Mitä tehdä, kun vaimo tuhlailee eikä ymmärrä mitään raha-asioista?
Meillä on 2,5-vuotias lapsi, ja vaimo on tällä hetkellä kotihoidontuella. Minä käyn töissä ja nettopalkkani on lisineen 2600-2700e/kk vähän kuukaudesta riippuen. Olen lähihoitaja, joten tuollaisen palkan saaminen vaatii paljon tuplavuoroja ja yötöitä.
Vaimolla on täysin epärealistinen käsitys siitä millaiseen elintasoon meillä on nykyisillä tuloilla mahdollisuus.
Hän haluaisi isomman asunnon paremmalta alueelta, auton ja etelänlomia.
Asumme siis halvassa vuokrakaksiossa "huonolla alueella", autoa ei ole koska se maksaisi liikaa ja etelänlomiin ei todellakaan ole varaa.
Näistä asioista tulee riitaa usein, koska minua nätisti sanottuna ketuttaa raataa niska limassa ja saada vastineeksi pelkkää v*ttuilua ja nyrpeää naamaa. Ja vaimo on sitä mieltä että elämänsä on kurjaa eikä yhtään sellaista kuin muilla perheillä (=kavereidensa perheillä).
Lisäksi hän tuhlailee kotihoidontukeaan ties mihin merkkivaatteisiin (itselleen ja lapselle), ottaa niitä myös luotolle ja sitten kinuaa minua maksamaan kun ei itse pysty. Nytkin hänellä on Klarna-velkaa 937.
Hän vetoaa usein elatusvelvollisuuteeni ja saa raivarin jos ehdotan että hankinnoista keskusteltaisiin ensin yhdessä ja lapselle ostettaisiin uutena vain sellaisia asioita joita ei käytettynä löydy.
Mitä tässä voi tehdä? Työmäärää en lisää enää tuntiakaan, vaan tekisi mieli sanoa vaimolle että mene itse töihin.
Kommentit (93)
Siis miksi tuhlailijamamma on vielä kotihoidontuella, kun jälkeläinen on 2.5 v? Töihin ja sassiin! Et maksa pennin pyörylää bimbon shoppailuveloista.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä yhteisiä rahoja jos toinen tekee ihan holtittomasti velkaa turhuuksilla. Aika pelottavaa että toinen elää kh-tuella noin yli varojensa ja kohta ei pysty lyhentämään sitä velkaa ja mitä on ne korotkin. Velka kasvaa ja kasvaa vaan eikä pysty lopettamaan törsäämistä. Onkohan aikomustakaan enää mennä töihin ja täytyy saada toinen lapsi perään.
Ap ei tajua olevansa vedätettävänä. Valehtelee ettei halua toista -> tekee toisen. Sehän tajusi löytäneensä ehdan kultasuonen, miksi vaivautua menemään töihin?
Outoa, ettet ap huomannut ennen lasta, kuinka vaimosi tykkää luksuselämästä. Hän on varmaan isorintainen blondi hiustenpidennyksillä, tekokynsin ja irtoripsin varustettu? Menit hänen ulkonäköönsä retkuun ja hän luuli saavansa varakkaamman miehen.
Olen miettinyt millä rahalla keskituloiset ihmiset matkustelee niin maan perkeleesti, jos toinen on kotona lapsen kanssa..? Ja monesti löytyy kaksikin autoa okt:n pihasta. Lainarahalla?
Ootteko te lepakkopariskunta?
Eihän toi vajaan kolmen tonnin palkka voi miehen palkka olla.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että vaimosi ei arvosta sitä, että elätät perheesi. Voisitko sanoa hänelle tämän? Voisit myös pyytää apua budjetin teossa. Ihmiset tykkäävät ratkoa ongelmia. Ja näin hänkin saisi kokonaiskuvaa siitä, mihin kaikkeen sen rahan pitää riittää. Vaimollasi voi myös olla vähän tylsää. Hän täyttää sitä sitten turhilla ostoksilla. Pitäisi löytää joku oma juttu, opiskelu iltaisin tai muuta. Sinänsä mukavaa, että lasta ei tarvitse kuskata tarhaan noin pienenä. Ei sekään ihan kivutonta elämää ole. Pitää arpoa, että kumpi jää kotiin, kun lapsi sairastaa ja kumpi ehtii hakea jne.
"Vaimo" katsoi orgioissa kuka porukasta vaikuttaa kaikista helpoimmalta. Aloittaja lankesi ansaan ja maksaa nyt kovaa hintaa.
Sillä mitään ajanpuutetta ole. Tajuaa voivansa kiristää lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te lepakkopariskunta?
Eihän toi vajaan kolmen tonnin palkka voi miehen palkka olla.
Lue aloitus. Siemennys ts. vahinko tapahtui orgioissa. Varmaan on naine...
Halvemmalla pääset kun nostat kytkintä ja minimielarit exälle...
Tässä taas tajuaa miten tärkeää on sopia raha-asioista jo suhteen alkuvaiheessa, ennen avioliittoa nyt viimeistään. Tuo käytös on varmasti myös jollain tasolla ollut nähtävissä jo aikaa sitten, mutta ihmiset jotenkin ohittavat sen ja ehkä ajattelevat silmänsä sulkien, että kyllä asiat järjestyvät. Nai ihminen, joka rahankäyttötottumukset vastaavat omiasi ja joka ajattelee työssäkäymisestä ja tienaamisesta samalla tavalla kuin sinä.
