MIKSI joitakin ihmisiä ÄRSYTTÄÄ jos joku ei käy töissä, koska ei halua?
MIKSI joitakin ihmisiä ÄRSYTTÄÄ jos joku ei käy töissä, koska ei halua?
Tätä olen aina ihmetellyt. Eikö jokainen saa elää elämäänsä kuten haluaa?
Kommentit (357)
Minä en ole töissä, mutta en halua myöskään työttömyyskorvausta.
Arvatkaapa voiko sellaista sanoa ääneen tässä kateellisten myrkyllisessä suomalaisessa yhteiskunnassa?
No ei voi, joten olen sitten se 'työtön' ;)
Jetsulleen kirjoitti:
On hauskaa lukea tästäkin ketjusta työssäkäyvien ulinaa.
On erikoista miten jokin sellainen asia voi ärsyttää, jolle tosiaan ei voi mitään.
Onneksi tämän palstan kommentoijat eivät ole niitä, jotka tekevät tukipäätöksiä tai päättävät ylipäänsä yhtään mitään.
Itse olen vapaaehtoisesti työtön ja tyytyväinen tilanteeseeni.
Elämäni ei ole kärvistelyä päivästä päivään.
Olen oppinut budjetoimaan. Syön päivittäin mitä haluan ja teen mitä haluan.En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa, tai velvollinen kannattelemaan tällaista rakennetta mikä täällä vallitsee.
On muitakin tapoja miten yhteiskunta voi pyöriä, kuin tämä limbo, jossa ihmiset kuluttavat niin ison osan ajasta mm. sellaisen työn tekoon, jonka ainoa hyöty on se raha.
Onneksi niin kauan kuin tämä systeemi on tällainen, niin on myös teitä jotka siellä töissä käytte. Näin saan minäkin elää ja olla rauhassa.
En mainosta elämäntapaani vastaantulijoille. En ole kiinnostunut muiden mielipiteistä 😁
Jos sinäkin omalta osaltasi osallistuisit tämän yhteiskunnan ylläpitämiseen, niin se voisi keventää meidän muiden taakkaa. Meidän ei tarvisisi tehdä niin paljon töitä, koska verot olisi vähäisempiä vähempi palkka näin riittäisi.
Aina kun nostat tukia, ne on muiden tienaavia rahoja. Ei ole mitään maagista kosmista kassakonetta, mistä sitä rahaa tulee. Se naapurin yh, joka aamulla vie lapset tarhaan ja menee töihin - vaikka kotona olisi varmasti tekemistä ja lapsetkin tykkäisi, maksaa sinunkin puhelinlaskun.
En olisi kovin ylpeä tästä tietoisesta valinnasta olla loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saa olla menemättä töihin jos jättää hakematta työttömyyskorvausta ja toimeentulotukea sekä asumistukea. Minun puolestani ihan ok sitten. Syö vaikka kynsiään ja asuu veneen alla.
Jokaisella on oikeus perustoimeentulotukeen ja toisekseen töitä ei koskaan ole ollut eikä varsinkaan tule olemaan kaikille.
Jännä, että sinä olet päässyt (?) töihin, jos tämä yksinkertainen asia on sinulle liian vaikea ymmärtää.
Loisin huomennakin onnellisena teidänkin puolestanne 🤗
Ihan mielenkiinnosta, miksi pitäisi olla oikeus perustoimeentulotukeen jos haluaa vaan loisia? Miksi sillä loisella on oikeus saada rahaa muiden kustantamana? Miksei voida kaikki heittäytyä loisiksi perustoimeentulolle, voitko vastata tähän?
Ihan mielenkiinnosta, kuinkahan monella teistä moraalisesti närkästyneistä on lapsia? Nostatteko lapsilisiä, käyttekö 'ilmaisessa' neuvolassa? Kustannatteko itse lastenne terveydenhoidon ja koulutuksen, vai mistähän rahoista ne maksetaan?
Eikö yhtään hävetä maksattaa omia elämäntapavalintojaan muilla veronmaksajilla?
Tulen kustantamaan näitä palveluja teille lisääntyjäihmisille vaikka pidän koko lisääntymistä eettisesti ja moraalisesti arveluttavana.
Voin siitä korvaukseksi oikein hyvillä mielin antaa muiden kustantaa elämistäni silloin, kun olen työtön.
Saan käyttää kaiken lisäksi kaikki ne rahat itseeni ja omiin huvituksiini, ja kuka vain voisi Suomessa elää näin.
