Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun vaimo tuhlailee eikä ymmärrä mitään raha-asioista?

Vierailija
08.06.2022 |

Meillä on 2,5-vuotias lapsi, ja vaimo on tällä hetkellä kotihoidontuella. Minä käyn töissä ja nettopalkkani on lisineen 2600-2700e/kk vähän kuukaudesta riippuen. Olen lähihoitaja, joten tuollaisen palkan saaminen vaatii paljon tuplavuoroja ja yötöitä.
Vaimolla on täysin epärealistinen käsitys siitä millaiseen elintasoon meillä on nykyisillä tuloilla mahdollisuus.
Hän haluaisi isomman asunnon paremmalta alueelta, auton ja etelänlomia.
Asumme siis halvassa vuokrakaksiossa "huonolla alueella", autoa ei ole koska se maksaisi liikaa ja etelänlomiin ei todellakaan ole varaa.
Näistä asioista tulee riitaa usein, koska minua nätisti sanottuna ketuttaa raataa niska limassa ja saada vastineeksi pelkkää v*ttuilua ja nyrpeää naamaa. Ja vaimo on sitä mieltä että elämänsä on kurjaa eikä yhtään sellaista kuin muilla perheillä (=kavereidensa perheillä).
Lisäksi hän tuhlailee kotihoidontukeaan ties mihin merkkivaatteisiin (itselleen ja lapselle), ottaa niitä myös luotolle ja sitten kinuaa minua maksamaan kun ei itse pysty. Nytkin hänellä on Klarna-velkaa 937.
Hän vetoaa usein elatusvelvollisuuteeni ja saa raivarin jos ehdotan että hankinnoista keskusteltaisiin ensin yhdessä ja lapselle ostettaisiin uutena vain sellaisia asioita joita ei käytettynä löydy.
Mitä tässä voi tehdä? Työmäärää en lisää enää tuntiakaan, vaan tekisi mieli sanoa vaimolle että mene itse töihin.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hyväksynyt asian näin pitkään? On aika vaikeaa nyt alkaa sitä muuttaa kun vaimo on tottunut siihen että näin teillä asiat menevät. Tarvitset hyvät perustelut. Ja jos odotat kiitollisuutta, odotat turhaan.

Vierailija
42/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on Klarnalle velkaa melkein 700e... Tosin maksan sen joka kuukausi tyhjäksi ihan omalla palkallani, mutta aina sinne jotain kertyy kuukauden mittaan. Tykkään vain ottaa tuotteet kotiin ennen maksua, varsinkin kun siitä 30 päivän luotosta ei tule yhtään lisämaksua.

Mutta sinulle ehdotan että ilmoitat että vaimo töihin.

Kehoitan myös vähentämään omia töitä ennen kun palat loppuun. Lähihoitajana tuollaisen summan nettoaminen vaatii niin paljon ylitöitä ettei sitä jaksa loputtomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin lukeneeni jonkin tuon kaltaisen aloituksen jo aiemmin. Vastauksista en muista oliko ne tuollaisia kuin tässä ketjussa.

Sitä budjettia vääntämään nyt sitten.. Jos ei hän ymmärrä numeroitakaan, ehkä hänen vanhemmillaan olisi ylimääräistä, kun on tuo taloudellinen kasvatus heiltä unohtunut.. Lahja lastenlapselle? ..Voi tietysti tulla jupinaa noilta vanhemmilta..

Entä nuo hänen kaverinsa, joilla on varaa etelän lomaan? Ovatko molemmin töissä? Onko heillä lapsia? Auttaako isovanhemmat heitä? Mitä työtä tekevät t. toinen tekee; ansiot paremmat vai huonommat?

Vierailija
44/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakatkaa ottamasta onnenonkijoita! Koskee myös tuonteja. Varatkaa viikonlopuksi kylpyläloma Viroon ja tulkaa onnellisiksi. Alkaa syömään ainaiset valitukset tuhlareista.

Vierailija
45/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se tajuaa jos sen perusteet on noissa kaveriperheissä.

Vierailija
46/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tyypillistä, että perustetaan perhe, eikä siihen sitten loppujen lopuksi ole varaa. Sitten ihmetellään, kun vaimo on pahoilla mielin. Oletko etsinyt toista työtä tuon nykyisen työsi oheen?

