Hyvä ompelukone
Olen jo pari päivää googlannut ompelukoneita pää pyörällä. Miten ihmeessä osaan noista valita?
Minkä merkin sinä ottaisit/et missään nimessä ottaisi?
Onko automaattinen langanpujotus oikeasti toimiva, vai ikuinen riesa?
Osaatko suositella jotain mallia hintaluokassa 200-400 eur? Tai onko joku malli, mitä ei ainakaan pitäisi ottaa?
Mitä ominaisuuksia ilman, et pärjäisi?
Apua!!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Iso kiitos kaikille, olitte suureksi avuksi!
Päätin käydä hakemassa tuon Quantumin Verkkokauppa.comista ja sitten pääsen mekontekoon.
Haaveissa siintää ohuesta, laskeutuvasta kankaasta tehty liehuvahelmainen maksimekko. Ei mitään röyhelöitä, mutta pitkät, vähän pussille laskeutuvat hihat. Paljon kangasta helmassa ja hihoissa, yläosa hyvin simppeli🤗
Toivotaan, että ohuenkin kankaan ompelu onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hintaluokalla kannattaa mieluummin ostaa käytetty hyvä Husqvarna tai Bernina kuin uusi halpis.
Tämä. Jos hintaluokka tuo, niin ehdottomasti käytetty kone, johon tehty perushuolto.
Minulla on Husqvarna, ommeltu paljon ja ostettu joskus 80-luvun alussa ja sain sen perintönä äidiltäni. Ommeltu alusvaatteista talvitakkiin ja kaikkea siltä väliltä.
Luja käytetty voi olla hyvä ostos, mutta pitää ehdottomasti olla viimeisen päälle huollettu. Minä jouduin luopumaan yli 30 vuotta vanhasta Riccarista siksi, koska sen verran oli koneen osat siirtyneet paikaltaan, että ei toiminut uudella varaosalla. Ja olihan siinä käytön puutteessa jotain jumittunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 29 perusteellisesta vastauksesta🤗
Ja siitä automaattisesta langanpujotuksesta mietin, että joskus tuollaiset hienolle kuulostavat ominaisuudet ovat hienoja vain teoriassa ja sitten käytännössä osoittautuvatkin hankaliksi. Mutta ilmeisesti tuo on oikeastikin hyvä ominaisuus!
Tuota Singer Heavy Dutya mietin myös, olisi varmasti tukeva kone. Mutta ennemminkin olen kokenut ongelmaksi ohuiden kankaiden ompelun vanhalla koneellani (äidiltä peritty, kymmeniä vuosia vanha Husqvarna). Se sylttää ohuet kankaat puolakoteloon tiukaksi mytyksi. Huollossakin sitä on käytetty, mutta ei se siitä miksikään muuttunut.
AP
Ohuet ja liestyvät kankaat ovat hankalia, voi laittaa vaikka kapean vinonauhan sauman tueksi (puuvillaisen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 29 perusteellisesta vastauksesta🤗
Ja siitä automaattisesta langanpujotuksesta mietin, että joskus tuollaiset hienolle kuulostavat ominaisuudet ovat hienoja vain teoriassa ja sitten käytännössä osoittautuvatkin hankaliksi. Mutta ilmeisesti tuo on oikeastikin hyvä ominaisuus!
Tuota Singer Heavy Dutya mietin myös, olisi varmasti tukeva kone. Mutta ennemminkin olen kokenut ongelmaksi ohuiden kankaiden ompelun vanhalla koneellani (äidiltä peritty, kymmeniä vuosia vanha Husqvarna). Se sylttää ohuet kankaat puolakoteloon tiukaksi mytyksi. Huollossakin sitä on käytetty, mutta ei se siitä miksikään muuttunut.
APOhuet ja liestyvät kankaat ovat hankalia, voi laittaa vaikka kapean vinonauhan sauman tueksi (puuvillaisen).