Mahtaa tosiaan kadettaa, jos raataa p3rs3 ruvella että lapsilla on jukurttia pöydässä, eikä itselle jää rahaa mihinkään kivaan, ja lomatkin menee lasten vinkumista kuunnellessa. :D
Kas vain, lastenvihaaja ilmoittautui. Vaikka sinä juuri et halua lisääntyä, se ei tarkoita että Suomen pitää kehitysmaistua ja taantua tasolle, jossa lasten saaminen muuttuu vaaralliseksi ja lasten hoito ja kasvatus suurelle osalle mahdottomaksi nykyisessä yhteiskunnassamme. Neuvola, lapsilisät, terveydenhuolto ja koulutus luovat hyvinvointia ja tasa-arvoa, en poistaisi niitä mistään hinnasta. Olen itsekin vela, mutta ymmärrän silti lisääntymisen olevan suurelle osalle ihmisistä edelleen tärkeä virstapylväs elämässä ja lisääntyminen on eliöille maailman luonnollisin asia, ihminen ei tästä poikkea. Kokonaisuuden kannalta poikkeavaa on, jos valitsee olla lisääntymättä vaikka voisi. Jos rahoja pitää jostain leikata, niin sitten niiltä jotka ovat saaneet yhteiskunnalta koko elämänsä edestä palveluita, mutta eivät halua tehdä mitään vastineeksi. Minun moraalikäsitykseeni ei sovi, että voisin millään tavalla perustella loisimista sillä, että joku muu käyttää verovaroin kustannettuja hyvinvointipalveluitamme siihen tarkoitukseen mihin ne on luotukin. Tuo työssäkäyvä "joku" on kuitenkin maksanut osansa siitä, että voi käyttää palveluita. Loinen ei tuo pöytään mitään, ottaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niiden verojen takia. Jos ei maksettaisi veroja ollenkaan, niin jokaisella olisi mahdollisuus elää haluamaansa elämää. Toki samalla kaikki etuudet poistuisi ja terveydenhuollosta tulisi kallista, mutta se on pieni hinta siitä, että elämäni on näköiseni.
Ilman kaikkia verovaroin maksettuja palveluja ja muita, niin se "oman näköinen elämä" voisi olla monella aika köyhää.
Huvittavaa, kun Suomessa niin moni työssäkäyvä kuvittelee, että ainoastaan sossupummit hyötyy julkisista palveluista ja ainoa ero libertääriseen yhteiskuntaan olisi, että terveydenhuolto pitäisi maksaa itse, mutta siihen olisi kyllä varaa, kun ilman veroja sitä olisi NIIIIN rikas. Jotkut olisi joo Amerikan malliin, mut aina kaikki ajattelee että se olisi just minä itse.
En usko, että monikaan ajattele noin, mutta ottaahan se päähän jos, joku elää 'oman näköistä elämää" eikä osallistu yhteisten asioiden maksuun vaan kuvittelee että toiset maksavat iloiten hänen elämänsä, vaikka hänellä olisi mahdollisuus elättää itsensä.
Sen kun elää, mutta ilman mitään yhteiskunnan tukia.
Eikä käytä myöskään verovaroilla ylläpidettäviä laitoksia, kuten esim. terveydenhuoltoa, tai kirjastoa.
Toisin sanoen, jos ei osallistu menoihin maksamalla veroja, ei ole oikeutettu myöskään tukiin/palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niiden verojen takia. Jos ei maksettaisi veroja ollenkaan, niin jokaisella olisi mahdollisuus elää haluamaansa elämää. Toki samalla kaikki etuudet poistuisi ja terveydenhuollosta tulisi kallista, mutta se on pieni hinta siitä, että elämäni on näköiseni.
Tajuatkai, että jos veroja ei maksaisi niin ei olisi teitä yms. Yhteiskunta pysähtyisi.
Että vähän valoja päälle nyt sen suhteen mihin verot menee.
Ja jos sinua noin tympii töissä käynti niin vaihda alaa johonkin mihinkä koet intohimoa niin paljon, että töissä on mukavampaa kuin vapaa-ajalla?
Työn ideana ei ole olla kivaa. Työn ideana on tehdä hyödyllistä työtä josta joku taho on valmis maksamaan jotta sitten sillä rahalla voi elättää itsensä.
(seuraavaksi se sanoo että työllä ei ole tarkoitus kerätä omaisuutta)
Taidat nähdä riistäjäporvareita silloinkin, kun laitat silmäsi kiinni.
Kyllä teidän metkut tunnetaan. Mitäs jos kertoisin että mitään pokaalia et tule saamaan vaikka uhraisit kaiken aikasi ja terveytesi ilman kummempaa korvausta siksi että pomo voi elää leveästi?
Vierailija kirjoitti:
Eikä käytä myöskään verovaroilla ylläpidettäviä laitoksia, kuten esim. terveydenhuoltoa, tai kirjastoa.
Toisin sanoen, jos ei osallistu menoihin maksamalla veroja, ei ole oikeutettu myöskään tukiin/palveluihin.
Haluat tänne Somalian elintason?? Hauskaa niin kauan kunnes itse joutuu työttömäksi, sairastuu tai joutuu tapaturmaan. Ai niin, eihän sinulle koskaan niin käy.
Äly hoiii miksi aina jätät ihmisennn kirjoitti:
Sen lisäksi, että työtön maksaa veroja, hän osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen ostamalla niillä vähillä tukirahoillaan ruokaa ynnä muuta elämiseen tarkoitettua sekä maksaa laskunsa. Niistäkin menee veroja ja syntyy tuloja muille kuten kauppiaille.
Että ihan turha siellä elvistellä, että tavallinen työssäkäyvä pottunokka maksaa kaiken. Valtio se rahojaan kierrättää työttömän kautta.
Jos vuokraat omistusasuntosi työttömälle, valtio maksaa asuntoasi hänen kauttaan sinulle työttömän vuokrana.
Eli sinun logiikkasi mukaan jos joku antaa sinulle satasen ja sinä annat hänelle siitä kaksikymppisen takaisin, niin lopputuloksena sinä olet juuri lahjoittanut hänelle kaksikymppiä?
Koska suurin osa käy töissä vaikka ei halua. Eikä maailman toimi jos kukaan ei tee töitä.
Minua ei haittaa vapaaehtoisesti työttöminä oleminen. Vaan se että siitä maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitakin ihmisiä pitäisi edes harmittaa jos joku ei halua tehdä töitä, en tajua. Eihän metsän puitkakaa ärsytä, jos niihin pesiytyy loiseläimiä.
Kyllä ne puiden, muiden kasvien ja eläintenkin loiset lopulta voi tappaa isäntänsä jos sairastuttavat sen tai vievät siltä isäntäeliöltä liikaa energiaa. Tätä vaan ihmisloiset eivät ole tajunneet vaan kerjäävät koko ajan enemmän ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikilla on jonkinlainen vastuu siitä, että yhteiskunta pyörii asiallisesti. Verorahoja tarvitaan koulutukseen, terveydenhoitoon, turvallisuuteen jne. (kuten kaikki tietävät). Ei voi olla niin, että yhteisiin asioihin, esim. välttämättömän työkuorman jakamiseen, ei osallistuta. Pieni osa voi tehdä näin, eivätkä kaikki psyykensä takia työhön kykenekään.
Ihmettelen, että pientä valitusta ja nenänvartta pitkin katsomista ei siedetä sitten, kun on vapaamatkustajan valinta tehty. Itse menisin vaikka lähäriksi, vaikka palkka olisi sama kuin tuilla, koska se on kuitenkin yhteisen vastuun ottamista.
Juuri tämä minuakin ihmetyttää, että on tehty valinta elää normista poikkeavalla tavalla joka on yleisesti paheksuttavaa ja sitten loukkaannutaan, kun yleisesti paheksutaan. Samoin ihmettelen millaisen kasvatuksen ihminen on saanut, jos kokee että oman elämänsä voi hyvin järjestää muiden kustannuksella ja kuvittelee, että se on yhteiskunnan kannalta kestävä tapa elää. Vaikka suurin osa ihmisistä ei tulekaan kääntymään samanlaiseen elämäntyyliin, niin tällaista oikeutta ei voi antaa yhdelle ilman että se hyväksyttäisiin kaikilta. Kaikkien elättäminen rahalla, joka ei tule keneltäkään on täysi mahdottomuus ja johtaisi vain rikollisuuteen ja silmittömään väkivaltaan samalla kun hyvinvointia ylläpitävät palvelut romahtavat. Tätä nykyisellä mallilla nimenomaan halutaan pitää tuollaiset skenaariot kaukana, mutta näen nämä vapaaehtoisesti työttömät yksilöt edustamassa juurikin tuollaista edellä kuvattua dystopiaa.
Toiset valitsee työnteon, toiset onnellisen elämän.
Minua ei kiinnosta työnantajien lompakoiden kasvattaminen, semminkään kun heitä ei kiinnosta työntekijöiden hyvinvointi.
Kun sinua käytetään hyväksi ja rahasi varastetaan, tunnetko todellakin kateutta? Kysymys aloittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Jetsulleen kirjoitti:
On hauskaa lukea tästäkin ketjusta työssäkäyvien ulinaa.
On erikoista miten jokin sellainen asia voi ärsyttää, jolle tosiaan ei voi mitään.
Onneksi tämän palstan kommentoijat eivät ole niitä, jotka tekevät tukipäätöksiä tai päättävät ylipäänsä yhtään mitään.
Itse olen vapaaehtoisesti työtön ja tyytyväinen tilanteeseeni.
Elämäni ei ole kärvistelyä päivästä päivään.
Olen oppinut budjetoimaan. Syön päivittäin mitä haluan ja teen mitä haluan.En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa, tai velvollinen kannattelemaan tällaista rakennetta mikä täällä vallitsee.
On muitakin tapoja miten yhteiskunta voi pyöriä, kuin tämä limbo, jossa ihmiset kuluttavat niin ison osan ajasta mm. sellaisen työn tekoon, jonka ainoa hyöty on se raha.
Onneksi niin kauan kuin tämä systeemi on tällainen, niin on myös teitä jotka siellä töissä käytte. Näin saan minäkin elää ja olla rauhassa.
En mainosta elämäntapaani vastaantulijoille. En ole kiinnostunut muiden mielipiteistä 😁
Jos sinäkin omalta osaltasi osallistuisit tämän yhteiskunnan ylläpitämiseen, niin se voisi keventää meidän muiden taakkaa. Meidän ei tarvisisi tehdä niin paljon töitä, koska verot olisi vähäisempiä vähempi palkka näin riittäisi.
Aina kun nostat tukia, ne on muiden tienaavia rahoja. Ei ole mitään maagista kosmista kassakonetta, mistä sitä rahaa tulee. Se naapurin yh, joka aamulla vie lapset tarhaan ja menee töihin - vaikka kotona olisi varmasti tekemistä ja lapsetkin tykkäisi, maksaa sinunkin puhelinlaskun.
En olisi kovin ylpeä tästä tietoisesta valinnasta olla loinen.
Onneksi itseä ei tuollaiset moraalikelat enää paljoa paina.
Minun elämäni on minulle itselleni tärkeintä (kuten on kaikille teillekin juuri teidän oma elämänne) ja minä teen siitä juuri sellaisen kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat tänne Somalian elintason?? Hauskaa niin kauan kunnes itse joutuu työttömäksi, sairastuu tai joutuu tapaturmaan. Ai niin, eihän sinulle koskaan niin käy.
Voitaisiinko palata aiheeseen, eli työttömiin jotka eivät halua mennä töihin. Täällä menee nyt monella puurot ja vellit sekaisin työttömissä, jotka haluavat töitä ja hakevat niitä ja sitten näissä loisissa, jotka hakevat vain tukia vaikka ovat työkykyisiä ja osa varmasti myös koulutettuja jollain tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikilla on jonkinlainen vastuu siitä, että yhteiskunta pyörii asiallisesti. Verorahoja tarvitaan koulutukseen, terveydenhoitoon, turvallisuuteen jne. (kuten kaikki tietävät). Ei voi olla niin, että yhteisiin asioihin, esim. välttämättömän työkuorman jakamiseen, ei osallistuta. Pieni osa voi tehdä näin, eivätkä kaikki psyykensä takia työhön kykenekään.
Ihmettelen, että pientä valitusta ja nenänvartta pitkin katsomista ei siedetä sitten, kun on vapaamatkustajan valinta tehty. Itse menisin vaikka lähäriksi, vaikka palkka olisi sama kuin tuilla, koska se on kuitenkin yhteisen vastuun ottamista.
Juuri tämä minuakin ihmetyttää, että on tehty valinta elää normista poikkeavalla tavalla joka on yleisesti paheksuttavaa ja sitten loukkaannutaan, kun yleisesti paheksutaan. Samoin ihmettelen millaisen kasvatuksen ihminen on saanut, jos kokee että oman elämänsä voi hyvin järjestää muiden kustannuksella ja kuvittelee, että se on yhteiskunnan kannalta kestävä tapa elää. Vaikka suurin osa ihmisistä ei tulekaan kääntymään samanlaiseen elämäntyyliin, niin tällaista oikeutta ei voi antaa yhdelle ilman että se hyväksyttäisiin kaikilta. Kaikkien elättäminen rahalla, joka ei tule keneltäkään on täysi mahdottomuus ja johtaisi vain rikollisuuteen ja silmittömään väkivaltaan samalla kun hyvinvointia ylläpitävät palvelut romahtavat. Tätä nykyisellä mallilla nimenomaan halutaan pitää tuollaiset skenaariot kaukana, mutta näen nämä vapaaehtoisesti työttömät yksilöt edustamassa juurikin tuollaista edellä kuvattua dystopiaa.
Ei kannata ottaa koko maailmaa harteilleen.
Ei ärsytä, jos elät omilla rahoillasi, esim. sijoituksilla tai perinnöllä. Jos elät verorahoilla loisena, se ärsyttää.
Taidat nähdä riistäjäporvareita silloinkin, kun laitat silmäsi kiinni.