Serbiasta saa vasektomian 18 vuotiaana. Ehdottomasti kannattaa varsinkin tällaisten kommenttien jälkeen.

Vierailija
47/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakatkaa ottamasta onnenonkijoita! Koskee myös tuonteja. Varatkaa viikonlopuksi kylpyläloma Viroon ja tulkaa onnellisiksi. Alkaa syömään ainaiset valitukset tuhlareista.

Onnenonkija? Mies työskentelee lähihoitajana. Kun yhteisen lapsen kulut on maksettu, ei siinä paljon jää.

Vierailija
48/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen koulutuksella ei oo välii, kunhan on joku...

Niin.. Niin?!

Vierailija
49/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei välttämättä opi koskaan järkeväksi rahankäyttäjäksi. Tuloista riippumatta kaiken hassaaminen on joillakin synnynnäinen ominaisuus. Jos otat asian puheeksi, niin talousvammainen loukkaantuu ja alkaa syyttämään kaikkia muita tilanteestaan. En ole nähnyt, että tuosta voi parantua. Ilmiön kanssa voi opetella elämään, jolloin yllätyksiä ei tule. Rajaa myös rahojesi käyttöä. Perheen yhteisistä menoista on maksettava tulojen mukaan. Jos saat itse 2500 eur ja vaimo tukirahoja 800 eur, niin ei menoja ole reilua puoliksi pistää. On kuitenkin maksettava tuloihin verrattuna menot oikeassa suhteessa. Tsemppiä sinulle.

Vierailija
50/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei välttämättä opi koskaan järkeväksi rahankäyttäjäksi. Tuloista riippumatta kaiken hassaaminen on joillakin synnynnäinen ominaisuus. Jos otat asian puheeksi, niin talousvammainen loukkaantuu ja alkaa syyttämään kaikkia muita tilanteestaan. En ole nähnyt, että tuosta voi parantua. Ilmiön kanssa voi opetella elämään, jolloin yllätyksiä ei tule. Rajaa myös rahojesi käyttöä. Perheen yhteisistä menoista on maksettava tulojen mukaan. Jos saat itse 2500 eur ja vaimo tukirahoja 800 eur, niin ei menoja ole reilua puoliksi pistää. On kuitenkin maksettava tuloihin verrattuna menot oikeassa suhteessa. Tsemppiä sinulle.

Kunnalliselta puolelta voi kysäistä vasektomiaa. En ite luottaisi naisen sanaan.

Vierailija
51/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa ja eri mieltä. Mielestäni parempituloisen ei pidä automaattisesti kustantaa huonompituloisen elämää, mutta koska nainen on kotona hoitamassa parin lasta, se pitää ottaa kustannustenjaossa huomioon.

Vierailija
52/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vaimolle, mitä se elatusvelvollisuus oikeasti tarkoittaa. Puolisot ovat avioliitossa keskenään ollessaan velvollisia osallistumaan perheen yhteiseen talouteen ja toistensa elatukseen kykyjänsä vastaavalla tavalla. Eli sinä et ole yksin elatusvelvollinen, jos vaimokin pystyy työllistymään, ettekä ole yhdessä sopineet, että hän edelleen hoitaa lasta kotona. Hän on yhtä lailla myös velvollinen elättämään lastanne. Eli vaimo töihin.

Vierailija
53/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä yhteisiä rahoja jos toinen tekee ihan holtittomasti velkaa turhuuksilla. Aika pelottavaa että toinen elää kh-tuella noin yli varojensa ja kohta ei pysty lyhentämään sitä velkaa ja mitä on ne korotkin. Velka kasvaa ja kasvaa vaan eikä pysty lopettamaan törsäämistä. Onkohan aikomustakaan enää mennä töihin ja täytyy saada toinen lapsi perään. 

Vierailija
54/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama homma, mutta kyse miehestäni (olen nainen).

Hän on työttömänä, minä lähihoitajana täysipäiväisesti työskentelen. Hinnat kun on noussut, ei meinaa olla enää varaa mihinkään, mutta mieheni ei tätä käsitä. Ei käsitä, että kaupasta ei voi ostaa mitä tahansa, eikä sitä, miksi olen tarkka siitä ettei meillä ole ylimääräistä elektroniikkaa päällä, jos sitä ei tarvitse. Saattaa olla, että tulessani töistä, on tietokone tyhjän panttina ollut päällä useamman tunnin tai televisio yms. Sähkölasku on näiden takia ihan järkyttävä ja turhaa energian tuhlausta.

Monet riidat käyty, nyt useammin hintojen noustessa. Usein tulee itkettyä, että työssäkäyvänä ei ole välillä varaa edes kämäiseen tonnikalapurkkiin. Mitään ei saa säästöön. Mistään ei hirveästi voi nipistää, auto on pakko olla jotta pääsen töihin, sen käyttöä kyllä olenkin rajoittanut muutoin.

Velaksi en enää ota mitään, hyvä että tavallisista arkisista laskuista selviää. Mutta mies ei meinaa tätäkään ymmärtää.

Töitä olen ehdottanut, tähän asti mikään paikka ei ole tuntunut kiinnostavan. Eroa olen harkinnut vakavasti.

Anna kaikki raha-asiat miehen hoidettavaksi. Nyt sinä kannat kaiken huolen ja teet budjetit ja muut. Miehellä olisi aikaa miettiä noita. Todennäköisesti piristyisi etsimään työtäkin.

Vierailija
55/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kummaan teillä rahat oikein menee kun sinulla on lähes kolmen tonnin nettotulot ja kotihoidon tuki päälle? Halpa vuokrakaksio ja ei autoa. Mihin tuo summa menee joka kuukausi?

Vierailija
56/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin ylityöt ja olisin enemmän perheeni kanssa. Rahaa on entistä vähemmän, mutta, aika on sellaista valuuttaa jota sinun ei kannata rahasta antaa tässä vaiheessa pois. Näitä aikoja et myöhemmin takaisin saa. Tehkää asioita yhdessä, ja etenkin talousasiat siihen pisteeseen että te molemmat sitoudutte elämään mahdollisimman vähällä. Tuhlailuhalu voi väistyä, kun elämässä on toisenlaista sisältöä, toisenlaisia hyviä asioita. Ja puolison läsnäoloa. Ja jaksamista.

Vierailija
57/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt lukea ketjua. Budjetti on ainoa vaihtoehto. Eka teette sen vuositasolla. Ja sitten jaatte sen kuukausille ja seuraatte, että siinä pysytään!

Vierailija
58/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutat ap vaimosi alas joku ilta ja käytte vakavan keskustelun:

1. Elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä mitä vaimosi luulee

2. Et maksa vaimosi luottokorttivelkoja

3. Vaimo alkaa etsimään työpaikkaa ja lapsi päiväkotiin, tai vaihtoehtoisesti jäät vuorostasi kotiin ja vaimo elättää

Vierailija
59/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että vaimosi ei arvosta sitä, että elätät perheesi. Voisitko sanoa hänelle tämän? Voisit myös pyytää apua budjetin teossa. Ihmiset tykkäävät ratkoa ongelmia. Ja näin hänkin saisi kokonaiskuvaa siitä, mihin kaikkeen sen rahan pitää riittää. Vaimollasi voi myös olla vähän tylsää. Hän täyttää sitä sitten turhilla ostoksilla. Pitäisi löytää joku oma juttu, opiskelu iltaisin tai muuta. Sinänsä mukavaa, että lasta ei tarvitse kuskata tarhaan noin pienenä. Ei sekään ihan kivutonta elämää ole. Pitää arpoa, että kumpi jää kotiin, kun lapsi sairastaa ja kumpi ehtii hakea jne.

Vierailija
60/93 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa ja eri mieltä. Mielestäni parempituloisen ei pidä automaattisesti kustantaa huonompituloisen elämää, mutta koska nainen on kotona hoitamassa parin lasta, se pitää ottaa kustannustenjaossa huomioon.

Tarkoittaa kohtuulliset kustannukset mutta mielestäni kalliit merkkivaatteet luxus tuotteensa yms. turhuuksiin kulutusluotot mikä ei ole ihan perustarpeita niin pitäisi itse tienaamalla hankkia eikä kh-tuki ole ihan sellaiseen eikä sen puolison tulot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi