi kotihoidontukensa omiin juttuihinsa miten lystää, kunhan ei sen enempää tuhlaisi vaan käyttäisi ruokaostoksiin, vaatteisiin, lapsen tarpeisiin jne. vain kohtuullisen määrän rahaa. Valmistaisi ruoan alusta asti itse, kiertäisi kirppareita jne. kun hänellä kerran olisi sellaiseen aikaa.
Ja ennen kaikkea lopettaisi typerän elintasokitinänsä.
-ap
Miksi teet noin paljon töitä, onko sinulla omaa velkaa joka pitäisi maksaa pois vai yritätkö saada rahaa jotta vaimo olisi tyytyväinen?
Jos teet töitä vain vaimosi vuoksi niin vähennä heti normaalitasolle.
Silloin sinulle jää aikaa hoitaa kauppareissut itse eikä vaimollasi ole enää mitään järkevää syytä pyytää tuota 500e talousrahaa. Ja maksat ostokset aina kortilla jotta saat todisteita, jos myöhemmin tulee joku eroriita ja vaimo väittää vastanneensa perheen ruokaostoksista.
Et myöskään anna rahaa lapsen tarpeita varten, vaan kierrät itse kirppareilla tai tilaat netistä kohtuuhintaisia vaatteita vaikka ne eivät vaimolle kelpaisikaan.
Hänen on turha räksyttää, koska raha ei liiku sinun tililtäsi hänen tililleen vaikka kuinka itkuhuutaisi. Elatusvelvollisuuteenkaan on turha vedota, jos tuot ruokaa kaupasta, maksat vuokran ja vaimo saa käyttää omat rahansa vaatteisiinsa ja hygieniatuotteisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apNainen on osoittanut ettei kykene hallitsemaan raha-asioita. Missään nimessä ei kannata antaa 500 e/kk. Jatkossa pistät naisen maksamaan talousmenot omilla rahoilla ja painotat, että niillä rahoilla ostetaan kuukauden ruoka ja muut kodinhoitoon liittyvät välttämättömyydet eikä mitään muuta. Kiellät myös luotolla ostamisen ja laskulle ostamisen. Kun et anna rahaa, niin hänen on pakko neuvotella, mihin rahoja laitetaan ja mihin ei.
Naimisissa ollaan. Minun verkkopankkitunnuksiani tai pankkikorttiani hänellä ei ole käytössään, sen kieltää jo lakikin.
Ja velat ovat avioliitossakin 100% hänen omiaan eikä niitä voi minulta periä.
Tuntuisi kuitenkin väärältä vaatia häntä maksamaan yhteiset talousmenot omista rahoistaan (pienestä kotihoidontuesta) kun itse käyn töissä.
Eikä minua haittaa niinkään se että vaimo ei tällä hetkellä tuo rahaa talouteen, vaan se että hän tuhlailee minun tienaamiani rahoja.
Minulle olisi ihan ok että hän käyttäisi kotihoidontukensa omiin juttuihinsa miten lystää, kunhan ei sen enempää tuhlaisi vaan käyttäisi ruokaostoksiin, vaatteisiin, lapsen tarpeisiin jne. vain kohtuullisen määrän rahaa. Valmistaisi ruoan alusta asti itse, kiertäisi kirppareita jne. kun hänellä kerran olisi sellaiseen aikaa.
Ja ennen kaikkea lopettaisi typerän elintasokitinänsä.
-ap
Olet kohta neljä tuntia käyttänyt aktiivisesti palstailuun. "Vaimosi" ja "lapsesi" eivät ole tainneet paljon elämääsi tänään(kään) häiritä ;-)
Minä laitan taas parille mainostajalle postia. Kysyn, tietävätkö maksavansa tuollaisesta.