Vinonauhahan on aika jäykkää. Eikö ohuen kankaan sauma tule sen kanssa hassun tönköksi?🤔
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hintaluokalla kannattaa mieluummin ostaa käytetty hyvä Husqvarna tai Bernina kuin uusi halpis.
Tämä. Jos hintaluokka tuo, niin ehdottomasti käytetty kone, johon tehty perushuolto.
Minulla on Husqvarna, ommeltu paljon ja ostettu joskus 80-luvun alussa ja sain sen perintönä äidiltäni. Ommeltu alusvaatteista talvitakkiin ja kaikkea siltä väliltä.
Joo, tuolla aiemmin kerroinkin, että minulla on samaa ikäluokkaa oleva Husqvarna(äidiltä peritty myös😄) ja sen takia uutta konetta haen, kun sillä ei ohuet kankaat enää onnistu.
Ja huollettu on.
Harvoin mutta hartaasti ompelevalle "setämiehelle" askarteluompelukone? Välttämättä en ompele edes montaa päivää vuodessa, mutta silloin kun konetta tarvitsen sen pitää varmasti toimia. Taipua omituiseempiinkin askartelutarpeisiin. Viimeiksi (lainakoneella) ompelin veneen kuomuun uudet ikkunat ja MP-nahkaliiveihin merkkejä, eli tarvis joskus ommella tuhtimpaa kangasta ja jopa nahkaa. Toki myös tyttäret tarvitsevat konetta aina silloin tällöin ja joskus useamminkin.
Hakusessa siis kestävä "peruskone" kohtuuhintaan (300-500€) , olen katellut Singer "heavy duty" ja Husqvarna Viking Emerald 116. Olisiko jommasta kummasta mihinkään ja kumman itse valitsisit?
Vuosimalli 1965, täyttä rautaa ja toimii hyvin aivan riittävästi omnaisuuksia. Kyseessä singer. Vihreä husqvarna myös hyvä.
Mikä merkki toi Bernette on? Onko se joku Berninan kopio?
Ihan sairaan vaikea ostaa ompelukonetta. Olen vuosia yrittänyt ostaa, mutta ei vaan jaksa selvittää mitkä on hyviä ja mitkä ei. Sitten se homma aina jää. Pitäisi kuitenkin farkkua pystyä ompelemaan.
Ihan järkyttäviä hintoja noilla ompelukoneilla, mun autokaan ei ole noin kallis.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttäviä hintoja noilla ompelukoneilla, mun autokaan ei ole noin kallis.
Harva lähtee treenaamaan maratonia 10 euron halpislenkkareissa, joten jos haluaa nauttia ompeluharrastuksesta, niin hankkii kunnon koneen.
En vielä enää ompelukonetta huoltoon, meni pilalle siellä. Lakkasi tikkaamasta! Tosin vanha metallirunkokone, jota ei näköjään nykyhuollossa osata huoltaa. Mies avasi sitten kotona koneen ja sai sen kuntoon. Onneksi.
Annoin palautetta huoltoon, niin tyyppi tuli lankoja pitkin. Aina sanotaan että yrittäjät haluaa palautteen itselleen eikä palstoille, mutta eipä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
En vielä enää ompelukonetta huoltoon, meni pilalle siellä. Lakkasi tikkaamasta! Tosin vanha metallirunkokone, jota ei näköjään nykyhuollossa osata huoltaa. Mies avasi sitten kotona koneen ja sai sen kuntoon. Onneksi.
Annoin palautetta huoltoon, niin tyyppi tuli lankoja pitkin. Aina sanotaan että yrittäjät haluaa palautteen itselleen eikä palstoille, mutta eipä käynyt.
Kannattaa huollattaa sellaisella joka homman osaa.
Oletko koskaan avannut sun 900 euron pfaffiasi ja rinnalle sitä marketsingeriä? Marketsingerissä ei ole kovinkaan monta osaa, jonka voi vaihtaa, siinä sinun koneessasi on.
Muoviakin on erilaista eli osa kestää, osa ei.