Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon lunastaminen exältä

Vierailija
08.06.2022 |

Minulla on yhteinen asuntovelka ex-miehen kanssa. Siitä on n. puolet jäljellä.
Jos tahdon jäädä tähän, minun pitää lunastaa toinen velallinen ulos.
Nyt seuraa tyhmä kysymys: pitääkö minun maksaa hänelle puolet alkuperäisestä velasta ja sen päälle jäljellä oleva, entinen yhteinen osa?
Eikö?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asuntolaina on yhteinen, jolloin voi tulla ongelmia, jos ex ei pysty hoitamaan omaa osuuttaan lainasta. Minun käsittääkseni pankki voi vaatia sinua maksamaan koko velan. En kylläkään ole varma tästä. Kun ex ja minä erosimme asuntolaina oli jo maksettu.

Vierailija
42/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat eksälle 35 000 ja siirrätte loppuvelan nimiisi.

Ja exäkö suostuu muka siihen, että hän ei saa asunnon arvosta mitään? Oletko vähän yksinkertainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnon arvo on 150000, sinä maksat exällesi 75000. Koska laina on yhteinen, maksetaan hänen osuus pois ja sulle tehdään uusi laina sun nimiin.

Vierailija
44/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä maksetaan mies ulos? Hän omistaa puolet asunnosta (toivottavasti).

Vierailija
45/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap saa 150000 asunnon maksamalla maksamalla 115000 ja mies saa 35000? Aika hyvä diili, kannattaisi ihan jokaisen naisen tehdä tollasia.

Vierailija
46/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja exäkö suostuu muka siihen, että hän ei saa asunnon arvosta mitään? Oletko vähän yksinkertainen?

Tottakai apn pitää saada asunto maksamalla mies velasta ulos 😅

Vierailija
47/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunnon arvo on 150000, sinä maksat exällesi 75000. Koska laina on yhteinen, maksetaan hänen osuus pois ja sulle tehdään uusi laina sun nimiin.

Minä haluaisin rakentaa sinun kanssasi parin miljoonan euron arvoisen talon pääosin lainalla rahoitettuna ja erota, jolloin sinä maksaisit minulle miljoonan - eikö?. Lainan maksusta ei tarvitse huolehtia, eiköhän pankki saa omansa takaisin myymällä lainan vakuutena olevan parin miljoonan talon.

Ei missään nimessä. Eikä missään  tilanteessa miehen tilille ennen kuin se laina on maksettu.

Jos asunnon arvo on 150 000 ja asunnosta on maksamatonta velkaa 80 000 euroa, niin heillä on yhteensä 70 000 euron arvoista asunto-omaisuutta ja 80 000 eurolla pankkilainaa, jonka vakuutena asunto luultavasti on. Jos miehelle maksaa puolet asunnon arvosta, niin mies voi jättää lainan maksamatta, jolloin lainoja kuitataan myymällä asunto. Ennen kuin miehen tilille maksettaisiin senttiäkään, pitää paperilla ja allekirjoituksilla selvittää asuntolainan siirto/maksu.

Vierailija
48/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap saa 150000 asunnon maksamalla maksamalla 115000 ja mies saa 35000? Aika hyvä diili, kannattaisi ihan jokaisen naisen tehdä tollasia.

Unohdat, että se 80 000 euroa on pankin omaisuutta. Toki lainan siirrosta pitää sopia.

Rikaskin voi jättää asuntolainansa hoitamatta, jolloin lainan vakuutena oleva asunto menee myyntiin.

Vierailija
49/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin rakentaa sinun kanssasi parin miljoonan euron arvoisen talon pääosin lainalla rahoitettuna ja erota, jolloin sinä maksaisit minulle miljoonan - eikö?. Lainan maksusta ei tarvitse huolehtia, eiköhän pankki saa omansa takaisin myymällä lainan vakuutena olevan parin miljoonan talon.

Ei missään nimessä. Eikä missään  tilanteessa miehen tilille ennen kuin se laina on maksettu.

