Hyvä ompelukone
Olen jo pari päivää googlannut ompelukoneita pää pyörällä. Miten ihmeessä osaan noista valita?
Minkä merkin sinä ottaisit/et missään nimessä ottaisi?
Onko automaattinen langanpujotus oikeasti toimiva, vai ikuinen riesa?
Osaatko suositella jotain mallia hintaluokassa 200-400 eur? Tai onko joku malli, mitä ei ainakaan pitäisi ottaa?
Mitä ominaisuuksia ilman, et pärjäisi?
Apua!!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on Vaemo
En osaa käyttää ompelukonetta yhtään mutta mies käyttää työkseen.
Ostin pari vuotta sitten Husqvarna Emerald vai mikähän se oli, liki 500 euroa. Myyjä kehui että voi ommella paksuakin. No ei voinut. Möin koneen pois ja ostin mekaanisen koneen, Singer Heavy Duty 4423, 250 euroa. Nyt voi ommella paksuakin ja kaikki muutkin perustoiminnot löytyy. Edullisestikin löytyy hyvä peruskone.
Todella he jotka sanovat: osta uusi, ovat oikeassa. Kyllä edullinen Singer on kestänyt korjaus- ja vaateompelua kerran vuodessa noin. Ilman konetta ei kukaan pärjää.
Kiva, että on tullut muutama puoltoääni noille halvemmillekin koneille!
Singer Quantum Stylist 9100 -ompelukone on ainakin nettiarvostelujen mukaan ollut tykätty. Olisiko siitä kenelläkään täällä omakohtaista kokemusta?
Ja siis minä en varsinaisesti harrasta ompelemista. Jonkun simppelin kesämekon saatan tehdä, vähän korjailla saumoja yms. pientä. Nuo koristetikkaukset houkuttelevat kovasti. Niille keksisin heti montakin käyttökohdetta.
AP
sellainen kone joka lähtee hitaasti liikkeelle eikä hyökkää kovasti eteenpäin.
Jos tyyliin opettelet ompelemista, niin itse ostaisin ensin halvemman. Riippuen vähän siitä mitä ompelet. Tuo Singer Quantum Stylist 9100 on varmasti ihan ok vähän ompelevalle, ja moni muukin kone. Itse kun halusin ommella välillä paksumpaa, päädyin Singer Heavy Dutyyn. Siitä olisi ilmeisesti joku Denim versiokin. Mutta vaikka olen jo ommellut vuosikymmeniä enemmän ja vähemmän, joskus teollisuuskoneellakin, niin olen nyt pärjännyt tuolla Heavy Dutylla mainiosti. Eli itse aloittaisin opettelun halvalla, mutta ei ihan rimpulalla, ettei ompeluinnostus lopahda sen vuoksi. Ja sitten jos innostus säilyy ja kokemus karttuu, niin sen jälkeen ostaisin mahdollisesti kalliimman ja sellaisen mikä vastaa sen hetkisiä tarpeitani.
Kaikki lyttäävät "muoviosakoneita" ja "elektronisia koneita2, mutta otsiasia on, että samanlaisia ne nykyään kaikki ovat. Siis myös ne kalliimmat ja kestävämmät koneet ovat muovisia ja elektronisia ja niiden kestävyys perustuu a) huoltoon ammattihuollosta (niihin saa osia ja osaavaa huoltoa) ja b) ylläpitoon kotona (pidät todennäköisemmin huolta kalliista koneesta). Molemmat toimivat paremmin kalliin koneen kohdalla, mutta ilman näitä ei toimi se kalliskaan kone.
Ei sillä, oma koneeni on 900 euron phaff, ja olen siihen oikein tyytyväinen (mukanlukien automaattinen langansyöttö, en nyt heti keksi, miten se voisi olla riesa?) mutta vaikka harrastan paljon vaateompelua, luulen, että tarpeeni olisivat oikeasti tuleet tyydytetyiksi paljon vähemmälläkin. Olen satunnaisesti ommellut myös kaverien ja sukulaisten satasen markettikoneilla, eikä se nyt juuri sen kummallisempaa ole.
niin ja tuosta paksun kankaan/nahan ompelusta: Parashan tähän on tietysti sellainen vanha poljettava ompelukone. Mutta jos sähkökoneen ostat niin itse asiassa kyse ei ole niinkään KONEEN ominaisuuksista, vaan siitä, millaista neulaa käytät (paksumpaa, ohuempaa, terävämpää, pallokärkistä jne). Oikealla neulalla hempulampikin kone tekee kiltisti ihan mitä käsket.
t. 29
Toyota Oekaki on todella laadukas kone, ja maksoi jotain 399 e silloin kun sen ostin. Tosin tästä on nyt muutama vuosi, joten en tiedä, saako sitä enää edes mistään. Mutta jos suinkin vain löydät jostain edullisesti, osta ihmeessä.
Minulla on myös Bernina, ja kehtaako täällä myöntääkään, että pidän tuosta Toyotasta enemmän.
Ompelen työkseni, ja komppaan ehdottomasti monen kommenttia että osta vanha, käytetty.
Jos et ompelukoneista mitään ymmärrä, niin hae näitä yksityiskohtia:
-METALLIRUNKO
-OMPELUTASO (jonka saa irti tai kiinnitettyä koneeseen)
-Varmista että kone ottaa myös ns. farkkuneulan.
Näillä ei voi mennä vikaan. Lisävarusteita runsaasti markkinoilla, ja farkkuneulaa suurempaa tuskin tarvitsee kotioloissa käyttää kovin useasti.
Vanhan, metallirunkoisen saa myös usein purettua (puhdistettua) itse, ja pienellä öljyämisellä n. 100 käyttötunnin välein toimii lähes ikuisesti.
Hintaluokka on esim. Torissa lähtee, kun olen katsellut, n. 20€->
Esim Husqwarna Viking 2000 on loistokone.
M42
Itse etsin sellaista konetta, jolla voisi ommella paksua villakangasta. Selasim nettiä ja löysin tämän artesaanin blogin https://www.maijuvimm.fi/nama-6-vinkkia-kannattaa-huomioida-itsellesi-s….
Marssin kaupungin parhaaseen ompelukonekauppaan, jossa myydään myös huollettuna käytettyjä koneita ja ihmeitten ihme, juuri tuollainen Husse Combina II oli tuotu myyntiin edellisenä päivänä. Eipä tarvinnut kuin odottaa että saivat sen huollettuna, niin minulla oli kestävä kone kovaan käyttöön. Muovikoneet eivät kestä mun käytössä, tuolla ompelee farkkuakin kolmikerroksisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ompelen työkseni, ja komppaan ehdottomasti monen kommenttia että osta vanha, käytetty.
Jos et ompelukoneista mitään ymmärrä, niin hae näitä yksityiskohtia:
-METALLIRUNKO
-OMPELUTASO (jonka saa irti tai kiinnitettyä koneeseen)
-Varmista että kone ottaa myös ns. farkkuneulan.
Näillä ei voi mennä vikaan. Lisävarusteita runsaasti markkinoilla, ja farkkuneulaa suurempaa tuskin tarvitsee kotioloissa käyttää kovin useasti.
Vanhan, metallirunkoisen saa myös usein purettua (puhdistettua) itse, ja pienellä öljyämisellä n. 100 käyttötunnin välein toimii lähes ikuisesti.
Hintaluokka on esim. Torissa lähtee, kun olen katsellut, n. 20€->
Esim Husqwarna Viking 2000 on loistokone.
M42
Tuossa apn ehdottamassa Singer Quantumissa on metallirunko ja taso. Omaan silmääni vaikuttaa ihan hyvältä koneelta apn ompeluksiin.
Kiitos 29 perusteellisesta vastauksesta🤗
Ja siitä automaattisesta langanpujotuksesta mietin, että joskus tuollaiset hienolle kuulostavat ominaisuudet ovat hienoja vain teoriassa ja sitten käytännössä osoittautuvatkin hankaliksi. Mutta ilmeisesti tuo on oikeastikin hyvä ominaisuus!
Tuota Singer Heavy Dutya mietin myös, olisi varmasti tukeva kone. Mutta ennemminkin olen kokenut ongelmaksi ohuiden kankaiden ompelun vanhalla koneellani (äidiltä peritty, kymmeniä vuosia vanha Husqvarna). Se sylttää ohuet kankaat puolakoteloon tiukaksi mytyksi. Huollossakin sitä on käytetty, mutta ei se siitä miksikään muuttunut.
AP
Hobby Hall näyttäisi olevan ainut paikka Suomessa (jos tuokaan nyt suomessa enää on) joka myy tuota Toyotaa. Hobby Hallista olen kuitenkin päättänyt pysyä kaukana 🤨
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos 29 perusteellisesta vastauksesta🤗
Ja siitä automaattisesta langanpujotuksesta mietin, että joskus tuollaiset hienolle kuulostavat ominaisuudet ovat hienoja vain teoriassa ja sitten käytännössä osoittautuvatkin hankaliksi. Mutta ilmeisesti tuo on oikeastikin hyvä ominaisuus!
Tuota Singer Heavy Dutya mietin myös, olisi varmasti tukeva kone. Mutta ennemminkin olen kokenut ongelmaksi ohuiden kankaiden ompelun vanhalla koneellani (äidiltä peritty, kymmeniä vuosia vanha Husqvarna). Se sylttää ohuet kankaat puolakoteloon tiukaksi mytyksi. Huollossakin sitä on käytetty, mutta ei se siitä miksikään muuttunut.
AP
Heavy Dutylla on onnistunut ohuetkin. Itsellä on tuo kaikista karvalakkisin versio, eli vähiten koristeompeleita. Paksujen kankaiden ohella toinen kriteeri itselle oli nopeus ja vankka rakenne. Pöydällä pomppiva kone ei ole kovin ilo ommella. Varsinainen kaunotar tuo harmaa Singeri ei ole, mutta hyvä ommella omiin tarpeisiin. Jos haluat enemmän koristeompeleita, niin joku elektroninen lienee parempi vaihtoehto, esim. se Singer Quantum.
Mulla oli aikoinaan elektroninen Husqvarna, se maksoi markka-aikaan ihan törkeästi (4000-5000mk), ja oli todella hyvä kone, paitsi ei pärjännyt paksujen kohtien kanssa. Eli mielummin ompelin käsin farkkujen puntit lyhennettäessä :-(
Siitä meni sitten rikki se "äly" noin 15v käytön jälkeen, siis se oli todella kovassa käytössä sen 15v. Sen jälkeen mulla ei ollut kauheasti motivaatiota tehdä yhtään mitään, joten hankin ihan peruskoneen ilman mitään koristeompeleita, ompelukoneliikkeessä suosittelivat Pfaffia, että sillä pystyy ompelemaan nelinkertaista farkkua. Mekaaninen. Ei ollut halvimmasta päästä. Se on ollut nyt käytössä 20v, siitä on kertaalleen hajonnut paininjalan jousisysteemi, korjaus maksoi täyshuollon kanssa yhteensä 90€.
Tuolla pystyy ompelemaan kahdeksaa kerrosta farkkua, jos ne ovat tasaisesti, kuutta kerrosta, jos se on saumanylitys. Ompelee joustavia kankaita ok, jos on oikea neula. Täydellinen kone MUN tarpeisiin. Välillä on ollut ikävä kaikkia niitä ihania koristekuvioita, mitä sillä vanhalla Hussella sai taiteiltua, mutta olen sitten korvannut niitä koristenauhoilla jne. Ennen tehtiin kaikki polkusingerillä, niin tuolla pärjää ihan ok.
Minulla on myös käytössä pitkälti yli 40v vanha Bernette-saumuri, ja noilla kahdella pystyn tekemään vaatteen kuin vaatteen. Tosin käyttö on nykyään vähän ankeaa, viimeksi saumurilla surautin vanhan pyyhkeen ulkoreunat siisteiksi, ja ompelukoneella paikkasin itselleni farkut edustuskelposiksi parin päivän seminaariin.
Eli itse etsisin nimenomaan kestävää ja jaksavaa konetta, noi kaikki hienoudet maksaa paljon, mutta niistä kannattaa maksaa vain, jos niille on käyttöä.
Ja siis itsestään selvää on se, ettei mulla ole mitään langanpujotusautomatiikkaa. Sellainen ominaisuus olisi kiva, että se lanka pujottautuisi itsekseen neulansilmästä läpi!
Iso kiitos kaikille, olitte suureksi avuksi!
Päätin käydä hakemassa tuon Quantumin Verkkokauppa.comista ja sitten pääsen mekontekoon.
Haaveissa siintää ohuesta, laskeutuvasta kankaasta tehty liehuvahelmainen maksimekko. Ei mitään röyhelöitä, mutta pitkät, vähän pussille laskeutuvat hihat. Paljon kangasta helmassa ja hihoissa, yläosa hyvin simppeli🤗
Kiitos kaikille!
Käytetty voisikin olla hyvä vaihtoehto. Liikkestä ostettuna sille varmaan saisi jonkinlaisen takuunkin.
Aika yksimieliseltä raati tuntuu siitä, ettei 300-400 riitä edes perushyvään koneeseen. Pitänee siis laittaa siihen muutama satanen lisää.
Pahoin kyllä pelkään, että ne 30 vuotta sitten valmistetut Berninat ovat ihan eri sarjassa, kuin uudet. Silloin kaikkien koneiden laatu oli todella paljon parempaa.
Ja kiitos myös tuosta Ommel-festari vinkistä! Jos hyvä tuuri käy, saattaisin hyvinkin sunnuntaina Espooseen päästä.
AP