MIKSI joitakin ihmisiä ÄRSYTTÄÄ jos joku ei käy töissä, koska ei halua?
MIKSI joitakin ihmisiä ÄRSYTTÄÄ jos joku ei käy töissä, koska ei halua?
Tätä olen aina ihmetellyt. Eikö jokainen saa elää elämäänsä kuten haluaa?
Kommentit (357)
On hauskaa lukea tästäkin ketjusta työssäkäyvien ulinaa.
On erikoista miten jokin sellainen asia voi ärsyttää, jolle tosiaan ei voi mitään.
Onneksi tämän palstan kommentoijat eivät ole niitä, jotka tekevät tukipäätöksiä tai päättävät ylipäänsä yhtään mitään.
Itse olen vapaaehtoisesti työtön ja tyytyväinen tilanteeseeni.
Elämäni ei ole kärvistelyä päivästä päivään.
Olen oppinut budjetoimaan. Syön päivittäin mitä haluan ja teen mitä haluan.
En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa, tai velvollinen kannattelemaan tällaista rakennetta mikä täällä vallitsee.
On muitakin tapoja miten yhteiskunta voi pyöriä, kuin tämä limbo, jossa ihmiset kuluttavat niin ison osan ajasta mm. sellaisen työn tekoon, jonka ainoa hyöty on se raha.
Onneksi niin kauan kuin tämä systeemi on tällainen, niin on myös teitä jotka siellä töissä käytte. Näin saan minäkin elää ja olla rauhassa.
En mainosta elämäntapaani vastaantulijoille. En ole kiinnostunut muiden mielipiteistä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan rauhassa vaan ilman yhteiskunnan rahoja
Kerrotko meille jotka ei ymmärretä, että miksi se ärsyttää sinunkaltaisia ihmisiä, että löhöilipä ihminen yhteiskunnan veronmaksajien piikkiin tai omalla rahalla?
Ettei kuitenkin olisi kateus, että toinen uskaltaa elää eritavalla kuin on ns. sosiaalisesti hyväksyttävää?
Ei hyvää päivää näitä tolloja. Minä ja moni muu maksetaan sun kaljas ja tupakkas, sen sijaan, että tämä raha käytettäisiin johonkin tärkeämpään, vanhuksiin, lapsiin, yhteiseen infraan jne. Tajuatko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman töitä oleminen on ihan hyväksyttävää nykyaikana kun töistä ei haluta maksaa kunnollista palkkaa. Elämän monipuolisuus vain kapenee sitä mukaa mitä vähemmän on töitä josta saa toimeentuloa, jos ajatellaan pelkkää omillaan toimeentulemista. Ei jää sijaa luovuudelle, taiteelle, ym. arvoille, kun niistä ei nykyaikana haluta maksaa mitään, jolloin työnteolla ei ole merkitystä, jos ei voi tehdä sitä mitä oikeasti haluaa ja tulla sillä toimeen.
Jos teet taidetta mistä ihmiset pitävät niin tulet kyllä rikkaammaksi kuin työntekijät. Ei se oikeuta minuakaan leikkimään taiteilijaa, jos kerään koirankakkoja ja heitän ne canvakselle. Ja ulisen, että muut ei ymmärrä tätä monipuolisuuden sielunmaisemaa. Ostakaa minun koirankakkataulu.
Ei taidetta tehdä muita varten, että muut pitäisivät siitä. Sitä tehdään itse taiteen takia. Tämän vuoksi nykymaailman asetelma ei ole suotuisa taiteen kannalta, jos sillä pitäis yrittää ansaita elantoa.
Kyllähän se lampaita ärsyttää, kun rotat voi elellä niiden verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niiden verojen takia. Jos ei maksettaisi veroja ollenkaan, niin jokaisella olisi mahdollisuus elää haluamaansa elämää. Toki samalla kaikki etuudet poistuisi ja terveydenhuollosta tulisi kallista, mutta se on pieni hinta siitä, että elämäni on näköiseni.