Jos asunnon arvo on 150 000 ja asunnosta on maksamatonta velkaa 80 000 euroa, niin heillä on yhteensä 70 000 euron arvoista asunto-omaisuutta ja 80 000 eurolla pankkilainaa, jonka vakuutena asunto luultavasti on. Jos miehelle maksaa puolet asunnon arvosta, niin mies voi jättää lainan maksamatta, jolloin lainoja kuitataan myymällä asunto. Ennen kuin miehen tilille maksettaisiin senttiäkään, pitää paperilla ja allekirjoituksilla selvittää asuntolainan siirto/maksu.

No tottakai se pankki ottaa sen rahansa pois, kun talo on lainan vakuutena. Ap kuitenkin maksaa sen 75000, josta pankki ottaa omansa. Ei ap tietenkään tilisiirtoa miehelleen tee, koska kyse on lainan uudelleenjärjestelystä. Hölmö

Vierailija
50/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kaupat pankissa, he auttavat maksusta toki. 

Vierailija
51/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat, että se 80 000 euroa on pankin omaisuutta. Toki lainan siirrosta pitää sopia.

Rikaskin voi jättää asuntolainansa hoitamatta, jolloin lainan vakuutena oleva asunto menee myyntiin.

Mä mitään unohda, sä sen sijaan unohdat asunnon kokonaan vöittäessäsi, että homma on paketissa sillä, että ap ottaa miehen lainan omakseen.

Vierailija
52/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko lauseen * Koska laina on yhteinen, maksetaan hänen osuus pois ja sulle tehdään uusi laina sun nimiin.*? Ja kyllä, mulle kuuluisi tossa skenaariossa se miljoona, toki mun lainaosuus siitä vähennettäisiin. Miksei kuuluisi? Luuletko saavasi kahden millin asunnon lainaosuudella?

Vierailija
53/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis asuntolaina on yhteinen, jolloin voi tulla ongelmia, jos ex ei pysty hoitamaan omaa osuuttaan lainasta. Minun käsittääkseni pankki voi vaatia sinua maksamaan koko velan. En kylläkään ole varma tästä. Kun ex ja minä erosimme asuntolaina oli jo maksettu.

Ei kyse ole pystymisestä vaan luonnollisesti ex ei näe mitään syytä hoitaa asuntolainaa, josta ei enää hyödy. Asuntolainan vakuutena on talo, jolloin asunnon lunastaneen osapuolen olisi ihan turha itkeä, että puolet lainan maksamisesta kuuluu ex:lle ja hän on maksanut lainan verran ex:lle.

Kaupat pitää hoitaa siten, että myyntihinnalla kuitataan miehen velkasosuus pois.

Vierailija
54/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin ositus jossa oli molempien varallisuudet ja velat. Kaikki puoliksi ja minä maksoin exälle tasinkoa ja jäin taloomme. Vanha laina oli yhteinen. Otin uuden, oman lainan, jolla maksoin yhteisen lainan pois ja exälle meni se osuus joka jäi (tasinko - hänen osuutensa lainasta).

Jotain tuollaista, onpa vaikeaa muistaa kun tästä on kymmenen vuotta. Pankissa muistaakseni mua neuvoivat.

Vierailija
55/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai se pankki ottaa sen rahansa pois, kun talo on lainan vakuutena. Ap kuitenkin maksaa sen 75000, josta pankki ottaa omansa. Ei ap tietenkään tilisiirtoa miehelleen tee, koska kyse on lainan uudelleenjärjestelystä. Hölmö

Itse olet hölmö.

Tietenkin asunnon lunastanut voi maksaa ex:llä puolet asunnosta ja ottaa miehen lunastamiseen pankkilainan. Edellinen ei kuitenkaan mitenkään edellytä, että ex:n osuus pankkilainasta kuitataan myytihinnalla. (Toki pankki voi valvoa omaa etuaa, jos asunnon lunastajan lainanmaksukyky ei ole riittävä).

Ellei nimenomaan sovita, että ex: saamasta myyntihinnasta kuitataan välittömästi ex:n osuus pankkilainasta, niin mitään tämän kaltaista ei automaattisesti tehdä.

Vierailija
56/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän on ihan normaali asunnon myynti. Exäsi myy 50% asunnosta sinulle. Exäsi voi vaatia vaikka kuinka paljon myyntivoittoa itselleen, myyjähän määrittää hinnan. Tinkiä voit exältä. Ihan normaali myyntineuvottelu, että millä hinnalla exäsi suostuu myymään.

Jos laina on yhteinen, se todennäköisesti maksetaan pankille kokonaisuudessaan pois, ja sinä otat yksin uuden lainan koko asunnosta (pankki pyörittää tuon vanhan lainan maksun uudella lainalla sinun osaltasi, exäsi maksaa oman osansa lainasta pois sinulta saamaltaan puolikkaan asunnon hinnalla, hänelle jää käteen osa tuosta maksamastasi hinnasta, ellei ole suostunut myymään puolikasta asuntoa sinulle alihintaan, eli vain velan määrällä).

Sopikaa exäsi kanssa hinta, jolla hän suostuu puolikkaan asunnon sinulle myymään, tehkää kauppakirja, ja sitten pankki pyörittää loput. Tietysti jos olitte avioliitossa, eikä ole avioehtoa, tehkää ositus myös ja katsokaa saatko esim. tasinkona jotain osuutta.

juu. Täällä moni tietävinään, mutta lainaa ei pysty siirtämään toisen nimiin vaan laina lakkaa olemasta sillä hetkellä kun toinen velallisista ei enää omista lainan kohdetta. Eli jos yhteinen laina niin se maksetaan pois ja uusi tilalle vain sinun nimiisi.  Yleensä pankki suostuu uudelle lainalle jatkamaan edellisen ehtoja. Jos omat lainat niin exäsi maksaa omansa pois sinulta saamallaan myyntitulolla ja sinä otat sitten lisävelan tuota ostoa varten jos tarvitset.

Vierailija
57/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti se menee näin:

Et suostu lunastamaan exääsi ulos mutta linnoittaudut itse asuntoon. Puoli vuotta eron pakollisen harkinta-ajan loppumisen jälkeen exäsi hakee käräjäoikeudelta päätöksen jaosta ja jakomiehen, joka määrää puolikkaalle myyntihinnan. Se on sama kuin ilman riitaa. Mutta saat 7000€ laskun osituksesta.

Tuosta 7000€ laskusta katkeroidut ja syytät exääsi ja haukut kaikille mädännäistä oikeuslaitosta joka sortaa sinua sukupuolesi ja taustasi takia.

Samalla panet käyntiin huoltajuusriidan kieltäytymällä exäsi tarjouksesta yhteishuoltajuudesta ja lapset 50:50- kummankin vanhemman luona. Vaadit lapset kokonaan itsellesi. Peruste että exäsi on hullu - riiteli 18v sitten ja oli viikon masiksessa - siis hullu on.

Kieltäydyt sovinnosta lastenvalvojan kanssa. Sovittelussa et peräänny. Käräjäoikeudessa häviät ja saat 5000€ laskun, joka on exäsi ja yhteiskunnan syytä. Valitat hoviin ja vaadit edelleen lapset vain itsellesi - hovi ei ota käsittelyyn. Riitelet lastensuojelun ja sosiaalien kanssa - kehottavat hakeutumaan hoitoon, samoin kuin kaikki ystäväsi ja sululaisesi. Et tietenkään mene - nehän on salaliitossa. menetät toimeentulosi, kska et ole enää työkykyinen. Lapsesi eivät halua tavata sinua, koska haluat kertoa heille totuuden exästäsi ja yhteiskunnasta ja salaliitoista. Lapsethaistattelevat sinulle - siihenkin syyllinen on exäsi ja yhteiskunta salaliittoineen.  Lopulta masennut, velkaannut ja joudut kadulle. Nyt syytät kaikesta niiitä ihmisiä lähipiirissäsi, jotka kehottivat sinua olemaan riitelemättä ja sopimaan asiat siivosti ja olemaan puhumatta pahaa exästä.

Tositarian opetus: laiha sopu on parempi kuin lihava riita. Tonni sinne tai tänne asuntokaupassa ei merkkaa mitään oikeudenkäyntien ja kaiken muun riitelystä koituvan harmin rinnalla.

Vierailija
58/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama summa siitä tulee. Asunnon arvosta 35000 ja lainasta puolet 40000. On 75000.

Vierailija
59/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet hölmö.

Tietenkin asunnon lunastanut voi maksaa ex:llä puolet asunnosta ja ottaa miehen lunastamiseen pankkilainan. Edellinen ei kuitenkaan mitenkään edellytä, että ex:n osuus pankkilainasta kuitataan myytihinnalla. (Toki pankki voi valvoa omaa etuaa, jos asunnon lunastajan lainanmaksukyky ei ole riittävä).

Ellei nimenomaan sovita, että ex: saamasta myyntihinnasta kuitataan välittömästi ex:n osuus pankkilainasta, niin mitään tämän kaltaista ei automaattisesti tehdä.

Yleensä lainan vakuutena on se asunto, joten mies ei pysty pitämään lainaa, jonka vakuutena olevasta asunnosta hän ei enää omista mitään. Eli hänen lainansa maksetaan pois

Vierailija
60/118 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessähän on ihan normaali asunnon myynti. Exäsi myy 50% asunnosta sinulle. Exäsi voi vaatia vaikka kuinka paljon myyntivoittoa itselleen, myyjähän määrittää hinnan. Tinkiä voit exältä. Ihan normaali myyntineuvottelu, että millä hinnalla exäsi suostuu myymään.

Jos laina on yhteinen, se todennäköisesti maksetaan pankille kokonaisuudessaan pois, ja sinä otat yksin uuden lainan koko asunnosta (pankki pyörittää tuon vanhan lainan maksun uudella lainalla sinun osaltasi, exäsi maksaa oman osansa lainasta pois sinulta saamaltaan puolikkaan asunnon hinnalla, hänelle jää käteen osa tuosta maksamastasi hinnasta, ellei ole suostunut myymään puolikasta asuntoa sinulle alihintaan, eli vain velan määrällä).

Sopikaa exäsi kanssa hinta, jolla hän suostuu puolikkaan asunnon sinulle myymään, tehkää kauppakirja, ja sitten pankki pyörittää loput. Tietysti jos olitte avioliitossa, eikä ole avioehtoa, tehkää ositus myös ja katsokaa saatko esim. tasinkona jotain osuutta.

juu. Täällä moni tietävinään, mutta lainaa ei pysty siirtämään toisen nimiin vaan laina lakkaa olemasta sillä hetkellä kun toinen velallisista ei enää omista lainan kohdetta. Eli jos yhteinen laina niin se maksetaan pois ja uusi tilalle vain sinun nimiisi.  Yleensä pankki suostuu uudelle lainalle jatkamaan edellisen ehtoja. Jos omat lainat niin exäsi maksaa omansa pois sinulta saamallaan myyntitulolla ja sinä otat sitten lisävelan tuota ostoa varten jos tarvitset.

Käsittääkseni kukaan ei yksityiskohtaisesti selittänyt, kuinka se asuntolaina siirtyy asunnon lunastajan nimiin.

Jos asioista ei tiedä, niin asunnon lunastava osapuoli voi maksaa ex:n ulos ja asian neuvottelu pankin kanssa jää pois, koska asioista enemmän perillä oleva ex vakuuttaa hoitavansa oman osuutensa asuntolainasta ajallaan. Vähän samaan tapaan kuin väitetään, että asunnon lunastajan pitää maksaa puolet asunnon arvosta - sopimatta miehen lainaosuuden maksusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan