MIKSI joitakin ihmisiä ÄRSYTTÄÄ jos joku ei käy töissä, koska ei halua?
MIKSI joitakin ihmisiä ÄRSYTTÄÄ jos joku ei käy töissä, koska ei halua?
Tätä olen aina ihmetellyt. Eikö jokainen saa elää elämäänsä kuten haluaa?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joita ärsyttää, ovat niitä jotka haluaisivat sanella mitä muiden pitää tehdä, ja niitä ärsyttää se, että joku ei halua tehdä töitä, ja he eivät voi sille mitään. Kyllä työtekevillä on oikeasti ihan riittävästi rahaa, jotta voivat avustaa myös niitä, jotka eivät töitä halua tehdä.
Mitä kävis sun elämälle, jos kaikki eläisi niin ettei työnteko kiinnosta? Mistä saat rahat? Kuka rahastaa sinut kaupassa, tekee ne tuotteet sinne kauppaan, poimii ne omenat sinne tiskille ja kasvattaa ne? Kuka rakentaa talot, lämmitysjärjestelmät? Tuottaa lämpöenergian? Nälkä ja kylmä sulla tulisi äkkiä. Olisko sitten kivaa? Olet itsekäs ja lapsellinen.
Tuollaista tilannetta ei vain ikinä tule, koska aina löytyy ihmisiä, jotka tekevät työtä. Idioottimainen spekulaatio.
Työttömiä on aina, joten siksi on moraalisesti oikein olla työtön, jos ei ole motivaatiota.
Se motivaatio löytyy yleensä, jos on nälkä. Se on aina ajanut ihmisiä tekemään jotain elantonsa eteen.
Hyvinvointivaltio on vain typerästi opettanut ihmiset siihen, että yhteiskunta antaa leivän, vaikka henkilö ei panisi tikkua ristiin.
Jos joku ei halua käydä töissä ja tulee toimeen ilmankin omillaan ilman yhteiskunnan tukea, niin siitä vaan. Mutta jos kyseinen henkilö aikoo varastaa siihen rahat minun ja muiden nettoveronmaksajien lompakoista, niin sori vaan, ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Saa toki, kunhan maksaa itse oman elämänsä eikä loisi veronmaksajien rahoilla.
Tämä.
Työttömyyskorvaus on tarkoitettu tilapäiseksi toimeentuloksi työttömyyden kohdatessa.
Tilanne olisi eri, jos elinkeinoelämän tuottavuus automaation ansiosta nousisi niin suureksi, että verovaroja olisi yllinkyllin jaettavaksi kaikille ja kaikkeen.
Työtä ei riittäisi kuitenkaan kaikille, joten ihmiset vapautuisivat toteuttamaan itseään miten mielivät.
Tällaisen utopian tuloa ennusteltiin vuosituhannen vaihteessa, mutta se näyttää liukuvan yhä kauemmaksi.
Siltijotkut elävät temmeltäen kuin teletapit Teletappimaassa.
Niin! Pitäkää vaan huoli omista asioistanne!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei halua käydä töissä ja tulee toimeen ilmankin omillaan ilman yhteiskunnan tukea, niin siitä vaan. Mutta jos kyseinen henkilö aikoo varastaa siihen rahat minun ja muiden nettoveronmaksajien lompakoista, niin sori vaan, ei käy.
Edelleen, ei sinulta kysytä
Minua ei haittaa tasan tippaakaan, jos joku ei käy töissä ja vapaaehtoisesti jättäytyy pois työelämästä - kunhan sen tekee ihan omilla rahoillaan eikä ole käsi ojossa kyselemässä veronmaksajalta rahaa siihen mitään tekemättömyyteensä.
Vierailija kirjoitti:
Ne joita ärsyttää, ovat niitä jotka haluaisivat sanella mitä muiden pitää tehdä, ja niitä ärsyttää se, että joku ei halua tehdä töitä, ja he eivät voi sille mitään. Kyllä työtekevillä on oikeasti ihan riittävästi rahaa, jotta voivat avustaa myös niitä, jotka eivät töitä halua tehdä.
Ei peruskysymys ole se, onko riittävästi rahaa. Peruskysymys on se, että miksi ihmeessä työtätekevien pitäisi maksaa niiden elämä, jotka eivät halua tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Helposti käy.
Ei se ole varastamista, jos saa Kelasta laillisin perustein rahaa.
Siksi koska monet ovat jostain syystä kateellisia työttömille. Yleensä sellaista hieman reppanaa väkeä, jotka eivät kuitenkaan uskalla ottaa lopareita että pääsisivät itsekin kortistoon.
En ole tavannut yhtään tällaista loisijaa, joka olisi lopulta edes työkykyinen tai -kelpoinen.
Millä maksat asumisen, ruuan, terveydenhoidon, vaatteet, liikkumisen, huvittelun jne jne jos sinulla ei ole omia tuloja?
Sillä minä ja muut veronmaksajat emme halua niitä maksaa!
Infrastruktuurista maksaminen veroilla on eri asia, niistä sinäkin pääset nauttimaan meidän siivellä koska ne kuuluu kaikille.
.
Tämä ei koske tahtomattaan työttömiä, vain ap:n kaltaisia
Minun on vaan vaikea ymmärtää ihmisiä jotka vieroksuvat työtä niin paljon että ovat valmiita sen takia tyytymään kammottaviin vuokrakasarmeihin ilman mahdollisuutta tehdä mitään kivaa elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei peruskysymys ole se, onko riittävästi rahaa. Peruskysymys on se, että miksi ihmeessä työtätekevien pitäisi maksaa niiden elämä, jotka eivät halua tehdä töitä.