Tajuatkai, että jos veroja ei maksaisi niin ei olisi teitä yms. Yhteiskunta pysähtyisi.
Että vähän valoja päälle nyt sen suhteen mihin verot menee.
Ja jos sinua noin tympii töissä käynti niin vaihda alaa johonkin mihinkä koet intohimoa niin paljon, että töissä on mukavampaa kuin vapaa-ajalla?
Tajuatkai, että tuo oli vahvaa sarkasmia ja hienovarainen kiertoilmaus kertoa oman elämänsä päähenkilöille, että he elävät muiden työstä. Joku siis heidänkin puolestaan työtä tekee ja heidät elättää. Sehän tässä ärsyttääkin, että minä maksan jonkun laiskurin elämästä ison osan ja hän saa käyttää niin teitä kuin terveydenhuoltoakin täysin huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan rauhassa vaan ilman yhteiskunnan rahoja
Kerrotko meille jotka ei ymmärretä, että miksi se ärsyttää sinunkaltaisia ihmisiä, että löhöilipä ihminen yhteiskunnan veronmaksajien piikkiin tai omalla rahalla?
Ettei kuitenkin olisi kateus, että toinen uskaltaa elää eritavalla kuin on ns. sosiaalisesti hyväksyttävää?
Ei hyvää päivää näitä tolloja. Minä ja moni muu maksetaan sun kaljas ja tupakkas, sen sijaan, että tämä raha käytettäisiin johonkin tärkeämpään, vanhuksiin, lapsiin, yhteiseen infraan jne. Tajuatko.
Ai sinäkö et pidä työttömän kaljoja tärkeänä? Onneks se ei oo sun moraalis minkä mukaan on tehty mahdollisimman hyviä päätöksiä siitä mihin verot käytetään.
Mielestäni kaikilla on jonkinlainen vastuu siitä, että yhteiskunta pyörii asiallisesti. Verorahoja tarvitaan koulutukseen, terveydenhoitoon, turvallisuuteen jne. (kuten kaikki tietävät). Ei voi olla niin, että yhteisiin asioihin, esim. välttämättömän työkuorman jakamiseen, ei osallistuta. Pieni osa voi tehdä näin, eivätkä kaikki psyykensä takia työhön kykenekään.
Ihmettelen, että pientä valitusta ja nenänvartta pitkin katsomista ei siedetä sitten, kun on vapaamatkustajan valinta tehty. Itse menisin vaikka lähäriksi, vaikka palkka olisi sama kuin tuilla, koska se on kuitenkin yhteisen vastuun ottamista.
Ei minua ärsytä, kunhan maksaa itse omat kulunsa eikä elä toisten varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse, että jotkut haluavat olla työttömiä. Häiritsee vain, että hallitus haluaa kustantaa työttömien elämisen.
Sinun mielestä olisi parempi että työttömäksi joutuvien pitäisi kerjätä, myydä itseään, tehdä ryöstöjä tai diilata huumeita selvitäkseen?
Anna kun arvaan: äänestät kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikilla on jonkinlainen vastuu siitä, että yhteiskunta pyörii asiallisesti. Verorahoja tarvitaan koulutukseen, terveydenhoitoon, turvallisuuteen jne. (kuten kaikki tietävät). Ei voi olla niin, että yhteisiin asioihin, esim. välttämättömän työkuorman jakamiseen, ei osallistuta. Pieni osa voi tehdä näin, eivätkä kaikki psyykensä takia työhön kykenekään.
Ihmettelen, että pientä valitusta ja nenänvartta pitkin katsomista ei siedetä sitten, kun on vapaamatkustajan valinta tehty. Itse menisin vaikka lähäriksi, vaikka palkka olisi sama kuin tuilla, koska se on kuitenkin yhteisen vastuun ottamista.
Itse vapaaehtoisesti työttömänä otan myös vastuun yhteiskunnan pyörimisestä. Käytän pienen osan minulle annetuista verovaroista harkiten yleensä suomalaisiin luomutuotteisiin ja pyrin muutenkin tekemään osani kuluttajana mahdollisimman hyvin. Töitä ei ole edes kaikille halukkaille, joten jättäydyn mielelläni noista hommista taka-alalle, koska tiedän, että minua motivoituneempia työntekijöitä kyllä löytyy. Ite toki siedän nenänvartta pitkin katselua yms, enkä muutenkaan kaipaa sosiaalista hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä veroja maksetaan vaikka jokaikinen olisi töissä. Luulen, että pohjimmainen syy on kateus, mutta sitä ei ikinä myönnettäisi.
Suomessa menee n. 30% BKT:sta sosiaalimenoihin, joten niitä veroja maksettaisiin huomattavasti vähemmän (todennäköisesti selvästi vähemmän kuin tuo 2/3 nykyisestä, koska verot eivät ole BKT) jos kukaan ei tarvitsisi sosiaaliturvaa. Ja silti olisi ilmainen koulutus, terveydenhuolto, kunnan ylläpitämät tiet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niiden verojen takia. Jos ei maksettaisi veroja ollenkaan, niin jokaisella olisi mahdollisuus elää haluamaansa elämää. Toki samalla kaikki etuudet poistuisi ja terveydenhuollosta tulisi kallista, mutta se on pieni hinta siitä, että elämäni on näköiseni.
Tajuatkai, että jos veroja ei maksaisi niin ei olisi teitä yms. Yhteiskunta pysähtyisi.
Ja jos sinua noin tympii töissä käynti niin vaihda alaa johonkin mihinkä koet intohimoa niin paljon, että töissä on mukavampaa kuin vapaa-ajalla?
Työn ideana ei ole olla kivaa. Työn ideana on tehdä hyödyllistä työtä josta joku taho on valmis maksamaan jotta sitten sillä rahalla voi elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse, että jotkut haluavat olla työttömiä. Häiritsee vain, että hallitus haluaa kustantaa työttömien elämisen.
Sinun mielestä olisi parempi että työttömäksi joutuvien pitäisi kerjätä, myydä itseään, tehdä ryöstöjä tai diilata huumeita selvitäkseen?
Anna kun arvaan: äänestät kokoomusta.
Jos työtön on vapaaehtoisesti työtön niin häneltä pitää ottaa tuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman töitä oleminen on ihan hyväksyttävää nykyaikana kun töistä ei haluta maksaa kunnollista palkkaa. Elämän monipuolisuus vain kapenee sitä mukaa mitä vähemmän on töitä josta saa toimeentuloa, jos ajatellaan pelkkää omillaan toimeentulemista. Ei jää sijaa luovuudelle, taiteelle, ym. arvoille, kun niistä ei nykyaikana haluta maksaa mitään, jolloin työnteolla ei ole merkitystä, jos ei voi tehdä sitä mitä oikeasti haluaa ja tulla sillä toimeen.
Jos teet taidetta mistä ihmiset pitävät niin tulet kyllä rikkaammaksi kuin työntekijät. Ei se oikeuta minuakaan leikkimään taiteilijaa, jos kerään koirankakkoja ja heitän ne canvakselle. Ja ulisen, että muut ei ymmärrä tätä monipuolisuuden sielunmaisemaa. Ostakaa minun koirankakkataulu.
Ei taidetta tehdä muita varten, että muut pitäisivät siitä. Sitä tehdään itse taiteen takia. Tämän vuoksi nykymaailman asetelma ei ole suotuisa taiteen kannalta, jos sillä pitäis yrittää ansaita elantoa.
Muidenko sen taiteilijan elämä pitäisi maksaa?
Jos taidetta ei tehdä ihmisillä niin sillä ei ole mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos täällä on noin moni eri mieltä siitä miten verot pitäis kohdentaa, niin eikö kannattais vaikka muuttaa jonnekkin kehitysmaahan missä veroilla ei elätetä "loisia"? Vai onko siellä liian turvatonta, kun ihmiset joutuvat rikollisuuden kautta hankkimaan elantonsa?
Olisi täälläkin aika turvatonta, jos kaikki päättäisivät olla menemättä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn ideana ei ole olla kivaa. Työn ideana on tehdä hyödyllistä työtä josta joku taho on valmis maksamaan jotta sitten sillä rahalla voi elättää itsensä.
(seuraavaksi se sanoo että työllä ei ole tarkoitus kerätä omaisuutta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos täällä on noin moni eri mieltä siitä miten verot pitäis kohdentaa, niin eikö kannattais vaikka muuttaa jonnekkin kehitysmaahan missä veroilla ei elätetä "loisia"? Vai onko siellä liian turvatonta, kun ihmiset joutuvat rikollisuuden kautta hankkimaan elantonsa?
Olisi täälläkin aika turvatonta, jos kaikki päättäisivät olla menemättä töihin.
Mietippäs aivokääpiö kuinka realistinen tuokin skenaario olisi. Huoh... Ja tähän kokoomuslaisten perässähiihtäjät uskovat ihan tosissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muidenko sen taiteilijan elämä pitäisi maksaa?
Jos taidetta ei tehdä ihmisillä niin sillä ei ole mitään arvoa.
Kyllä pitäisi. Muita yhtä viisaita ("viisaita") kysymyksiä?
Äly hoiii miksi aina jätät ihmisennn kirjoitti:
Sen lisäksi, että työtön maksaa veroja, hän osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen ostamalla niillä vähillä tukirahoillaan ruokaa ynnä muuta elämiseen tarkoitettua sekä maksaa laskunsa. Niistäkin menee veroja ja syntyy tuloja muille kuten kauppiaille.
Että ihan turha siellä elvistellä, että tavallinen työssäkäyvä pottunokka maksaa kaiken. Valtio se rahojaan kierrättää työttömän kautta.
Jos vuokraat omistusasuntosi työttömälle, valtio maksaa asuntoasi hänen kauttaan sinulle työttömän vuokrana.
Kyllä. Työttömyysturvasta peritään vero. Onko se silti maksettua veroa, kun se ei ole tosiasiassa palkkaa vaan annettu avustus? En ehkä röyhistelisi veronmaksajan statuksella. Enkä sillä, että omalla olemassaololla tukirahaa liikuttamalla pidän yhteiskunnan rattaat liikkeessä.
Minun puolesta saa olla tekemättä työtä, kunhan elää sovussa yhteisön kanssa. Se tarkoittaa myös sitä, että ei hyödynnä mahdollistettuja etuja enempää, kuin oikeudenmukaista on. Tuet ja etuudet on tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi niin, ettei kukaan hetkellisen epäonnen, sairauden tms. takia joudu kadulle tai tekemään epätoivoisia liikkuja. Ajatus on, että niiden varaan ei jäädä eikä elämää perusteta niiden varaan.
Eri asia on mm. pitkäaikaissairaat tai muutoin erityistä yhteiskunnan suojaa tarvitsevat ihmiset. Heille kuuluu yhteiskunnan tarjoama taloudellinen suoja. On noloa, että näiden ihmisten selän taakse kuitenkin piiloutuu paljon työkuntoisia ihmisiä, jotka eivät vain viitsi ottaa vastuuta omasta elämästään.
Jos perusterve tyyppi on nostanut asumistukia 20 vuotta, niin eikö se ole jo aika kohtuutonta? Silloin ei ole omaa yritystä sopeuttaa asumista omiin tienesteihin. Oma asuminen maksatetaan muille.
Anteeksi nyt en ihan ymmärtänyt? Jos teet taidetta josta ihmiset pitävät niin silloinhan sinulla on työ?