Nykypäivänähän on ihan tyypillistä, että halutaan esittää parempituloista kuin mitä ollaankaan. Siksi hyvin monella on suuret määrät velkaa mutta lisää kaikkea pitäisi vain saada. Sitten kitistään kun rahat eivät enää riitä mihinkään (=iso osa rahoista kuluu lainojen maksuun) ja siitä syytetään tietenkin pientä palkkaa. On toki totta, että Suomessa on p*skat palkat mutta jokaisen pitäisi kuitenkin pyrkiä tulemaan toimeen niillä tuloilla mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt millä rahalla keskituloiset ihmiset matkustelee niin maan perkeleesti, jos toinen on kotona lapsen kanssa..? Ja monesti löytyy kaksikin autoa okt:n pihasta. Lainarahalla?
oma empiirinen kokemus työpaikalla: keskituloiset matkustavat suht maltilla ja pyrkivät olemaan järkeviä, pienempituloiset käyvät dubaissa + 3-4 muuta matkaa vuodessa + auto jollakin 400e/kk maksulla ja sit kitinää ettei ole rahaa, velalla saa ja maksupäivä on karu. sit elellään sillä makaronilla viikko-pari.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmalla pääset kun nostat kytkintä ja minimielarit exälle...
Eläisin selibaatissa niin kauan kunnes asuisin toisaalla.
Lapsi on jo siinä iässä että voi mennä päiväkotiin. Vai onko vaimosi ajatellut jäädä koti rouvaksi joka vaatii tietyn elintason johon teillä ei ilmeisesti ole varaa ? Jos hän ei ymmärrä että menot pitää kutistaa ja velkaa ei saa tehdä koska vain yksi tienaa niin heikoilla olette. Vaikea mitään neuvoja antaa mutta voithan ottaa selville onko ajatellut takaisin työhön menoa ja jos ei niin sitten pitää miettiä kauanko jaksat olla pelkkä raha-automaatti ylityö tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Lomarahoilla: omat eväät, telttailu, retkeilymajat, hostellit, sukulais/ ystävämajoitus vastavuoroisesti
Ulkomaille halvat lennot ja huoneisto. Pääosa ruoista tehdään itse.
Elämässä ei maksa mikään niin paljon kuin keskiluokkaisuuden kulissit.
Miksi ei palaa töihin? Itse palasin kun lapsi 1, 7 v. En tosiaan ostellut merkkivaatteita vaan kierrätettynä. Pitäisi tajuta, että jos tulot on huonot, ei silloin ostella.
Kun kerran olet noin typerän naisen huolinut, niin eipä siinä juuri muuta voi tehdä kuin ottaa luottokortti ja sinun tiliesi käyttöoikeudet pois ja antaa pieni summa kuukausirahaa käyttöön. Sinä maksat laskut ja muun elämisen itse, jotta eukko ei pääse tuhlaamaan ylimääräistä.
Kun kitisee elatusvelvollisuudesta, niin kerrot, että sinä maksat jo hänen asumisen, ruuat ja muut kulut, joten naama kiinni. Muuten annat märinän mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mikään tasapainoinen ja tasavertainen parisuhde ei tietenkään onnistu tuollaisen ihmisen kanssa, jolla on noin vajaat älylliset kyvyt.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, pakotettiinko sinut naimaan tuollainen nainen ja tekemään vielä lapsenkin hänen kanssaan? Tuskin.
Molemmat olette yhtä typeriä.
Ihminen osaa muuttua siitä kun naimisiin mennään, raha-asioiden suhteen. Kokemusta on. Nykyään kyllä menee paremmin, kun kummallakin omat rahat. Ennen sai selittää minne euron ( juu euron) halusin käyttää kolikkopurkista. Nyt saa omistaan käyttää vaikka 2 euroa, eikä tarvii selitellä.
Sellainen naisvihaprovo vielä tälle illalle. No, itse olet leikisti petisi petannut joten itse siinä myös leikisti makaat. Tämänkin olisit välttänyt, jos
- parisuhteessa olisi ollut alusta alkaen erilliset rahat (myös avioliitossa), yhteiset kulut puoliksi ja muuten kumpikin saa tehdä omillaan ihan mitä lystää
- hoitovapaat olisi sovittu jaettavan puoliksi 9 kk + 9 kk tai 12 kk + 12 kk tai kuinka pitkään kotona lapsen haluattekin hoitaa
- hoitovapaan aikana toinen olisi kantanut isomman vastuun yhteisistä pakollisista kuluista, omiin shoppailuihin olisi saanut säästää etukäteen tai pärjätä sen +/- vuoden ajan ilman turhia ostoksia
- asumismuoto, -taso, -paikka ja muut asiat olisi puhuttu selviksi rauhassa seurusteluvuosien aikana.
En usko tarinaasi hetkeäkään mutta vaikka se olisi totta, et saisi minulta yhtään sympatiapisteitä.
ei siinä paljon hienojen budjettien piirtely auta kun vaimo on keksinyt että hän ansaitsee luksuselämän = viesti ei tule menemään perille. raaka jako, kh-tuesta vaimolle käyttörahaa n.100e, lopulla ostettava ruokaa ja sä maksat loput menot + laitat jotakin säästöön. tai sit vaimo menee töihin. ja laittaa klarnaan omaehtoisen shoppailukiellon klarnan sivujen kauttta. toi klarnan lasku on muuten äkkiä 2000e ja ne korot ei ole pieniä..