Siksi ettei rikollisuus ja kodittomuus ala rehottamaan, kuten vaikka Yhdysvalloissa. Tämä opetetaan jo peruskoulussa....
Kerroppas vähän itsestäsi niin kuullaan millainen puupää kyselee tuollaisia :D
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut yhtään tällaista loisijaa, joka olisi lopulta edes työkykyinen tai -kelpoinen.
Eräskin toimeentulotukimamma hankki lisätuloja tehtailemalla lapsia ja ylpeänä kertoili kuinka hänellä on aina ollut omat TULOT..
Juntit on kateellisia jopa työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahoitat sen kotonaolemisesi itse ilman verovaroista tulevia tukia, niin ok. Mua ei siinä kohtaa kiinnosta, ihmettelen vaan mielessäni niitä ihmisiä, joilla ei ole tiettyä "ammatillista" kunnianhimoa.
Sen sijaan työkykyinen ja terve ihminen, joka istuu päivät pitkät himassa fattan rahoilla kun ei vaan viitsi mennä töihin, on vastenmielinen. Ja v-tuttaa ihan siksi, että meillä on Suomessa hiton korkea verotus ihan pakollisten menojenkin vuoksi. Jonkun terveen työikäisen kotonalöhöily ei nähdäkseni oli mikään yhteiskunnan toiminnan kannalta pakollinen meno.
Syy on juurikin ero elämän ja yhteiskunnan kuvassa. Työssäkäyvät kokevat että joutuvat maksamaan toisten elämän tajuamatta että ovat itse "maaorjia". Voin hyvin olla nostamatta tukia sitten kun valtio lakkaa vaatimasta maksua olemassa olostani. Jos saisin rakentaa kotini tuonne metsään ja kasvattaa omat vihannekseni ym en todellakaan tarvitse mitään tukia. Mutta enhän minä saa niin tehdä kun ne on valtion tai jonkun rantaruotsalaisen (jonka isoisä osti maat 1pullolla pontikkaa) maita. Minun pitäisi tyytyä rooliini että nämä rikkaat saavat lisää omaisuutta tekemättä mitään. Ei kuulosta yhtään reilummalta kuin se että elää verotuilla jo muiden omistamassa yhteiskunnassa.
Tässä on kyllä perää, että periaatteessa kaikki syntyy velkavankeuteen. Asuntoa ja ruokaa et saa, ellet osta niitä ja näihin tarvitaan rahaa. Se olisikin hienoa jos saisi syntyä vapaana siten, että peruselämä on aidosti perusoikeus, eikä sisällä mitään velvoitteita.
Mistä ajattelit että se ruoka ja asunto tulisi, jos kenelläkään ei olisi mitään velvoitteita? Vai haikailetko takaisin jotain metsästäjä-keräilijä-yhteiskuntaa, luuletko ettei silloin pitänyt tehdä töitä ruokansa ja lämpönsä eteen? Vai pitäisikö hommata orjia pitämään laiskat länsimaalaiset tyytyväisinä?
Tahallaan työtön elää muiden kustannuksella. Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä eikä käydä toisten kukkarolla.
En pidä loisista.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ärsytä ollenkaan, kunhan et saa Kelan tukia.
Työtön maksaa kelantuesta 20-25% ennakonpidätyksen, torvelo
Mä en kauheasti vaivaa päätäni tällä ilmiöllä yleensä ottaen mutta valitettavasti se yltää henkilökohtaiselle tasolle. Kyllä mua ärsyttää että mun lasten isä (eromme jälkeen) on valinnut tuon elämäntavan. Syitä on monia, mutta tottakai raha vaikuttaa: ei pelkästään lastemme elättäminen ole taloudellisesti täysin mun vastuulla, vaan myös moni muu asia. Esimerkiksi jos ja kun joskus haluaa että lasten elämä on muutakin kuin arkista puurtamista, minun täytyy se järjestää ja kustantaa. Minua ärsyttää myös se että näyttää lapsillemme tuota mallia. Onneksi nyt kun lapset ovat jo isompia, he ovat alkaneet ymmärtää asioita monesta näkökulmasta.
Työssäkäyvä aina perustelee tätä sillä, että juuri hän kustantaa työttömän elämisen.
Tosiasia kuitenkin on se, että töissäkäyviä nettomaksajia ei ole kovinkaan paljoa.
Tässä "nettomaksajien" ryhmässä taas on valitettavasti paljon kaikenlaisia kikkailijoita. Kuka kahmii suhteillaan alihintaan urakoita julkiselta tai tienaa teettämällä niitä riistetyllä halpatyövoimalla , kuka tekee "verosuunnittelua" ja avustaa kaltaistensa varallisuuden piilottamisessa verottajan ulottumattomiin jne.
Kaikille kyllä kelpaa julkisen kustantamat ilmaiset hyödyt ja etuudet. Eri ihmiset myös hyödyntävät niitä hyvin eri mittakaavassa.
Joku runsaasti erilaisia julkisia palveluita käyttävä keskituloinen saattaa viedä "veronmaksajien rahaa" vuodessa huomattavasti enemmän kuin joku työtön.
Monien yksityiselläkin sektorilla työskentelevien tulot taas muodostuvat käytännössä valtion/kuntien urakoista ja projekteista, eli julkisesta rahoituksesta ja tilauksista. Veronmaksajat siis tällaistakin toimintaa rahoittaa ja usein näissä myös välistä vetäjiä riittää.
Siitä en viitsi edes alkaa paasaamaan, kuinka paljon oikeasti on töitä, jotka ovat enemmänkin haitallisia kuin hyödyllisiä tai vain moraalisesti/eettisesti täysin kestämättömällä pohjalla. Yllättäen näitä töitä löytyy vieläpä enemmän sieltä parempituloisten "nettomaksajien" ryhmästä.